کد خبر 551246
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۳

گشایش اقتصادی مورد نظر دولت نیز که رئیس‌جمهور محترم آدرس آن را در توافق هسته‌ای می‌داد و به زبان حال و قال، این گشایش را در کنار آمدن با آمریکا تلقی می‌کرد، به بن‌بست رسیده است.

تحلیل شریعتمداری از رشته‌هایی‌که پنبه شد‌!به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در اولین سرمقاله کیهان در سال 95 و در تحلیل بدعهدی های غرب درباره اجرای برجام نوشت:
1- بخش اصلی ماجرا سال گذشته از همین روز آغاز شد. در دقایق پایانی روز سیزدهم و در آغاز روز چهاردهم فروردین‌ماه سال 1394، تیم هسته‌ای کشورمان و گروه کشورهای 5+1 بعد از یک دور فشرده مذاکرات در شهر لوزان سوئیس به توافق رسیدند و اعلام کردند که برنامه جامع اقدام مشترک هسته‌ای ایران و 5+1 (برجام) در آینده‌ای نزدیک بر مبنای «توافق لوزان» تدوین و به اجرا درخواهد آمد. دولت محترم از توافق لوزان با عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ - و بعدها با عنوان بزرگترین دستاورد - تاریخ انقلاب یاد می‌کرد و بر این باور بود که توافق لوزان به معنای «تسلیم قدرت‌های بزرگ جهان در مقابل خواست و اراده ایران است»! و مدعی بود که به فتح‌الفتوح! دست یافته و «آفتاب تابان» در عرصه کشور طلوع کرده و به نورافشانی مشغول است. از همان ساعات اولیه اعلام توافق لوزان سیل تبریک و تهنیت از سوی دولتمردان خطاب به یکدیگر و ملت ایران سرازیر شد و بسیاری از مسئولان دیگر نیز - متاسفانه بدون توجه به اصل ماجرا و بی‌آن که از محتوای توافق باخبر باشند- این پیروزی بزرگ! را به دولت و مردم تبریک گفتند و...
کیهان در همان ساعات اولیه با مراجعه به متن توافق لوزان و مقایسه «داده»ها و «گرفته‌»های آن، به این نتیجه رسیده بود که نه فقط میان داده‌ها و گرفته‌ها توازنی وجود ندارد، بلکه در مقابل امتیازهای نقد فراوانی که داده‌ایم، غیر از چند «وعده نسیه» چیزی به دست نیاورده‌ایم. کیهان با استناد به این برداشت که برگرفته از متن توافق لوزان بود، به گلایه و از سر هشدار، اعلام کرده بود «نام توافق دو مرحله‌ای را بیانیه مطبوعاتی گذاشته‌ایم و در یک کلمه باید گفت؛ اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم». دولتمردان محترم اما، نه خدای نخواسته از روی «بدخواهی»! بلکه به علت اعتماد فراوان - و البته بی‌علت! - به آمریکا، کماکان از دستیابی به یک پیروزی بزرگ سخن می‌گفتند و در همان حال، منتقدان را به کج‌فهمی!، تندروی!، جنگ‌طلبی!، کاسب تحریم! و حتی همراهی با اسرائیل متهم می‌کردند. از جمله در همان ایام، روزنامه انگلیسی گاردین نوشت «در همه دنیا فقط 2 نفر از توافق هسته‌ای لوزان عصبانی هستند، نتانیاهو در اسرائیل و مدیرمسئول کیهان در ایران»!
2- بسیاری از منتقدان با استناد به این که «توافق لوزان» یک «پیش‌نویس» است که قرار است «برجام» بر مبنای آن تدوین شود، خواستار توجه و دقت‌نظر دست‌اندرکاران در برخی از بندها و مفاد آن بودند اما دولت محترم تقریبا - بلکه تحقیقا- به هیچیک از انتقادها توجهی نکرد و کماکان به راهی که در پیش گرفته بود ادامه داد. روز 20 فروردین‌ماه 94 رهبرمعظم انقلاب در دیدار مداحان با ایشان به ماجرای یاد شده، اشاره‌ای گذرا، اما راهگشا داشته و فرمودند؛
«می‌پرسند چرا فلانی(رهبری) درباره هسته‌ای موضع نگرفته، جایی برای موضع‌گیری وجود نداشته، مسئولین می‌گویند هنوز کاری انجام نشده و چیز الزام‌آوری نیست... نه موافقم نه مخالف. ممکن است طرف بدعهد مقابل بخواهد در جزئیات، کشور ما را محصور کند؛ اینکه حالا به بنده و دیگران تبریک می‌گویند بی‌معنیست؛ آنچه تاکنون انجام شده نه اصل توافق و محتوای آن را تضمین می‌کند، نه حتی اینکه مذاکرات تا به آخر برسد».
در بیان رهبرمعظم انقلاب نیز به وضوح دیده می‌شود که ایشان توافق لوزان را یک توافق دو مرحله‌ای (تصویب کلیات بدون اشاره به جزئیات) می‌دانند و هشدار می‌دهند که «ممکن است طرف بدعهد مقابل بخواهد در جزئیات کشور ما را محصور کند».
3- ماجرا همچنان ادامه یافت تا نهایتا به تصویب برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان‌ ملل رسید. در این فاصله نیز، منتقدان با استناد به برخی از مفاد و بندهای مندرج در برجام و قطعنامه 2231 نگرانی‌های جدی خود را مطرح کرده و هشدار می‌دادند که حریف نه فقط در پی نابودی فعالیت هسته‌ای کشورمان - و یا دستکم، بی‌اثر و بی‌فایده کردن آن-  است بلکه اهداف شوم دیگری را که براندازی تدریجی و پلکانی نظام اسلامی است، در آستین دارد و با استناد به متن دو سند یاد شده توضیح می‌دادند برجام و قطعنامه 2231 به گونه‌ای تنظیم شده است که در صورت اجرا، اولا هیچیک از تحریم‌ها برداشته نمی‌شود و ثانیا اقتدار ایران اسلامی را تضعیف و در نهایت به سمت صفر میل می‌دهد. به عنوان نمونه - و فقط به عنوان یک نمونه از میان بسیارها - کیهان در تیرماه 94 طی یادداشتی با عنوان «ترمز نباشید، آماده باشید» به بند 3 از ضمیمه B قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل (2231) اشاره کرده و آورده بود؛ «موضوع بند یاد شده اگرچه در نگاه اول، «موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای» است و شاید همین «ظاهر فریبنده» برخی از دوستان را به این باور کشانده است که موشک‌های بالستیک ایران مشمول این بند نمی‌شوند! ولی فقط با اندکی دقت به وضوح می‌توان دید که «قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» فقط یک بهانه برای توقف تولید، آزمایش و نهایتا حذف این سلاح استراتژیک - و متعارف - از سامانه تسلیحاتی کشورمان است... که عواقب فاجعه‌آمیز آن به آسانی قابل فهم خواهد بود.»
و این روزها، حریف با استناد به همین بند از قطعنامه که در برجام نیز آمده است، تولید موشک‌های بالستیک کشورمان را «در تقابل با برجام»! دانسته و موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل احاله داده است و نمونه‌های دیگری از همین دست که آمریکا با تردستی در برجام گنجانده است و این روزها با استناد به آن، اهداف غیرهسته‌ای خود را پی گرفته است و هر روز ادعای تازه‌ای را از آستین بیرون می‌آورد و ... این رشته سر دراز دارد که بیرون از محدوده این نوشته محدود است.
4- امروزه اما، دیر باورترین افراد نیز در این واقعیت تلخ تردیدی ندارند که حریف «کلاهی را که در لوزان برداشته بود در ژنو بر سرمان گذاشته است»! و در مقابل امتیازات نقد فراوانی که سخاوتمندانه- بخوانید ساده‌اندیشانه- به طرف مقابل داده‌ایم، حتی وعده نسیه هم دریافت نکرده‌ایم! چرا که آمریکا و متحدان اروپائیش «وعده»های نسیه‌ای را هم که داده بودند، یکی بعد از دیگری پس می‌گیرند.
تحریم‌ها نه فقط لغو که تعلیق هم نشده‌اند، دارایی‌های بلوکه آزاد نشده، سوئیفت- مبادله بین بانکی - همچنان مسدود است. اجازه بیمه‌های تکمیلی و مکمل بین‌المللی که از ضروریات تجارت خارجی است، داده نشده است. تحریم مبادله دلاری کماکان پابرجاست. به هیچ شرکت خارجی اجازه سرمایه‌گذاری در ایران داده نشده و بسیاری از آنها اعلام کرده‌اند که از بیم مجازات آمریکا حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نیستند و کاش ماجرا به همین جا ختم می‌شد، ولی آمریکا علاوه بر حفظ تحریم‌های قبلی، هر از چندگاه تحریم‌های جدیدتری نیز به بهانه‌های غیرهسته‌ای بر تحریم‌های هسته‌ای می‌افزاید. آیا غیر از این است؟
5- قرار بود همه توافقات «برگشت‌پذیر» باشد و در صورت تخلف و بدعهدی طرف مقابل، جمهوری اسلامی ایران نیز از انجام توافقات خودداری کند ولی متاسفانه این «قرار» برقرار نبوده و بسیاری از آنچه که نقدا داده‌ایم قابل بازگشت نیست و یا این که بازگرداندن آن با تحمل خسارت‌های فراوان همراه است و عجیب آن که هنوز هم برخی از دولتمردان محترم از امتیازاتی که داده‌ایم با عنوان امتیازی که گرفته‌ایم یاد می‌کنند؟ به عنوان مثال، جناب رئیس‌جمهور می‌فرمایند «پیش از این در مخیله هیچکس نمی‌گنجید که ایران بتواند UF6 -هگزا فلوئور اورانیوم- یعنی اورانیوم غنی شده را صادر کند و در مقابل کیک زرد وارد کند! این ادعا در حالی است که UF6 چند مرحله بالاتر و ارزشمندتر از کیک زرد است و اظهارنظر رئیس‌جمهور محترم مانند آن  است که تعویض سکه‌های طلا با سکه‌های مسی و برنزی را افتخار بدانیم! و نمونه‌های دیگری از همین دست که در مقابل آن فقط باید تأسف‌ خورد و از جناب روحانی گلایه کرد که تا کی می‌خواهند شعور مردم را دست کم بگیرند؟!
6- دولت محترم طی نزدیک به 3 سال گذشته همه آنچه را که در چنته داشت به میدان آورد و با این تصور - بخوانید توهم - که همه امور کشور حتی آب خوردن مردم هم به توافق هسته‌ای - بخوانید توافق با آمریکا - بستگی دارد، دست به کار شد و رهبرمعظم انقلاب با وجود آن که از ابتدا اعلام کرده بودند به آمریکا اعتماد ندارند، نه فقط به دولت اجازه مذاکره در چارچوب مسائل هسته‌‌ای را دادند بلکه از حمایت دولتمردان در این عرصه نیز دریغ نورزیدند. ولی امروزه به گواهی واقعیات غیرقابل تردید که به چند نمونه از آن اشاره شد، به وضوح می‌توان دید که؛
اولا: مسیر هسته‌ای طی شده از سوی دولت نه فقط دستاورد قابل توجهی نداشته است، بلکه «از‌دست‌داده»های بسیاری نیز در پی داشته است.
ثانیا: گشایش اقتصادی مورد نظر دولت نیز که رئیس‌جمهور محترم آدرس آن را در توافق هسته‌ای می‌داد و به زبان حال و قال، این گشایش را در کنار آمدن با آمریکا تلقی می‌کرد، به بن‌بست رسیده است. گفتنی است رهبرمعظم انقلاب در بیانات نوروزی سال 94 خویش در حرم رضوی(ع) به دو دیدگاه درباره گشایش اقتصادی، یکی با نگاه به ظرفیت‌های داخلی و دیگری با نگاه به بیرون مرزها اشاره کرده و دیدگاه دوم را «عقیم» معرفی کرده بودند.
آقای رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی خود و پس از آن قول داده بود که علاوه بر چرخ سانتریفیوژها، در پی چرخش چرخ معیشت مردم نیز هست ولی با تأسف باید گفت؛ امروزه نه فقط بیش از 12 هزار دستگاه سانتریفیوژ از چرخش افتاده است، بلکه چرخ معیشت مردم نیز، به عقب می‌چرخد. رکود غوغا می‌کند، گرانی و افزایش جهشی قیمت‌ها اقشار مستضعف یعنی صاحبان اصلی انقلاب را کلافه کرده است. بیکاری گریبان بسیاری را گرفته است و...
7- امسال رهبرمعظم انقلاب در بیانات نوروزی در حرم رضوی(ع) و سپس در دیدار مداحان اهل بیت با ایشان، درباره راه طی شده از سوی دولت محترم طی 3 سال گذشته نظرات و دیدگاه‌های مستندی ارائه فرموده و به جد خواستار تحقق آن شدند. حضرت‌ایشان ادامه اجرای برجام با مشخصات امروزی آن را «خسارت محض» نامیده و با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا و کینه‌توزی بی‌وقفه قدرت‌های استکباری علیه ایران اسلامی، بازگشت به اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت‌های درونی را گره‌گشا معرفی کردند و مخصوصا پیشنهاد مطرح شده این روزها درباره عملیاتی کردن برجام 2 و 3 و ... را ترفند القایی آمریکا دانسته و مسئولان را از فرو غلتیدن در این دام برحذر داشتند.
و اکنون که حضرت ایشان، رشته‌های آمریکا را پنبه کرده و «سره» را از «ناسره» جدا ساخته و پیش روی ملت و مسئولان نهاده‌اند، نوبت به دولت، مجلس و همه مسئولان رسیده است که حرکت خود را براساس این نقشه راه تنظیم کرده و در سالی که نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بر تارک آن نقش بسته است، دستی از آستین همت بیرون آورده و دست به کار شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 34
  • ناشناس ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    سال گذشته درست در چنین روزی بود که توافق لوزان انجام شد و ذوق زدگان سر از پا نمی شناختن و حالا مشخص شد که لوزان و برجام طبل توخالی بیش نبود و فقط سر و صدا داشت اما عملا"تاثیری بر بهبود معیشت مردم و اقتصاد کشور نداشت .
  • یا مهدی ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    اقای شریعتی در توافق لوزان از خطوط قرمز نظام عبور کرده بودند و این فرمایش رهبری در مورد اقای ظریف که گفت ما نتوانستیم خط قرمز را حفظ کنیم، سر همین مسئله است که در توافق وین از سه خط قرمز دو تای آن تصحیح شد که یکی همچنان باقی ماند فقط تعجب آور است که چرا یه عده‌ای جو گیر شدند و در تهران به شادی پرداختند، الآن هم وندی شرمن ادعا کرده باید از ایران تعهدات گرفته شود، چون طبق شواهد قرار نیست تحریمها برداشته شود و میخواهند موضوع امنیتی و حقوقی برای ایران درست کنند که نتواند از برجام خارج شود، امید وارم سایت مشرق این نظر را درج کند انشاءالله متشکرم.
  • ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    درود بر سردار قلم عالی و مستدل بود باشد که سیاسیون در این سال جدید بجای برجام بازی و خسارت زدن به کشور و شاد کردن دشمنان قسم خورده ایران و ایرانی به فکر معیشت مردم و جوانان ،رفع رکود و ایجاد اشتغال و مسکن دردسترس برای مردم و مخصوصا اقشار مستضعف یعنی صاحبان اصلی انقلاب باشند
  • ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    آیا رشته ها و تحلیل های آقای شریعتمداری پنبه نشد؟؟!!!! پیشنهاد بنده به شما این است که تحلیل های خود را بر مبنای واقعیت انجام دهید نه چیزی که دوست دارید باشد!!!!!!!!؟؟؟؟
  • امیر ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    متاسفانه همش درسته
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    به هر طرف میپیچیم میریم تو بن بست...
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    امریکایها مثل همیشه دوباره بازی درآوردن و البته مشخص بود دقیقا داره داستان سعد آباد تکرار میشه.....و ایران بار بدون هسته ای!!...
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    در دوران مموتی ما چقدر ثروت و گشایش اقتصادی داشتیم نمی‌دانستیم!!
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    بی صبرانه منتظریم سال 96 بیاد . از اینهمه تدبیر و امید ناامید شدیم.
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    آقا اصلا یه سوال مهمانی پاسخ ! هر کی جواب بده هنر کرده اگر همه گفته های این آقا درسته پس رهبری چرا با این توافق بی ثمر ،خطرناک، اشتباه،موافقت کرده? اینکه اسب زین شده دادیم افسار پاره تحویل گرفتیم رو رهبری خبر داشت یا نه?
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    برجام خسارت محض
  • ایرونی ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    جا داره اولین سالگرد عهد نامه لوزان را به کیهان تسلیت عرض کنم
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    آخه رهبر چقدر هشدار داد! شماها حقتونه بدتر از روحانی سرتون بیاد
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    آنکه در کنار 2شطرنج باز ايستاده و بازي را تماشا مي کنه به مراتب نظرياتش دقيقتر است !! ايران بازي را باخته!!
  • ناشناس ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    شریعتمداری هم تحلیلگره که تحلیل کنه!!!؟؟؟ یه مشت آسمون ریسمون مغرضانه یا در بهترین و پاکترین شکلش ساده لوحانه آشکار اسمش تحلیله!!!؟؟؟
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    دوست عزیز اگه فقط در حد یه سر سوزن از سیاست های رهبری اطلاع داشتی میدونستی که ایشون چوب لای چرخ هیچ دولتی نمیذاره. دولت میخواست مذاکره کنه آقا هم گفت باشه. در ضمن خود آقا بارها گفت که من از کلیات خبر دارم نه از جزییات. الان هم میبینیم که آمریکا با همین جزییات زده زیر توافق. جزییاتی که قرار بود سردار دیپلماسی شما درست از آب درش بیاره. حالا هی برید براش مجسمه بسازید. در ضمن مگه رهبری عید امسال توی مشهد نگفتن که روند فعلی برجام خسارت محض است؟؟؟ مگه نیست؟؟؟
  • خیلی ناشناس ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    آن کسی که توافق با دشمنان ایران را شروع کرد، منتخبِ ملت بود در سال 92. رهبری از همان ابتدای خوش‌خیالیِ دولت منتخبِ ملت، انذار دادند و بیم دادند که آقا نکنید! این کج‌فهمی و خوش‌خیالی به ضرر ملت است! نکنید! اما دولت منتخب گوش نکرد. رهبری از همان دقیقه اول تا همین الان بی‌وقفه ساکت ننشسته‌اند؛ ساکت ننشستند و سکوت نکردند تا مردم بار دیگر بفهمند چقدر قدر انتخابشان مهم است و بالا است و سرنوشت‌ساز است برای آیندۀ کشور. پس ای ملت! سال 96 باتجربه‌تر، تیزبین‌تر و بصیرتر باشید. ولایت، خیر شما را میخواهد.
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    توی این سه سال هر وقت این آقای ظریف و روحانی و بقیه دولت مردا با آمریکا مهربونی میکردن دل آدم از غصه میگرفت. بیشتر هم برای حزب الهی هایی که بعضی وقتا به خودشون میگفتن بابا شاید اینا راست میگن. شاید واقعا برای اولین بار غربی ها میخوان شرافت نشون بدن و مثل آدم حق ما رو بدن. آقا سرابی بیش نبود. متأسفانه روحانی و تیمش هنوز نفهمیدن و متأسفانه نشانه های فهمیدن هم توی امسال ازشون دیده نمیشه. به احتمال خیلی زیاد امسال هم باید با همین مشکلات بیکاری و بی پولی دست و پنجه نرم کنیم. و اون وقته که آقای روحانی باید خواب ریاست جمهوری دوره بعد رو ببینه.
  • ناشناس ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    رهبر معظم انقلاب اگر مخالفت میکردند عده ای میگفتن ما می خواستیم تحریمها را لغو کنیم اما نگذاشتن اما حالا رهبری فرمودند که امریکا به تعهداتش در برجام عمل نکرده است .
  • ناشناس ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    حداقل در دولت قبل صنایع هسته ای و هوافضا را حفظ کرده بودیم و اینقدر امتیاز مفت به حریف نداده بودیم .
  • ناشناس ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    عزیزم واقعیت این است که امریکا به تعهداتش در برجام عمل نکرده و تحریمهای ظالمانه لغو نشده است .
  • علی ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    خدایا این یک سال هم به شب بره تا راحت شیم. بی صبرانه منتظر سال 96 هستیم.
  • امید ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    چون با نگاه خدا کار نمي کنيم، بلکه کدخدا فعلا عشقه!
  • فدایی رهبر ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    شما اصلا تو باغ نیستی دولت و بخشی از مجلس و بخشی از مردم جام زهر توافق به رهبری معظم خوراندند، از همان اول ایشان فرمودند که من به مذاکره با آمریکا اطمینان ندارم و یا جایی فرمودند دشمن کارش دشمنی است، بارها فرمودند در مذاکرات اقایان حواسشان جمع باشد و دست آخر هم توافق را یک معامله خواندند، و دیدیم که چطور در تهران عده‌ای آمدند و بعد از لوزان به جشن و شادی پرداختند، خدا نکند ایشان بی یاور بماند.
  • رضا ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    اگر شرایط قبل از برجام بود اوضاع کشور از این هم خراب تر بود...دیگر اینکه دشمن اصلی نظام؛ فساد سیاسی و اقتصادی درون کشور است که کیهانیان از آن به سهو یا عمد چشم پوشیده اند
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    ولی به صعود شاخص بورس از زمان اجرای برجام اشاره نکردی حاجی!!
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    من مخالف روحانی هستم.نسبت به توافق هم بدبینم.چون اعتقاد دارم باید حداقل را بدهیم و حداکثر را بگیریم نه انکه اش را با جاش بدیم اما در مقابل وعده و وعید بگیریم که معلوم نیست عمل بشود یا نه.اما در هنگام مخالفت هم باید حق گفته شود.اقای شریعتمداری مبادله یو اف 6 را با کیک زرد اشتباه دانسته اند.اگر معامله برابر باشد حتی با وجود گرفتن پول معامله چون این مواد کارکرد بازدارنده هم داشت قطعا غلط است اما اتفاقی که افتاده انست که بجای پول مواد بیشتری گرفته شده که با فراوری ان ما میتوانیم مقدار بیشتر یو اف 6 داشته باشیم که با توجه به میزان ذخایر اورانیوم ایران کار درستی است.اما در مورد اراک قطعا اشتباه کردند باید حداقل توافق را مرحله ای میکردند بعد که طرف مقابل به صورتی بازگشت ناپذیر به تعهداتش عمل میکرد قلب راکتور را درمیاوردن.الان اگر توافق هم ملغی بشه حداقل 4 سال طول میکشه راکتور کامل بشه مهمتر از ان با این طرح جدید هم حجم پلوتونیوم تولیدی انقدر نازل و البته نامناسب برای اهداف دیگر است که نمیشه بر اساس ان امتیاز گرفت یا حتی بازدارندگی ایجا کرد.بیشتر نگرانی از 9 ماه اینده است که اگر یک افراطی جمهوری خواه رئیس جمهور امریکا شود قطعا انقدر زیر توافق خواهد زد که خودمان لغو ان را اعلام کنیم اما با برنامه اتمی که اگر5 سال خب کار کنیم بشویم وضعیت پیش ازتوافق!!!
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    منم تسلیت میگم به خانواده شهدای هسته ای، به تمام جوانانی که راکتور رو ساختن و یه عده توش بتون ریختن، تسلیت میگم به افرادی که دونه دونه سانتریفیوژها رو نصب کردن ولی الان... و تسلیت میگم به یه عده که همیشه دیر بیدار میشن و وقتی بیدار میشن قیافه حق به جانب و مدعی به خودشون میگیرن، و باز تسلیت میگم به کسانی که فکر کردن کدخدا میاد برای ملت آسایش میاره ولی نمیدونن غیر از نوکری نقشی براشون تعریف نشده
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    رشد حبابی و پفکی فایدش چیه وقتی تولیدی صورت نمیگیره و پشتوانه ای نداره؟
  • خیلی ناشناس ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    اکنون شما تحلیل کنید. این گوی و این میدان... فقط جسارتاً لطف بفرمایید یک مشت مجیز تحویل ما ندهید. باتشکر
  • ناشناس ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    آخه وقتی تحریمهای بانکی و نفتی لغو نشده برجام چه تاثیری در اقتصاد کشور میتواند داشته باشد! الآن دولت با برداشت از صندوق توسعه ملی کسر بودجه خودش را تامین می کند و تمام پروژه های عمرانی هم تعطیل شده و رکود شدید هم که بر بازار مشاغل مختلف حاکم شده است .
  • خیلی ناشناس ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    جا داره سه سال استضعاف فکری و انفعال فرهنگی و عقب‌نشینی اقتصادی هم به دولت یازدهم تبریک و تهنیت گفته شود؛ اندر احوالات نفحات انس با کدخدا...
  • ناشناس ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    ساده لوح آنهایی هستن که فکر میکردن با توافق هسته ای کشور گلستان می شود.
  • ناشناس ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    شاخص بورس بعد از توافق ژنو در سال 92 از 100 هزار واحد به 60 هزار واحد سقوط کرد که در تاریخ 48 ساله این سازمان بی سابقه بود اما حالا فقط 10 هزار واحد بالا رفته است .
  • خیلی ناشناس ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    آیا فساد سیاسی و اقتصادیِ داخلی بدست آمریکا حل و فصل میشود؟؟!! #آفتاب_تابان
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    در این دوره که به کدخدا اعتماد کردید چقدر گشایش اقتصادی داشتید تره هم برایتان خورد نکرد !! حداقل در دولت گذشته خوب شد که صنعت هسته ای را گسترش داد که الان بتوانید شما پولدارها اقازاده سوار هواپیما نو بشید
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    یعنی الان با قبل از برجام چه فرقی کرده که مملکت از بدبختی نجات پیدا کرده؟ مگه این که این جوری به خودتون دلداری بدین
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    اگر فساد اداری و رانتخواری حل شود همه امور اصلاح میگردد .
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    اون که گفت چوب لای چرخ!! مگه این مساله تعارف برداره؟؟ مساله امنیتیه جدیه!! هر کی هر چی میخواد بگه شوخی نیست که!! خب اگه برجام خسارت محضه ایران لغو کنه کاری نداره که!! خیلی ناشناس هم یه دروغ گفت! مذاکرات قبل از انتخاب روحانی آغاز شده بود حتی خود رهبر هم بهش اشاره کرد!!
  • م.ج ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    به نظر شما واقعیت چیست؟ آیا غیر از وضع موجود و عدم پایبندی طرف به وعدها و تعهداتش میباشد؟
  • م.ج ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    چون آقایان علیرغم دم زدن از رهبری دقیقاً خلاف فرمایشات آقا عمل میکنند.
  • م.ج ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    مقام معظم رهبری شروطی گذاشته بود که مذاکره کنندگان رعایت نکردند، رفتند و کار خودشان کردند و برگشتند و به آقا گفتند متأسفانه نتوانستیم بعضی از خطوط قرمز را رعایت کنیم، و کلاً مملکت را در مقابل عمل انجام شده بی فرجام گذاشتند.
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    اگر گشایش اقتصادی نداشتیم (که حالا هم نداریم ) لااقل تو سرمون نمیزدند و باج به شغال هم نداده بودیم
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    رهبری تمام حرفها و هشدارها را داد کو گوش شنوا !!!
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    شما برامون بگو تحلیل درست چیه تا حداقل بدونیم کدخداتون چی بهتون داده که به ملت نرسیده ؟
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    رشد حبابی بورس در وقت خود میترکد منتظر باش
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    تا وقتی مدیران نالایق و غیر ارزشی بر سر کارند فساد اداری روز بروز بیشتر میشه و از دهانها فقط شعار و حرفهای زیبا و بدون عمل بیرون می آید
  • آرش ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    ببینم باز روحانی حرف از برجام دو و سه میزنه که مردم را با این الفاظ مشغول کنه !
  • احمد علي جهان بين ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    درود بر فرزند پاك و راستين ايران انقلابي و اسلامي مان و صد درود
  • مصطفی ح ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    فساد اداری و رانتخواری هم در کشور از دوره به اصطلاح سازندگی آغاز شد
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    دوست عزیز اگر قرار بود رهبری با برجام مخالفت کنه و با حکم حکومتی جلوی برجام را بگیره پس نقش بصیرت چی می شد این بصیرته که باعث نجات کشور می شه اگر اقا این کار را می کرد درسته به کشور خسارت نمی رسید اما مردم هشیار نمی شدند و جهل باعث نابودی کشور در چند سال اینده می شد مردم باید از خواب بیدار می شدند و اگر مردم فهیم شوند هیچ توطئه ایی نمی تواند کشور را نابود کند رهبری بدونه پشتوانه مردم نمی تواند دوام بیاورد و قضیه امام حسن تکرار می شد مردم بدون رهبری هیچ هستند و رهبری بدون مردم هیچ است مردم باید با بصیرت پشت سر رهبری باشند تا امنیت جان و مال ملت حفظ شود فهم و بصیرت حضرت اقا مثال زدنی است و باید برای ان کس که این مسئله را درک نمی کند بسیار متاسف بود
  • ناشناس ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    چنان نوشتيد تحليل كه گفتيم بدنه بوئينگ تحليل كرده، بي خيال جو ندهيد بيخود، گشايش اقتصادي در كار نخواهد بود چون اين سنگ به اين آساني از چاه بيرون نخواهد آمد!
  • ناشناس ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    درود بر روحانی و کابینه مردمی و فهیمش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس