سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که موضع دولت این کشور از موضع پارلمان در زمینه به رسمیت شناختن «نسل‌کشی» ارامنه در دوران عثمانی متفاوت نیست.

 به گزارش مشرق، دولت آلمان از مواضع پارلمان در زمینه به رسمیت شناختن «نسل‌کشی» ارامنه فاصله نمی‌گیرد.

بنابر گزارش روزنامه آلمانی «تاگس‌اشپیگل»، انتشار خبر روز گذشته نشریه «اشپیگل» مبنی بر فاصله گرفتن دولت آلمان از موضع پارلمان این کشور در زمینه به رسمیت شناخت «نسل‌کشی» ارامنه واکنش «اشتفان زایبرت» سخنگوی دولت آلمان را به دنبال داشت. وی گفت: «به هیچ وجه در این مورد نمی‌توان حرفی زد.»

زایبرت در عین حال گفت که تصویب این مورد در پارلمان به معنای الزام‌آور بودن آن نیست.

روز گذشته «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه این کشور هم گفته بود که رای پارلمان الزام‌آور نیست. در این راستا «مارتین شفر» سخنگوی وزارت خارجه هم گفت که از دید اشتاین‌مایر نمی‌توان گفت که موضع دولت از پارلمان فاصله گرفته است.

اشپیگل روز گذشته نوشت که اطلاعاتی در دست دارد که بنابر آن وزارت خارجه و دفتر صدراعظم آلمان توافق کرده‌اند که زایبرت در کنفرانسی خبری حاضر شود و اعلام کند که مواضع دولت با مواضع پارلمان مبنی بر به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه در دوران عثمانی تفاوت دارد.

دوم ژوئن (13 خرداد) پارلمان آلمان با اکثریت آرا این واقعه در سال 1915 را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخت. از آن زمان تاکنون ترکیه به نمایندگان پارلمان آلمان اجازه نداده تا از پایگاه اینجرلیک واقع در شرق ترکیه بازدید کنند. از این پایگاه هوایی برای عملیات ائتلاف آمریکایی علیه داعش استفاده می‌شود و هواپیماهای تورنادوی آلمان هم در این پایگاه مستقر هستند.

مسئله کشتار ارامنه اصلی‌ترین دلیل تخاصم میان ایروان و آنکارا است. ارمنستان تلاش می‌کند تا کشورها و مجامع بین‌المللی را متقاعد کند که آن حادثه را به عنوان یک «نسل‌کشی» نظام‌مند به رسمیت بشناسند. در مقابل ترکیه می‌گوید از کشته شمار زیادی از ارامنه در طول و پس از جنگ جهانی اول متأسف است، اما این مسئله را نسل‌کشی نمی‌داند.

ایروان می‌گوید از سال 1915، دولت عثمانی به صورتی سازمان‌یافته به کشتار اندیشمندان ارمنی روی آورده و صدها هزار نفر از ارامنه را از اراضی خود را کوچانده است. به ادعای ارمنستان، در جریان این کوچ اجباری بیش از 1.5 میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس