40 سال پس از کشتار بیرحمانه مردم ویتنام از سوی ارتش آمریکا، واشنگتن ممنوعیت فروش اسلحه به هانوی را لغو کرده و به نظر می رسد این اقدامی در راستای اتحاد دو کشور در مقابل چین باشد.

پشت پرده فروش تجهیزات نظامی آمریکا به ویتنامبه گزارش مشرق ، «اریک درایتزر» تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره گفت: دیدار باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از ویتنام نشانه تلاش واشنگتن برای اتحاد با هانوی در برابر چین است،البته اگر چنین اتحادی دوام یابد.

باراک اوباما برای حضور در نشست سران جی هفت در ژاپن، در سفر هفت روزه به منطقه جنوب شرق آسیا، از هانوی و توکیو دیدن خواهد کرد.

درایتزر در گفت و گو با رادیو اسپوتنیک، گفت: هنوز هم مردم ویتنام دچار عواقب ناشی از جنگ با آمریکا بوده و بسیاری از بمب های ریخته شده از جنگنده های آمریکایی در ویتنام تاکنون منفجرنشده و مردم تحت تاثیر این جنگ هستند،اما حضور دوباره آمریکا در ویتنام نشانگر آن است که امپریالیسم هنوز بر سر قدرت است. با وجود همه اینها، آمریکا همچنان به عنوان قدرت مسلط و یک قدرت امپریالیستی دارای حق اعمال نفوذ در ویتنام امروزی باقی مانده است.

درایتزر معتقد است که ویتنام از سوی آمریکا تحت نظر است و واشنگتن یک گام از پکن به هانوی نزدیک تر بوده و واشنگتن در صدد است تا از همکاری کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا «آ.سه.آن.» با چین جلوگیری کند،اما جدایی هانوی از این اتحادیه با توجه به اشتراک های تاریخی زیاد آن با چین امکان ناپذیر است.

به گفته درایتزر، ویتنام کشوری مستقل است که در خط بین پکن و واشنگتن حرکت می کند. وی افزود: ویتنام امروز نه عروسک خیمه شب بازی برای آمریکا است و نه پیشتاز کمونیسم برای چین، این کشور همزمان درهای اقتصادی را به روی غربی ها باز کرده و سرمایه گذاری ، مسافران و گردشگران غربی در ویتنام رو به افزایش است و از طرف دیگر عده زیادی در این کشور طرفدار کمونیسم هستند و رقابت در این کشور پابرجاست.

با توجه به اختلاف های واشنگتن و پکن در دریای جنوبی چین، آمریکا در صدد است تا با کنار هم آوردن کشورهای غیرچینی، از قدرت عمل بیشتری در این منطقه برخوردار باشد.

درایتزر خاطرنشان شد : آمریکا برای مقابله با چین، نیاز به داشتن روابط مثبت با همسایگان پکن است و در این میان حقوق بشر و دمکراسی بهانه ای برای استراتژی های از پیش تعیین شده واشنگتن است و آمریکا با استفاده از این ابزار قدرت تصمیم گیری را از کشورهای منطقه گرفته است.

واشنگتن نمی خواهد در جنوب شرق آسیا همانند اتفاقی که 15 سال پیش در آمریکای لاتین رخ داد شاهد رشد کمونیسم در منطقه باشدو همواره می خواهد کشورهای جنوب شرق آسیا تحت تاثیر و نفوذ غربیها باقی بمانند .

درایتزر گفت: امروز آمریکا به دنبال نفوذ در تمامی بلوک های چند وجهی از جمله « آ.سه.آن. » است که همواره شاهد سیاست های واشنگتن محور در طول تاریخ بوده اما در جلسه اخیر این اتحادیه در کالیفرنیا، سیاست های ضد چینی آمریکا، آن طور که باید نتیجه نداد.

ویتنام با استقبال از تسریع در لغو تحریم های تسلیحاتی این کشور از سوی آمریکا، آن را عاملی برای افزایش اعتماد بین دو کشور عنوان می کند و امیدوار است بخشی از نیازهای دفاعی خود را از طریق آمریکا برطرف کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    ویتنام در زمان جنگ با امریکا کمکهای زیادی از چین دریافت کرد ولی توسعه طلبی چینیها وایجاد جزیره های مصنوعی در مناطق مورد اختلاف باعث دوری ویتنام از چین شد مصداق همان ضرب المثل که دو کشور تاابد دوست یا دشمن باقی نمی مانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس