کد خبر 559892
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۲

یک رسانه لبنانی فاش کرد: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور عصبانی مصر به دنبال توسعه دادن قرارداد سازش کمپ دیوید است و تماس‌های فشرده‌ای بین قاهره و ریاض و تل آویو در جریان است.

به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی به تحولات اخیر در روابط مصر و عربستان در سایه تحویل حاکمیت دو جزیره تیران و صنافیر به ریاض و هماهنگی سران این دو کشور با رژیم اسرائیل پرداخت و نوشت: پیامدهای چشم پوشی مسئولان مصری از حاکمیت دو جزیره تیران و صنافیر به نفع عربستان ادامه دارد. منابع نزدیک به نهاد ریاست جمهوری مصر تاکید کردند که دیدگاه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، توسعه دادن قرارداد سازش کمپ دیوید است تا اینکه این قرارداد عربستان و کشورهای عربی دیگری را شامل شود، اما همزمان "رئیس جمهور خشمگین" مصر منتظر "تظاهرات روز 25 آوریل" آینده بعد از "تمرین انقلاب" روز جمعه است.

همانطور که پیش بینی می شود و به شیوه ای که اسرائیل اطمینان خود به پیوستن عربستان به اردوگاه کمپ دیوید را ابراز کرد، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر تلاش می کند تا پرونده دو جزیره تیران و صنافیر و انتقال حاکمیت آنها به ریاض، دروازه شراکتی راهبردی در "صلح" با تل آویو باشد.

براساس اطلاعات منابع سه مرجع حاکمیتی که با روزنامه الاخبار گفت‌وگو کردند، تماس های فشرده ای بین مصر و عربستان و رژیم اسرائیل برای توافق بر سر سازوکار وضعیت نظامی دو جزیره و ورودی خلیج عقبه صورت گرفت که ممکن است به دنبال آن، جلسات مذاکره ای در آینده برگزار شود. این درحالی است که برخی درمصر با حمایت نهاد ریاست جمهوری پیشنهاد توسعه قرارداد کمپ دیوید را - در مقابل امتیازدهی اسرائیل برای تضمین گام برداشتن به سمت راهکار "2 دولت" و بازگشت به میز مذاکره با تشکیلات خودگردان بر این آن را- می دهند تا اینکه این قرارداد شامل عربستان و کشورهای عربی دیگری شود.

این منابع از چند سناریو صحبت کردند که عربستان آن را بررسی می‌کند تا بعد از کسب موافقت مصر و اسرائیل با توجه به اوضاع سیاسی اجرا شود اما مسئله ثابت همان "تداوم هماهنگی سیاسی و نظامی" بین قاهره و ریاض و تل آویو به صورت فشرده در هفته های آینده است.

این منابع افزودند: دیدگاه نهاد ریاست جمهوری مصر در توسعه کمپ دیوید همان برقراری صلح در منطقه با اجرای تعهدات گسترده اسرائیل است که جزئیات آن را روشن نشده است.

این منابع تصریح کردند: تل آویو در جریان تماس های ماههای گذشته از آن استقبال کرد و رئیس جمهور مصر در جریان سفر اخیرش به سازمان ملل در ماه سپتامبر آن را بیان داشت.

اما این منابع گفتند که جزئیات تا اطلاع ثانوی همچنان سری باقی خواهد ماند.

روزنامه الاخبار با اشاره به اعتراضات و مخالفت های مردمی با تحویل حاکمیت دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان و کاهش طرفداران عبدالفتاح السیسی نوشت: هرچند که این منابع برهم خوردن توافق مصر و عربستان (برای ترسیم مرزهای دریایی) را درسایه مخالفت های مردمی در مصر بعید دانستند اما تظاهرات جمعه گذشته با مشارکت دهها هزار نفر در اعتراض به این کار، یک چالش و شکسته شدن دیوار ترس بود.

این روزنامه افزود: این منابع گفتند که عبدالفتاح السیسی از آنچه در جریان تظاهرات در خیابانها روی داد؛ به ویژه اهانت به مادرش و شعار علیه خودش در تظاهرات و نیز شبکه های اجتماعی خشمگین است و از دستیارانش خواست تا به این اهانت ها به شیوه غیرمستقیم جواب دهند.

همزمان، همه در شرایط انتظار به سرمی برد تا ببینند که در خیابانها با دعوت به برگزاری تظاهرات جدید و گسترده روز 25 آوریل جاری یعنی سالروز آزادسازی صحرای سینا از اشغال اسرائیل، چه روی خواهد داد.

حتی دغدغه مراجع امنیتی که توانستند اعتراضات روز جمعه را مهار کنند، افزایش می یابد و روسای دستگاههای امنیتی درحال تهیه گزارش خود از ارزیابی وضعیت برای دفتر ریاست جمهوری هستند. برخی منابع آگاه گفتند که آنها هم اکنون به عنوان مثال درحال فعال کردن عناصر امنیتی مخفی در دانشگاهها و محافل سیاسی هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس