آیین بهره‌برداری آزمایشی از سراسرنمای باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ پایداری با حضور دبیر شورای امنیت ملی و جمعی از سرداران و امیران دوران هشت سال دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، در این مراسم دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در سخنانی بیان کرد: خردادماه بیشتر ماه افتخار و حزن است. ماه شعبان بهترین زمان آماده‌سازی برای ماه رمضان است. من احساس می‌کنم حاج محمد باقر قالیباف همه ذهنش این است که چگونه دفاع مقدس را در ابعاد مدیریتی و مبلمان شهری زنده نگه دارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود خاطر نشان کرد: واقعیت دفاع مقدس این است که امروز هر گوشه مشکلی برای مسئولی پیش می‌آید از صبر، تحمل و بردباری که از معادلات دوران هشت سال دفاع مقدس است بهره می‌گیرد. این فرهنگ اکنون به عنوان یک عامل برای حل مشکلات تبدیل شده است چرا که در دوران دفاع مقدس توانستیم آموزه‌های دینی را به رفتار عملیاتی تبدیل کنیم.

این فرمانده دوران دفاع مقدس افزود: دوران دفاع مقدس توانست در صحنه عمل رکورد تاریخی را به نام ایران در جهان به ثبت برساند چرا که در 200 سال گذشته قبل از جنگ تحمیلی در هر جنگی که وارد شدیم بخشی از خاک کشورمان را از دست دادیم. باید بگویم فرهنگ جهادی در استمرار فرهنگ دفاع مقدس است و هیچ حزب و فرهنگی چنین سرمایه عظیمی را ندارد.

شمخانی تأکید کرد: در صحنه دفاع مقدس رقابت صورت می‌گیرد اما این رقابت برای قدرت نیست بلکه برای ایثارگری بیشتر است. در مورد دوران دفاع مقدس هیچ احدی از ملت ما نمی‌تواند بگوید که من به دلیل رنگ، زبان یا قومیت‌ام نتوانسته‌ام در آن حضور یابم چرا که شرایط حضور برای همه مردم و هر کس که استعداد و آمادگی حضور در جنگ را داشت مهیا بود. از همین رو دوران دفاع مقدس هم رشک‌برانگیز و افتخارآمیز است و هم حسد‌زا. حسدزا به این دلیل که هر کس که نتوانسته‌ است در آن حضور داشته باشد حسرت می‌خورد. این موضوع موهبت کمی نیست. ما باید مباحث شکوهمند را با شکوه، جلوه بدهیم.

وی در بخش دیگر سخناشن گفت:زمانی که امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد برخی‌ها با طعنه گفتند که منظور امام (ره) این بود که نباید مغرور بشویم. اگرچه بخشی از پیام این جمله این است اما امام به رزمندگان لقب سرباز خدا را دادند و این پیروزی توسط سربازان خدا انجام شد که خودش یک افتخار است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به روزهای آغازین جنگ خاطر نشان کرد:‌ آن زمان وقتی کسی به شهادت می‌رسید بسیار دشوار بود که به خانواده‌اش خبر شهادت را بدهیم و اگر خودم برادر شهید نبودم امکان نداشت بروم و به آن‌ها خبر شهادت بروم. اما رفته‌رفته این غربت در جنگ به افتخار تبدیل شد به گونه‌ای که اکنون محور هر محله‌ای خانواده شهدا هستند.در طول تاریخ خرمشهر سه بار اشغال شد که یک بار آن را در ازای سلیمانیه پس گرفتند و یکبار هم در ازای بوشهر، اما در جنگ تحمیلی خرمشهر به رهبری امام (ره) و ولایت‌مداری رزمندگان آزاد شد.

شمخانی با اشاره به موضوع شهدای گمنام گفت: زمانی که در دولت بودم وقتی می‌خواستند شهید گمنام را دفن کنند برخی‌ها اعتراض کردند و بعضی نیز از اینکه حرفی بزنند خجالت می‌کشیدند که بخواهند از شهید دفاع کنند البته برخی‌ها هم با جعل آمدند و شهدا را روی دوش خودشان انداختند و ما هم اعتراضی نکردیم. یکی از نقاط ضعف ما در حوزه انتقال جنگ تحمیلی این است که آن را احساسی بیان کرده‌ایم و بیان منطقی نداشتیم.

این فرمانده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد:‌ ما همچنین در رابطه با جنگ غلو گفتیم و جنگ را فقط محصور به سرداران منحصر کردیم. ما حتی در خاطراتمان هم غلو کردیم و رفتار برخی‌ها امروز هنگامی که از سوی جامعه مشاهده می‌شود همخوانی با دوران دفاع مقدس ندارد. علاوه بر این ما شهدا را که انسان‌های خاکی بودند به فرشتگان آسمانی تبدیل کردیم. این مسلم است که هیچ‌گاه چنین شخصیتی جوانان را جذب نخواهد کرد و برای آن‌ها قابل پذیرش نیست.

شمخانی همچنین اظهار کرد:‌ملت شیعه ایران صیانت خودش را در صیانت از دفاع از مرزها و ارزش‌های دینی می‌داند. به همین دلیل است که هم اکنون دور از کشور شهدایی اهدا می‌شوند. البته این شهدا مانند زمان جنگ غریب نیستند.

شمخانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سراسرنمای مقاومت گفت: این محیط یک کار فنی است که با حضور در آن مردم با بخشی از مصائب، آلام و پیروزی‌های ملت ایران از آغاز جنگ تا آزادسازی خرمشهر آشنا خواهند شد. امکانات پیشرفته و به روز به کار رفته در سراسرنمای مقاومت باعث می‌شود تا نسل جوان به صورت کامل آن دوران را حفظ کنند. این برای شهردار تهران و سراسر ایران یک افتخار است. همچنین سراسرنمای مقاومت می‌تواند به منظور انتقال فرهنگ دوران دفاع مقدس برای خرمشهرهای جدید و کشورهایی که دچار تعدی شده‌اند نیز یک نماد و الگو باشد و برای آن‌ها یک روحیه باشد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس