کد خبر 580439
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹

کتاب «دستاوردهای دفاع مقدس» که توسط انتشارات موزه دفاع مقدس منتشر شده بود با حضور نویسندگان و ناشران این حوزه در تالار هویزه باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت نقد و بررسی شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، کتاب «دستاوردهای دفاع مقدس» که توسط انتشارات موزه دفاع مقدس منتشر شده بود  با حضور نویسندگان و ناشران این حوزه در تالار هویزه باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت  نقد و بررسی شد.

در بخش نخست نشست نقد و بررسی این کتاب،محمد میرکاظمی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس در سخنانی گفت :اگر نگاهی به تقسیم بندی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقوله‌ اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم پنج محور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و نظامی و اقتصادی در این مبحث مطرح شده است البته وجه محیط زیست نیز در این زمینه جدیداً اضافه شده است.

وی ادامه داد: آقای هادی مرادپیری-نویسنده کتاب- این پنج محور را در کتاب خود در زمینه دفاع مقدس بیان کرده است البته خوب بود که وجه محیط زیست و تجربه‌های جنگ تحمیلی را هم در کتاب خود می‌آوردند چرا که ما در این زمینه نیز دستاوردهای مثبت و منفی در پاکسازی آلودگی‌ها در گستره زمینی، هوایی و دریایی داشته‌ایم.

این نویسنده با اشاره به چند وجهی بودن موضوعات مرتبط با دفاع مقدس خاطر نشان کرد: این کتاب بیشتر در حوزه فرهنگ مطالب را بیان کرده است.ما در زمینه ادبیات دفاع مقدس آنقدر محصول و تولید متنوع داشته‌ایم که خودش یک موضوع قابل بحث است.

میرکاظمی افزود: متاسفانه در حوزه دفاع مقدس کتاب یا اثری که به مقوله اقتصاد و جنگ پرداخته باشد بسیار اندک به چشم می‌خورد و در حقیقت این کتاب با اختصاص 9 صفحه به اقتصاد و جنگ خواسته است اعلام کند که چنین فرضیه‌هایی علمی و ذهنی در باره دفاع مقدس وجود داشته است. می‌توانم بگویم کتاب آقای مرادپیری آیینه تمام نمای تحقیقات جنگ است . یکی از دوره‌هایی که اقتصاد مقاومتی در آن نمود داشته است دوران دفاع مقدس است و ما باید فرمول‌های آن را استخراج کنیم تا الگویی برای ما باشد.

وی گفت: این جلسه نقد و بررسی با دیگر جلسات در حوزه کتاب متفاوت است و هر فردی در حوزه دفاع مقدس کتابی تالیف یا گردآوری نمایدقابل تقدیر است و هدف ما در این جلسه بیشتر برای تقدیر از نویسنده های جنین آثاری است.

در این نشست محسن صادق‌نیا مسئول انتشارات سوره سبز ارتش بیان کرد: این کتاب در راستای جلوگیری از تحریف و فراموشی در امور تحقیقی و پژوهشی دفاع مقدس چاپ شده است و این جای خوشحالی دارد .

در ادامه محمد رستمی پژوهشگر ارشد حوزه دفاع مقدس ، علی رستمی ناشر حوزه دفاع‌مقدس،حسین زنجانی از کارشناسان حوزه دفاع مقدس به نقد و بررسی این کتاب پرداختند.

در پایان این نشست، هادی مراد پیری نویسنده کتاب «دستاوردهای دفاع مقدس» گفت: من معتقد هستم سه عامل انقلاب، جنگ و روند تحولات موجب پیشرفت‌های یک جامعه می‌شود و فقط این جنگ نیست که این تحولات را رقم نمی‌زند.بسیاری از دانشجویان معتقد هستند که جنگ برای ما جز ویرانی چیز دیگری نداشت به همین خاطر من کتاب دستاوردهای دفاع‌مقدس را به نگارش درآوردم تا تیتروار هم که شده برخی از دستاوردهای دفاع مقدس را بگویم. در این کتاب از حدود 44 منبع استفاده شده است.

وی افزود: اینکه چرا می‌گوییم دفاع مقدس باید گفته شود به این دلیل است که ما بر مبنای معنویت و ابتکارات در مقابل تهاجم دشمن از خود دفاع کردیم و همین دفاع به ما جرأت و انگیزه داد تا دستاوردهای دیگری را به دست بیاوریم. من به عنوان یک فرد ولایی معتقدم آنچه که در کتاب آورده‌ام شعاری نیست و جامعه ما باید این را درنظر داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس