عارف می‌تواند بعد از دو سال و بعد از انتخابات ریاست جمهوری برای ریاست مجلس تلاش کند.

اگر عارف رئیس می‌شد در انتخابات 96 اصولگرایان برنده بودند / انتخابات هئیت رئیسه مجلس مانند برجام برد – برد بود
گروه سیاست مشرق - شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی ضربه سنگینی به پیکره این جریان سیاسی پس از اعلام پیروزی واهی در انتخابات مجلس دهم بود.

بسیاری از تحلیل‌گران شکست اصلاحات را حاصل توهم پیروزی خواندند و برخی نیز این رخداد را طنز تلخ این جریان خوانده و آنرا با داستان ملانصرالدین و شایعه آش نذری یکی دانستند.

اما نمایندگان اصلاح‌طلب چگونه این شکست سیاسی را روایت می‌کنند. نشریه کارگزارانی صدا به سراغ برخی از نمایندگان همسو با جریان اصلاح‌طلب و حامی دولت رفته و نکات جالبی در این زمینه از زبان نمایندگان شنیده شده که در ادامه به بخش‌هایی از این موارد اشاره می کنیم که بعد از کنار رفتن غبار توهمات پیروزی و گردوخاک پروپاگاندای رسانه‌ای اصلاحات، این موارد بسیار قابل تامل هستند.

اگر عارف رئیس می‌شد در انتخابات 96 اصولگرایان برنده بودند / انتخابات هئیت رئیسه مجلس مانند برجام برد – برد بودکاندیدای فراکسیون امید عارف بود/ اعضای فراکسیون امید؛ تعداد رأی به عارف است

پروانه مافی نماینده مجلس دهم که با حمایت کارگزاران سازندگی وارد مجلس شده اهتمام زیادی برای تقلیل شکست اصلاح‌طلبان در مجلس دارد و در این باره می‌گوید: علی لاریجانی رئیس مجلس دهم نیز از اعضای لیست امید است البته کاندیدای فراکسیون امید محمدرضا عارف بود. اما از نظر ما هر دو در یک فراکسیون قرار داشتند.

وی می‌افزاید: اینکه گفته می‌شود چرا محمدرضا عارف نتوانست به ریاست مجلس برسد جای تعجب دارد. رای فراکسیون امید 115 رای بود، در ابتدا 158 نفر اعلام شد، آنهم به جهت افراد مستقلی بود که با حمایت لیست امید وارد مجلس شده بودند اما در فراکسیون مقابل هم حضور داشتند.

اگر عارف رئیس می‌شد در انتخابات 96 اصولگرایان برنده بودند / انتخابات هئیت رئیسه مجلس مانند برجام برد – برد بودریاست عارف برای ما مطلوب‌تر بود/ انتخابات هئیت رئیسه مجلس مانند برجام برد - برد بود

محمدرضا تابش دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم درباره کاندیداتوری عارف در انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی می‌گوید: ما در گفتگو به این نتیجه رسیدیم که عارف روی کاغذ پیروز انتخابات ریاست مجلس است؛ اما این انتظار وجود داشت که در عالم واقع تغییر و تحولاتی رخ دهد.

وی در مورد علل شکست عارف گفت: یک دلیل عمده این بود که از بیرون عوامل در رای نماینده‌ها تاثیرگذاشت و از سوی دیگر برخی از نمایند‌ه‌ها خودشان به این تحلیل رسیده بودند که در موقعیت فعلی شاید دکتر لاریجانی در تعامل با دولت بتواند در جایگاه ریاست مجلس نقش بهتری بازی کند. حتی برخی از دوستان خود ما در موضوع ریاست از تصمیم تشکیلاتی تبعیت نکردند.

این نماینده می‌افزاید: در انتخابات هیئت رئیسه آن مسئله ترمیم شد. دو دبیر و دو کارپرداز از فراکسیون امید و رئیس مجلس نیز از اعضای لیست امید بوده است و بسیاری از اعضای فراکسیون امید ایشان را قبول دارند و نمی توان از شکست و یاس صبحت کرد. بلکه به نظر من این‌ها انسجام کار تشکیلاتی و توفیق در دستیابی به اهداف را نشان می‌دهد. در انتخابات هئیت رئیسه مجلس کسی بازنده نبود؛ بلکه بازی برد- برد بود و ما نیز خواهان همین مسئله بودیم؛ مانند برجام که برد– برد بود.

تابش درباره پیامد ریاست لاریجانی در مجلس دهم برای جریان اصلاحات اظهار کرد: ‌در هر صورت آقای لاریجانی از طیف معتدل اصولگریان است و در مسئله برجام نیز ایشان بسیار خوب عمل کرد و تعامل و هماهنگی خوبی با دولت داشت. اصلاح‌طلبان و دولت با ریاست آقای لاریجانی در مجلس چیزی را از دست نداده و به حد وسطی از خواسته‌های خود رسیده‌اند. هر چند که اگر دکتر عارف انتخاب می‌شد، برای ما مطلوب تر بود؛ اما با انتخابات آقای لاریجانی که چهره معتدلی از اصولگرایان است هیچ کس در این مسئله نباخته و متضرر نشده است.

اگر عارف رئیس می‌شد در انتخابات 96 اصولگرایان برنده بودند / انتخابات هئیت رئیسه مجلس مانند برجام برد – برد بودما موفق نشدیم رای مجموعه لیست امید را کسب کنیم / فراکسیون ولایت وجود خارجی ندارد!

محمود صادقی، نماینده مجلس دهم و عضو فراکسیون امید که به نوعی این روزها سخنگوی این جریان هم هست برخلاف سخنان تابش که انتخابات هئیت رئیسه را برد برد خوانده با ادعای اینکه این جریان هفت نفر از جمله لاریجانی را در هئیت رئیسه مجلس دارند، بیان داشت:‌ کاندیدای مطلوب ما دکتر عارف بود. دلایل مختلفی وجود داشت که ما موفق نشدیم رای مجموعه لیست امید را در کسب کنیم. کاندیدای رقیب تمام فرصت‌ها، امکانات و ظرفیت‌هایی که در مجلس وجود دارد را در اختیار داشت. همچنین مجموعه دکتر لاریجانی قدرت لابی‌گری‌های حرفه‌ای را در حد اعلا دارند که به نظر من قابل تحسین است.

وی درباره فراکسیون ولایت که پیش از این به عنوان فراکسیون فراگیر و به عنوان فراکسیون اکثریت نسبی مجلس شناخته می‌شود، افزود‌: تنها اسمی از فراکسیون ولایت وجود دارد و این فراکسیون وجود واقعی و بیرونی ندارد. نه انتخاباتی برگزار کرده ونه هیئت رئیسه‌ای دارد. نه مشخص است اعضای آن چه کسانی هستند. به نظر می‌رسد تاکتیک زودگذری بوده است که بتواند از تشتتی که شکل گرفته است، استفاده کند و رویکرد آن بر طبق سنت پارلمانی است تا کار فراکسیونی را در مجلس دهم تقویت کند.

اگر عارف رئیس می‌شد در انتخابات 96 اصولگرایان برنده بودند / انتخابات هئیت رئیسه مجلس مانند برجام برد – برد بودسقف اصلاح‌طلبی مجلس دهم همان 103 رای عارف بود

محمد علی وکیلی سخنگوی فراکسیون امید درباره شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی می‌گوید: باید توجه داشته باشیم که لیست امید از یک طیف تشکیل شده و گستر‌ه‌ای از گرایش‌ها را شامل می‌شود. از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان میانه. آنچه که در برآوردهای اولیه وجود داشت این بود که چون لیست امید موفق شده است بیش از 160 کاندیدا را به مجلس بفرستد پس ما حتما اکثریت را در مجلس داریم. این درحالی است که وزن اصلی را که پشت سر آقای عارف قرار دارد، تنها اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند و نه همه افراد حاضر در لیست امید. به عبارتی ما دو اقلیت 100 نفره را در مجلس داشتیم. حدود 100 نفر اصولگرا و 100 نفر اصلاح‌طلب و 80 نماینده مستقل و میانه. جریان ما در جذب افراد موفق نبود و جریان آقای لاریجانی موفق عمل کرد.

وی افزود: به عبارت دیگر سقف اصلاح‌طلبی مجلس دهم همان 103 رایی بود که آقای عارف کسب کرد. بنابراین اتفاق عجیبی رخ نداده است. کسانی که انتظار داشتند حتما طیف گسترده‌ای گرایش‌ها در لیست امید لزوما از آقای عارف حمایت کنند، در محاسبات خود با واقعیت فاصله داشتند.

این نماینده اصلاح‌طلب برخلاف نظر تابش و صادقی اضافه می‌ کند: در انتخابات هئیت رئیسه می توان گفت ما با ترکیب 9 به سه اکثریت را به دست آوردیم. یعنی 9 نفر از اعضای لیست امید هستند.

اگر عارف رئیس می‌شد در انتخابات 96 اصولگرایان برنده بودند / انتخابات هئیت رئیسه مجلس مانند برجام برد – برد بوداگر عارف رئیس مجلس می‌شد در انتخابات 96 اصولگرایان برنده بودند

غلامعلی جعفر زاده ایمن‌آبادی که در فراکسیون ولایت و یکی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی است درباره انتخابات هئیت رئیسه مجلس می‌گوید: در صورتی که جناح اصلاح‌طلب می‌توانست لاریجانی را گزینه خودش برای ریاست مجلس اعلام کند، اصلا رقابت دو نفر از لیست امید معنا نداشت. چرا باید چنین بازی‌ای را راه می‌انداختند؟! من از اول معتقد بودم اصلاح‌طلبان در دو سال اول وارد قدرت نشوند.

وی با بیان اینکه اگر دکتر عارف ریاست مجلس را هم به دست می‌گرفت یک شعف موقت بود، افزود: اصولگرایان مطالبات خود را از عارف شروع می‌کردند و آن موقع بود که توپ‌ اینها نه تنها به سمت عارف بلکه به سمت کل اصلاح‌طلبان آغاز می‌َشد که اینها با تمام شعارهای خود نمی‌توانند به وعده‌هایشان عمل کنند، یا توان ندارند یا در هر عنوان دیگری اینها نمی‌توانند به نیاز مردم پاسخ دهند.

این نماینده حامی دولت یازدهم بیان می‌دارد: اگر عارف رئیس مجلس می‌شد در انتخابات سال 96 صددرصد اصولگرایان برنده بودند. اصلاح‌طلبان دو برگ برنده داشتند؛ یکی در 92 و یکی هم در 94. اگر از این برگه‌ها خوب استفاده کنند به نفع آنان خواهد بود. در دو سال اول دکتر عارف نباید وارد رقابت قدرت شود. بعد از سال 96 برای ریاست مجلس تلاش کند و البته این تاثیر خیلی خوبی در آینده اصلاح طلبان خواهد داشت. ما نباید در دو سال اول کارت‌های خود را بسوزانیم. خدا خواست که دکتر عارف رئیس مجلس نشود تا درسیبل مطالبه‌گری و نقادی باقی بماند. عارف می‌تواند بعد از دو سال و بعد از انتخابات ریاست جمهوری برای ریاست مجلس تلاش کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • اسفندیار ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    اصولگرایان احمدی نژاد عزیز را سانسور می کنند اصلاح طلبان تخریب و تحریف اما احمدی نژاد کار خودش را خواهد کرد ملت هم کار خودش را محمود کبیر 96
  • سمبک ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    اطلاح طلبان ازانتدای دولت یازدهم دنبال دوره دوم ریاست جمهوری بودند انا زهی خیال باطل
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    این تحلیل مسخره تان را قبول نداریم
  • کاکرو یوگا ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    خاک تو سرتون 80 درصد غیر قابل انتشار ؟؟؟
  • اعتدال زنده باد ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    وای وای ببین چه میکنه مشرق... 4 تا نظر 17 تا غیر قابل انتشار حالا بذار یکی دو تا از حزب مخالفتم نظر بذارن برادر من جای دوری نمیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس