کلاشینکف‌های جدیدی که در اختیار نیروهای سپاه قرار دارد به قنداق‌های جدیدی مثل اسلحه ام 4 مجهز شده‌اند که باعث افزایش کنترل‌پذیری و در عین حال دقت سلاح‌های مذکور می‌شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، AK-47 به عنوان یکی از بهترین سلاح های هجومی در جهان شناخته می شود و برای سالهاست که در نیروهای مسلح بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت بالا در برابر شرایط سخت محیطی، آسانی تعمیر و نگهداری و همچنین قیمت مناسب در کنار قدرت بازداندگی کافی گلوله های 39*7.62 میلی متری از جمله نکات مثبت این سلاح روسی به حساب می آید.

دقت؛ پاشنه آشیل AK-47

شاید بتوان بحث دقت را به نوعی تنها مشکل اصلی این سلاح دانست. کاهش دقت در این سلاح به دلیل برخی موارد مربوط به طراحی آن است. در AK-47، گنگلدن بعد از هر شلیک به سمت عقب برگشته و حجم زیادی از انرژی را به قنداق و در نهایت بدن تیرانداز وارد می کند.

کلاش جدید+عکس
به تفاوت بین نوع طراحی قنداق در AK-47 و M-4 دقت کنید

اگر به قنداق کلاش های استاندارد دقت کنیم متوجه می شویم که این بخش زاویه ای به سمت پایین دارد. زمانی که انرژی حاصل از شلیک به این قنداق و سمت پایین منتقل شده و به همین علت دهانه سلاح به سمت بالا حرکت می کند و این باعث کاهش دقت سلاح می شود. در سالهای بعد طراحان در شوروی سابق و روسیه فعلی طرح های متفاوتی را برای رفع این مشکل ارائه کرده و در حال حاضر نسل های جدید خانواده AK ازکنترل پذیری و دقت خوبی در حال شلیک برخوردار هستند اما حجم زیادی از سلاح های سری AK-47 و AKM همچنان با همان مشکل در بخش دقت در خدمت بودند.

راه حل های غربی برای مشکلات شرقی

در این بخش آمریکایی ها راه حل مناسبی را ارائه کردند. در سلاح M-16 و زیر مجموعه های آن، قنداق به نوعی طراحی شده است که  به شکل یک خط مستقیم در راستای باقی سلاح قرار دارند و این انرژی نیز به صورت مستقیم به کتف تیرانداز منتقل می شود و در نتیجه این سلاح از کنترل پذیری و دقت بسیار بالاتری نسبت به AK-47 برخودار است.

در سالهای اخیر شرکت ها و کشورهای مختلفی مدل های اصلاحا "customize" شده از این سری از خانواده AK را با قطعات مختلف را ارائه دادند. در حال حاضر قنداق های سلاح های سری M-4 و M-16 در بازار وجود دارد و برای ارتقاء انواع مختلفی از سلاح های مختلف به کار می رود.

کلاش جدید+عکس
قنداق سلاح ام 4

کلاش جدید+عکس
قنداق نصب شده روی کلاش سپاه

در جریان رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه در منطقه جنوب شرقی کشور، تصاویری از نیروهای عملیاتی منتشر شده که نشان از تجهیز آن به سلاح هایی ارتقاء یافته بود. کلاشینکف هایی که در این رزمایش در اختیار نیروهای سپاه قرار داشت، با قنداق های جدیدی مثل قنداق های جدید شبیه به مدل اسلحه ام 4 مجهز شده اند. این اقدام همانگونه که در بالا هم توضیح داده شد باعث افزایش کنترل پذیری و در عین حال دقت می شوند.

سه ابزار جدید برای شلیک بهتر کلاش های ایرانی

در ادامه این تصاویر نیز شاهد انجام چندین ارتقاء دیگر بر روی کلاش های سپاه بودیم؛ یکی بحث نصب ریل ها بر روی بدنه کلاش ها بود که این ریل ها که امروزه در بسیاری از نیروهای نظامی و انتظامی جهان استفاده می شود امکان نصب سریع انواع دوربین ها، هدف گیرهای لیزری، چراغ قوه و بسیاری دیگر از قطعات کمکی مورد نیاز سلاح در شرایط سخت جنگی را با سرعت بالا و در زمان کم فراهم می کند.

کلاش جدید+عکس
ریل نصب شده بر روی کلاشینکف های سپاه

همچنین در ابتکار و اقدامی مهم، یک مدل دوربین کوچک نیز بر روی کلاش های جدید سپاه نصب شده است. دوربین هایی در این سایز معمولا نه برای امر تیراندازی در فواصل دور، بلکه برای افزایش دقت در تیراندازی در بردهای مفید و موثر سلاح مثل 300 الی 400 متر به کار می رود. البته با توجه به نصب ریل بر روی سلاح، قابلیت نصب انواع بزرگتر دوربین ها با توان بزرگ نمایی بیشتر نیز وجود دارد.

کلاش جدید+عکس
دوربین نصب شده بر روی کلاشینکف در رزمایش جدید سپاه

نکته بعدی نیز، نصب هدف گیر لیزری بر روی کلاش های جدید سپاه است. این هدف گیرها به سرعت بر روی ریل های نصب شده بر روی سلاح سوار شده و دقت تیراندازی را به نحو قابل توجهی افزایش می دهند. در عین حال در هوای تاریک و یا شرایطی که دید خیلی مناسب نباشد نیز می تواند از این هدف گیرها برای شلیک بهتر استفاده کرد.

کلاش جدید+عکس
سامانه هدف گیر لیزری روی سلاح

در عین حال این چند اقدام ساده که به راحتی و با قیمت بسیار پایین، قابلیت انجام آن بر روی اکثر سلاح های انفرادی موجود در کشورمان وجود دارد می تواند دقت نیروهای ایرانی در هر درگیری را به نحو قابل قبولی افزایش داده و شانس موفقیت رزمندگان کشورمان را بالا ببرد. با این اوصاف، رزمایش امنیتی پیامبر اعظم (ص) علاوه بر نمایش تاکتیک های جدید و آمادگی نیروی زمینی سپاه در منطقه مهم جنوب شرق کشورمان، صحنه نمایش و عملیاتی کردن بخش دیگری از ابتکارات دفاعی متخصصان کشورمان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    5 2
    حالا رزمندگان در ارتش باید با ژ3 قبل انقلاب باید به جان دشمنان نظام بیافتند !
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    2 0
    ضمن تقدیر و تشکر از این حرکت مثبت هر پلاتفزمی تا اندازه ای امکان بهبود داره، سلاح افسانه ای کلاش هم از این قاعده مستثنی نیست ریل پیکاتینی ، قنداق و دوربین اگرچه بهبود عملکرد را نتیجه میده ولی این سلاح را به سطح اسلحه های روز دنیا نمیرسونه مشکلات کلاش مشکلات ذاتی هستن که با قابلیت های ماژولار برطرف نمیشن سرعت کم گلوله در هنگام خروج از لوله => دقت کمتر وزن سنگین تر فشنگهای 39×7.62 => کاهش حجم مهمات قابل حمل توسط نفر (بسیار مهم در جنگ شهری) لگد سنگین تر به نسبت مهمات 5.56 آلات متحرک سنگین در نتیجه نیروی بیشتر و تکانه های بیشتر برای اسلحه => دقت کمتر به رقم فشنگ سنگینتر دارای انرژِی نسبتا مشابه با 5.56
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    1 0
    اسم سراوان میاد تنم میلرزه.......... دریغ از یه ماشین حمل نفر زرهپوش
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 1
    جالبه بدونید اگر به تصویر بچه های ارتش در سوریه که منتشر شده نگاه کنید دقیقا از همین مدل کلاش دارن
  • سراج ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    کار خوبی انجام شده با توجه به اینکه بیشتر نیروهای ویژه ایران بخصوص سپاه از کلاش استفاده میکنن دربحث نیروی دریایی هم ای کاش این کلاشها به نیروها تحویل داده بشه
  • صداقت ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    کلاشنیکف درسته کالیبر بالاتری دارد و گلوله های آن ضریب نفوذ کمتری دارند، در جلیقه ضد گلوله سخت که اصلا نفوذ نمی کند.
  • ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    واسه سربازای مرزبانیه که با وانت جابجا میشن و زرهپوش ندارن
  • ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    یک معلم امادگی دفاعی ما داشتیم که میگفت ایران کلاشینکف لیزری ساخته.
  • سعید ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    بازهم جای شکرش باقیه دیگه از کلاش های قبلی دیگه استفاده نمی کنن.
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    1 0
    اتفاقا سراوان مهد ادب و فرهنگه
  • ناشناس آذری ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    1 1
    اسلحه کلاشینکف فقط به درد قبایل آفریقایی و سرخپوست ها می خورد، سپاه و ارتش ایران به سلاح های قوی تر و با کیفیت تر نیاز دارند.
  • ناشناس ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    2 0
    اين يه سلاح هم شرقى هم غربى
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    1 0
    متخصص تو فهمیدی دیگران نفهمیدن!! خدایا ما با اینا 70 میلیون نفریم؟؟؟
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 1
    سچاه دست بکشه از این کلاشهای 50 سال پیش داغون 5 میلیون سلاح جدید بخره درست حسابی کلاشهای جدید روسی در سوریه ازمایش خوبی پس دادن از انها بخریم سرعت و دقتشون سبکیشون بسیار عالی هست الان که با روسها طرف معامله هستیم خط تولید جدید بیاریم در مملکت قدیمی را بدیم افریقا
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    انشااله که فقط برای نمایش در واحدهای محدودی نباشد وبسرعت در تمام واحدهای کشور توزیع شود ، نه ده سال طول بکشه......
  • مسعود ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    راست میگه دیگه برید ak12 بیارید بابا خیلی بهتره از ایناست چون اصلا ساخته شده برای نیرو های ویژه این کلاش ها دیگه بدرد نمیخوره تکنولوژی خاصی هم نداره ak12 حداقل اگه نمیدن تحت لیسانس بزنیم خودمون بخریم ازشون ی هزارتایی
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    1 2
    یاد پراید وانت افتادم
  • رهگذر ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    2 1
    اتفاقا ژ3 اسلحه‌ی خیلی خوب و قدرتمندیه. به عنوان کسی که مدت زیادی با ژ3 کار کرده عرض می‌کنم. فقط نیاز به کمی بهینه سازی و به روز رسانی داره.
  • امیر ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 1
    موشک می فرستیم فضا قادر به داشتن یک سلاح انفرادی بومی نیستیم؟
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 1
    رهگزر خودمون میدونیم ژ3 چیه
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    1 0
    موشک می فرستیم فضا!؟؟ کی!؟
  • مرتضی ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    علت قدرت کمتر گلوله کلاش نسبت به هم رده های خودش ، سیاست روس ها نسبت به جنگه ! آمریکایی ها و غربی ها می گند باید جوری طرف رو بزنیم که هر کی جسد طرف رو می بینه از لحاظ روحی داغون بشه . روس ها می گند جوری باید بزنیم که طرف نمیره و به ازای زخمی شدن هر سرباز در میدون جنگ یک یا دو نفر امداد گر و یا سرباز از صحنه جنگ برای اعزام زخمی خارج بشند . هر کدوم از این سیاست ها یک طرفدارهای خاص خودش رو داره .
  • محمدرضا ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    2 0
    با سلام خدمت دوستان گرامی کشور قدرت مند و مقتدرمون ایران، روی چند مدل سلاح در حد بهترین سلاح های انفرادی دنیا داره کار میکنه که انشاالله به زودی به تولید انبوه میرسه. هر چند چندتایش هم تولید شده. کشوری که خودش موشک بالستیک با برد 2000 کیلومتر ساخته که از جو زمین خارج میشه و سرعت لحضه برخوردش به 15 ماخ میرسه(15 برابر سرعت صوت) چرا بره از کشور دیگه ای سلاح بیاره. منتظر اقتدار روز افزون کشور عزیزمان باشید انشاالله
  • محمد ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    5 3
    زمان احمدی نژاد بود که فصایی بودیم. الان آبگوشت بز باشم نمیتونیم تولید کنیم.
  • حسین ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    1 1
    یه چیزی تو مایه های پراید که چراغاشو عوض می کنن
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 1
    نه وانتش رو هم زدیم!
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    1 0
    سلامتی همه کارشناسان مشرق ایول ایول ایول مخلصیم
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    باهوش بوده معلمتونااااااااا
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    1 1
    اونجا چاراغش رو عوض میکنن فقط قیافش عوض میشه اینجا کاراییش کلی فرق میکنه پرفسور
  • بهمن ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    1 0
    تلاششون قابل تقدیره ولی باید از AK-47 عبور کنیم و بریم به سمت AK-200 و یا هم دست کم AK-100
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    با این کار ها میشه خطای انسانی در تیر اندازی را کاهش داد اما بی دقتی ذاتی را چه میکنید؟کاش کلاش های جدید را از روسیه بخرید،هم دقت بیشتری دارد هم خوشدست تر است،نیازی به این هزینه ها برای نصب ریل هم نیست.
  • مسعود ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    دقایقی پیش از اخبار ساعت دوازده شب شبکه تهران گزارشی پخش شد از رزمایش تو اون گزارش به وضوح دیدم که تعدادی از سرباز ها از فاتح استفاده میکردند که نشون میده فاتح تولید انبوه شده
  • افشین تهران ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    فاتح فجر و چند سلاح دیگه در اختیار سپاه و ارتش قرار گرفته تا در رزمایشها استفاده بشه و کارشناسان این نیروها که بیشتر هم صابرین یا نوهد و نیروهای ویژه هستن گزارش محاسن و معایب اونو بدن و بعد از رفع انوقت در حد مطلوب تولید کنن.اما اگه تولید هم بصورت انبوه واقعی شروع بشه فکر میکنید چند سال طول بکشه تا حدود دومیلیون قبضه تولید و جایگزین سلاحهای قدیمیتر و ذخیره بشه؟؟
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    مگه قبایل سرخپوست چشونه؟ آدم نیستن؟ فعلا که همین قبایل M16 ساختن
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 1
    ناشناس ۱۰ ۵۹ به درک که میدونی
  • شضطضبغضط ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 1
    متفاسفانه کیفیت ساخت اسلحه کلاش در سایت های ت.لیدی پایین هست و اینجا جاش نیست بعضی چیزا گفته بشه....ولی واقعن نمی دونم ما که از تجهیزات خوب پشتیبانی برخوردار نیست حداقل امکانات که یک اسلحه بدون ایراد هست رو هم نداریم و هیچکس به فکر نیست روی 4 تا کلاش ریل و دوربین و قنداث جدید نصب می کنن بقیه به فراموشی سپرده می شه
  • یه رهگذر ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    یعنی وقتش نیست یه سلاح قویتر مثله مثلا ام فور یا aug parجای کلاشو بگیره یا حتی فاماس
  • رضا ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    مدل جدید اسلحه ی فاتح رو دیدید
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    0 0
    بدرد نمیخوره من بااین سلاح تیراندازی کردم بیشتر لوازمش مال سلاح های روسی وچینی هست وقتی وسط سیبل نشانه می گیری پائین پایه میزنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس