مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی گفت: شهید همدانی یکی از ارکان اصلی اتاق فکر ما در ساخت و آماده‌سازی سراسرنمای دفاع مقدس بود و سردار فضلی هم کمک‌های شایانی به گروه برای ساخت این سراسرنما کرد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، گنبدی به رنگ ابر و آسمان، از جنس آیینه در حریم سبز عباس آباد تهران، شکوه آسمان را در ذهن تداعی می‌کند. مگر می‌شود سر به زیر بود، صلابت آسمانی داشت؟ آری... قصه‌اش مفصل است، قصه هزاران شب مقاومت و یک روز آسمانی شدن. معنایش را آنها که رفتند و هشت سال دفاع کردند، خوب‌تر می‌دانند. نام این اثر را "سراسرنمای دفاع مقدس" گذاشتند که در سه طبقه ساخته شده است.

برای آشنایی بیشتر با این اثر حماسی گفت‌وگویی با مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

ماموریت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در رابطه با "سراسر نمای دفاع مقدس" چیست؟

فلسفه وجودی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در شهرداری تهران برای اجرای پروژه‌های خاص و توسعه آن‌هاست. ما برای فعالیت فرهنگی ویژه نیاز به کالبدهای سخت افزاری داریم که ترکیبی از مهندسی عمران، معماری و زیر ساخت‌های خاص سالن‌های همایشی و برنامه‌های فرهنگی – هنری باشد. بنابراین شرکت با یک رویکرد کاملا تخصصی در حوزه توسعه فضاهای فرهنگی در سطح شهر و با رویکرد پروژه‌های ویژه فرهنگی شکل گرفته است.

با توجه به این که سراسرنما هم یک پروژه فرهنگی – هنری است و در بخش هنر و سینما می‌تواند مطرح باشد و در کنار آن در بخش موزه که یک مجموعه فرهنگی و هنری است فعالیت دارد در دستور کار شرکت توسعه قرار گرفته است.

پیش از این شرکت توسعه فضاهای فرهنگی چه پروژه‌هایی را به اتمام رسانده است؟

فعالیت این شرکت در گسترش فضاهای فرهنگی در سطح تهران است. ساخت پروژه‌های فرهنگی همچون باغ موزه دفاع مقدس تهران، پردیس سینمای ملت، باغ کتاب تهران که آبان ماه افتتاح خواهد شد و منزل استاد انتظامی از جمله فعالیت‌های شرکت توسعه فضاهای فرهنگی است.

از چه زمانی کار این پروژه آغاز شد؟

در سال 1390 شهردار تهران باتوجه به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فرهنگ مقاومت باید به شیوه‌های جدید و روش‌های نوین به نسل جدید جامعه منتقل شود. دستور ساخت این پروژه را به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی داد.

هدف از ساخت این سراسرنمای دفاع مقدس چه بود؟

طراحی سراسرنمای دفاع مقدس با هدف نمایش عملیات فتح خرمشهر با استفاده از تصاویر واقعی انجام شده است.  

روند ساخت این پروژه به چه صورت بوده است؟

از سال 90 که این پروژه در دستور کار این شرکت قرار گرفت بحث اول آن مطالعه بخش‌های بین‌المللی بود که ما مطالعاتی در این حوزه انجام دادیم تا بدانیم در دنیا، پانوراماهای دیگر دارای چه خصوصیت‌های فنی، عمرانی، اجرایی و حرفه‌ای هستند و در نهایت براساس رویکردها و تکنولوژی‌هایی که در این حوزه در بحث‌های فنی است مطالعات بسیار خوبی انجام شد.

برای اینکه بتوانیم از دستگاه‌های پخش فیلم تا نرم‌افزارهایی که قابلیت تبدیل فیلم‌ها را داشته باشد و ویدیو پروژکتورهایی که بتواند در وضوح 360 درجه یک تصویر با کیفیت را به ما ارائه دهد، کارهای مطالعاتی بسیار انجام شد. در نهایت این اثر از سال 90 در مجاورت باغ موزه دفاع مقدس به عنوان اولین پانورامای مقاومت و با نام "سراسرنمای دفاع مقدس" شروع به کار کرد. در خرداد 95 افتتاح آزمایشی و در شهریور 95 زمان افتتاح رسمی این پانوراما است.

تصمیم گرفتیم با پخش فیلم 360 درجه بتوانیم گوشه‌ای از فرهنگ مقاومت آن نسل را به نسل فعلی جامعه انتقال دهیم.

این پانوراما چه ویژگی‌هایی دارد؟

درون این موزه حدود دو هزار متر نقاشی نصب شده که روایت خرمشهر از اشغال آن توسط دشمن بعثی تا آزادسازی و فتح آن توسط رزمندگان اسلام است. با نصب این نقاشی‌ها و همراهی صدا و تصویر و نورپردازی، کسانی که از این موزه بازدید خواهند کرد خود را در فضای عملیات بیت المقدس و سایر عملیات‌های دفاع مقدس احساس می‌کنند.

سراسرنما دفاع مقدس در قالب یک نمایش نقاشی گونه سه بعدی توسط ناصر پلنگی (نقاش مسجد جامع خرمشهر) انجام شده است. این نقاشی در یک کره 360 درجه نصب شده و هر بیننده‌ای که در مرکز کره ایستاده باشد می‌تواند یک تصور سه بعدی ببیند.

تمام تلاش خود را کردیم که نماد مقاومت و ایستادگی مردم خرمشهر را بازسازی کنیم. به گونه‌ای که در کف پانوراما از خاک خرمشهر استفاده کردیم. نمونه‌ای از تمام وقایع و اتفاقات و تخریب که در دوران جنگ در آن صورت گرفته در زیر این سطح شیشه‌ای خاکی به نمایش گذاشته شده است.

ما در ورودی سراسرنما موزه‌ای از زمانی که خرمشهر آباد بوده و زندگی در آن جریان دارد داریم و بعد از گذر از این مسیر به مسیری می‌رسیم که نماد زمان جنگ خرمشهر است. زمانی که تانک‌ها به خانه‌ها یورش بردند و خانه‌ها تخریب شدند. این بخش نمایی از زمان جنگ‌زدگی خرمشهر را به تصویر کشیده است.

ماجرای نخلی که در طراحی این سراسرنما استفاده شده چیست؟

نخلی به نماد از نخل‌های خرمشهر درون سراسرنما وجود دارد. در پشت صحنه این نخل شما تصویری از آبادانی نخلستان‌های خرمشهر می‌بینید و در جلوی این نخل‌ها، نخلی را می‌بینید که سر آن قطع شده و رزمندگان اسلحه، کلاه‌خود و مهماتشان را بر آن آویزان کرده‌اند.

نقش شهید همدانی و سردار فضلی در این پروژه چه بوده است؟

این دو بزرگوار مرتب از این پروژه سرکشی می‌کردند. یکی از دغدغه‌هایشان افتتاح این پروژه بود و به عنوان طور مستمر در جلسات حضور می یافتند.

شهید همدانی تقریباً یکی از ارکان اصلی اتاق فکر ما در ساخت و آماده سازی سراسرنمای دفاع مقدس بود و سردار فضلی هم کمک‌های شایانی به گروه برای ساخت این سراسرنما انجام داد.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس