کد خبر 573155
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸

چین در واکنش به آمریکا زیرساختهای دفاعی خود را در دریای چین جنوبی افزایش می دهد.

افزایش زیرساخت های نظامی چین در دریای چین جنوبیبه گزارش مشرق، چین در واکنش به اقدامات آمریکا در دریای چین جنوبی تصمیم گرفته است، ساخت و ساز تاسیسات نظامی خود را در آبهای این منطقه افزایش  دهد.طبق بیانیه ای که وزارتدفاع چین منتشر کرد پکن تصمیم گرفته است برای نشان دادن اراده راسخ خود در حفاظت از تمامیت ارضی چین،  ماموریت گشتی های خود را در آبهای دریای چین جنوبی که موضوع اختلاف و مشاجره با چند کشور دیگر منطقه است، تشدید کند.

دریای چین جنوبی یک چهارراه دریایی حیاتی برای تجارت بین المللی محسوب می شود و بر اساس مطالعات صورت گرفته دارای ذخایر نفت و گاز است. مناقشه بر سر مالکیت و حاکمیت برخی جزایر در دریای چین جنوبی و همچنین دریای چین شرقی که از موقعیت راهبردی خوبی برخوردار است، کشورهای چین، فیلیپین، ویتنام، برونئی، مالزی و تایوان را در برابر هم قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بیانیه وزارت دفاع چین در واقع واکنش به اتفاقاتی است که به تازگی با مداخله آمریکا در دریای چین جنوبی روی داده است. آمریکا در این اواخر برخی از کشتی های جنگی خود را به نزدیکی جزایر تحت کنترل چین اعزام کرد و هدف از این کار را تضمین آزادی کشتیرانی در برابر تلاشهای چین برای نظامی کردن منطقه توصیف کرد. اما مقامات پکن انتقادات آمریکا را به شدت رد و این کشور را به تلاش برای تشدید تنشها در منطقه متهم کردند.

ناوچه "یو اس اس ویلیام پی." نیروی درایی آمریکا اخیرا در اقدامی تنش آفرین در فاصله دوازده مایلی صخره بزرگ فیری کراس Fiery Cross ( به چینی یونگشو) که در جزایر اسپراتلی واقع شده است، عبور کرد. وزارت امور خارجه چین بلافاصله در واکنش به این اتفاق، اقدام آمریکا را غیرقانونی توصیف کرد.

بسیاری از جزایر مرجانی اسپراتلی که موضوع مناقشه در دریای چین جنوبی هستند در گذشته زیر آب قرار داشتند اما چین مدعی مالکیت کامل بر آبهای این منطقه است و از سال دو هزار و چهارده نیز پروژه لایروبی عظیمی را برای ایجاد جزایر مصنوعی در این آبها به اجرا گذاشته است.

وزارت دفاع چین در بیانیه خود تاکید کرد پکن گشت زنیهای خود را در دریای چین جنوبی افزایش خواهد داد و ساخت و ساز زیرساختهای دفاعی در این آبها را به منظور حفاظت موثرتر از حاکمیت و امنیت کشور و همچنین ارتقای صلح و ثبات منطقه تقویت خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس