رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بدعهدی طرف مقابل در برجام دلیل بر توقف مذاکرات نیست بلکه جنس مذاکره را تغییر می‌دهد.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امشب در برنامه گفت‌‌وگوی ویژه خبری امشب سه‌شنبه  در پاسخ به این سؤال که مجلس دهم چه برنامه‌ای برای افزایش امید مردم دارد، گفت: با تنوعی که در تخصص‌های نمایندگان وجود دارد که حدود 32 تخصص می‌باشد و نیز اینکه نیروهای تازه نفسی برای کار هستند جای امید دارد که به مسائل مهم کشور تمرکز پیدا کنند.

وی افزود: به خصوص با تأکیداتی که رهبر معظم انقلاب داشته‌اند و شرایط جامعه امیدوارم با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس که فکر می‌کنم هفته آینده مهیای کار بشوند نمایندگان آماده می‌شوند که روی موضوعات اساسی کار کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون مسئله اقتصادی محور موضوعات کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: مسائل اقتصادی امروز پیچیدگی‌هایی پیدا کرده است که حتماً همکاری قوای مختلف را می‌طلبد و شاید اولین موضوعی که ما باید به آن توجه کنیم موضوع برنامه ششم است که تقریباً دورنمایی از 5 سال آینده کشور را ترسیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع اساسی در برنامه ششم اقتصاد مقاومتی خواهد بود، خاطرنشان کرد: هدف از توجه به اقتصاد مقاومتی در این لایحه رونق تولید و توسعه صادرات است تا شرایط ما را از این گرفتگی اقتصادی خارج کند.

لاریجانی موضوعات علمی و فرهنگی را نیز از جمله مسائل مهم و مرتبط خواند و گفت: تصورم این است که مجلس در حال مهیا شدن برای اقدامات اساسی‌تر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری درباره طرح مجلس در مورد ریل‌گذار بودن پارلمان برای کشور گفت:‌ طرح‌های متنوعی وجود دارد که برخی در مجلس قبل سامان گرفت.

وی ادامه داد:‌ شاید مهم‌ترین این است که ما شرایط را برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تسهیل کنیم.

لاریجانی با اشاره به گزارش امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی گفت: طبق این گزارش رتبه ایران از نظر فضای کسب و کار رتبه خوبی نیست و این نشان می‌دهد که هنوز مقررات ما دست‌‌وپاگیراست؛ وقتی می‌گوییم مقررات منظور مجموعه مسائلی است که قانون یا بخشنامه یا دستورالعمل‌ها و... است که باید همه اینها را تسهیل کنیم تا سرمایه‌گذار انگیزه یابد و بیاید سرمایه‌گذاری انجام دهد.

وی با یادآوری تصویب 2 قانون درباره تسهیل سرمایه‌گذاری در مجل نهم از ضرورت توجه به این مقوله در مجلس دهم سخن گفت و اظهار داشت: از مسائل دیگر، تشویق‌های صادراتی است یعنی ما باید کمک کنیم که شرکـ‌ت‌هایی که در زمینه صادرات کار می‌کنند انگیزه‌مند شوند و اینجا جای کمک کردن به اقتصاد کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی  گفت:‌ به این نکته باید توجه کرد حجم سرمایه‌گذاری برای اینکه این مقدار نیروی بیکار بر سر کار روند بیش از توان بودجه متعارف کشور است. بنابراین باید زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری‌ها دیگر را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی در کشور ما کم نیست، بیان داشت: سوق دادن این نقدینگی به سمت تولید امر مهمی است که با تسهیل فضای کسب و کار و مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری ممکن می‌‌شود که یکی از راههای آن مسئله بانک‌ها است که امروز هم راجع‌به آن بحث شد.

لاریجانی در توضیح افزود:‌ سهم تسهیلاتی که نسبت به تولید اختصاص می‌یابد نسبت به خدمات پایین است و باید کاملاً شرایط تغییر پیدا کند بنابراین مشخص است که در این مسیر ما باید در کجاها تمرکز پیدا کنیم.

وی ادامه داد: این تمرکز دارای دو بخش است؛ اول تسهیل قوانین که ما حتماً در این زمینه کمیسیون‌های مختلف را فعال خواهیم کرد و بخش دیگر نظارت است؛ بسیاری از قوانین خوب است ولی باید خوب اجرا شود. به عنوان مثال اصل 44 هم سیاست‌هایش خوب بود و هم قانونی که در مجلس تصویب شد قانونی مادر و قوی بود اما درست اجرا نشد. یعنی سقط جنین شد و درست سامان نیافت لذا شما الان وقتی گزارش نظارتی مجمع تشخیص برای اصل 44 اخیراً آماده شد دیدم در 8 هدفی که برای این قانون در نظر گرفته شد ما در اجرا خیلی موفق نبودیم. به دلیل اینکه بخش زیادی از شرکت‌ها به سهام عدالت داده شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سهام عدالت شکل خصوصی پیدا نکرد و همچنان به شکل دولتی اداره می‌شود، گفت: ظاهر آن دولتی نیست اما باطن آن دولتی است لذا آن کارآمدی و بهره‌وری بالا را نداشته است.

وی در ادامه با یادآوری اینکه بدهی بعضی دستگاه‌ها با سهام رد کردند، تصریح کرد: فلسفه اصل 44 این نبود. لذا نظارت در اجرا خیلی مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگری از سخنانش با اشاره به لایحه اصلاح قانون تجارت، اظهار داشت: امیدوارم این لایحه بالاخره در مجلس دهم تعیین و تکلیف شود، قانون تجارت یک قانون بسیار مهم و مادر است و باید طوری آن را تغییر دهیم که شرایط اقتصادی را بهبود بخشد البته در مجلس نهم قانون تجارت به صورت اصل 85 بررسی و تصویب شد ولی امکان رسیدگی به این قانون در شورای نگهبان وجود نداشت.

وی افزود: به نظر می‌رسد در مجلس دهم این امکان را داریم که بار 1000 ماده‌ای آن را کم کنیم و مواد مهم را بررسی و تصویب کنیم.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نشانه‌های ولنگاری فرهنگی که دغدغه رهبر معظم انقلاب در این زمینه بود را چه می‌دانید، توضیح داد: شاید در تعابیری که رهبر معظم انقلاب فرمودند چند بخش برای مجلس مهم بود، یکی بخش اقتصادی بود، دیگری حوزه فرهنگ و بخش سوم هم اینکه مجلس باید یک مجلس انقلابی باشد، هر سه این موضوعات جزو مسائل اساسی برای آینده کشور هستند، در بخش فرهنگ، شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجعی برای بررسی‌های فرهنگی است البته قوانین خوبی هم برای بخش فرهنگ داریم، به نظر می‌رسد دو موضوع در این زمینه بسیار حائز اهمیت و اساسی است.

وی مردمی کردن فرهنگ و عمق بخشیدن به تولیدات فرهنگی را دو موضوع اساسی در بخش فرهنگ دانست و تصریح کرد: باید گستره کار فرهنگی را عمومی‌تر کنیم که خیلی گام اساسی در این زمینه برنداشتیم، گرچه مراکز فرهنگی مانند مسجد و مراکز دیگر در کشور ما به وجود آمده است ولی باید دغدغه فرهنگی در بطن جامعه قرار گیرد، با توجه به شرایط جدید دنیا باید آنقدر تولیدات فرهنگی زیاد شود که بتوانیم گام‌های بیشتری در این زمینه برداریم، گستره کمیت هم باید برای ما مهم باشد و به آن عمق ببخشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری درباره ولنگاری فرهنگی، مسئولان مربوطه باید در تولیدات فرهنگی به خوبی صحنه جامعه را رصد کنند و به تولیدات پراهمیت‌تر و دارای مطالب عمیق‌تر کمک نمایند.

وی همچنین گفت: کمک مالی به بخش‌های فرهنگی در سال‌های گذشته کم نبوده است اما متأسفانه درست مصرف نشده است، درست مصرف شدن منابع امر بسیار مهمی است، در رادیو و تلویزیون یک دفعه حقوق‌ها زیاد شد و هرچه پول بود به افزایش‌ حقوق‌ها اختصاص یافت، تولیدات فعلی فرهنگی به جای تأثیرگذاری جنبه سرگرم‌کننده دارد.

لاریجانی ادامه داد: منابع مالی برای تولید برنامه‌ها کاهش یافته است لذا باید تلاش کرد منابع مالی را تأمین نمود و به بخش‌های مختلف داد اما متأسفانه این منابع به سمت افزایش حقوق‌ها می‌رود.

وی با بیان اینکه یک آرزوی مهم در کشور ما بزرگ شدن دولت است، گفت: همه منابع خرج امور جاری کشور می‌شود لذا فضای تنفسی دیگر فراهم نخواهد بود تا سایر بخش‌های کشور هم بتوانند از این منابع استفاده کنند، متأسفانه این عارضه به فرهنگ هم تسری یافته است، باید توجه داشته باشیم که با در نظر گرفتن منابع موجود و فعلی کشور، سهم فرهنگ کم نیست ولی درست مصرف کردن منابع امر مهمی است که باید تغییری در آن ایجاد شود هرچند همه موضوع درست مصرف کردن نیست بلکه نظارت‌ها هم باید قوی‌تر شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی چند محور دارد که یک محور آن تقویت و رونق تولید داخلی است، محور دیگر اقتصاد مقاومتی صادرات است، باید بدانیم لازم است بهره‌وری‌ها در داخل کشور افزایش یابد و در این راستا توجه به گلوگاه‌ها برای جلوگیری از قاچاق امر مهمی است، باید دید قوانین موجود درباره قاچاق کفایت می‌کند یا باید تدابیر دیگری اندیشید، باید دید آیا در مقام اجرای قوانین مرتبط با قاچاق سهل‌انگاری صورت گرفته است یا نه.

لاریجانی برهمین اساس تأکید کرد: ما در یک بررسی متوجه شدیم دور تا دور ایران به دلایل مختلف راه‌های مبادله سهل و آسان دارد و خود این راه‌ها زمینه‌های قاچاق را هم فراهم کرده است، شاید دلیل فراهم بودن راه‌های مبادله در دور ایران، بهبود زندگی ساکنین آن مناطق بوده است اما وقتی به سرجمع موضوع نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم این امر معضل بزرگی ایجاد کرده و قاچاق افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه برای مبارزه درست با قاچاق باید بررسی کرد قوانین موجود در مقام اجرا رویکردهای مناسبی داشتند یا باید آنها را تغییر داد؟ گفت: رقم بالای قاچاق بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند اقتصاد مقاومتی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره قوانین مربوط به سیاست‌های جمعیتی، گفت: قانونی که در مجلس قبل تصویب شد، محدودیت‌های فرزندآوری را کلاً برداشت و سیاست‌های جمعیتی را تغییر داد، پیش‌نویس یک قانون دیگری هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده بود که بار مالی سنگینی دارد و در بررسی‌ها مشخص شد 12 هزار میلیارد تومان اجرای قانون بار مالی خواهد داشت، در حالی که شرایط اقتصادی ما باید اجازه دهد مشوق‌های افزایش جمعیت را اعمال کنیم ولی متأسفانه بضاعت اقتصادی ما اجازه چنین تحرکی را نمی‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قانون عفاف و حجاب، گفت:‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون عفاف و حجاب را به تصویب رسانده بود، البته مصوبات این شورا لازم‌الاجرا است و باید اجرایی شوند، یک قانون مربوط به امر معروف هم در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود که آن هم باید اجرایی شود، ولی باید توجه داشته باشیم در حوزه مسائل فرهنگی بایستی مقداری در جامعه اقناع انجام شود، باید با مردم درباره مسائل فرهنگی صحبت کرد و این موضوع یک قدری حوصله می‌خواهد و مسئله‌ای نیست که با بخشنامه حل‌وفصل شود.

در ادامه این نشست خبری مجری برنامه از رئیس مجلس درباره علت عدم استقبال نمایندگان مجلس از عضویت در کمیسیون فرهنگی سؤال کرد و گفت که آیا همین عدم استقبال نمایندگان نشان‌دهنده عدم توجه آنان به مسائل فرهنگی نیست؟

رئیس مجلس در پاسخ به این سؤال توضیح داد: این موضوع هم یک عارضه است، اما وقتی مشکلات اقتصادی در کشور زیاد است، نمایندگان دغدغه ذهنی‌شان به سمت رفع معضلات اقتصادی می‌رود، البته این مشکل حل می‌شود و همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید حداقل 19 عضو داشته باشد.

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه درباره درخواست تعداد زیادی از نمایندگان برای عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی گفت: مانند گذشته روی کمیسیون امنیت ملی فشار نیست و حدودا فکر می‌کنم 29 نفر درخواست عضویت در این کمیسیون را داده‌اند که 6 نفر آنها باید کاهش یابد و به 23 نفر برسد.

وی افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند حفظ روحیه انقلابی هستیم و این مسئله یک امر مهم و لازم است، اگر قوانین درست اجرا می‌شد چنین وضعیتی در حوزه اقتصاد نداشتیم هرچند تحریم‌ها هم تا حدی در مشکلات اقتصادی ما تأثیرگذار بود اما سازوکارهای اجرایی نادرست هم وجود داشت که ما را به این روز انداخته است، زمانی که طرح مربوط به بنگاه‌های زودبازده به تصویب رسید، تصور می‌شد اتفاق بسیار مهمی خواهد افتاد در حالی که اینگونه نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: درباره مسکن مهر از اصل فکر اینکه زمین را از بورس خارج کنیم و قیمت آن را نازل کنیم تا قشر ضعیف جامعه بتوانند صاحب‌خانه شوند، فلسفه غلطی نداشت اما نحوه اجرا و سرعت کار آنقدر بی‌حساب بود که مجبور شدند منابع زیادی از تسهیلات بانکی را به آن سمت ببرند و چون نداشتند باید کارهای خلافی در این زمینه انجام می‌دادند که نقدینگی را طوری افزایش دهد که همان کسی که مسکن مهر را ساخته متضرر شود. بنابراین نحوه اجرای تصمیمات بسیار مهم است.

وی گفت: نگاه انقلابی داشتن به این معنا است که با یک عقلانیت متناسبی صورت گیرد، باید از این ساختار بروکراتیک مقداری عبور کنیم تا مشکلات اقتصادی کشور حل و فصل شود، لازم است مجاهدتی صورت گیرد که این بن‌بست‌های بروکراتیک نجات یابیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره نظارت مجلس بر عملکرد دستگاه‌های فرهنگی که بودجه در اختیارشان قرار می‌گیرد و نیز علاقه خود به حوزه سینما گفت: همین طور است بخش سینمایی بخشی است که روی فرهنگ عمومی خیلی تاثیر می‌گذارد و نیز بر روی اراده جامعه.

وی افزود: من فکر می‌کنم ابزارهای نظارتی در این زمینه متنوع است و باید از همه اینها استفاده کرد؛ یک بخش آن گفت‌وگوهایی است که کمیسیون فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات با بخش‌های فرهنگی به تناسب موضوعات انجام می‌دهد. بعضی بخش‌های فرهنگی باید قدری ریشه‌ای حل شود. به عنوان مثال در بحث سبک زندگی هم باید روی فرهنگ عمومی کار شود و هم در حوزه آموزش تا سبک زندگی اسلامی جا بیفتد.

لاریجانی گفت: بنابراین هر دوی این بخش‌ها در حوزه کار خود تاثیر گذار هستند و هم گفت‌وگوها و هم کمک‌هایی که متناسب با عملیات‌هایشان می‌توان ارائه داد در این زمینه مؤثر است. ما یک مصوبه داشتیم که بودجه عملیاتی شود یعنی این بودجه‌ای که می‌دهیم تبدیل به چه عملیاتی شده است. اما این نشد و قدری مشکل است زیرا طاقت دولت در این باره کم است.

وی افزود: بعضی خواسته‌ها امکان پذیر نیست مثلا در مورد آمایش سرزمین در 3-4 برنامه نوشته شد که انجام گیرد چرا که اصولی است ولی انجام نشد.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤال دیگر درباره اعتقاد خود به برنامه‌های پنج ساله گفت: نداشتن برنامه کار را مشکل‌تر می‌کند. ما هر چه برنامه داشته باشیم بیشتر به سمت اهداف پیش می‌رویم و فکر می‌کنم داشتن این برنامه کمک می‌کند اذهان به سویی حرکت کنند. البته بستگی دارد که ساختار بروکراتیک ما چقدر آن را حمل کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی گفت‌وگوهای کمیسیون‌ها و نیز ابزارهای دیگر می‌توانند مفید باشند،‌ گفت:  از جمله ابزار آنها ماده 236 است که اگر تخلفی ببینند می‌توانند آن را بررسی کرده و به مجلس گزارش دهند و مجلس رای می‌دهد به قوه قضائیه می‌رود و می‌توانند تحقیق و تفحص کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون تحقیق و تفحصی انجام شده یا نه، گفت: بله ما تاکنون تحقیق و تفحص زیاد داشتیم. در مجلس گذشته 6 گزارش تحقیق و تفحص خوانده شد و بعضی نیز در آن مجلس فرصت نشد. از جمله گزارش‌هایی که قرائت شد گزارش‌های مربوط به گزارش سازمان تامین اجتماعی و تولید خودرو و برخی دیگر خوانده شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی از ابزار سؤال از وزرا جهت نظارت بر امر فرهنگ سخن گفت و با اشاره به حضور وزیر چندباره وزیر فرهنگ در صحن مجلس و پاسخ به نمایندگان گفت: هر کدام از این ابزارها به یک وجهی به امر نظارت کمک می‌کند و به نظرم اینکه رهبری فرمودند راجع به ولنگاری فرهنگی را باید جدی گرفت؛ هم وزارت فرهنگ، سازمان تبلیغات و کمیسیون فرهنگی مجلس باید آن را جدی بگیرد و هم صدا و سیما و بخش‌های دیگر که به بخش فرهنگ مربوط می‌شوند می‌توانند با حضور در کمیسیون فرهنگی موضوعات را بررسی و نقاط کلیدی آن مشخص است.

وی ادامه داد: بخش مهم دیگر رسانه‌های جدید است که در جامعه به و جود آمده و نمی‌شود جامعه را از آنها محروم کرد اما سازوگار دقیق برای آن تبیین کردن بسیار مهم است. پس باید برای آن فکر جدید کرد تا محصولات فرهنگی آن هم متناسب با آداب فرهنگی جامعه ما باشد و هم به ارتقاء فرهنگی ما کمک کند و از جاهایی است که همه دستگاه‌ها باید به آن کمک کنند.

لاریجانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تصویب رشد قابل توجهی از حجم بودجه سال جاری به رغم تاکیدات مکرر خود درباره افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: اصل موضوع اینکه کشور را باید از درآمد مالیاتی اداره کرد حرف متینی است اما در شرایط رکودی اگر فشار مالیاتی را زیاد کنیم جواب عکس خواهد داد.

«الان مهم‌ترین مسئله این است که آیا ما در شرایط رکودی هستیم یا نه؟ اگر در شرایط رکودی هستیم باید قدری تخفیف ایجاد کنیم تا بنگاه‌های اقتصادی سرپا باقی بمانند حتی اگر شده مالیات‌شان را تقسیط کنیم و نباید فشار به آنها بیاوریم.»

وی خاطرنشان کرد: اینجا نکته‌ای است که باید تسهیلات برای آنها قائل شویم به عنوان مثال مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی خوبی است اما اینکه این سازوکاری که ما تدارک دیده‌ایم به تولید کمک می‌کند محل بحث است چرا که اصل مالیات بر ارزش افزوده مربوط به محصول نهایی است که مشتری باید بدهد اما این در زنجیره‌ای قرار گرفته که به تولیدکننده فشار می‌آورد یعنی تولیدکننده مسئول دریافت مالیات شده است که به او فشار می‌آید. پس باید این سازوکارها را مرتب کنیم که فشار بر تولید را کاهش دهد.

لاریجانی سازوکارهای متین‌تر و معقول‌تر در را یکی از موضوعات مهم در لایحه برنامه ششم برشمرد و در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره امکان تغییر برخورد رفتار ایران در قبال گستاخی‌های عربستان سعودی بیان داشت: فکر می‌کنم به دو موضوع در این زمینه باید توجه کرد اول اینکه هیچ‌گاه منطقه ما به این اندازه آشفتگی نداشته است زیرا تقریباً همه کشورهای اطراف ما دچار بحران تروریستی هستند و این آتشی که به وجود آمده بسیاری از کشورهایی که تصور نمی‌‌کردند از تروریست آسیب نبینند دچار آسیب کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بروز عوارض تروریست در اروپا گفت: روند جریان‌های تروریستی در منطقه اگر گراف آن را ترسیم کنیم رو به سقوط است یعنی از دو دهه قبل که در افغانستان بیشتر متمرکز بود هم از نظر کمیت و هم کیفیت گسترش یافت و خیلی قوی‌تر و متنوع‌تر شدند پس این عارضه، عارضه‌ای کوتاه‌مدت برای منطقه نیست.

وی با تأکید بر ضرورت شناخت صحیح از پدیده تروریست و آماده بودن در برابر آن تصریح کرد: نکته دوم این است که اگر در مجموع رفتار جمهوری اسلامی ایران را با سایر کشورها در این زمینه مقایسه کنیم می‌بینیم که ایران از سیاست‌های متین و عاقلانه‌ای در منطقه برخوردار بوده است. چه در مسئله عراق، چه در موضوع سوریه، یمن و... .

لاریجانی گفت: دیگران اشتباهات فاحشی در این زمینه مرتکب شده‌اند که بحران را در منطقه شعله‌ور کردند در حالی که جمهوری اسلامی مرتب می‌خواست منطقه را آرام کرده و امنیت‌سازی کند.

وی با اشاره به اینکه باید این مسیر را ادامه دهیم، اضافه کرد: این روحیه انقلابی ایران اقتضا می‌کرد که ما به داد مردم منطقه برسیم و کمک‌شان کنیم هم از نظر وظیفه‌ای که نسبت به سایر مسلمانان داریم و هم از نظر امنیت خودمان؛ چرا که امنیت خیلی دیوارهای جغرافیایی ندارد. اگر شما اطراف‌تان مشکل امنیتی داشته باشد باید مراقب باشید که امنیت خودتان به هم نخورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای بود که هم توانست امنیت خود را پایدار کند که الحمدالله خدا نیز تفضل کرد و شما می‌بینید که امنیت خوبی در ایران برقرار است، ثانیاً تأثیر بر روی منطقه گذاشت پس باید با حوصله این روحیه انقلابی را در حل مسائل منطقه دنبال کرد.

وی با تأکید بر اینکه استراتژی جمهوری اسلامی در منطقه دقیق‌تر، متین‌تر و کم‌غلط‌تر از بسیاری از کشورها بوده است، اظهار داشت: این سیاست حتماً باید ادامه یابد چرا که دستاوردهای مهمی برای ایران و منطقه است.

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد ضرورت ادامه حمایت از مقاومت و دستاوردهای آن گفت: اولاً‌ مسئله مقاومت ریشه‌ای در بیداری و هوشیاری سیاسی منطقه دارد و همه آن به ما مربوط نیست و تبعاً انقلاب اسلامی بر روی آن خیلی تأثیر گذاشته است ولی این هوشیاری سیاسی در کل دنیا به وجود آمده است.

وی با تأکید بر اینکه این هوشیاری سیاسی در کل دنیا به وجود آمده و نسل جدید نیز به دنبال ایده‌آل‌های خودشان هستند، خاطرنشان کرد: این حادثه وجود دارد و رویدادی موقت نیست و شیب صعودی دارد هرچند بخواهند با تسلط نظامی آن را خفه کنند ولی دوباره سر باز می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی دمکراسی‌خواهی را خواسته‌ای عمومی برشمرد و گفت: مردم می‌خواهند در سرنوشت خود تکیه داشته باشند لذا شما می‌بینید در عراق بر روی حضور مردم در تعیین سرنوشت خود حساس هستند.

وی با یادآوری اینکه مردم عراق نپذیرفتند که آمریکایی‌ها در کشورشان مأمور نظامی بگذارند و قانون اساسی را خود بنویسند، بیان داشت: سیاست‌های آمریکا و سایر کشورها برای منحرف کردن آن ممکن است موقتاً تأثیر بگذارد ولی تأثیر دائمی نخواهد داشت.

لاریجانی گفت: نکته دوم این است که مقاومت از بطن همین زورگویی‌هایی که در منطقه وجود داشت رشد کرد و به وجود آمد؛ فرض کنید حزب‌الله چه زمانی به وجود آمد؟ زمانی که اسرائیل آمد و لبنان را اشغال کرد و مردم لبنان حس کردند که راهی جز مقاومت ندارد بنابراین این تجربه‌ای بود که اگر ما مقاوم نباشیم ما را می‌بلعند. لذا باید ساختار مقاومی برای خود ایجاد کنیم که نتیجه هم داد و سرمایه‌ای برای منطقه است.

وی با تصریح بر این نکته که حتی صورت عدم حمایت این مقاومت وجود خواهد داشت، افزود: هوشیاری سیاسی زمینه‌ای فراهم کرده است که این حرکت تداوم خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران طبق قانون اساسی و هم آرمان‌های انقلاب اسلامی اینگونه حرکات را برای آینده بشریت مفید می‌داند و از آن حمایت می‌کند و این سرمایه‌ای است که نمی‌توان به این سادگی از منطقه گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفت‌وگو و در پاسخ به سؤال دیگری درباره روند اجرای برجام و بی‌صداقتی آمریکا در انجام تعهدات خود گفت: اینکه طرف مقابل در کار خود نااهلی دارد دلیل نمی‌شود که ما مسیر کار مذاکراتی را انجام ندهیم بلکه نوع آن متفاوت می‌شود. چرا که ما در صحنه بین‌الملل همیشه با این موجودات مواجه‌ایم که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و این دلالت پیدا نمی‌کند که ما مذاکره انجام ندهیم.

وی افزود: ما باید مذاکره بکنیم اما جنس آن متفاوت است و دقت‌هایی باید داشته باشیم بیشتر می‌شود لذا مذاکراتی که انجام شد با فرض این بود که ممکن است اینها در بعضی جاها شیطنت‌هایی هم داشته باشند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در کل تمهیداتی که اندیشیده شده بود برای شرایط ایران مفید بود، خاطرنشان کرد: مسئله هسته‌ای ما به جایی رسیده بود که باید در جای آن را حل و از این ظرفیت استفاده می‌کردیم.

وی با یادآوری اینکه در مسیر اجرا آمریکایی‌ها در مواردی به رفتار خلاف دست زدند، افزود:‌یکی از آنها همان مسئله روادید بود که با روح برجام سازگار نبود و در شورای هسته‌ای هم که بحث شد به این نتیجه رسیدیم که این خلاف برجام است و بنابراین وزارت خارجه باید با طرف‌های مقابل صحبت کرده و این مشکل را حل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آنها اقداماتی کرده‌اند و تعدیل‌هایی صورت داده‌اند ولی به علاوه اقداماتی دیگری بود که با روح برجام ناسازگار بود لکن ما باید از طریق مسیرهایی که در خود توافق‌نامه پیش‌بینی شده این اشکالات را برطرف کنیم. یعنی هنوز بحث آن جا دارد و در مجلس هم حتماً کمیسیون امنیت ملی بر روی این مسئله تمرکز خواهد کرد و وزارت خارجه نیز باید بیاید گزارش دهد.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که تاکنون آیا اقدام خاصی صورت گرفته است یا نه، گفت: در مجلس قبلی جلساتی برگزار شد و شورای هسته‌ای نیز تشکیل شد که بنا شد پیگیری‌های داشته باشد و در مجلس نیز به محض اینکه کمیسیون امنیت ملی تشکیل شود قرار است وزارت خارجه گزارش ارائه کند و این موضوعی است که ما باید همچنان با آن ادامه دهیم و جایی تمام نمی‌شود و برای سال‌ها ادامه دارد و باید مرتباً‌ رصد و پیگیری کنیم.

وی با اشاره به برخی شعارهای سبک‌سرانه برخی کاندیدها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد: اگر به جایی برسد که بخواهد تفاوت‌های جدی ایجاد کند حتماً می‌توانیم کارهایی صورت دهیم که آنها را پشیمان کنیم. یعنی ابزارهای متنوعی در دست ایران هست اما هرچه بتوانیم این مسیر را همواره‌تر جلو برویم بهتر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارنظرها مبنی بر اصولگرا بودن یا اصلاح‌طلب بودن مجلس دهم گفت: به نظر من مجلس دهم مجلسی ولایی است که رابطه آن با رهبری رابطه‌ای عمیقی است و همه گروه‌هایی که در مجلس دهم هستند به این اصل معتقدند.

وی افزود: مجلس دهم این ورزیدگی ذهنی را دارد که بر روی موضوعات اساسی تمرکز کند. این دسته‌بندی‌هایی که در جامعه وجود دارد به طور طبیعی در مجلس نیز هست. ولی همه گروه‌ها به یک بلوغ سیاسی رسیده‌اند که در این کشتی که همه ما نشسته‌ایم عارضه‌های مهمی وجود دارد مانند موضوع اقتصاد. اگر همه ما همفکری کرده و به هم کمک کنیم و این سایش‌های فرعی را کنار بگذاریم انشاءالله کمک می‌شود شرایط کشور تغییر کند؛ این بلوغ با ارزشی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: ما باید بجای کشمکش‌های قبیله‌ای (نمی‌گویم وجود ندارد بلکه هست) بر روی نقاط اشتراک بیشتر وقت بگذاریم. ولی خوشبختانه این بلوغ سیاسی در گروه‌های مختلفی که در مجلس هستند (که برگزیدگان ملت اند) به وجود آمده که بر روی مسائل اصلی تمرکز کنند و اشتراکات آنها زیاد است.

لاریجانی اظهار داشت: به نظر بنده مجلس دهم از یک پتانسیل خوبی برخوردار است و باید تلاش کنیم رویکرد آن یک رویکرد آرام و کارشناسی باشد.

رئیس قوه مقننه همچنین تاکید کرد: از نظر انضباط و توجه به مسائل اصلی نشانه‌های خوبی در این مجلس دیده می‌شود که ما باید آن را تقویت کنیم. رسانه‌ها نیز باید به این بخش‌ها بیشتر توجه کنند که کارآمدی مجلس را روی موضوعات اصلی بیشتر مورد توجه قرار دهند. گاهی در رسانه‌های مختلف دیده‌ام برخی مسائل شاز که ممکن است همیشه در همه مجالس وجود داشته باشد را برجسته می‌کنند ولی باید به این توجه داشته باشیم اگر مجلس را بر روی مسائل اصلی انگیزه‌مند کنیم این برای حل مسائل کشور می‌تواند مفید باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: نگاه من برای کل کشور نگاه مثبتی است. کشور از یک گردنه‌ای عبور کرده است و شرایط سختی را پشت سر گذاشته‌ایم لذا لازم است تا با یک همگرایی مختلف و اقناع مردمی به موضوعات اصلی توجه و شرایط را برای کارآفرینی در کشور فراهم کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    بصیرت بصیرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس