در حالی که دولت ترکیه مسئولیت این اقدام مستقیم خلف خود را برعهده نمی‌گیرد، در متن مصوبه به مسئولیت دولت آلمان در «بخشی از وقایع» تلخ آن دوره اشاره شده است.

گروه بین‌الملل مشرق- بوندستاگ امروز طرحی را پس از یک سال تعویق به تصویب رساند که کشتار ارامنه در سال‌های جنگ جهانی اول توسط نیروهای ترک را رسماً به عنوان یک «نسل‌کشی» شناسایی کرد. ابتدا اروگوئه در 1965 میلادی و پس از آن کشورهای متعددی از جمله فرانسه و روسیه رسماً رخدادهای 1915-1916 میلادی را محکوم کرده‌اند.

نسل‌کشی ارامنه دوباره گریبان ترکیه را گرفت + فیلم
تصاویر متعددی به نسل‌کشی ارامنه نسبت داده می‌شود

به گزارش فرانس24،‌ ائتلاف راستگرایان و چپ‌گرایان به همراه حزب سبزها موافق طرح بودند و از ابتدا بعید بود از تصویب بوندستاگ نگذرد. عنوان این طرح،‌ «یادبود و گرامیداشت نسل‌کشی ارامنه و سایر اقلیت‌های مسیحی در سال‌‌های 1915-1916» است و در شرایطی تیتر خبرگزاری‌ها را به خود اختصاص داده که آلمان و سایر کشورهای اروپایی به دلیل هجوم بیسابقه پناهندگان، نیازمند همکاری ترکیه هستند.

در جملات صریح این مصوبه آمده است «سرنوشت آنها نمونه یک نابودسازی جمعی، پاکسازی قومی، اخراج وسیع و در واقع نسل‌کشی است که قرن 20 را به بدترین شکل ممکن نشان‌دار کرده است». جالب این است در حالی که دولت ترکیه مسئولیت این اقدام مستقیم خلف خود را برعهده نمی‌گیرد، در متن طرح به مسئولیت دولت آلمان در «بخشی از وقایع» آن دوره اشاره شده است، مسأله‌ای که یوآخیم گاوک سال گذشته در بزرگداشت صدمین سال آن رخداد بدان اشاره کرده است. ظاهراً دولت آلمان که متحد عثمانی در جنگ جهانی اول بوده،‌ سربازان خود را برای اخراج ارامنه در اختیار اسلامبول (پایتخت وقت) قرار داده است.

{$sepehr_media_1581593_400_300}
دانلود

آنکارا و برلین همزمان درگیر گفتگو پیرامون سیل پناهندگان و همچنین وضعیت حقوق بشر در ترکیه هستند

ایروان سال‌‌ها است برای اثبات وقوع «نسل‌کشی» علیه حدود 1.5 میلیون ارمنی در سال‌‌های جنگ جهانی اول تلاش می‌‌‌کند اما آنکارا که خود را جانشین دولت عثمانی می‌داند و در بیان رسمی از کشته‌شدن 300 تا 500 هزار ارمنی و چند برابرِ این از ترک‌ها و مسلمانان آناتولی در اثر جنگ و قحطی سخن می‌گوید، مقابل این تلاش‌ها از راه اعمال فشار بر کشورهای دیگر می‌ایستد.

آنکارا در این مورد هم بیکار ننشسته و به گزارش خبرگزاری آلمانی دویچه‌وله، اردوغان در تماسی تلفنی با مرکل نسبت به پیامدهای مصوبه هشدار داده است. در جبهه مقابل نیز، سرکسیسیان رئیس‌جمهور ارمنستان از نمایندگان بوندستاگ خواست از خشم «رئیس‌جمهور یک کشور دیگر» بیم به دل راه ندهند.

نسل‌کشی ارامنه دوباره گریبان ترکیه را گرفت + فیلم

همزمان با اردوغان، گروه‌های حامی اقلیت قومی سه‌میلیونی ترک‌ها در آلمان نیز در تماس‌ها و پیام‌های خود تلاش کردند مانع تصویب طرح شوند، اما شاید در تقابل با پویش کُردهای مقیم آلمان موفق نشدند. حالا «کارگران مهمانِ» ترک که در دهه 1960 و 1970 میلادی وارد آلمان شدند، و البته فرزندانشان، منتظرند تا دریابند آنچه اردوغان از آن با عنوان «صدمه‌دیدن پیوندهای دیپلماتیک، اقتصادی، سیاسی، مالی و نظامی میان دو عضو ناتو» یاد کرده، تا چه حد تحقق می‌یابد. به احتمال زیاد آنکارا سفیر خود را موقتاً از برلین فرامی‌خواند.

بینالی یلدریم نخست‌وزیر ترکیه پیش از تصویب طرح، بررسی آن در مجلس را «آزمونی برای دوستی» دو متحد دانسته بود. او که در همایش حزب عدالت و توسعه سخن می‌راند، با کنایه به تلاش دولت آلمان جهت دورکردن افکار عمومی از «مشکلات داخلی» اشاره کرد.

نسل‌کشی ارامنه دوباره گریبان ترکیه را گرفت + فیلم

ارامنه‌ای که از خاک ترکیه اخراج شدند، در مناطق وسیعی از نیمه شرقی ترکیه سکونت داشتند


با وجود همه فشارها که البته به نظر نمی‌رسید چندان واقعی باشد، سخنگوی مرکل از حمایت او نسبت به طرح خبر داد، گر چه خودش در جلسه بوندستاگ شرکت نکرد. فرانک‌والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه اما که سال گذشته نسبت به استفاده گاوک از عبارت «نسل‌کشی» در این مورد واکنش منفی نشان داده بود، ابراز امیدواری کرد تصویب چنین طرحی تلاش‌ها برای آشتی دو ملت ترکیه و ارمنستان را خنثی نکند.

دولت ترکیه می‌تواند به جای «ستون‌پنجم» خواندنِ ارامنه در جنگ جهانی اول، یک بار برای همیشه رخدادهای سال 1915-1916 را به عنوان اقدام شرم‌آور امپراتوری عثمانی شناسایی کند تا نیاز نباشد هر از چندی شرم تصویب چنین طرح‌هایی را در کشورهای مختلف به جان بخرد و تلخی اتفاقی در 100 سال گذشته را با مخالفت‌های خود احیا کند. اما از آنجا که هم‌اکنون نیز با اقلیت وسیع کُرد درون مرزهای خود مبارزه می‌کند، از پذیرش حقوقِ ازدست‌رفته یک اقلیت دیگر یعنی ارمنیان بیم‌ دارد.


منابع
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 19
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    3 1
    البته دقت کنید که نسل کشی ارامنه تصمیم گروه نژاد پرست ترکان جوان بود و خود سلاطین عثمانی چنان دستوراتی ندادند. اما سلطه کامل ترکان جوان بر ارتش و امور دولتی که مشروطه شده بود سبب این جنایات شد. چرا که با تضعیف اسلام تنها هویت حضرات ترکان جوان زبان ترکی بود و همین مساله از یک سو سبب ناراحتی شدید اعراب و تلاش آنها برای استقلال شد و در در جه دوم سبب شد که ترکان جوان به کردها و ارامنه که آنها را حد فاصل بین ترکهای عثمانی و ترکهای قفقاز و آسیلی مرکزی می دانستند، احساس کینه عجیبی پیدا کنند و تلاش کنند این مانع را از سر راه بردارند. از سوی دیگر ارامنه شرقی با حمایت روسیه که نگران اتصال عثمانی ها به ترک زبانان قفقاز بود، دست به نسل کشی وحشتناک آذریها زدند و برای مثال با کشتار آذریها و تخریب تمامی مساجد شهر ایروان این شهر مسلمان نشین را به شهری یکپارچه ارمنی تبدیل کردند. دامنه کشتار ارامنه و داشناکهای خونخوارشان در حالی قفقاز را فراگرفت و حتی به داخل خاک ایران و اطراف ارومیه کشیده شد که آذریهای شیعه مطلقا تقصیری در نسل کشی ارامنه غربی به دست ترکان جوان عثمانی نداشتند و تنها جرمشان ترک زبان بودن بود. دلیل همه این فجایع هم بدون استثنا ضعف و سستی شاهان قبلی ایران بود که با پذیرش ترکمانچای سبب شدند تا این دشمنی بین ترک و ارمنی ایجاد شود. حال آنکه تا پیش از ترکمانچای و تا زمانی که قفقاز در در کنترل ایران بود کوچکترین درگیری بین ارامنه و همسایگانشان وجود نداشت و جمعیت فقفاز مخلوطی از انواع نژادها و زبانها بود که کاملا به طور مسالمت آمیز با هم زندگی می کردند. الان هم هیچ چاره ای برای رفع دعوای قره باغ و مشکل کردها جز الحاق مجدد همه این سرزمینها به ایران وجود ندارد. میراث سنتی ایران بزرگ باید احیا شود والا این خونریزی پایان نخواهد یافت.
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    5 1
    عجب جنایتکار هایی هستند
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    3 2
    چرا ایران ازین فرصت استفاده نمی کنه که اردوغان رو بشونه سر جاش ؟
  • See ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    4 1
    این نسل کشی یکی از بزرگترین نسل کشی های قرن بیستم بود و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.بررسی تاریخ خونین ترکیه دلایل رفتار امروزش را در سوریه و در حمایت از گروه های تندرو تکفیری مثل داعش و ... روشن می کند.کشوری که مردم مسلمان سوریه را اینطور درگیر جنگ میکند قطعا کشتار مسیحیان برایش کار ساده ای است.
  • اهوازی ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    1 1
    ارمنی ها همواره به دلیل اینکه دولت عثمانی و ترکیه با آلمان ها رابطه خوبی داشتند با دشمن آلمان یعنی انگلیس و روسیه رابطه خوبی داشتند شاید این موضوع باعث گرم شدن روابط ارمنی ها با المان شود.البته ترکیه و عثمانی باید برای قتل و عام آذربایجانی ها و شیعیان و علوی ها و کردها و سوریه و... محکوم گردد
  • ناشناس ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    0 0
    اون مردی که کت شلواری سمت چپ شبیه به اردوغان است
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    1 0
    خردوغان هم اکنون با همکاری تروریست های تکفیری در عراق و سوریه در حال نسل کشی جدید است آیا دنیا غرب وحشی کور است که چشمان خود را بر روی جنایت های این دیوانه زنجیری بسته است ؟ مگر اهالی فوعه و کفریا جزو انسان های مورد نظر سازمان های کذایی حقوق بشری نیست که این چند سال است آن ها مظلومانه در محاصره و گلوباران تکفیری های مزدور آمریکا و ایادی ا ش هستند
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    1 0
    دولت منافق و مخلوع عثمانی جنایتهای زیادی انجام داده است. حالا کشتار ارمنی ها انگشت کوچه اش است. عثمانی ها چندهزار شیعه ی کشورشان را کشتند و چند هزار تا هم مجبور به مهاجرت کردند و چند هزار تا هم اسیر کردند( برای اطلاعات دقیقتر اش به کتب تاریخی مراجعه کنید). اکنون اردوغان لعن الله هم می خواهد دوباره آن دولت پوسیده را احیا کندولی زهی خیال باطل!
  • ناشناس ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    2 0
    لعنت بر حکومت خونریز و سفاک ترکیه.چطور یک هچین حکومت جانی وخونریزی که به ارمنی وکرد وسوری و...رحم نمی کندادعای پیوستن به اتحادیه اروپا که بقول خودشون مدافع حقوق بشر هستند را دارد؟
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    0 1
    به ارامنه عزیز اعلام میکنم اگه جلوی وهابیت رژیم سعودی گرفته نشه بدتر از وهابی های عثمانی به سر شما میارن اما نگران نباشید تا امثال حاج قاسم و شهید همدانی هستند هرگز دستشون به شما عزیزان نمیرسه کسی که نسل کشی ارامنه رو انکار کنه مثل کسیه که خودشو مسخره کرده مثل اردوغان
  • مهدی ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    4 0
    نسل کشی ارامنه واقعیت دارد حلا ترکیه در نسل کشی مردم سوریه نقش دارد
  • شیعه اصیل ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    4 2
    ایا میدانید در همان زمانها ارامنه جنایات بیشماری در اذربایجان ایران انجام دادند ؟ولی افسوس که اشارهای به ان نکرده اید
  • عليرضا ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    3 3
    بابا به ما چه آخه صد سال پيش يكاري شده الان اين بازيهاي سياسي چه دردي رو حل ميكنه ،درضمن ارمني ها هم چند سال پيش تووي قره باغ تركها رو قتل عام كردند ،
  • مهگانه ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    1 1
    ممنون مشرق اما لازم است یادآوری کنم ارمنیها ( و نه ارامنه عربی! ) در اصل ایرانی تبارهستند و ایرانیها آنها را از خود می دانند بنابراین این نسل کشی هم مثل هولوکاست 75000 ایرانی با فتنه استر و مردخای یهود در زمان خشایاشا ، یک جور نسل کشی ایرانیان هم به حساب می آید . به هرحال با تقدیم بهترین تبریکها از این خبر برای هموطنان شریف ارمنی
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    1 0
    شماها این چرندیات رو باور میکنید.
  • ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    1 0
    یه مقداری از این نسل کشی ها به نظر من به خاطر نفت آذربایجان بوده نفت و گاز آذربایجان حدود 40 سال قبل از کشف نفت در خاورمیانه تولید میشده همین الان دو خط لوله نفت و گاز از آذربایجان تا ترکیه با دور زدن ارمنستان از سمت گرجستان به ترکیه برده اند البته دلیل قطعی نیست الان هم سودای نفت و گازعراق و سوریه را دارند
  • ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    0 0
    لابد میخای بگی خوجالی ؟! نام ببر یه چیزی پروندی
  • ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    1 2
    داستان استر اساسا یک داستان بابلی و از بیخ دروغ است.
  • ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    0 0
    بیکارم و کسی درکم نمیکنه
  • سعید ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    2 0
    باورکن تورو باورکردم چرند جان
  • ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    2 0
    آدم کش های جنایتکار پرو و بی شرم
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    4 3
    نمیدونم چرا قتل عام آذری ها توسط ارامنه در قفقاز و ارومیه خوی سلماس همیشه بایکوت شده و ارشیوها هنوز موجوده ولی کسی ازش صحبت نمیکنه اون وقت ارامنه که تو خلال جنگ جهانی خیانت کردند به دولت اسلامی عثمانی سرکردهاشون اعدام شدم حالا اعدام چند نفر رو کردن یک میلیون .اگه برادران فارس سنگ ارامنه رو به سینه میزنن بدون اگه واقع بین هستند بلید قتل عام آذری ها که ارشیوهاش موجوده رو اول باید قبول کنند نه ارامنه که سرباز روسیه هستند.
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    4 1
    اتفاقات کشتار ارامنه در عثمانی جنبه اسلامی نداشت و شدیدا به دلیل نفوذ عقیده پان ترکیسم در ترکان جوان بود. اما در مورد نسل کشی آذریها به دست ارامنه شرقی حق با شما است که در کامنت اول توضیح داده شد.
  • تازه مسلمان نروژی ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    0 0
    حبذا دوست ذکی و فطن و دانشمند و متفکر و همیشه بیدار و همیشه در صحنه و شجاع من
  • کرم ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    4 8
    نسل کشی ارامنه داستانیه که کشورهای مسیحی اروبایی به عنوان دستاویز سیاسی بر علیه ترکیه استفاده میکنن و بحمدالله هیچ کشور غیر اروبایی و اسلامی علاقه ای به شنیدن این چرندیات نداره البته به غیر از کشور دوست و همسایه اسلامی ایران با سی میلیون ترک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس