به گفته شرکت هواپیما سازی لاکهید مارتین آمریکا ، ویتنام و کره جنوبی سخت به دنبال خرید هواپیماهای شناسایی دریایی از نوع پی -3 و اس -3 از این شرکت برای مقابله با تقویت نظامی چین و پرتاب مکرر موشک از سوی کره شمالی هستند.

ویتنام به دنبال خرید هواپیمای شناسایی آمریکاییبه گزارش مشرق، 'کلیر فیرنو' مدیر ارشد اجرایی بخش هوا فضای لاکهید در نمایشگاه هوایی هفته گذشته برلین به این خبرگزاری گفت : انتظار می رود که ویتنام طی چند ماه آینده به طور رسمی خواستار اطلاعاتی در مورد قیمت چهار تا شش فروند هواپیمای قدیمی تر نیروی دریایی آمریکا از نوع پی -3 اوریون شود.

به گفته مقامات امریکا و لاکهید ، تصمیم دولت امریکا برای لغو تحریم تسلیحاتی ویتنام در ماه گذشته راه فروش این هواپیماها را هموار ساخته ولی هرگونه توافق کماکان باید به دقت توسط دولت امریکا بررسی شود.

تصمیم واشنگتن برای فروش سلاح های مرگبار به ویتنام دشمن سابق خود بر این نکته صحه می گذارد که هر دو کشور نگرانی های مشترکی در مورد توان نظامی فزاینده چین دارند.

ویتنام که با چین هم مرز است ، بخشی از تلاش های باراک اوباما برای ایحاد توازن مجدد در استراتژی امریکا در مورد آسیا در بحبوحه تاکید چین بر حاکمیت 80 درصد از دریای جنوبی چین به حساب می اید.

به گفته فیرنو ، قیمت هریک از 12 هواپیمای بازسازی شده پی -3 که چند سال پیش به تایوان فروخته شد با توجه به تجهیزات اضافی که دارد می تواند از 80 میلیون دلار فراتر رفته و به 90 میلیون دلار برسد.

لاکهید از سال 2008 بال های جدیدی برای 90 فروند هواپیمای پی -3 در سراسر جهان از جمله آمریکا ، نروژ، شیلی و آلمان ساخته یا آنها را بازسازی کرده است و کار روی برخی از سفارشات هنوز ادامه دارد.

این شرکت می کوشد سفارشات بیشتری گرفته و خط تولید بال جدید در ماریتا در ایالت جورجیا را گسترش دهد.

برزیل و کره جنوبی هریک در صدد سفارش بال های جدید برای هواپیماهای موجود خود هستند ولی باید تا اول سپتامبر برای پرهیز از یک افزایش بالقوه هزینه ها در زنجیره تولید این بال ها تصمیم گیری کنند.

یک رقیب احتمالی دیگر گروه ایرباس با هواپیماهای شناسایی اس ای و سی 295 است که در اسپانیا تولید می شود و هواپیماهای جدیدتری هستند.

وزارت خارجه امریکا گفته است نمی تواند در مورد فروش هواپیماهای پی -3 یا اس -3 تازمان اطلاع رسمی به کنگره اظهار نظر کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس