نشریه آبزرور در گزارشی نوشت، انگلیس به کشورهای سرکوب‌گر و ظالمی که درلیست ناقضان حقوق بشر وزارت‌خارجه خودش نام برده شده‌اند، تعداد بالایی تسلیحات و تجهیزات نظامی فروخته است.

 به گزارش مشرق، انگلیس شمار قابل توجهی از تسلیحات و تجهیزات نظامی شامل موشک، انواع بمب و نارنجک به کشورهایی فروخته که در گزارش‌های وزارت خارجه این کشور جزء کشورهایی با سابقه بد در حقوق بشر هستند.

به نوشته آبزرور، سالانه بیش از 3 میلیارد پوند تسلیحات ساخته انگلیس مجوز صادرات به 21 کشور در فهرست ناقضان حقوق بشری گزارش وزارت خارجه لندن را دریافت کردند.

آماری در اختیار نشریه آبزرور قرار گرفته است که بر اساس آن معلوم می‌شود، در سال 2014 انگلستان مجوز فروش بیش از 170 میلیون پوند تسلیحات برای 18 کشور را صادر کرده است.

افزایش در فروش تسلیحات انگلیسی طی سال‌های اخیر، بیشتر به عربستان سعودی و مربوط به فروش 1.7 میلیارد پوند جنگنده بوده است. همچنین انگلستان مبلغ هنگفتی موشک هوا به هوا و انواع بمب‌ها را به عربستان سعودی فروخته است و فروش این تسلیحات به عربستان بعد از آغاز جنگ عربستان علیه یمن افزایش چشمگیری یافته است.

همچنین انگلستان فروش تسلیحات به مصر را افزایش داده که شامل تفنگ تک‌تیرانداز، مهمات، اسلحه، زره و تفنگ‌های دیگر بوده و این در حالیست که نگرانی‌ها درباره حکومت مصر بعد از جولای 2013 افزایش یافته است.

«اندرو اسمیت» از اعضای کمپین مقابله با فروش تسلیحات نظامی انگلستان در این‌باره به آبزرور گفت «این موارد به وضوح نشان می‌دهد که دولت یک چیز می‌گوید و کار دیگری انجام می‌دهد و این نشانه دوگانگی آشکار و ریاکاری است که در قلب سیاست خارجی انگلستان وجود دارد.»

وی افزود «فروش تسحلیات [انگلیسی] به کشورهایی بوده که حتی خود وزارت خارجه قبول دارد، بدترین و ظالم‌ترین رژیم‌های جهان هستند. [دولتمردان انگلیس] نه تنها از سوء استفاده‌کنندگان از حقوق بشر حمایت نظامی ‌میکنند بلکه از آن‌ها حمایت سیاسی قوی هم دارند.»

انگلستان دومین صادرکننده انواع تسلیحات و تجهیزات نظامی در جهان است و سال گذشته مجوز فروش 7.7 میلیارد پوند از این تسلیحات را صادر کرد و بیشتر این تسلیحات علیه مردم یمن به کار گرفته شده‌اند.

آبزرور همچنین به اطلاعاتی دست یافت که کمپین مخالفان فروش تسلیحات نظامی در انگلستان با شکایت به دادگاه عالی، مجوز فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان را به چالش می‌کشاند.

«رزا کرلینگ» نماینده این کمپین برای حضور در دادگاه گفت که این مورد بسیار مهمی است و مساله فروش تسلیحات به عربستان را به چالش می‌کشد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس