مجلس در مصوبه اخیر خود دولت را مکلف کرده یارانه 3 دهک درآمدی بالای جامعه و کلیه افرادی که درآمد سالانه آنها حداقل 35 میلیون تومان باشد را حذف کند و این مصوبه با انتقاد و مخالفت دولت مواجه شده است.

یک سوم شهرنشینان درآمد سالانه بالای 33 میلیون تومان دارندگروه اقتصادي مشرق - مجلس در مصوبه اخیر خود دولت را مکلف کرده یارانه 3 دهک درآمدی بالای جامعه و کلیه افرادی که درآمد سالانه آنها حداقل 35 میلیون تومان (معادل رقمی حدود 3 میلیون تومان در ماه) باشد حذف کند.

این مصوبه با انتقاد و مخالفت دولت مواجه شده است. استدلال دولت این است که اولا شناسایی 3 دهک ممکن نیست، ثانیا 3 دهک پردرآمد کشور به جمعیت مدنظر مجلس یعنی 24 میلیون نفر نمی‌رسد.

هرچند استدلال دولت بیشتر به بهانه می‌ماند و با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی همچون حساب‌های بانکی به راحتی می‌توان پولدارها را شناسایی کرد، اما برای ارزیابی مناسب در این باره بهتر است به گزارش بودجه خانوار که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، مراجعه کرد.

گزارش بودجه خانوار به طور سالانه از سوی بانک مرکزی تهیه می‌شود که تعيين هزينه و درآمد كل خانوارها در بين طبقات مختلف جامعه جهت اتخاذ تصميم در مورد تامين رفاه نسبي و حداقل معيشت، یکی از اهداف این گزارش است که در مسئله حذف یارانه پردرآمدها می‌تواند به کار می‌آید.

گزارش بودجه خانوار از سوم ارديبهشت ماه هر سال تا پايان فروردين ماه سال بعد تهیه می‌شود. تكميل پرسشنامه بررسي بودجه خانوار از طريق مراجعه مستقيم متصديان جمع آوري آمارهاي اقتصادي بانك مركزي به خانوارهاي نمونه و مصاحبه (با حضور سرپرست) صورت مي گيرد. به همین دلیل، نتایج این گزارش از دقت بالایی برخوردار است.

در سال 1393 بررسي از هزينه و درآمد خانوارهاي ساكن در مناطق شهري ايران در 79 شهر و با مراجعه به 12659 خانوار نمونه انجام شده است.

در گزارش‌های بودجه خانوار، هزینه و درآمد خانوارها پرسیده شده و اطلاعات آن جمع‌آوری می‌شود. اما از آنجا که در فرهنگ کشورمان، معمولا مردم، درآمد واقعی خود را ذکر نمی‌کنند و رقم پایین‌تر را اعلام می‌کنند، کارشناسان برای ارزیابی وضعیت واقعی درآمد خانوارها به اطلاعات هزینه‌ای اعلام‌شده رجوع می‌کنند.

زیرا سرجمع هزینه خانوارها به نوعی بیانگر حداقل درآمد واقعی آنها است. به عبارت دیگر هزینه‌ای که یک خانوار در طول سال می‌کند، نشان می‌دهد که این خانوار در طول سال از چنین سطح درآمدی برخوردار بوده که توانسته معادل آن خرج کند.

* بودجه خانوار چه می‌گوید؟

یک سوم شهرنشینان درآمد سالانه بالای 33 میلیون تومان دارند/ آیا شناسایی افراد با درآمد ماهیانه سه میلیون تومان کار دشواری است؟/ چند درصد خانوارهای شهری درآمد سالانه بالای 33 میلیون تومان داشته‌اند؟ بر اساس آمارهای بانک مرکزی از طبقه‌بندی متوسط هزينه ناخالص سالانه خانوارها در سال 1393، می‌توان مصوبه مجلس درباره حذف یارانه خانوارهای با درآمد سالانه حداقل 35 میلیون تومان را تحلیل کرد.

بر اساس گزارش بودجه خانوار سال 93، بیش از 33 درصد خانوارهای شهری کشور در این سال تقریبا  درآمد سالانه‌ای نزدیک یا بالاتر از معیار 35 میلیون تومان مدنظر مجلس داشته‌اند.

مطابق این گزارش، درآمد سالانه حدود 14.9 درصد خانوارهای شهری بین 33 تا 46 میلیون تومان، 9.1 درصد بین 46 میلیون تا 64 میلیون، 5.4 درصد بین 64 میلیون تا 90 میلیون، 2.3 درصد بین 90 تا 127 میلیون و 1.2 درصد بین 127 میلیون تا 178 میلیون تومان بوده و 6/ 0 درصد هم درآمد سالانه بالای 178 میلیون تومان داشته‌اند.

در مجموع 33.5 درصد خانوارهای شهری در سال 93 درآمد سالانه بالای 33 میلیون تومان داشته‌اند.

با توجه به این که مجموع نرخ تورم در 2 سال اخیر بالای 25 درصد بوده است، طبیعتا درآمد این اقشار نیز در سال جاری به بالای 35 میلیون تومان (معیار مصوبه مجلس) خواهد رسید. بنابراین می‌توان گفت در سطح مناطق شهری، مصوبه مجلس قابل اجرا است.

از آنجا که طبق سرشماری سال 90، بیش از 70 درصد جمعیت ایران در شهرها ساکن بودند، بنابراین از جمعیت حدودا 78 میلیونی فعلی کشور به طور تخمینی 54 میلیون نفر در مناطق شهری سکونت دارند که مطابق گزارش بودجه خانوار بانک مرکزی، 33 درصد آنها درآمد سالانه بالای 33 میلیون دارند که حدودا 18 میلیون نفر از جمعیت کل کشور را شامل می‌شود.
 
با این حال از آنجا که معمولا درآمد روستانشینان کمتر از شهری‌ها است، درباره این که چه تعداد از روستائیان مشمول 3 دهک پردرآمدی قرار بگیرند، نمی‌توان با دقت پاسخ گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بدون نام ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    ای ، فکر می کردم فقط منم درآمدم بالا س ومرفه ام ، نمی دونستم همه مث خودم پولدارن
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    هزينه خانوار با هزينه سرپرست خانوار در خانواده هاي شهري متفاوت است.
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    ای دل غافل
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    این روش صحیحی نیست درآمد خانوار باید به نسبت تعداد افراد خانواده تحت تکفل محاسبه می شد ممکنه مردی با همسرش در سال مجموعا 35 میلیون ریال درآمد داشته باشه و دیگری با 4 فرزند و یک مادر سالخورده یعنی مجموعا 7 نفر همین درآمد رو داشته باشه، آیا این دو برابرند؟؟؟؟!!!
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    این روش صحیحی نیست درآمد خانوار باید به نسبت تعداد افراد خانواده تحت تکفل محاسبه می شد ممکنه مردی با همسرش در سال مجموعا 35 میلیون ریال درآمد داشته باشه و دیگری با 4 فرزند و یک مادر سالخورده یعنی مجموعا 7 نفر همین درآمد رو داشته باشه، آیا این دو برابرند؟؟؟؟!!!
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    پس بحث وامهای مسکن که کمر کارمندان را می شکند چه می شود؟
  • ناشناس ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    اين آمار ها از كجا مي آيد؟! امان از اين آمارهاي غلط و مسخره!
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    کجا هستند لابد بیکاران هستند و آنهایی که مواد مخدر خرید و فروش می کنند
  • علی ترابی ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    من و برادرم و باجناقم عضو نیروهای مسلح هستیم هر سه نفر حدود همین 35 میلیون در سال حقوق دریافتی ماست. خانواده باجناق متشکل از دو نفر ( ایشان و فقط همسرشان ) خانواده بنده متشکل از سه نفر ( بنده و همسر و پسر دانشجو ) و خانواده برادرم متشکل از پنج نفر ( ایشان و همسر و سه فرزند دختر مجرد { یک دختر لیسانس بیکار خانه نشین و یک دختر دانشجوی دانشگاه ازاد و یک دانش اموز ابتدایی ) لطفا نمایندگاه مردم و مسئولین اجرایی دولت و بویژه جناب نوبخت برای منطق و دلایل مبنا و مطلق قرار دادن حقوق سالیانه 35 میلیون برای هرخانواده را بیان فرمایند. و مطلب بعدی باجناق بنده هر سه فرزند خود را به خانه بخت فرستاده اند بنده دو فرزند از سه فرزند را به ازدواج دراورده ام و هر سه فرزند برادرم مجرد و در منزل هستند با توجه به مطلب بالا سوال بعدی را مطرح می کنم: ایا قبول دارید با همین پایه حقوقی مورد نظر اقایان، هزینه خانواده هایی که دارای عروس و داماد و نوه هستند بیشتر است در حالیکه مبنای حقوقی همان 35 میلیون است؟ سوال بعدی معمولا خط فقر خانواده ها را با چند عامل حقوق و تعداد اعضای خانوار و میزان هزینه ماهانه یا سالانه خانواده و دارا یا فقدان مسکن خانوار می سنجند. طبیعتا خانواده ای که فرزند دانشجو دارند با خانواده ای که فرزند دانش اموز دارند و با خانواده ای که فرزند جوان بیکار اماده پذیرش کار و یا دارای فرزندان خردسال هستند و یا با خانواده هایی که سرپرست والدین خود هستند و یا خانواده هایی که دارای بیمار صعب العلاج هستند یکسان ملاحضه می کنند؟ از طرفی دولت و مسئولین تقنینی انحصارا و فقط به امار و میزان حقوق دریافتی کارمندان و کارگران خود واقف هستند و بنده قاطعانه می گویم که میزان درامد سالانه متکدیان و سیگار فروشان و دکه های روزنامه فروشان که در حقیقت فروش روزنامه گزینه اخر انها در دکه هاست و در واقعیت یک سوپر کوچکی است که همه چیز ارایه می دهند از من کارمند با درجه و رتبه بالا و با تحصیلات فوق لیسانس و با 34 سال سابقه خدمت به مراتب بیشتر است. و قطعا این گونه افراد در سطح پایینی از درامد ازاد جامعه قرار دارند اقایان محترم مردم به شما نمایندگان بطور مستقیم و شما وزیران و ... که باواسطه رای داده اند که چه بکنید؟ باشد که در اخرت شرمسار مردم مستحق خدمت ایران اسلامی نباشید. یا علی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس