ییروزی در کارزار سرنوشت‌ساز نیویورک، مسیر ترامپ و کلینتون را برای اثبات برتری در رقابت‌های مهم سه شنبه آینده در پنج ایالت شمال شرقی آمریکا را تا حد چشمگیری باز کرد.

گروه بین‌الملل مشرق - کارزار نیویورک کار خود را تمام کرد و دو نامزد پیشتاز هر دو حزب همچنان با قدرت بر جای خود باقی ماندند. تنها تفاوت چشمگیر این جولانگاه پر اهمیت، آب پاکی بود که بر روی دستان برنی سندرز ریخته شد. او، دیگر هیچ امیدی به ادامه راه ندارد و اگر منطقی باشیم و اتفاق محیر العقولی رخ ندهد، باید هیلاری کلینتون و دانلد ترامپ را به عنوان نامزدهای نهایی ریاست جمهوری آمریکا قلمداد کنیم. ترامپ با کسب 61 درصد آراء و کلینتون با کسب 58 درصد آراء نیویورک را فتح کردند. این مهمترین اتفاق انتخاباتی در نیویورک طی چند دهه اخیر است چرا که معمولا در طی سال‌های گذشته، نتیجه قبل از اینکه نظرسنجی به نیویورک برسد مشخص می‌شد.

کلینتون و ترامپ فاتح نیویورک شدند / کار سندرز تمام شد


دموکرات‌ها در ایالت نیویورک با یک میلیون و 790 هزار و 83 نفر رای‌دهنده روبرو شدند و از این میان، هیلاری موفق به کسب یک میلیون و 37 هزار و 344 رای در مقابل برنی سندرز با 752 هزار و 739 رای شد. در جذب نمایندگان ایالتی هم نسبت کلینتون به سندرز 135 نماینده به 104 نماینده است. وی موفق به کسب امتیاز 20 در منطقه «کینگز کانتی» و «بروکلین» و امتیاز 39 در منطقه سیاه‌پوست نشین «برانکس» شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد در جذب سیاهان موفق عمل کرد. همچنین 32 امتیاز در منهتن، 21 امتیاز در کوئینز، و 7 امتیاز در استاتن آیلند کسب کرد.

کلینتون و ترامپ فاتح نیویورک شدند / کار سندرز تمام شد



در جبهه رقابت جمهوریخواهان هم دانلد ترامپ موفق شد تا از مجموع 857 هزار و 250 رای، 518 هزار و 601 رای را در مقابل جان کسیچ با 214 هزار و 755 و تد کروز با 123 هزار و 894 رای کسب نماید و به عنوان پیشتاز به کار خود ادامه دهد. همچنین، ترامپ موفق به جذب 89 نماینده ایالتی در مقابل 3 نماینده کسیچ شد و کروز هم اصلا نماینده‌ای را جذب نکرد.

کلینتون و ترامپ فاتح نیویورک شدند / کار سندرز تمام شد

اما کارشناسان معتقدند که اظهارت و مواضع به شدت محافظه‌کارانه اخیر کروز موجب شد تا به طرز چشمگیری از محبوبیت او کاسته شود. او که شکست سنگینی از سوی ترامپ را متحمل شد، اعلام کرده که امیدش را از دست نداده و چشم به پنسیلوانیا دوخته است. کروز تقریبا خود را بازنده می‌داند اما چشم به کنوانسیون حق انتخاب در ماه جولای دارد تا شاید با نرسیدن ترامپ به حد نصاب، در آنجا سرنوشت به نفع او و به مدد حمایت بالادستی‌هایش عوض شود.

{$sepehr_media_1486958_400_300}


ترامپ نیز پس از پیروزی در جمع طرفدارانش در «برج ترامپ» انتقاد شدید خود به سیستم رای‌گیری در آمریکا را ابراز داشت و آن را یک سیستم احمقانه خواند. وی اظهار داشت: «اکنون به 70 درصد از آرای مورد نظر خود رسیدیم. ثابت کردیم که فراتر از پیش‌بینی‌ها افتخار می‌آفرینیم. ما همچنان با سرعت بالا به سمت پیروزی حرکت می‌کنیم و تا زمان جذب همه نمایندگان ایالتی، پا پس نمی‌کشیم».  میلیاردر آمریکا برای اولین بار پس از مدت‌ها تمسخر کروز که وی را «تدی چاخان» خطاب می‌کرد، او را «سناتور کروز» خطاب نمود. هم اکنون، ترامپ با جذب 845 نماینده، نسبت به کروز با 559 نماینده و کسیچ با 147 نماینده جلو است. نکته اینکه برای کسب پیروزی نهایی، یکهزار و 237 نماینده مورد نیاز است.

کلینتون و ترامپ فاتح نیویورک شدند / کار سندرز تمام شد



کلینتون در نطق پس از پیروزی خود گفت: «بی‌نهایت از این پیروزی خوشحالم و آن را مرهون محبت شما می‌دانم. هیچ جا خانه نمی‌شود و اینجا خانه من است. کمک کردید که پیروز شوم و این را فراموش نمی‌کنم». سندرز، پس از شکست اظهار داشت: «سیستم انتخابات در نیویورک به شدت ظالمانه بود و حق مرا خوردند. در نیویورک، رای‌دهندگان مستقل جایی نداشتند و هم باید از 6 ماه پیش نام خود را در سامانه ثبت می‌کردند. بیش از 3 میلیون نفر از رای‌دهندگان مستقل که نتوانسته‌ بودند نام خود را در سامانه ثبت کنند، از حق رای دادن محروم شدند و عملا به من ضرر بزرگ وارد شد. این نوع انتخابات در آمریکا مضحک است». خبرگزاری بی بی سی در تحلیل جدید خود به مسئله عدم وجود نام 125 هزار نفر در فهرست رای‌دهندگان اشاره کرده و به طور ضمنی و تلویحی این مسئله مشکوک را پیش کشیده است. «بیل دی بلازیو» -شهردار نیویورک- بلافاصله پس از طرح مسئله ناپدید شدن اسامی بسیاری از رای دهندگان از فهرست منطقه‌ها و بخصوص بروکلین در رسانه‌ها، با صدور یک بیانیه اعلام کرد که حتما این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

برآوردهای پس از انتخابات نیویورک نشان می‌دهد که هیلاری پیروزی خود را به شدت مرهون اقلیت‌های نژادی و میانسالان است و توانسته 66 درصد از رای سنین 45 به بالا، 75 درصد از رای سیاهپوستان و 64 درصد از رای لاتین‌های آمریکایی را از آن خود کند و سندرز هم در بین سنین 18 تا 44 از بیشترین آراء برخوردار بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که باز با وجود شکست نیویورک، نمی‌توان بطور قطع گفت که سندرز کنار می‌کشد چرا که انتخابات هفته آینده 5 ایالت شمال شرق امریکا و همچنین ایالت بزرگ کالیفرنیا نزدیک است و سندرز هم ثابت کرده که شگفتی‌ساز می‌باشد. هیلاری کلینتون با جذب یکهزار و 893 نماینده در مقابل سندرز با یکهزار و 180 نماینده خودنمایی می‌کند. نامزدهای حزب دموکرات، برای پیروزی نیاز به جذب 2 هزار و 383 نماینده دارند.


کلینتون و ترامپ فاتح نیویورک شدند / کار سندرز تمام شد


هیلاری کلینتون در حالی سندرز را شکست داد که در دو هفته اخیر، تنش زیادی از سوی کمپین سندرز برای وی ایجاد شد. سندرز پیشرفت قابل توجهی داشت و در انتخابات شب گذشته هم اکثرا رای دهندگان او جوان‌ها بودند. درست برعکس هیلاری که رای دهندگان بیشتر از میان میانسالان و سالخوردگان و زنان هستند. هیلاری کلینتون که در هیجان بیش از اندازه ناشی از خوشحالی داشت، در سخنرانی خود در دانشکاه پنسیلوانیا حسابی جولان داد. از طرفی، «جان پودستا» رییس ستاد کلینتون اعلام کرد: «برنی رای نیاورد و خب ناراحت است. اما خانم کلینتون رای آورد. در گذشته هم دیدم که خانم‌کلینتون به شکست‌هایش احترام گذاشت و هیچگاه سیستم انتخابات را زیر سوال نبرد».


{$sepehr_media_1486820_400_300}

ییروزی در کارزار سرنوشت‌ساز نیویورک، مسیر ترامپ و کلینتون را برای اثبات برتری در رقابت‌های مهم سه شنبه آینده در ۵ ایالت شمال شرقی آمریکا را تا حد چشمگیری باز کرد. گفتنی است که اگر نامزدهای جمهوریخواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نتوانند حد نصاب لازم نماینده‌های ایالتی را  جذب کنند، سرنوشت آنها به نشست «کنوانسیون حق انتخاب» ختم می‌شود. نشستی که در آن طی یک فرایند پیچیده و پر ابهام، نامزد نهایی تعیین خواهد شد.

منابع:

http://www.theguardian.com/us-news/2016/apr/19/hillary-clinton-wins-new-york-primary-bernie-sanders

http://edition.cnn.com/2016/04/19/politics/new-york-primary-results-recap/index.html

http://www.foxnews.com/politics/2016/04/20/trump-clinton-cruise-to-new-york-wins-cruz-must-rely-on-contested-convention.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    برنی حق داره این سیستم انتخاباتی امریکا واقعا مسخره و پیچیده است بقدری چاله و چوله و تبصره داره که ادم توش گیج می شه انتخابات باید ساده باشه واقعا معنی دمکراسی امریکایی را هم فهمیدیم
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    انشا اللله ترامپ . هرچند ایلومناتی بر ضد اش هست ولی بسیار انسان واقع گرا و راستگو و دین دای هست
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    مشرق این فیلم یکم منشوری هستش خخخخ
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    جفتشون شبیه سگ زرد هستند
  • افسانه عاملی ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    ایشاالله سندرز رییس جمهور آمریکا شود
  • یوسف بهلولی ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    با سلام برای ما فرق نمیکند چه کسی در آمریکا رئیس جمهور بشود چون اونها سیاستهای مشخصی را دنبال میکنند و ما هم همچنان مقاومت میکنیم از این جریانها زیاد آمده و رفته ما مونده ایم و حکومتی که باید با هدایت امام خامنه ای برسد به دست حضرت صاحب الزمان پس گوش بفرمان ولایت فقیه تا روز موعود. ان الله مع الصابرین
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    به همین دلیله که آنجا امریکاس و اینجا ایرانه
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    با این که ضد ایرانه ولی ازش خوشم میاد چون خیلی مرده
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    فعلا که تقریبا از هیلاری باخت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس