کد خبر 563942
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶

یك كشتی جنگی ژاپنی روز سه شنبه در یك بندر فیلیپین در نزدیكی آبهای مورد مناقشه دریای جنوبی چین به عنوان نشانه دیگری از تعمیق مناسبات امنیتی دو دشمن جنگ جهانی دوم برای مقابله با پكن پهلو گرفت.

به گزارش مشرق، تنش ها در دریای جنوبی چین كه یك سوم از نفت جهان از این منطقه عبور می كند در سال های اخیر گسترش یافته و پكن در حال نصب تاسیسات نظامی در برخی صخره و جزایر مصنوعی منطقه است.

این برای دومین بار طی بیش از سه هفته اخیر است كه كشتی های نیروی دریایی ژاپنی از 'سابیك' یك پایگاه سابق نیروی دریایی آمریكا در فیلیپین و 200 كیلومتری منطقه تحت كنترل چین دیدن می كنند.

كشتی جنگی ژاپن در فیلیپین پهلو گرفت

نخستین زیر دریایی و دو ناوشكن ژاپنی پس از 15 سال اواسط فروردین ماه وارد آب های فیلیپین شده و در یك پایگاه سابق نیروی دریایی آمریكا در این كشور جنوب شرق آسیا پهلو گرفتند.

فیلیپین و ژاپن با چین بر سر مالكیت بخش هایی از پهنه دریایی در جنوب و شرق چین اختلاف دارند و این همپیمانان آمریكا پكن را متهم به ساخت وسازهای غیرمجاز در جزایر مورد اختلاف و تجهیز آنها به تجهیزات نظامی می كنند.

به نوشته 'مانیل بولتن'، ایسه ماساكی' كاپیتان این كشتی جنگی ژاپن به خبرنگاران، گفت 'ما بدنبال تعمیق روابط با فیلیپین هستیم'.

گذشته از فیلیپین، ویتنام، برونئی، مالزی و تایوان نیز با پكن بر سر مالكیت بخش هایی از پهنه آبی دریای جنوبی چین اختلاف دارند، اما مانیل این اختلاف را به دیوان لاهه برده و پرونده ای در این دیوان بین المللی گشوده تا رای مثبت آن را به نفع خود پس از غیبت پكن در لاهه بگیرد.

چین بیش از یكماه پیش در پی تحركات اخیر ژاپن در منطقه و همكاری های نظامی رو به افزایش این كشور با فیلیپین و آمریكا و همچنین برگزاری رزمایش های مشترك با برخی كشورهای همسایه، ضمن هشدار به این كشور از توكیو خواست مراقب رفتار تنش زای خود باشد.

'چن یونگ خوا' سفیر چین در توكیو گفت كه ژاپن نمی تواند با متحد شدن با برخی كشورها در منطقه برای چین تنش آفرینی كند. توكیو به طور یكجانبه در مقابل چین قد علم كرده است و این موضوع خوشایند پكن نیست.

چین و ژاپن علاوه بر مناقشات ارضی، دارای اختلافات تاریخی نیز هستند كه این موضوع بیشتر به دوران جنگ جهان دوم میان دو كشور مربوط می شود و اكنون توكیو از اختلاف پكن – مانیل برای فشار بیشتر به چین در این اختلاف تاریخی استفاده می كند.

ژاپن و فیلیپین اسفند ماه گذشته با امضای توافقنامه ای، انتقال تجهیزات و فناوری ها را مورد موافقت قرار دادند كه براساس آن ژاپن می تواند سلاح ها و سایر تجهیزات خود را بدون كمك از گروه سومی در اختیار فیلیپین قرار دهد.

این قرارداد نظامی بین فیلیپین و ژاپن را می توان یكی از اصلی ترین قراردادهای اصلی در منطقه شرق و جنوب شرقی آسیا در مقابل چین دانست كه توكیو آن را مدیون تنش آفرینی واشنگتن است.

ژاپن را می توان پس از آمریكا، دومین كشوری دانست كه مناسبات سیاسی و نظامی خود را با فیلیپین افزایش داده و در تلاش است ضمن استفاده از تنش های موجود جهت تامین منافع اقتصادی حاصل از فروش تجهیزات نظامی، از سوی دیگر یكی از مخالفان سیاست های پكن را تقویت كند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    بوی درگیری میاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس