افزایش حجم ترافیک با برگزاری نمایشگاه در مصلا فقط مشکل نبود؛ شبستان یا همان فضای اصلی نمایشگاه آنقدر کوچک بود که عملا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هجوم مردم و ناکارایی تهویه کلی شبستان، عرق می‌ریختند و به حالت خفگی دچار می‌‌َشدند.

گروه فرهنگی مشرق - بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب واقع در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم امام خمینی(ره) آغاز خواهد شد...


محل دائمی نمایشگاه‌ها

از سالن 66 محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه کتاب انتخاب شد و هر ساله دهم یا یازدهم اردیبهشت پذیرای مردم بود. این مکان تا سال 85 یعنی 19 سال بعد همچنان محل برگزرای نمایشگاه کتاب بود. برای همین هم هست که نام «نمایشگاه کتاب» ناخودآگاه نسل ما را می‌برد به محوطه بزرگ محل دائمی نمایشگاه‌ها. منتها خب رفته رفته جمعیت تهران بالا رفت و برگزاری نمایشگاه در این مکان سخت و دشوار. آتش نشانی از یک سو به جهت زیر ساخت‌های قدیمی این مکان نمی‌توانست پاسخگوی امنیت و خطرات احتمالی باشد و ترافیک شهری هم توان رویارویی با چنین هجمه‌ای را نداشت.

شهر آفتاب، ملت را از تنگی نفس و ترافیک نجات داد!

در روزهای شلوغ نمایشگاه قریب به یک میلیون نفر سرازیر می‌شدند به چمران و ترافیکی می‌ساختند که کل شهر را تحت الشعاع قرار می‌داد. همه این‌ها سبب شد کم کم زمزمه‌های تغییر مکان نمایشگاه به گوش برسد. ضمن اینکه در شأن علاقه‌مندان کتاب هم نبود ساعت‌ها در مکانی که اصلاً ‌برای نمایشگاه کتاب ساخته نشده بود راه بروند و پیاده گز کنند و یا کمر درد و پا درد و تحمل ترافیک به خانه برگردند. به همین جهت در سال 76، رئیس جمهور دولت اصلاحات در نخستین سخنرانی خود وعده داد مکان این نمایشگاه را تغییر خواهد داد و جایی خواهد ساخت که در شأن علاقه‌مندان کتاب و فرهیختگان باشد؛‌وعده‌ای که هرگز به آن عمل نکرد...


مصلا تهران


احمدی نژاد از همان ابتدا گوی و میدان را حاضر دید و برای جولان آمد. طرح تغییر و تحول از مدیریت کلان مملکتی گرفته تا جزئیات زندگی مردم از همان اول ریخته شد. در این میان سر کتاب و کتاب‌خوان هم بی کلاه نماند. مکان نمایشگاه کتاب تغییر کرد و از محل دائمی نمایشگاه‌ها منتقل شد به مصلا؛‌ جایی که آن روز پر از کامیون و جرثقیل و تیرآهن بود و گرد و غبار؛ خاکی که گلوی هر اهل کتابی را آزرد و هنوز هم طعم آن در دهان‌هاست.


شهر آفتاب، ملت را از تنگی نفس و ترافیک نجات داد!

هوا هم برای نفس کشیدن در مصلی نبود!

«مصلا» در واقع از همان ابتدا با چالش‌های جدی مواجه بود. اول اینکه منتقدان دولت نهم که خود وعده داده بودند اما به وعده عمل نکره بودند، در هر حال بدشان نمی‌آمد که این جابه‌جایی را به هر شکل ممکن زیرسوال ببرند. دوم اینکه این تصمیم فوری به هر روی نمی‌توانست توقعات همه را برآورد کند. کما اینکه در حال حاضر نیز خبر از «شهرآفتاب» می‌رسد که مشکلاتی فراوان در مکان نمایشگاه بین المللی کتاب وجود دارد. این تصمیم آنی،‌ عدم آمادگی مصلا و همچنین تاخت و تاز منتقدان دولت همه دست دردست هم داد که مصلا محل هجمه نقد باشد. در نمایشگاه قبلی،‌ خریدار برای رسیدن به یک کتاب در آن سوی نمایشگاه باید نیم ساعتی پیاده‌روی می‌کرد اما مصلا به گونه‌ای بود که مخاطب طی چند دقیقه می‌توانست طول شبستان را قدم بزند و به ناشر مربوطه برسد. دیگر مزیت مصلا بر نمایشگاه قبلی‌؛ دسترسی راحت آن بود اندکی علاقه‌مندی به یک فضای فرهنگی کافی بود تا مردم خود را به مصلا برسانند.

شهر آفتاب، ملت را از تنگی نفس و ترافیک نجات داد!

در واقع دسترسی مصلا به گونه‌ای است که از هر جای شهر با هر نوع وسیله اعم از خودروی شخصی تا اتوبوس و مترو می‌شود ار چند دقیقه تا نهایتاً 45 دقیقه خود را به محل رساند. اما ترافیکی که پیرامون منطقه ایجاد کرد فاجعه بار می‌شد. ضمن اینکه افزایش حجم ترافیک با برگزاری نمایشگاه در مصلا فقط مشکل نبود؛ شبستان یا همان فضای اصلی نمایشگاه آنقدر کوچک بود که عملا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هجوم مردم و ناکارایی تهویه کلی شبستان، عرق می‌ریختند و به حالت خفگی دچار می‌‌َشدند.

 این وسط، ‌یک عده از ناشران هم از شرکت در نمایشگاه انصراف دادند چون میزان فروش را برابر با مصیبتی که در این مدت وارد می‌شد،‌ نمی‌دانستند غیر از همه این‌ها،‌ معضلی دیگر،‌ ناعدالتی در نحوه چینش غرفه‌ها بود. ورودی اصلی مصلا در جنوب،‌ پربازدیدتر از درهای غربی و شمالی بود. در واقع بازدید گنندگان (به خصوص عامه مردم) یا در همان غرفه‌های اول خریدشان را می‌کردند یا اینکه وسط راه شبستان، خسته می‌شدند و برمی‌گشتند.


شهر آفتاب، ملت را از تنگی نفس و ترافیک نجات داد!

به همین جهت عملا ناشری که اول نامش با حرف «الف» شروع می‌شد و کنار در جنوبی بود،‌ به سرعت کتاب‌هایش را می‌فروخت و سود می‌کرد و ناشری که اول اسمش «ی» بود با کتاب‌های باد کرده و دست خالی برمی‌گشت به انبار. به این ترتیب ناشران غرفه‌های دورتر معترض شدند و به اعتراش‌شان اینطور ترتیب اثر داده شد که یک سال در میان،  جای ناشران تغییر کند؛ یعنی یک سال «الف»‌ها کنار در جنوبی بساط کنند، یک سال «ی‌»‌ها که البته از آن نوع تصمیماتی بود که هر چند ظلم رفته به بعضی ناشران را  کم‌ می‌کرد اما کارشناسانه نبود.


شهر آفتاب، ملت را از تنگی نفس و ترافیک نجات داد!

از دیگر معضلات مصلا به عنوان مکان برگزاری، ‌متراژ غرفه‌ها بود. دولت پیشین یکی از ضوابط متراژ بالا رامیزان بالای کتاب‌های چاپ اول عنوان کرد. به این ترتیب قرار بر این شد هر ناشری که تعداد کتاب‌های چاپ اول بیشتری داشته باشد، متراژ بیشتری را هم به خود اختصاص دهد اما این تصمیم هم عادلانه به نظر نمی‌رسید.


به این ترتیب برخی ناشران دولتی و نزدیک به دولت، غرفه‌هایی با متراژهای بالا می‌گرفتند و برخی دیگر از ناشران معتبر،‌ غرفه‌هایی تنگ و محقر. در این دوره از نمایشگاه کتاب همچنین عنوان شد که ناشرانی که کمتر از تعداد 5 کتاب در سال منتشر کرده‌اند، حق شرکت در نمایشگاه را  ندارند.

این تصمیم البته هم منتقدانی داشت وهم موافقانی عده‌ای بر این عقیده بودند ناشری که هیچ کتابی منتشر نکرده‌ چرا باید در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کند و سطح نمایشگاه را در حد یک فروشگاه پایین بیاورد؟ به گزارش هفت صبح  عده‌ای دیگر هم بر این عقیده بودند که به هر حال فروش کتاب به نفع کتاب و کتاب‌خوانی است و بهتر است هر کسی با هر پیشینه‌ای در نمایشگاه حاضر باشد. در هر حال که این روند همچنان پیش رفت تا امسال که گویا قرار است محدودیت برای شرکت هر ناشری برداشته باشد.

شهر آفتاب


 شهر آفتاب این است که ساخت این پروژه و طراحی آن توسط شرکت GMP آلمانی بوده است که طراحی نمایشگا‌ه‌های بزرگی چون فرانکفورت را نیز بر عهده داشته. این طرح با کارفرمایی سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران و اجرای شرکت یادمان سازه بهره برداری رسیده است.

ریز اطلاعات

شرکت سازنده نمایشگاه در شهر آفتاب همان شرکتی است که نمایشگاه کتاب فرانکفورت را طراحی کرده

شعار نمایشگاه بیست و نهم: فردا برای خواندن دیر است.

حضور 2 هزار ناشر در نمایشگاه کتاب تهران

نصب محل 6 ایستگاه اطلاع رسانی و 8 ایستگاه توزیع نقشه


حضور 80 دستگاه شاتل برای تردد بازدیدکنندگان

همجواری بخش  داخلی و خارجی نمایشگاه برای اولین بار

در بخش عمومی نمایشگاه کتاب تهران فضای 20 هزار متری در اختیار ناشران قرار دارد.

روسیه مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب است.


راه اندازی 903 غرفه در بخش عمومی،‌ 360  غرفه در بخش دانشگاهی،‌ 270 غرفه در بخش بین‌ الملل و 140 غرفه در بخش آموزشی

سقف متراژ غرفه‌ها 120 متر و کمترین متراژ 9 متر است

هر 4 دقیقه یک قطار وارد ایستگاه شهر آفتاب می‌شود. این خط در طول برپایی نمایشگاه کتاب تهران تا ساعت 23 سرویس خواهد داد.

مسیرهای عبور و مرور اتوبوس به سمت شهر آفتاب

میدان صنعت، بزرگراه شهید فضل الله نوری، میدان آزادی، ‌بزرگراه آیت الله سعیدی، بزرگراه خیلج فارس،‌ نمایشگاه شهر آفتاب.

میدان آزادی، ‌بزرگراه آیت الله سعیدی،‌ خلیج فارس،‌ نمایشگاه شهر آفتاب.

میدان رسالت،‌ بزرگراه امام علی(ع)، خلیج فارس،‌ نمایشگاه شهر آفتاب.

پایانه خاوران،‌ بزرگراه آزادگان، خلیج فارس و نمایشگاه شهر آفتاب.

میدان راه آهن، خیابان دشت آزادگان، بلوار تند گویان،‌ بزرگراه خلیج فارس، نمایشگاه شهر آفتاب.

پایانه جنوب،‌ بزرگراه بعثت، میدان بهمن، بزرگراه خلیج فارس،‌ نمایشگاه شهر آفتاب.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ناشناس ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    درود بر دکتر قالیباف مدیر جهادی .
  • مديريت جهادي ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    خدا خير بده قاليباف رو كه تنها شايسته ي رياست جمهوري هم خودشه/
  • پويا ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    يه خوبي بزرگي كه داره اينه كه محل مهمي مثل مصلي كه محل عبادت هست رو ديگه نمايشگاه نكنند
  • پويا ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    يه خوبي بزرگي كه داره اينه كه محل مهمي مثل مصلي كه محل عبادت هست رو ديگه نمايشگاه نكنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس