کد خبر 564558
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴

روزنامه هاآرتص تاکید کرد که طرح محمدبن‌سلمان برای ازبین بردن وابستگی عربستان به نفت، شدنی نیست.

 به گزارش مشرق، روزنامه «هاآرتص» چاپ فلسطین اشغالی در یادداشتی به بررسی ادعای محمدبن‌سلمان درخصوص ایجاد اقتصادی غیروابسته به نفت در عربستان پرداخت و تاکید کرد که این اقدام نه تنها شدنی نیست بلکه فقط آل‌سعود فقط تاوان این مسئله را پرداخت نخواهند کرد.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه عربستان پول نفت را برای خرید متحد، سلاح و حمله به دشمنان در خارج و آرام نگه داشتن مردمش در داخل خرج کرده، آمده است: «علی‌رغم مصرف چشمگیر تسلیحات، پروژه‌های زیرساختی عظیم، بازسازی مکه و بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های مدرنش عربستان سعودی هنوز هم یک کشور جهان سومی است.»

هاآرتص با بیان اینکه بهای پایین نفت به این پادشاهی ضربه سختی وارد می‌کند، افزود: «و از آینده نیز امید روزهای بهتری نمی‌رود. حتی با وجود بازیابی قیمت (نفت)، اقتصاد سعودی میزان زیادی از نفت خود را هدر می‌دهد بگونه‌ای که مصرف کننده بزرگ اجزایی است که برای صادرات به آنها نیاز دارد.»

براین اساس، درحالی جمعیت عربستان روبه افزایش است که مصرف نفت زیادتر شده و پادشاهی آل‌سعود نیز درحال ایجاد شغل‌های غیرضروری برای القای این تفکر است که عربستان درحال فعالیت است. اما بخش انتقادی طرح چشم‌انداز 2030 عربستان که طی آن قصد دارد به کشوری مسنقل از نفت تبدیل شود، این است که فقط درباره اهداف صحبت شده و چیزی از نحوه رسیدن به آنها گفته نمی‌شود.

این روزنامه در ادامه عربستان را نمونه تمام عیاری از اینکه پول و تحصیلات برای یک اقتصاد پیشرفته کافی نیست، عنوان کرده و نوشت: «بخش خصوصی نیز بر بذل و بخشش نفتی وابسته بوده و توسط خارجی‌ها اداره می‌شود که یک سوم جمعیت این کشور را به خود اختصاص داده است. عربستان سعودی چیزی جز نفت صادر نمی‌کند.»

در پایان این یادداشت تاکید شده که طرح چشم اندازی که محمد بن سلمان معرفی کرد نومیدانه بنظر می‌رسد و پادشاهی عربستان باید بخاطر خودش، منطقه و کل جهان تغییر کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس