کد خبر 574376
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰

اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی در حالی بالا گرفته که نخست وزیر این رژیم، موشه یعلون را به دلیل اظهارات مخالفش احضار کرد.

 به گزارش مشرق، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، وزیر جنگ کابینه خود را برای شفاف‌سازی درباره سخنرانی روز قبل او درخصوص لزوم اظهار نظر سربازان و فرماندهان نیروهای نظامی درباره مسائل مختلف به دفتر نخست وزیری احضار کرد.

«موشه یعلون» روز یکشنبه (دیروز) در سخنرانی در جمع وابستگان نظامی خارجی در وزارت جنگ رژیم  صهیونیستی، گفت: «اکنون من دوباره از شما و نیروهای تحت‌الامر شما می‌خواهم که به گفتن نظرات خود ادامه دهید. این کار را اگر بخشی از جریان اصلی نبود و حتی اگر هم در تقابل با عقاید فرماندهی ارشد یا دولت بود، انجام دهید.»

کارشناسان اسرائیلی صحبت‌های یعلون را در دفاع از صحبت‌های «یائیر گولان» جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش درخصوص هولوکاست و تقابل آشکار با انتقادات نتانیاهو از وی عنوان کرده و احتمال می‌دهند که این کار به قیمت استعفای اجباری یعلون از وزارت تمام شود.

گولان چند روز قبل در آستانه سالروز یادبود آنچه هولوکاست خوانده می‌شود، اعمال و اقدامات خشونت‌بار رژیم صهیونیستی در برخورد با فلسطینیان را به رفتارهای غیرانسانی آلمان‌های نازی شبیه کرده و گفته بود: «اگر چیزی باشد که مرا در یادبود هولوکاست نگران و وحشت زده کند،‌ روندهای وحشتناک و هولناکی است که 70،‌ 80 و 90 سال پیش بطور کلی در اروپا و به طور خاص در آلمان حادث شد و همچنین پیدا کردن نشانه‌های آنها در بین خودمان همینجا (در اسرائیل) و اکنون در سال 2016 است.»

احتمال استعفای اجباری وزیر جنگ

در بیانیه دفتر نخست وزیری با اشاره به اینکه یعلون پرونده‌ای را که هفته قبل بسته شده بود، دوباره گشود، آمده است نتانیاهو از گولان کاملا حمایت می‌کند اما اظهاراتش هنوز هم نامناسب است، افسران ارتش می‌توانند نظرات خود را آزادانه اعلام کنند اما ارتش برای اسرائیلی‌هاست و باید از مناظرات سیاسی دور بماند.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» به نظر می‌رسد نتانیاهو، یعلون را به دلیل اظهاراتش توبیخ کرده و وی را مجبور به استعفا از سمت وزارت جنگ کند.

برخی نزدیکان به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی ضمن احتمال دادن درخصوص برکناری یعلون، معتقدند که شاید نخست وزیر پست وزارت جنگ را به «آویگدور لیبرمن» رئیس حزب راست‌گرای «اسرائیل بیتونا» (اسرائیل خانه ما) پیشنهاد کند. اگر این مسئله که بدلیل اختلافات علنی نتانیاهو و لیبرمن غیرممکن بنظر می‌رسد، محقق شود، فصل جدیدی در روابط این دو بوجود آمده و راه برای رسیدن به کابینه متحد راست‌گرایان هموار خواهد شد.

انتقادات از موشه یعلون درحالی شدت گرفته است که قانونگذاران راست‌گرا در حملاتی بی‌سابقه اعلام کردند که باید به یعلون یادآوری کرد که در یک حکومت نظامی‌ زندگی نمی‌کند و اینکه بعد از صحبت‌های تند او احتمال کمی وجود دارد که نتانیاهو او را در پست خود نگه دارد.

یعلون سال 2008 در کتابی به قلم خودش نوشته بود که افسران ارتش اسرائیل نباید مخالفت‌های خود با کابینه را بصورت علنی بیان کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس