وزارت آموزش و پرورش با بیش از 28 هزار میلیارد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیش از 21 هزار میلیارد تومان، بالاترین بودجه‌های دستگاه‌های دولتی را به خود اختصاص داده‌اند.

کدام دستگاه دولتی بودجه بیشتری دارد؟گروه اقتصادی مشرق- بر اساس لایحه بودجه سال جاری، وزارت آموزش و پرورش با بیش از 28 هزار میلیارد تومان، بالاترین بودجه را به خود اختصاص داده است.

پس از وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد که بودجه امسال آن بیش از 21 هزار میلیارد تومان است.

وزارت بهداشت با ۹٫۷ هزار میلیارد تومان، وزارت راه با ۷٫۵ هزار میلیارد تومان و وزارت نیرو با ۷٫۲ هزار میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی از لحاظ اعتبارات سال جاری هستند.

نکته‌ای که درباره بودجه وزارت نفت باید گفت این است که بخش اعظم بودجه وزارت نفت به طور مستقیم از سهم ۱۴٫۵ درصدی این وزارتخانه از درآمدهای نفتی کشور تامین می‌شود که این رقم در جداول اعتبارات دستگاه‌ها ذکر نمی‌شود.

به عنوان مثال در سال ۹۳ سهم ۱۴٫۵ درصدی وزارت نفت از درآمدهای نفتی کشور بیش از 19 هزار میلیارد تومان بود.

بنابراین با اضافه کردن سهم وزارت نفت از درآمدهای نفتی، بودجه واقعی دریافتی این وزارتخانه بسیار بیشتر می‌شود و می‌توان گفت وزارت نفت جزو چند رتبه اصلی دستگاه‌ها از لحاظ بودجه است.

بنابراین، عملا این وزارت دادگستری است که کمترین بودجه سالانه را دارد و در سال جاری سهم این وزارتخانه از بودجه کشور 221 میلیارد تومان خواهد بود.

نکته دیگر درباره جدول بودجه دستگاه‌ها این است که مبالغ ذکرشده شامل کل بودجه مربوط به دستگاه و زیرمجموعه‌های آن است. مثلا بودجه وزارت تعاون، شامل صندوق‌های بازنشستگی زیرمجموعه آن هم هست.

کدام دستگاه دولتی بودجه بیشتری دارد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 5
    وقتی هوا خرابه و دانش اموزان تعطیل میشوند معلم نباید تعطیل شود چون بچه نیستند و مقاوم اند مثل بقیه افراد بالغ و باید بروند مدرسه و در کلاس اموزش تخصصی زبان و رایانه و امار و غیره شرکت کنند. مگر سایر ادارات وقتی هوا خراب یا برفی و بارانی است هم تعطیل میکنند و خانه میروند؟ لازم است رهبر کبیر به فکر اموزش و توسعه و ساعت کار مفید و چشم انداز توسعه و جلوگیری از پرداخت حقوق به این قشر مفتخور پر ادعا باشد و گوش ریس مجلس و قانونگذار تعطیلی مدارس و رفتن به خانه معلمان را بکشد و وزیر اموزش و پرورش را هم دستگیر کند
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    3 0
    انقد بودجه داره اموزش پرورش چرا چیزیش به معلما نمیرسه؟؟
  • سعید ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    3 0
    نهاد ریاست جمهوری دقیقا چه کاری برای مملکت انجام میدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 3
    هم پرو شده اند هم پر ادعا معلم واقعی نیستندنان به روز خورند
  • ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    2 0
    چیز دیگه نمیخوای تعارف نکن
  • محسن ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    باسلام متاسفانه وزارت راه وشهرسازی بااین همه بودجه ازنظرحقوق ومزایا کارکنان درپایینترین سطح سازمانها قراردارد مخصوصا ادارات کل راه وشهرسازی استانها ودرهمین وزارت خانه سازمانهایی هستندکه سه برابر حقوق مزایای بیشترمیگیرن مثال سازمان حمل ونقل ،کارکنان وراهداران اداره کل راه وشهرسازی بصورت 24 ساعته درنگهداری راهها وهدایت ترافیک فعالنددربدترین هوا وکارکنان سازمان حمل نقل داخل شهرنشستندپشت میزکاش میشدفیش حقوق یکی ازاین کارکنان رامیگذاشتم تامیدیدچقدرتبعیض الان روحیه کارخیلی پایین اومده متاسفم دریک وزارتخانه چندمدل حقوق داریم وزیر حتی نمیتونه قانون یکسان سازی حقوق هارو برقرارکنهون
  • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    وزارت نیرو با این همه بودجه چطور نمیتواند قبول شدگان آزمون اردیبهشت 94 نیروگاه بندرعباس را استخدام کند؟ 262 نفر تحصیل کرده یک سال است که منتظر مصاحبه اند و مسئولان نیروگاه میگویند بودجه نداریم و جدیدا هم میگویند هر کس را که از نظر ما مهارت داشته باشد میگیریم. لطفا پیگیری کنید تا باب نشود.
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    وزارت دفاع کجاست ..مشرق جان
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    چرا وزارت دفاع ذكر نشده است.
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    وزارت اطلاعات کو پس؟؟
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    وزارت کشاورزی باید به اندازه قوای نظامی بودجه بگیره مگه جنگ اقتصادی نیست
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    2 2
    واقعاازطرزفکر تویی که قشرفرهنگی این مملکت رامفتخوروپرادعامیدونی خودتوچکاره ای چه کارمثمرثمری برای این مردم انجام میدی که معلمین را اینطور موردهجمه قرارمیدی بله فقط به اون تعداداز معلمینی که امثال توراتربیت کردندبایدگفت مفتخور
  • سعید ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    واسه مردم اینم بنویسید که آموزش و پرورش بیشترین تعداد کارمند رو داره و طبیعیه که با نزدیک به 3 میلیون شاغل، بالاترین بودجه رو داشته باشه.
  • معلم برتر از دکتر است ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    2 1
    امریکایی عزیز قشر معلم ضعیفترین قشر جامعه هست که با حقوق یک ونیم تومن روزی با صدتا انسان ناهنجار مثل تو سروکله میزنه وبعضی هاشونو ادم میکنه تا برن دکتر مهندس شن در جوامع پیشرفته معلم ها مرفه ترین قشر وبالاترین طبقه اجتماعی جامعه رو تشکیل میدن که در کشوری مثل ژاپن از مالیات هم معافند وفقط فکرشونو متمرکز میکنن روی تربیت دانش اموز های فهیم که تحلیل درستی از جامعه داشته باشن اما اینجا حقوق معلم به پانزدهم هم نمیرسه تازه از اون یکونیم تا اونقد مالیات وکوفت وزهر مار دیگه کم میکنن که چندرغاز هم نمیمونه مطمئنن اگه تو معلم نداشتی به اندازه کدو هم نمیفهمیدی اون بودجه هم همش صرف کتب درسی وساخت مدارس تو تهران میشه وحتی مدیر ها پول اب وبرق رو از جیب خودشون میدن برای مثال دو ساله که اذربایجان شرقی یک ریال بودجه از تهران نگرفته وهمش با کمک های مردمی اداره میشه(در مورد مدارس) اینه عدالت؟ در خیلی کشور ها اولاد معلم ها جایگزینشون میشه اما تو ایران پاپاسی هم گیرشون نمیاد خجالت بکشید پرروها مشرق به خدا ازت قهر میکنم اگه بدون سانسور منتشر نکنی
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    دیگر سازمانها ؟
  • sadegh ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    1 1
    من موندم وزارت کشاورزی با اینهمه بودجه که میگیره چه کاری کرده . فقط دفتر و دستک............. به کشاورز بدبخت ریالی هم نمی رسه ....................

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس