کد خبر 589986
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲

روزنامه الاخبار لبنان از تشدید بحران شرکت سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان به نام «سعودی اوجیه» و اخراج این شرکت و کارگرانش از پروژه ویلاسازی برای گارد ملی عربستان خبر داد.

 به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار لبنان نوشت: گارد ملی عربستان به کارمندان سعودی اوجیه و کارگرانش از ظهر دیروز 48 ساعت مهلت داد که دفاتر خود و اقامتگاه کارگران پروژه واحدهای مسکونی این گارد را تخلیه کنند. شرکت سعودی اوجیه این پروژه را در شهر ریاض اجرا می کرد. اخراج این شرکت از پروژه دولتی احداث واحدهای مسکونی درپی اعتراضات کارگران آسیایی شرکت به خاطر تاخیر در پرداخت حقوق آنها از هشت ماه پیش روی داد.

کارگران این شرکت به تاسیسات پروژه یورش برده و تعدادی از دفاتر و ماشین آلات را به آتش کشیدند. با وجود اینکه این اولین باری نیست که کارگران سعودی اوجیه اعتراض می کنند اما این اولین بار است که مسئولان سعودی برای مقابله با اعتراضات از طریق اخراج شرکت و کارگران از پروژه وارد عمل شدند. سعودی اوجیه متعهد شده بود که 5900 خانه ویلایی برای کارکنان گارد ملی در ریاض بسازد. این امر در چارچوب پروژه های مشابه در هشت منطقه عربستان انجام شد. قرارداد امضا شده بین سعودی اوجیه و دولت سعودی تاکید می کرد که این پروژه باید در سال 2017 میلادی تحویل شود.

کارکنان لبنانی خشم شدید همکاران خود درقبال سعد حریری را منتقل کردند؛ سعد حریری که میهمانی های افطار روزانه در بیروت می دهد؛ در حالی که شرکتش ورشکسته شده و کارمندانش بدون حقوق مانده اند.

درمقابل، سعد حریری درقبال بحران امپراطوری خودش سکوت اختیار کرده است و به گفته نزدیکان حریری، به نظر می رسد که وی از وارد عمل شدن دولت سعودی برای نجات خودش بعد از اظهارات روشن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در گفت وگو با خبرگزاری بلومبرگ در اوایل ماه آوریل گذشته مایوس شده است. محمد بن سلمان بحران سعودی اوجیه را در مشکلاتش با بانک ها محدود کرد و گفت: دولت سعودی پولهای شرکت را می ریزد اما این بانک ها هستند که پول ها را به خاطر بدهی های روی هم شده شرکت مصادره می کنند. به گفته این منابع، بحران سعودی اوجیه درسایه نبود افقی برای حل آن در آستانه تشدید شدن است؛ بویژه که دخالت عربتسان نیز برای نجات این شرکت بعید به نظر می رسد و تصمیم گیران اقتصادی سعودی توجیهی برای آن نمی بینند؛ بویژه که تعدادی دیگری از شرکت ها به مشکل برخورده اند. اقدام دولت سعودی در خرید بخشی از امپراطوری خاندان حریری نیز –درسایه رویکرد محمد بن سلمان در فروش دارایی های دولت سعودی- محتمل به نظر نمی رسد.

این منابع گفتند: حریری به دو علت قادر نیست که از نظر مالی برای نجات سعودی اوجیه وارد عمل شود؛ نخست اینکه نتوانسته است تاکنون شرکت مخابراتی اوجیه تیلیکوم خود وابسته به شرکت سعودی اوجیه را که در آفریقای جنوبی فعالیت می کند، بفروشد و دوم اینکه خود شخصا با بدهی های زیادی در لبنان دست و پنجه نرم می کند؛ به گونه ای که میزان بدهی های او به بانک های لبنانی به حدود 580 میلیون دلار رسیده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس