کد خبر 559890
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۶

سفر هیئتی از حماس به مصر که سه هفته به طول انجامید این گمانه را برای کارشناسان و تحلیلگران به وجود آورد که تحولی در روابط دو طرف در حال وقوع است.

به گزارش مشرق، پس از آنکه در اسفند ماه 1394 مجدی عبدالغفار، وزیر کشور مصر،حماس را متهم به دست داشتن در ترور هشام برکات دادستان کل مصر کرد 12 مارس 2016 (22 اسفند 1394) هیئتی از حماس از طریق گذرگاه زمینی رفح به مصر رفت. در این هیئت موسی ابومرزوق و نزار عوض از دفتر سیاسی ساکن در دوحه ومحمود الزهار، خلیل الحیه و عماد العلمی از اعضای حماس در نوار غزه حضور داشتند. این هیئت طی روزهای گذشته به نوار غزه و دوحه بازگشته اند، اما از نتایج دیدارهایی که این هیئت با دستگاه امنیتی مصر برگزار کرده است چیزی فاش نشده است.

اظهارات مسئولان حماس

مقامات حماس بر سیاست های خود در قبال امنیت مصر مبنی بر اینکه امنیت مصر امنیت آنها است و هیچ دخالتی در صحرای سینا و امور داخلی هیچ کشور عربی نمی کنند تأکید دارند.

اسماعیل رضوان یک هفته قبل اعلام کرد تحولی در روابط مصر و حماس به وجود آمده است که آثار مثبت خود را در روزهای آینده در گذرگاه رفح نشان خواهد داد. وی گفت این تغییر به صورت روابط عادی و متوازن نمایان خواهد شد و کمک خواهد کرد مصر نقش راهبردی خود را در مسئله فلسطین ایفا کند.

در همین راستا موسی ابومرزوق نایب رئیس دفتر سیاسی حماس درصفحه فیس بوک اش نوشت مذاکرات حماس با مصر برای تجارت رسانه ای انجام نشده است بلکه بین ما و مصر روابط و منافع حاکم است. وی گفت صفحه جدیدی در روابط حماس و مصر باز شده است که بهترین اقدامات را در آن خواهیم نگاشت.

مطالبات دو طرف براساس گفته های منابع غیر رسمی

اما برخی منابع فلسطینی اعلام کرده اند حماس به قاهره تعهد داده که مشکل تونل های مرزی رفح را حل کند و اجازه ندهد هیچ فرد مسلحی از این تونل ها به مصر وارد شود. ضمن آنکه قاهره از حماس خواسته است روابط خود را به طور کامل با اخوان المسلمین قطع کند. این منابع گفته اند حماس این موضوع را پذیرفته است زیرا در موقعیتی بحرانی به سر می برد و می خواهد به هر شکل مشکل محاصره نوار غزه را حل کند.

از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی یدیعوت نوشت مصر از حماس اطلاعاتی از سربازان اسرائیلی در دست حماس خواسته است. ضمن اینکه حماس خواستار بازگشایی گذرگاه رفح و توقف جنگ رسانه ای در مصر به ویژه کودتا علیه حماس شده است. این روزنامه نوشت با توجه به دو دور دیدارهایی که هیئت حماس با مصری ها داشته است روابط بین دو طرف بهبود یافته است به ویژه آنکه مصر مایل است نقش میانجی را بین حماس و رژیم صهیونیستی بازی کند.

منابع دیگری اعلام کردند مصر اعلام کرد که مسئولان دستگاه امنیتی این کشور به این نتیجه رسیده اند که حماس در حوادث تروریستی صحرای سینا دست نداشته است اما از این جنبش خواسته اند برای دستگیری سه نفر از فرماندهان جدا شده از حماس که جزء فرماندهان گروه مسلح انصار بیت المقدس هستند با مصر همکاری کند. ضمن آنکه خواستار پیگرد تعدادی از تروریست هایی شده که احتمالا به نوار غزه گریخته اند.

احتمالات قریب الوقوع

از گفته های مسئولان حماس اینگونه بر می آید که توافقات مثبتی بین مصر و این جنبش صورت گرفته اما در حال حاضر قصد ندارند آن را رسانه ای کنند. اما نکته مهم ازاین قرار است که دو طرف به این توافق تمایل داشته اند و اکنون ازاین توافق خشنودند.

اما آنچه نباید نادیده گرفته شود نقش رژیم صهیونیستی است. مصری که ریاست آن را السیسی به عهده دارد از زمان حضور این رئیس نشان داده با صهیونیست ها کاملا هماهنگ است و بدون مجوز آنها اقدامی این چنینی را انجام نخواهد داد. یعنی اینکه صهیونیست ها با نشان دادن چراغ سبز به مصر اجازه ایجاد روابط اینگونه را به آنها داده اند. صهیونیست ها به شدت در مقطع کنونی به این ارتباط نیاز دارند از یک سو به دلیل شدت یافتن انتفاضه قدس، آنها تحت فشار هستند و می خواهند با گردش به سمت مسائلی دیگر هم افکار عمومی را از انتفاضه منحرف کنند و هم اینکه با به میدان آوردن طرف های دیگر راه های جدیدی را برای گریختن از این عرصه پر هزینه پیش گیرند. مثل اینکه با فشار بر حماس نقش گروه های مقاومت را در حمایت از انتفاضه کم رنگ کنند.

اما از سوی دیگر حماس نیز خواستار این توافق است زیرا از یک سوی به دلیل محصور بودن نوار غزه تحت فشار است و با فشار که مصر بر تونل های رفح می آورد این فشار دو چندان می شود. و از دیگر سوی با تیره شدن روابطش با مصر هر چه بیشتر در این کشور تخریب خواهد شد و این به انزوا و محدود شدن بیشتر حماس منجر خواهد شد. به ویژه که این نکته را نیز نباید فراموش کرد که رژیم صهیونیستی انتقال کالا از گذرگاه های سرزمین های اشغالی را نیز محدود تر کرده است. اینها همگی به حماس این انگیزه را می دهد که به توافق مایل باشد.

نکته آخر
آنچه در این توافق مهم است این است که مقاومت بتواند بهتر به حیات خود ادامه دهد و از ظاهر امر به نظر می رسد توافق حماس با مصر با وجود هوشیاری و خبرگی مسئولان این جنبش در جهت منافع مقاومت باشد و می توان روزهای بهتری را نسبت به سال گذشته برای مقاومت انتظار کشید.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس