کد خبر 593352
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵

اقدام کره شمالی در پرتاب دو موشک میان برد بالستیک موسوم به «موسودان» در یک روز بار دیگر باعث تنش ها و تحولات تازه در منطقه شبه جزیره کره شده و واکنش های بین المللی را در پی داشته است.

به گزارش مشرق، از فروردین ماه سالجاری تاکنون این چندمین بار است که کره شمالی دست به چنین پرتاب هایی می زند و برای اولین بار است که در یک روز دو فروند از این نوع موشک را پرتاب می کند.

ژاپن، آمریکا و کره جنوبی می گویند که چهار مورد از پرتاب های موشکی کره شمالی پیشتر ناموفق بوده و بعد از پرتاب پنجم این موشک که اوایل صبح امروز (به وقت محلی) صورت گرفت، پرتاب ششم نیز موفقیت آمیز نبود و موشک شلیک شده پس از طی مسافت فقط 400 کیلومتر سقوط کرده است.

پرتاب ششم نیز بر اساس گزارش منابع نظامی کره جنوبی، ساعتی پس از آزمایش پنجم صورت گرفته است.

به رغم تمامی ناکامی های کره شمالی در پرتاب این موشک ها، پرتاب آنها به دلیل برد بالایی که دارد و بعضا به سه هزار و 500 کیلومتر می رسد و می تواند پایگاه های آمریکا و ژاپن را هدف قرار دهد، ‌برای این کشورها نگران کننده است.

تارنمای «ژاپن تودی» گزارش کرده است که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی ظاهرا در راستای تقویت برنامه های موشکی بالستیک و تسلیحات هسته ای از دانشمندان و نظامیان کشورش خواسته است تا این پرتاب ها را ادامه دهند.

آنطور که ستاد کل ارتش کره جنوبی در بیانیه امروز چهارشنبه خود آورده، موشک پنجم اوایل صبح امروز از منطقه «وون سان» در سواحل شرقی پرتاب شده که ناموفق بوده است.

همین ستاد می گوید: ساعتی بعد موشک ششم بالستیک نیز پرتاب شده و فقط توانسته 400 کیلومتر در آسمان به پرواز در آید که این هم ناکامی دیگری برای این کشور رقم زده است.

با این حال کره جنوبی نمی تواند تایید کند که برد این موشک چقدر بوده و پرتاب موفق یا ناموفق بوده است.

اما ستاد فرماندهی راهبردی آمریکا در هاوایی بیانیه ای منتشر کرده و افزوده است که هر دو موشک در دریای ژاپن سقوط کرده است.

کره شمالی در ماه آوریل و اوایل ماه جاری میلادی چهار فروند موشک بالستیک پرتاب کرد که در این پرتاب ها ناموفق بوده است.

بر اساس گزارش ستاد کل ارتش کره جنوبی موشک اول که ساعت 5:58 دقیقه صبح امروز (به وقت محلی) شلیک شد 150 کیلومتر پس از پرتاب در آسمان متلاشی شده است و بررسی برای موشک دوم که ساعت 8:5 دقیقه صبح (به وقت محلی) پرتاب شد، ادامه دارد.

امروز جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این پرتاب ها را محکوم کرد و گفت که واشنگتن برای طرح موضوع در شورای امنیت تلاش خواهد کرد.

ژاپن و کره جنوبی هم اعلام کرده اند به این اقدامات تهدید آمیز کره شمالی به شدت اعتراض خواهند کرد و این تلاش ها را در راستای توسعه تسلیحات هسته ای این کشور ارزیابی می کنند و آن را باعث تنش ها در منطقه می دانند.

وزارت وحدت کره جنوبی نیز ساعتی پس از شلیک موشک ها این آزمایش ها را محکوم کرد و گفت که کره شمالی به دنبال ایجاد تنش در منطقه است.

منابع نظامی کره جنوبی دیروز - سه شنبه - از آزمایش قریب الوقوع موشکی کره شمالی خبر داده بودند و این موضوع باعث شد تا ژاپن هم به نیروهای نظامی خود آماده باش کامل دهد.

این منابع پیش بینی کرده اند که کره شمالی نزدیک به 50 فروند از این موشک ها در اختیار داشته باشد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    احتمالا داشته میپوسیده ، گفتن روش ازمایش کنید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس