برگزاری یادواره ها و کنگره ها و نشست های خرد و کلان در مسیر زنده نگهداشتن روحیۀ حماسه و جهاد و شهادت ضروری و مفید بوده و در صورت اجرای دقیق و خلاقانه، آثار و نتایج مطلوبی خواهد داشت ولی به هر حال مقطعی و محدود است. ما می توانیم این اثر بخشی را با شیوه های دیگر به جمع فامیل و خانوادۀ خود منتقل کنیم.

گروه جهاد و مقاومت مشرق-  جنگ ایران و عراق مفهوم ارزشمندی بنام دفاع را به فرهنگ ما ایرانی ها اضافه کرد و این دفاع در دل باورهای ایمانی مردم مقدس شد. دفاعِ مقدس شده با آموزه های اسلام، خیلی زود جای خودش را در ساختار اجتماعی و هویت دینی مردم ایران باز کرد و به یک ارزش انقلابی و ملی تبدیل گردید.

   دفاع مقدس گفتنی های بسیاری دارد که باید در جای خود به آنها پرداخت و غفلت از این نیازِ همیشگی جامعه عواقب وحشتناکی برای فرهنگ ملی و شأن انقلابی ایران دارد. بدیهی است که این گفتن ها مقدمۀ نزدیک شدن یک ملت به بزرگترین دارایی فرهنگی خود بوده و نقش مهمی در تربیت نسلهای آمده و نیامدۀ آن خواهد داشت.

   امام خامنه ای جلسات بزرگداشت مقام و یاد شهدا را ادامۀ حرکت جهادی رزمندگان و ادامۀ شهادت دانسته و همواره تأکید فراوانی بر آن داشته اند. بیش از سه دهه آزمون و تجربۀ مردمی و دولتی ثابت کرده که این توجه ایشان به مقولۀ حفظ و نشر فرهنگ شهادت یک امر تشریفاتی و نمادین نبوده و از نان شب برای آیندۀ ایران اسلامی واجب تر است. این یادداشت ساده به دنبال تحلیل محتوایی و نظریه پردازی و نقادی نیست و به طرح یک پیشنهاد در مقولۀ مورد بحث بسنده می کند.

   برگزاری یادواره ها و کنگره ها و نشست های خرد و کلان در مسیر زنده نگهداشتن روحیۀ حماسه و جهاد و شهادت ضروری و مفید بوده و در صورت اجرای دقیق و خلاقانه، آثار و نتایج مطلوبی خواهد داشت ولی به هر حال مقطعی و محدود است. ما می توانیم این اثر بخشی را با شیوه های دیگر به جمع فامیل و خانوادۀ خود منتقل کنیم. در اینباره می توان به راهکارهای زیر توجه نمود:

   الف ) خرید کتب مرتبط با شهدا و مطالعۀ گردشی آن توسط اقوام: اگر هر خانواده با خرید و مطالعه یک یا چند عنوان کتاب آن را در اختیار بستگان دیگر قرار دهد در یک بازۀ زمانی مشخص همۀ فامیل ضمن مطالعۀ دهها عنوان کتاب، با سیرۀ اخلاقی و رفتاری شهدا آشنا می شوند.

   ب ) نشر نکات برجستۀ زندگی شهدا در بین خویشاوندان:
همۀ ما به ویژه جوانترها می توانیم با بهگزینی خاطره ها و مطالب اثر گذار و انتشار آن در بین فامیل مسیر آشنایی با خلق و خوی شهیدان را کوتاه کنیم. شبکه های اجتماعی، میهمانی ها، پیامک و مکالمات تلفنی بستر خوب و مناسبی برای اینکار هستند.

   ج ) اضافه کردن زیارت مزار شهدا به برنامه های خانواده: حضور جمعی فامیل در گلزار شهدا عامل مهمی در اتصال دائمی حال ما با حال و هوای شهدا دارد.

   د ) استفاده از تصویر یا نماد مرتبط با شهدا در خانه آرایی: خانه خاستگاه رشد فکری و شکل گیری شخصیتی ماست. وجود نشانه و نمادی از شهدا روزگار ما را با یاد آنها پیوند می زند.

   به این موارد بنابر سلیقه و توان افراد می توان موارد دیگری اضافه کرد لکن اصل حرف این است که ما برای حفظ یاد شهدا منتظر نهادها و رسانه ها و ارگان های مختلف نباشیم. همه چیز از همانجایی آغاز می شود که ما هستیم. با کمی ابتکار و با کمترین هزینه اهداف بزرگ در تیررس ما خواهند به شرط آنکه اسیر رودربایستی های بی جهت نشده و با همان عزمی که شهدا به میدان رفتند برگۀ اعزام گرفته و راهی جبهۀ جهاد بشویم.

   یادمان باشد که امام خامنه ای فرمودند: یاد شهدا، افتخارات شهدا، عزت شهدا را همه باید نصب ‌العین خودشان قرار بدهند؛ نگذارید فراموش بشود. شما غفلت کنید، نیروهای انقلاب غفلت کنند، نیروهای مؤمن غفلت کنند، نفوذی‌های دشمن از آن طرف وارد میشوند و چیزی هم طلبکار میشوند.
* حمید بناء

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس