کد خبر 561845
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴

مصر در آستانه برگزاری تظاهرات ضد دولتی در این كشور دهها نفر از مخالفان را بازداشت كرد.

 به گزارش مشرق، گروهی از وكلای مصری روز جمعه با انتشار فهرست اسامی 59 نفر از معترضان و فعالان، از تشدید موج بازداشت مخالفان توسط نیروهای امنیتی این كشور خبر دادند.
گروه فوق اعلام كرد كه این تعداد از روز پنجشنبه دستگیر شده اند و روند بازداشت ها همچنان ادامه دارد.

گروه های مخالف در مصر از جمله جبنش 6 آوریل كه در خیزش مردمی سال 2011میلادی و سرنگونی حكومت حسنی مبارك پیشتاز بود، خواستار برگزاری تظاهرات ضد دولتی به ویژه در مخالفت با واگذاری دو جزیره به عربستان شده اند. تظاهرات مذكور قرار است دوشنبه این هفته برگزار شود.

اقدام بحث برانگیز عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در واگذاری دو جزیره دریای سرخ به سعودی ها، خشم عمومی را در مصر برانگیخته است. مصری ها سیسی را متهم كرده اند كه این جزیره ها را در ازای سرمایه گذاری سعودی ها به آن ها 'فروخته است'.

در 15 آوریل (27 فروردین) بیش از یك هزار مصری در بزرگ ترین تجمع مردمی طی دو سال گذشته خواستار 'سقوط رژیم' شدند. پلیس مصر برای متفرق كردن معترضان از گاز اشك آور استفاده كرد.

گروه های اسلام گرا و سكولار هر دو در این تجمع مشاركت داشتند. این راهپیمایی هر چند در آغاز با موضوع اعتراض به واگذاری جزایر صنافیر و تیران برگزار شد، اما در ادامه به تظاهراتی علیه دولت سیسی منتهی گردید.

به گفته راجیه عمران وكیل مصری، هیثم محمدین وكیل و فعالان سرشناس حقوق بشر نیز در زمره بازداشت شدگان اخیر است.

سیسی كه به عنوان فرمانده ارتش مصر در سال 2013 محمد مرسی نخستین رئیس جمهوری منتخب این كشور را از قدرت بركنار كرد، در انتخابات سال 2014 به ریاست جمهوری رسید.

انتقاد از سیاست های وی به ویژه در زمینه عملكرد نیروهای امنیتی و پلیس، از جمله سركوب خشونت آمیز معترضان و رسانه ها طی ماه های گذشته تشدید شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس