کد خبر 559767
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸

به نظر می‌رسد که روابط محرمانه میان اسرائیل با عربستان مساله امروز و دیروز نبوده بلکه رابطه‌ای بسیار قدیمی میان دو طرف برقرار بوده است هرچند که این روابط میان دو طرف که روابط دیپلماتیک نداشتند با میانجی گری آمریکا انجام می‌شد.

به گزارش مشرق، در بحبوحه پوشش دهی رسانه‌های اسرائیلی از خبر انتقال حاکمیت دو جزیره از مصر به عربستان، روزنامه عبری زبان هاآرتص به آرشیو بازگشته و گزارش داد که انتقال حاکمیت این دو جزیره به عربستان برای مسئولان و مردم اسرائیل یادآور رخدادی شد که در سال 1981 صورت گرفت و در آن هنگام یک کشتی موشک انداز اسرائیلی از تنگه تیران در مسیر خود به ایلات در جنوب اسرائیل عبور کرد و آبها آن را به سمت سواحل عربستان سوق داد.
 
این روزنامه نوشت پس از آن که قایق موشک‌ انداز اسرائیل در منطقه‌ای گیر افتاد که به گفته تل آویو متعلق به یک کشور متخاصم با اسرائیل بود، این رخداد برای مدت زمان طولانی محرمانه باقی مانده بود.
 
علاوه بر آن، این روزنامه عبری زبان به این امر اشاره کرد که روند نجات این کشتی 62 ساعت و با همکاری میان نیروهای ویژه اسرائیلی و نیروهای ویژه عربستانی رخ داد که این که این عملیات توسط این روزنامه پیچیده توصیف شده است.
 
در همین حال، هاآرتص نوشت که در اواخر سپتامبر سال 1981 عملیات نجات صورت گرفت که بر آن نام "أولندی ماعوف” گذاشته شد و این عملیات با موفقیت صورت گرفت و تا بیش از 10 روز کاملا از رسانه‌های اسرائیلی محرمانه ماند. قایق موشک انداز اسرائیلی در مسیر خود به سمت ایلات بود و در نتیجه اختلال فنی از تنگه تیران به سمت سواحل عربستان رفت.
 
این روزنامه نوشت که کشتی موشک انداز از نوع "ساعر INS”بود که به صورت ویژه برای نیروهای دریایی در فرانسه ساخته شده بود و در سال 1969 به اسرائیل قاچاق شد چراکه فرانسه فروش سلاح به اسرائیل را به دلیل اوضاع در منطقه و جنگ میان مصر و اسرائیل ممنوع کرده بود.
 
هاآرتص گزارش داد که عملیات نجات با میانجیگری میان اسرائیل و عربستان صورت گرفت.
 
این کشتی در آن هنگام اراضی لبنان را هدف قرار می‌داد و حزب الله توانست در جنگ دوم علیه لبنان در تابستان سال 2006 کشتی از همین نوع را غرق کند و شاید همان کشتی بود که عربستان آن را نجات داده بود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس