وزیر خارجه فرانسه در تلاش برای متقاعد کردن نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پذیرش طرح سازش به سرزمین اشغالی سفر می کند.

به گزارش مشرق به نقل از رسانه های خبری فلسطین، «ژان مارک ارو» در تلاش برای متقاعد کردن «بنیامین نتانیاهو» به موافقت با طرح ابتکاری فرانسه درباره برگزاری کنفرانس بین المللی به اصطلاح صلح به سرزمین اشغالی سفر می کند و قرار است روز یکشنبه با نتانیاهو دیدار کند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این باره نوشت انتظار می رود نتانیاهو در دیدار با وزیر خارجه فرانسه با انتقادات شدیدی مواجه شود.

بر اساس این گزارش، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه گذشته در دیدار با همتای فرانسوی خود در پاریس، گفت در صورتیکه فرانسه نشست وزرای خارجه را چند روز به تعویق بیندازد و برخی اصلاحات در طرح خود اعمال کند، وی نیز مشارکت در نشست وزرای خارجه را بررسی خواهد کرد.

وزیر خارجه فرانسه نیز از آمادگی پاریس برای اجرای برخی اصلاحات در طرح سازش به شرط موافقت فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه ، خبر داده است.

بر پایه این گزارش، پس از انتقاد نتانیاهو از دولت فرانسه و طرح ابتکاری این کشور، روابط رژیم صهیونیستی و فرانسه بحرانی شده است.

لوران فابیوس وزیر خارجه سابق فرانسه اخیرا از طرح ابتکاری برای برگزاری کنفرانس بین المللی احیای روند سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که در صورت شکست این مذاکرات، پاریس احتمالا دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

در همین رابطه جنبش حماس در بیانیه ای که در سایت این جنبش قرار گرفت، تاکید کرد که طرح سازش فرانسه برای ملت فلسطین و منافع ملی آن زیان آور است و در واقع تلاشی برای احیای مذاکرات شکست خورده با رژیم اشغالگر و دور زدن انتفاضه قهرمانانه در کرانه باختری و قدس اشغالی است.

این جنبش دلیل مخالفت خود را خطرات این طرح به خصوص حذف حق فلسطینیان در قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی برشمرد.

مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی در آوریل 2014 به علت اختلاف درباره ادامه فعالیت های شهرک سازی این رژیم در کرانه باختری اشغالی و بخش شرقی بیت المقدس اشغالی، شکست خورد.

مذاکرات سه جانبه سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با محوریت آمریکا در چندین دور برگزار شد اما ادامه شهرک سازیهای صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و همچنین خلف وعده مقام های این رژیم در آزاد کردن شماری از فلسطینیان در بند باعث شد که مذاکرات سازش بار دیگر با شکست روبرو شود.

آمریکا در حالی محوریت مذاکرات سازش را برعهده گرفت که تا کنون 43 قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اقدامات این رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین را وتو کرده و در بسیاری از نشست بین المللی دیگر با اعمال نفوذ مانع از احقاق حقوق فلسطینی ها شده است.

العربی: تلاش های بین المللی برای موفقیت طرح فرانسه در جریان است

نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب از تماس ها و رایزنی ها در سطح بین المللی برای حمایت از طرح فرانسه در خصوص برگزاری کنفرانس بین المللی صلح در اواخر ماه جاری میلادی خبر داد.

وی طی سخنانی در افتتاحیه هفتمین دور نشست وزرا در سمینار همکاری عربی- چینی در دوحه ، ضمن قدردانی از موضع ثابت چین در حمایت از قضیه فلسطین گفت که مشارکت چین در کنفرانس پاریس مهم خواهد بود و ما امیدوار هستیم که چین نقش مهمی در این کنفرانس ایفا کند.

العربی اظهار داشت: من امیدوار بودم که شاهد پیشرفت قضیه فلسطین باشیم اما متاسفانه همچنان قضیه فلسطین به عنوان قضیه محوری و اصلی جهان عرب، شاهد رکود و عدم وجود طرح های جدید برای پیدا کردن راه حل عادلانه، فراگیر و دائمی این قضیه است.

گفت وگوی تلفنی ابومازن و کری درباره طرح سازش فرانسه

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و جان کری وزیر خارجه آمریکا پنج شنبه شب راه های حمایت از طرح فرانسه برای برگزاری اجلاس بین المللی به اصطلاح صلح را بررسی کردند.

دفتر تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه ای اعلام کرد که ابومازن و جان کری در این گفتگوی تلفنی طرح صلح فرانسه و راه های حمایت از آن را بررسی کردند.

پاریس روز 30 ماه جاری اجلاسی بین المللی را بدون حضور طرفین فلسطینی و صهیونیستی به منظور احیای روند مذاکرات به بن بست رسیده سازش برگزار خواهد کرد و در صورت موفقیت این اجلاس، نشستی دیگر تا قبل از اواخر سال جاری این بار با حضور طرفین فلسطینی و صهیونیستی برگزار خواهد شد.

البته فرانسه در ابتدا باید در تلاش برای حل اختلافات میان این کشور و رژیم صهیونیستی و تشریح موضع پاریس در حمایت از قطعنامه یونسکو در رابطه با فلسطین اشغالی و حمایت از میراث فرهنگی فلسطین به ویژه قدس شرقی باشد و باید سوء برداشت طرف صهیونیستی در این زمینه را رفع کند.

رژیم صهیونیستی هم به شدت با طرح فرانسه مخالف است و خواستار ازسرگیری فوری و بدون شرط مذاکرات سازش با طرف فلسطینی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس