روابط عمومی کمیته جستجوی مفقودین در واکنشی به اظهارات جدید مشاور سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: بیگانگی جناب آقای کهرم با اتفاقات و پدیده‌ اجتماعی کشور نشانگر دور بودن ایشان از حال و هوا و فضای‌های فرهنگی، بومی و اجتماعی کشور می‌باشد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، چندی است مشاوران سازمان حفاظت از محیط زیست در اظهارات متعددی با انتقاد به ساخت حرم مطهر شهدای گمنام در تپه‌ها، مدعی شده بودند این کار به حفظ محیط زیست کشور لطمه می‌زند. اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط زیست در امور محیط طبیعی، اخیراً در اظهاراتی در مورد ساخت مقبره شهدا در تپه‌ها گفت: «کسانی که به زیارت مقبره‌های شهدا می‌روند، علوفه و پوشش گیاهی را لگدمال می‌کنند و از بین می‌برند و باعث فرسایش خاک می‌شوند؛ لذا بهتر است که این شهدا را در نقاطی بگذاریم که ساخت و ساز شهری و فضای مسطح وجود دارد. بنابراین بنده هم در این زمینه با نظر خانم امانی موافق هستم و معتقدم که یادمان شهدا در تپه‌ها به طور جدی به محیط زیست آسیب می‌زند.» همچنین پیشتر شهربانو امانی مشاور امور بانوان سازمان محیط زیست در سخنانی یادمان شهدای گمنام را در تپه‌های اطراف شهرها آسیب به محیط زیست دانسته و گفته بود: «تمام نهادهای غیر دولتی و NGOها باید توجه کنند که حفظ ارزش‌ها در درست کردن قبر نیست و ما حق نداریم محیط زیست را نابود کنیم.»

بعد از این اظهارات کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در جوابیه جهت پاسخ به این ادعاهای مختلف مشاوران سازمان و همچنین تنویر افکار عمومی جوابیه‌ای صادر کرد. حالا در پی اظهار نظر مجدد مشاور سازمان حفاظت از محیط زیست، روابط عمومی کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح پاسخ جدیدی را منتشر کرد. متن آن به شرح ذیل است:

در صورت صحت مصاحبه جناب آقای کهرم با خبرگزاری موج باید عنوان کرد:

1. جای بسی تأسف است که از نظر این کارشناس محیط زیست، فضای حرم مطهر شهدای گمنام، مانع تخلیه ابر و پیدایش جنگل تلقی گردیده است. لازم به توضیح است در فضای تحت پوشش حرم مطهر شهدای گمنام در ارتفاعات کلکچال مجموعاً 900 متر مربع (500 متر مربع یادمان و 400 متر مربع حسینیه)می‌باشد. از طرفی فضای درختکاری شده با هزینه کمیته جستجوی مفقودین به وسعت 2 هکتار در سطح و 2,5 کیلومتر از ایستگاه 3 تا حرم مطهر شهدای گمنام می‌باشد که بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط جناب آقای کهرم درختان غرس شده در کلکچال به تنهایی 15 تن ریزگرد را جذب می‌کند که اگر این شهدا در آن مکان تدفین نمی‌شدند، این حجم درخت جنگلی هم، مانند بقیه ارتفاعات کلکچال وجود نداشت و این 15 تن ریزگرد میهمان حنجره‌های پاک مردم تهران می‌گردید. در همین راستا آمادگی داریم تجربیات خود را در این حوزه در اختیار مشاوران محترم آن سازمان قرار داده تا شاید چاره‌ای برای بقیه فضاهای عاری از درخت در ارتفاعات تهران بیندیشند.

2. بیگانگی جناب آقای کهرم با اتفاقات و پدیده‌ اجتماعی کشور نشانگر دور بودن ایشان از حال و هوا و فضای‌های فرهنگی، بومی و اجتماعی کشور می‌باشد. عموم مردم عزیز مطلع هستند که شهدایی که در مکان‌های عمومی مختلف دفن می‌شوند به عنوان شهدای گمنام هستند. به عنوان نمونه شهدای گمنامی که در ارتفاعات کلکچال تدفین شده‌اند، برای استفاده جوانان سلحشوری پیش بینی شده که قادر به کوهپیمایی هستند. چه بسا همین امر سبب ایجاد انگیزه برای کسانی که اهل ورزش نیستند بشود تا با هدف زیارت شهدا از شهر دود زده تهران خارج و با صعود به ارتفاعات کلکچال به ورزش بپردازند. البته همانطور که می‌دانید برای پدران و مادران محترم و معزز شهدایی که امکان صعود به کوهستان ندارند، در مکان‌هایی داخل شهرها، شهید گمنام تدفین شده است تا در صورت لزوم بتوانند در کنار قبور این عزیران بیاسایند.

3.دست اندرکاران کمیته جستجوی مفقودین در کل مدت زمان ساخت و ساز این یادمان به جهت حفظ بافت محیط زیست حتی حاضر نشده‌اند جاده دسترسی را برای انتقال مصالح عریض نمایند و تمام چند صد تن مصالح را با چهارپا حمل نمودند.

4.در مورد اظهارات ایشان پیرامون مالچ پاشی در بین الحرمین!، به آگاهی ایشان می‌رساند؛ فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح ابداً در مورد مالچ پاشی بین الحرمین! (یعنی نجف تا کربلا) سخنی نگفته است آنچه که مورد نظر ایشان بوده است حد فاصل بیابان بصره تا ناصریه و نجف می‌باشد که به دلیل اینکه بارها شاهد شکل گیری کانون‌های گرد و غبار در این محدوده و حرکت آن بسوی کشورمان بوده‌ایم، پیشنهادی از سوی ایشان داده شد تا ضمن مطالعه و بررسی در صورت ضرورت این محدوده، با همت جوانان ایرانی و عراقی مالچ پاشی شود. بنابراین اگر کشور عراق از نظر دوستان سازمان محیط زیست، کانون تشکیل گرد و غبار نیست ما حرفی نداریم و طبعاً اصراری بر طرح ذکر شده نمی‌باشد. ولی سوابق رفت و آمدهای مسئولین دو کشور ایران و عراق در زمینه محیط زیست و کنترل ریزگردها و حتی برخی توافقات اولیه حکایت از این داشت که سازمان محیط زیست یکی از کانون‌های اصلی تشکیل گرد و غبار را در کشور عراق می‌دانست.

5.روایت از معصوم (ع) است که می‌فرماید: "لیس الخبر کالمعاینه" لذا به جای اظهار نظرهای سریالی و غلط، از ایشان و دیگر مشاوران محترم آن سازمان رسماً دعوت به عمل می‌آید تا از این مکان مقدس بازدید نمایند. بد نیست در طول مسیر کوهپیمایی با کوهنوردان عزیز هم‌کلام و هم‌قدم شوند و نظر این عزیزان را در خصوص فضای ایجاد شده در کوهستان و همچنین خدمت ارائه شده به کوهنوردان بشنوند تا شرعاً و اخلاقاً بتوانند درباره اظهاراتشان پاسخگو باشند.

6.مسئولین محترم سازمان حفاظت محیط زیست اگر فعالیت‌ها و اظهار نظرهای سیاسی و مشاوره‌های غیر کارشناسی خود را کم کنند؛ توان، ظرفیت و وقت خوبی برای عمل به تکلیف خود دارند. چگونه می‌توان به اظهارات مشاوری که ساخت حرم مطهر شهدا و ایجاد فضای سبز جنگلی در کنار شهدا را معادل کوه خواری تلقی می‌کند، حسن ظن داشت و باور کرد نظر ایشان غیر سیاسی و کاملا کارشناسی و علمی است؟!

والسلام
روابط عمومی کمیته جستجوی مفقودین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس