کد خبر 1595155
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
افعی تهران

با سریالی آشفته روبه‌رو هستیم که در سبک و روند دراماتیک انسجام کافی را ندارد و به همین علت صحنه‌های زائد و موقعیت‌های غیردراماتیک در آن زیاد است

به گزارش مشرق،علیرضا نراقی، منتقد سینما در روزنامه سازندگی نوشت :سریال «افعی تهران» تازه‌ترین کار سامان مقدم به نویسندگی پیمان معادی و پویا مهدوی‌زاده که مدتی است در پلتفرم فیلم‌نت به نمایش در می‌آید، در نگاه اول درامی شخصیت‌محور است که مردی ۵۰ ساله به نام آرمان بیانی را در بحران شغلی، زناشویی و هویتی نمایش می‌دهد.

 افعی تهران؛ سریالی آشفته و فاقد انسجام

مرد میانسال ناکامی که در جامعه خود و موقعیت‌های خرد زندگی مدام دچار خلل و مانع می‌شود و این وضعیت او را به لحاظ روانی دچار اختلال کرده است. علاوه بر روند زندگی هر روزه آرمان، ما شاهد جلسات روان‌درمانی او نیز هستیم که به ‌نوعی بناست درونیات و التهابات روانی کمتر قابل مشاهده او را آشکار کند.

آرمان یک منتقد پرخاشگر و خودمحور سینماست که سودای فیلم ساختن دارد و این آرزوی دور تبدیل به طلسمی معماگونه برای او شده است. او که قصد دارد، فیلمی درباره یک رخداد واقعی بسازد در قدم‌به‌قدم پیش‌تولید کارش دچار بحران می‌شود. اما لایه دیگر این سریال همین ماجرای واقعی و موضوعی است که بناست شخصیت اصلی بر مبنای آن فیلم بسازد.

ماجرای یک قاتل زنجیره‌ای که به افعی تهران معروف شده است و ما بناست از منظر فیلمسازی و شخصیت فیلمساز، آن را تعقیب کنیم. از این منظر سریال مایه‌ای جنایی معمایی را در دل روایت اصلی خود می‌پرورد اما در عین حال این مایه جذاب دراماتیک مساله اصلی سریال نیست بلکه مساله اصلی سریال، همان تعقیب و نمایاندن زندگی پرمخاطره آرمان در بستر تهران امروز است؛ شهری بی‌تفاوت و بی‌رحم و شلوغ که گرفتاری و مشغله‌های روزمره آدم‌ها، احساس همدلی و زندگی آرام را از آن زدوده است.‌

 افعی تهران؛ سریالی آشفته و فاقد انسجام


«افعی تهران»، سریالی است با خرده‌داستان‌های متعدد و صحنه‌هایی پراکنده که گاه به سختی می‌توان باور کرد بر مبنای دیالوگ‌هایی مشخص و نوشته‌ای دقیق پدید آمده‌اند. ما اغلب با سریالی آشفته روبه‌رو هستیم که در سبک و روند دراماتیک انسجام کافی را ندارد و به همین علت صحنه‌های زائد و موقعیت‌های غیردراماتیک در آن زیاد است.

با اینکه در اجرا گاه موقعیت‌های طنزآلود متعدد سریال شیرین و مفرح است اما در منطق و سبک کلی کار، گاه از اندازه خارج می‌شوند و علیه ساختار کلی درام کار می‌کنند. تا اینجا تقسیمات داستانی در تدوین نهایی سریال اغلب منتهی به تقلیل و دور شدن مساله جنایات افعی تهران می‌شود که می‌توانست سریال را جذاب‌تر و به لحاظ دراماتیک مستحکم و منسجم کند.

 افعی تهران؛ سریالی آشفته و فاقد انسجام


از بدترین صحنه‌های سریال آنجایی است که آرمان در قامت مدرس یا منتقد سینما ظاهر می‌شود. اینجا آرمان تصویری کاریکاتوری و شعاری پیدا کرده که از بیان متین تفکرات خود عاجز است و اطلاعاتی دستمالی شده و ابتدایی را بازگو می‌کند، بی‌آنکه در موقعیت شغلی خود بگنجد و باور شود. با این وجود تصویر آرمان، تصویر آشنایی است از فیلمسازی ورشکسته‌ که موقعیت‌های خرد و روزمره اجتماعی بازدارنده آرزوهای هنری اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
    2 10
    بجای این فیل های ات و اشغالی و توخالی و آپارتمانی که گویا خاک مرده روشون پاشیده ،بهترنیست فیلم نامه هایی بهتر با محتوای مبنی بر واقعیت های قهرمانی 45 ساله به سوی ایرانی آبادتر درست بشه، فیلم سینمایی وسریال هایی در مورد نقش جها سازندگی و حرکت های زنده بسیج سازندگی در مورد آبادانی روستاها بعنوان سبک زندگی انقلابی دهه 90، فیلم درمورد حرکت فرهنگی گردشگری روستاها بوم گردی ، نقش قهرماناه سپاه در مقابله با تروریسم و دشمنان ایران در خطوط مرزی ، نقش قهرمانه سپاه درمبارزه با قاچاق چیان مواد مخدر ، قاچاق چیان بنزین ، قاچاق چیان اثار باستانی نفوذی های صهیونیسم ، فیلم سینمایی در باره جنبش بی نظیر سازندگی و ایجاد ساختارهای آبادانی بدست جهاد سازندگی در روستاها و استواری و قوام روستاها ، ساختن فیلم سینمایی درباره نقش جهاد سازندگی در سنگرها و دفاع مقدس سنگرسازان بی سنگر ، فیلم سینمایی سازنده و هیجانی نفش سازمان هلال احمر در مورد مدیریت بحران مقابله با سیل ، مقابله با کرونا ، ، کمک رسانی و نجات مردم در زلزله. کمک به مردم غزه توسط سازمان هلل احمر ساخته بشه. اصلا چرا یک سریال در مورد هلال احمر از دفاع مقدس تا کمک رسانی و نجات بخشی در زلزله ، در کرونا ، در سیل و در غزه تابحال نساختید؟ یک سریال از نقش نجات بخش سپاه در قلع و قمع بحران های طلبیعی و نفوذی های دشمنان ایران درطول 45 سال بدست سپاه مردمی و نقش سپاه ساخته نشده. اینهمه سوژه واقعی و زنده دراین 45 سال عرض اندام کردندوفیلم سازان و کارگردان ها متاسفانه در خواب تشریف دارند. درحالی که اگر این ظهور در کشورهای دیگه اتفاق می افتاد، صدها فیلم سینمای بی نظیر براش می ساختند. فیلم نامه نویسان سینمای انقلاب و دفاع مقدس سرزمین بکر و دست نخورده پیش رویشان است تاهمتی کرده و نقش افرینی کنند.
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    5 1
    فقط فیلم های روسی نشان بدید تا مشرق افسکی راضی بشه
  • ناشناس IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    0 8
    دیدنش وقت هدر دادنه
  • نوید IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    4 0
    اتفاقا این سریال خیلی عمیق است و یکی از بهترین سریال های چند سال اخیر نمایش خانگی و حرفی که دارد هم خیلی تربیتی و روانشناسانه است و نیازی هم نبود که به پرونده قتل بیش از این نزدیک شود. نقد منتقد فنی نیست و به دور از انصاف نوشته شده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس