کد خبر 569440
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳

آمریكا همزمان با حضور در رزمایش بزرگ 17 روزه ناتو در استونی هم مرز روسیه، تدارك تمرین نظامی در مولداوی دو جمهوری شوروی سابق و برنامه مشاركت در استقرار 4000 سرباز غربی در جمهوری های استونی، لیتوانی و لتونی، تانك های خود را برای یك تمرین نظامی وارد گرجستان دیگر جمهوری شوروی سابق كرد.

تانك های آمریكایی به گرجستان رسیدندبه گزارش مشرق،  ابعاد گسترده حضور عملیات رزمایشی و استقرار نیروهای ناتو و آمریكا در جمهوری شوروی سابق بویژه استونی و لتونی دارای مرز مشترك با روسیه، مولداوی با اهمیت راهبردی هم مرز بودن با رومانی و اوكراین و اكنون گرجستان كه مرزهای گسترده ای با روسیه دارد، نشان می دهد كه گام های واشنگتن برای نفوذ به جمهوری های شوروی سابق با وجود هشدارهای مكرر مسكو پر شتاب تر شده است.

بنا به اعلام خبرگزاری «ъ» در وزارت دفاع گرجستان، تجهیزات نظامی آمریكا از جمله 14 تانك ام 1 آ2 آبرامز و نزدیك به 20 خودروی جنگی پیاده نظام مدل بردلی كه هفته پیش از بندر وارنای بلغارستان بارگیری شده بود، دیشب وارد بندر پوتی در گرجستان شد و قرار است بیش از 10 تانك آبرامز در این رزمایش بكار گرفته شود.

به گزارش اسپوتنیك، ژنرال بن خوجس فرمانده نیروهای زمینی آمریكا سپتامبر 2015 در باره برگزاری رزمایش بهاره با استفاده از تانك «آبرامز» گفته بود:«یكی از وظایف اصلی رزمایش آتی آمریكا — گرجستان آزمایش سرعت عمل تجهیزات نظامی و عملكرد سربازان آمریكایی در خاك این كشور است».

بنا به گزارش اسپوتنیك، تفلیس معتقد است كه استفاده از تانك های آمریكا در این رزمایش یك حادثه تاریخی محسوب می شود و سال گذشته نیز برای رزمایش نوبل پارتنر 2015 این تانك به گرجستان انتقال یافته بود.

به گفته ایراكلی آلاداشویلی سردبیر مجله مستقل تحلیلی نظامی «آرسنال»، بسیاری مایل بودند توان این تانك ها را بسنجند كه برای اولین بار در تاریخ تانك آمریكایی ام 1 آ2 ابرامز و تانك روسی ت-90آ ولادیمیر مقابل هم قرار می گیرند و البته 90 فروند تانك ولادیمیر نیز در هفتمین پایگاه نظامی روسیه در آبخازیا مستقر هستند.

به گفته وزارت دفاع گرجستان، در رزمایش نوبل پارتنر 2016 كه تا 11 روز دیگر یعنی روز استقلال گرجستان ادامه خواهد داشت، 1300 نفر از جمله 650 سرباز آمریكایی، 150 سرباز بریتانیایی و 500 سرباز گرجی حضور خواهند داشت و افزون بر تانك آبرامز و خودروهای زرهی پیاده نظام، چند هواپیمای حمل و نقل نظامی اس 130 نیز در رزمایش شركت می كنند.

هدف از این رزمایش سنجش آمادگی سربازان گرجی برای شركت در نیروهای واكنش سریع ناتو اعلام شده است و در پایان رزمایش نوبل پارتنر 2016 نیز نظامیان آمریكایی و بریتانیایی در رژه روز استقلال گرجستان شركت خواهند كرد.

روسیه پس از بارها هشدار به ناتو برای متوقف كردن برنامه گسترش توان نظامی به نزدیك مرزهای این كشور و جمهوری های اروپایی شوروی سابق در واكنش به تداوم این عملیات بویژه تكمیل سامانه موشكی آمریكا در شرق اروپا، اعلام كرد كه سه لشگر جدید مقابله با این پیمان در مناطق مرزی تشكیل می دهد.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در این باره گفته است: وزارت دفاع تدابیر مقابله با ناتو در فاصله بسیار نزدیك از مرزها را اتخاذ می كند و تا آخر سال 2016 دو لشكر در منطقه نظامی غرب و یك لشكر در منطقه نظامی جنوب فعالیت خود را آغاز می كند.

اجرای گام به گام سناریوی ناتو نزدیك مرزهای روسیه تاكنون بارها مقام های روسی را به بیان هشدار وادار كرده است.

روسیه همیشه از طرح گسترش توان نظامی ناتو نزدیك مرزهای خود انتقاد كرده است و براساس گزارش های انتشار یافته در صورت لزوم از تدابیر دفاعی و نظامی از جمله استقرار سامانه های موشكی راهبردی پرقدرت اسكندر، یگان های ویژه آماده عملیات فوری و بمب افكن های قاره پیما در نزدیك ترین نقاط مرزی به كشورهای عضو ناتو بهره خواهد گرفت.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس