نخست وزیر اسرائیل در حالی عازم روسیه شد که مسکو در یک سال اخیر مقصد بسیاری از سران اسرائیل بوده است تا جایی که کاملا روشن است تل آویو سخت در تلاش برای تحکیم روابط با مسکو است اما باید پرسید چرا؟

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الاخبار، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در حالی عازم روسیه شده است که مسکو این اواخر بارها پذیرای سران اسرائیل بوده است تا جایی که کاملا روشن است که  تل آویو سخت در تلاش برای تحکیم روابط با مسکو است اما باید پرسید دلیل این همه تکاپوی اسرائیل برای نزدیک شدن به مسکو چیست؟

تحولات سوریه محرک اسرائیل برای نزدیک شدن به روسیه

پرواضح است که موضوع سوریه و تحولات آن عامل اصلی سفرهای پی در پی مسئولان اسرائیل به روسیه است که با عناوین مختلف صورت می گیرد و این تصادفی نیست که تکاپوی اسرائیل در قبال مسکو پس از حضور آن در سوریه افزایش پیدا کرد حال آنکه تا پیش از آن، بسیار کم اتفاق می افتاد که یک مسئول اسرائیلی عازم روسیه شود و تقریبا این کار صورت نمی گرفت.

نتانیاهو در حالی عازم روسیه شده است که این چهارمین سفر او به مسکو در  طول یک سال اخیر است و این بار به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین دو طرف صورت گرفته است اما عملا این دیدار و اهداف آن از موضوع سوریه و تحولات آن و تلاش پیگیر تل آویو برای تثبیت منافع خود از طریق روسیه دور نیست.

تل آویو به خوبی متوجه است که از روسیه از زمان حضور در سوری به بازیگر اصلی این کشور تبدیل شده است به این معنی که طرف اصلی نیروهای منطقه ای در سوریه به شمار می آید.

اسرائیل در مسکو به دنبال تحقق منافع و کاهش زیان ها است

همچنین تل آویو دریافته است که سرو سامان دادن آینده سوریه بی تردید با مدیریت روسیه گره خورده است و اینجاست که اسرائیل سخت در صدد تحکیم روابط با روسیه برآمده و امیدوار است با تاثیرگذاری بر مواضع مسکو بتواند منافع خود را تحقق بخشد و یا دست کم از حجم زیان ها کم کند.

گذشته از این تل آویو می داند که آمریکا تمایلی به سیاست برخورد و رویارویی با مسکو در سوریه ندارد از همین رو باید سیاستی مشابه آمریکا اتخاذ کند زیرا منافع آن حکم می کند که از رویارویی با روسیه در سوریه اجتناب کرده و تلاش کند آن را به سمت خود بکشاند و این در حالی است که روسیه همانطور که اسرائیل شاهد است گذرگاه و دروازه هر تصمیمی در خصوص سوریه است بنابر این برخورد مثبت با مسکو می تواند ضامن منافع اسرائیل باشد.

علاوه بر این اسرائیل به موازات تلاش های پیگیر برای تحکیم روابط با مسکو، به همراه آمریکا سخت در تلاش است که در سوریه و تحولات آن تاثیرداشته باشد.

سفر نتانیاهو به مسکو فراتر از هماهنگی نظامی با روسیه است

به هر حال ارزیابی موجود از سفر نتانیاهو به مسکو این است که این اقدام فقط در چارچوب هماهنگی نظامی در خصوص پروازهای هواپیماها و جلوگیری از برخورد در حریم هوایی سوریه صورت نگرفته است.

تلاش های اسرائیل به طور کلی با تحولات سوریه و آینده و نظام حاکم آن در ارتباط است به گونه ای که تل آویو می کوشد روند تحولات سوریه با منافع آن پیش برود یا دست کم با آن تعارض نداشته باشد و این چیزی است که نتانیاهو بر آن تاکید داشته و دارد از جمله اینکه در 28 آوریل گذشته در خصوص توافق آتش بس در سوریه گفت: هر توافی در مورد سوریه باید پاسخگوی منافع اسرائیل باشد.

وی در این خصوص به خطوط قرمز اسرائیل اشاره کرده و گفت که هرگونه توافق در مورد آینده سوریه باید شامل توقف انتقال سلاح به حزب الله باشد و البته بر باقی ماندن بلندی های جولان در اختیار اسرائیل نیز تاکید کرد.

پوشش کم رنگ رسانه های اسرائیل از جزییات سفر به روسیه

هرچند رسانه های عبری زبان به جزئیات روابط اسرائیل با روسیه و نیز تلاش ها و سفرهای مسئولان اسرائیلی به روسیه اشاره ندارند و فقط به نتایج حاصل از آن اشاره می کنند اما روزنامه یدیعوت آحارانوت در یک ارزیابی کم سابقه در آوریل گذشته به نقل از محافل رسمی اسرائیل نوشت: دخالت روسیه در سوریه یک فرصت طلایی برای اسرائیل فراهم کرد زیرا مسکو بر نهایی کردن آینده سوریه تاکید دارد و در تل آویو نیز این باور وجود دارد که پوتین تلاش خواهد کرد که در این خصوص به منافع اسرائیل آسیبی نرسد.

در اینجا یک سوال مطرح است و آن اینکه آیا اسرائیل می توند امیدوار باشد در جریان حل و فصل بحران سوریه منافعش در امان خواهد ماند؟

در پاسخ باید  گفت بله زیرا صرف نظر از نتیجه نهایی این تلاش ها، سفرهای پی در پی به مسکو و تقویت روابط با روسیه همگی به نفع منافع اسرائیل تمام می شود.

اسرائیل در تلاش برای نزدیک کردن روابط خود به روسیه بر این اصل امیدوا بسته است که بین دو طرف دشمنی وجود ندارد زیرا معتقد است نقاط اشتراک تل آویو  مسکو بسیار بیشتر از نقاط اختلاف آنان است به اضافه اینکه اسرائیل در تلاش است در بخش های مختلف نیز همکاری خود با روسیه را تحکیم بخشد تا جایی که یک مسئول اسرائیلی در این خصوص به روزنامه یدیعوت احارانوت فاش کرد که پوتین امیدوار است روابط با اسرائیل در بسیاری از زمینه های اقتصادی و نیز امنیت منطقه ای و در بخش تکنولوژی و غیره توسعه پیدا کند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    با این روسها نباید زیاد داداش برادر شد ممکنه اطلاعات سری نظامی ما رو بدن به اسراییل
  • ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    تقریبا بخشهای تخصصی جنگ افزار و کلاهک و مهندسی و پزشکی روسها برگرفته از رژیم غاصب است و در برابر رژیم غاصب هیچ چیز ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس