کد خبر 558197
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴

رئیس جمهور فرانسه از جامعه جهانی خواست تا از روند مسالمت آمیز حل قضیه فلسطین بر اساس یک جدول زمانی بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی حمایت کند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری آناتولی، فرانسوا اولاند شب گذشته طی سخنانی در یک کنفرانس خبری با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که پس از دیدار آنها در کاخ الیزه برگزار شد، گفت که در این دیدار به تبادل دیدگاه ها درباره آخرین تحولات مربوط به مسائل امنیتی منطقه و تحولات مربوط به سوریه پرداخته است.

وی افزود که در این دیدار درباره ضرورت حل بحران سوریه از طریق روش های سیاسی توافق حاصل شده است.

اولاند همچنین تصریح کرد که نقض توافق «متوقف شدن عملیات های جنگی» در سوریه باعث ایجاد بحران های فاجعه آمیز همانند آواره شدن غیرنظامیان از مناطق سکونت خود می شود و حوادث جاری در سوریه و عراق باعث می شود که ساکنان این مناطق اراضی خود را ترک کرده و به لبنان، ترکیه و اردن عزیمت کنند.

از سوی دیگر محمود عباس گفت که در دیدار با اولاند، وی را در جریان مشکلات فلسطینیان قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات اسرائیل، راه را به روی گفت وگوی سیاسی می بندد، تاکید کرد که از طرح ابتکاری فرانسه برای پیدا کردن راه حل قضیه فلسطین حمایت می کند و خواهان برگزاری کنفرانس بین المللی در این باره و توسعه سازوکاری است که اسرائیل را به عقب نشینی از اراضی اشغالی فلسطین و پیدا کردن راه حلی بین دو طرف بر اساس مرزهای سال 1967 مجبور سازد.

لوران فابیوس وزیر خارجه سابق فرانسه اخیرا از طرح ابتکاری برای برگزاری کنفرانس بین المللی احیای روند سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که در صورت شکست این مذاکرات، پاریس احتمالا دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

در همین رابطه جنبش حماس در بیانیه ای که در سایت این جنبش قرار گرفت، تاکید کرد که طرح سازش فرانسه برای ملت فلسطین و منافع ملی آن زیان آور است و در واقع تلاشی برای احیای مذاکرات شکست خورده با رژیم اشغالگر و دور زدن انتفاضه قهرمانانه در کرانه باختری و قدس اشغالی است.

این جنبش دلیل مخالفت خود را خطرات این طرح به خصوص حذف حق فلسطینیان در قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی برشمرد.

مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی در آوریل 2014 به علت اختلاف درباره ادامه فعالیت های شهرک سازی این رژیم در کرانه باختری اشغالی و بخش شرقی بیت المقدس اشغالی، شکست خورد.

مذاکرات سه جانبه صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با محوریت آمریکا در چندین دور برگزار شد اما ادامه شهرک سازیهای غیر قانونی صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و همچنین خلف وعده مقام های این رژیم در آزاد کردن شماری از فلسطینیان در بند باعث شد که مذاکرات صلح بار دیگر با شکست روبرو شود.

آمریکا در حالی محوریت مذاکرات صلح بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت که تا کنون 43 قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اقدامات این رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین را وتو کرده و در بسیاری از نشست بین المللی دیگر با اعمال نفوذ مانع از احقاق حقوق فلسطینی ها شده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس