پیشنهاد می‌شود رسانه ملی به سراغ بازرگانانی که بدون گرایش سیاسی صرفاً در حوزه اقتصادی شاغل بوده، برود و با یک عملیات بانکی حقیقت سوئیفت با بانک‌های مطرح را برملا سازند.

صدا و سیما در اقدامی عملی با کمک تاجران حقیقت سوئیفت را برملا سازد
گروه سیاسی مشرق- پس از سخنان جنجالی «هاینتس فیشر» رئیس‌جمهور اتریش در گفت‌وگو با رسانه ملی که بیان کرده بود «سوئیفت هنوز برای ایران باز نشده است»، موجی از اعتراضات از سوی دیپلمات‌های تیم هسته‌ای به سمت صداوسیما روانه شد. [1]

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور اتریش با مطرح کردن دو فرض گفت: « یا خبرنگار مصاحبه‌کننده نتوانسته منظور دقیق آقای رئیس‌جمهور را متوجه شده و مطالب مربوط به سوئیفت را اشتباه منعکس کرده و یا اینکه آقای فیشر آگاهی لازم را ندارد.» [2]

سپس سیدعباس عراقچی، معاون وزیرخارجه کشورمان در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در رویکردی انتقادی با بیان اینکه «خبرنگار صداوسیما نظر خود را درباره سوئیفت به رئیس‌جمهور اتریش القاء کرد» گفت: «خبرنگار ایرانی یعنی خانم کاظمی که در طول مذاکرات در وین همراه بودند و خیلی هم زحمت کشیدند، سؤالاتی را که از مرکز به او داده‌شده است از رئیس‌جمهور اتریش پرسیده است. در حقیقت صداوسیما از رئیس‌جمهور اتریش می‌پرسد چرا تحریم سوئیفت هنوز برداشته نشده است؟ من پرسیدم و سؤالات را از مرکز به خبرنگار داده بودند - البته از جایی پرسیدم - حالا اصلاً فرض کنیم خانم کاظمی خودش پرسیده باشد، شما جای رئیس‌جمهور اتریش، خبرنگار ایرانی سؤال می‌کند که چرا تحریم سوئیفت هنوز برداشته نشده است.[3]»

همین سخنان باعث واکنش رسانه ملی شد و مدیرکل اخبار خارجی خبرگزاری صداوسیما در توضیحی بیان داشت که همه امور در این مصاحبه بر اساس روال حرفه‌ای خبر ترتیب داده‌شده بود و رئیس‌جمهور اتریش نیز نسبت به سئوالات آگاهی لازم را داشت.[4]

صدا و سیما در اقدامی عملی با کمک تاجران حقیقت سوئیفت را برملا سازداما این پایان ماجرای جنجالی سوئیفت نبود. در این میان کارت دعوتی برای برخی از رسانه‌ها جهت بازدید از اتاق سوئیفت ترتیب داده شد که رسانه ملی هم یکی از رسانه‌های حاضر در این مراسم بود و موضوع سوئیفت با بانک‌های کره‌ای و ترکیه‌ای ازجمله «هالک بانک ترکیه» امتحان شد و به‌نوعی صحت باز بودن سوئیفت با این بانک‌ها مشخص شد و رسانه ملی نیز در این زمینه گزارشی را روی آنتن برد. در ادامه برخی از رسانه‌های حامی دولت بعد از این ماجرا اعلام کردند که «سوئیفت باز است». اما بازهم این تمام ماجرای جالب سوئیفت نیست.[5]

گفته می‌شود که کار بانک مرکزی در باز نشان دادن سوئیفت همه ماجرا نبوده است؛ چراکه در زمان تحریم جمهوری اسلامی ایران با بانک‌های کره‌ای و ترکیه‌ای ازجمله «هالک بانک» ترکیه که نقل و انتقالات مالی انجام می‌داده است اما موضوع اصلی عدم باز بودن سوئیفت تراکنش‌های مالی با بانک‌های اروپایی و غربی است که در مذاکرات هسته‌ای 4 کشور از شش کشور گروه 1+5 را تشکیل داده و اصل مذاکرات نیز بر اساس تحریم‌های این کشورها انجام می‌شده است.

صدا و سیما در اقدامی عملی با کمک تاجران حقیقت سوئیفت را برملا سازد
نظر 20 تاجر درمورد عدم باز بودن سوئیفت

از این رو موضوع دعوت خبرنگاران به ساختمان بانک مرکزی و امتحان سوئیفت یک نمایش خوانده می‌شود که در حضور خبرنگاران حامی دولت و بی‌اطلاع انجام شده است و هنوز انجام عملیات سوئیفت با بانک‌های مهمی مانند «دویچه بانک آلمان» یا «رویال بانک اسکاتلند» امکان‌پذیر نیست.

از همین رو در نظرسنجی که از 20 فعال و تاجر بزرگ اقتصادی صورت گرفت، همه به اتفاق بیان داشتند که هنوز عملیات سوئیفت با بانک‌های رتبه بالا امکان‌پذیر نیست و بانک‌های اروپایی بر اساس واهمه‌ای که از جریمه‌های آمریکا و وزارت خزانه‌داری این کشور دارند عملیات سوئیفت را انجام نمی‌دهند و سخنان رئیس‌جمهور اتریش در این زمینه صحت دارد.[6] درواقع سوئیفت باز است اما مانند لوله گازی که در آن میعانات گازی جریان ندارد و نقل و انتقالاتی هم در آن صورت نمی‌گیرد.

اما به نظر می‌رسد راه‌حل اصلی امتحان واقعی جریان سوئیفت با بانک‌های اروپایی و غربی که عامل اصلی تحریم‌هاست اقدام عملی خود رسانه ملی در این راستاست. پیشنهاد می‌شود رسانه ملی طی گزارشی تصویری به سراغ تجاری که بدون گرایش سیاسی صرفاً در حوزه اقتصادی شاغل بوده، برود و با یک عملیات بانکی حقیقت سوئیفت را با بانک‌های مطرح برملا سازند.

کافی‌ است، یک تاجر یا یک فردی که در ایران حسابی دارد به همراه فردی دیگر در کشورهای اروپایی مانند لندن که حساب ارزی دارد تراکنش مالی مثلا در سطح 1000 دلار از طریق سوئیفت انجام دهند تا مشخص شود که این عملیات به خوبی انجام می‌پذیرد یا خیر.

رسانه ملی به‌عنوان رسانه‌ای عمومی که درگیر این ماجرا نیز بوده است می‌تواند این موضوع را با کمک چنین تاجرانی مشخص کند تا علاوه بر روشن شدن ماجرا درزمینهٔ نظارت بر اجرای برجام که کار اصلی رسانه‌ها در دوران پسابرجام است گامی مؤثر بردارد.



[1] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/01/13/1036958

[2] http://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2020106

[3] http://www.iribnews.ir/fa/news/1082945

[4] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/551995/

[5] http://etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=399

[6] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/552383

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • اصلاح طلب ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    برجام بازه نه برای صادرات بلکه برای واردات کالاهای مصرفی....بحرحال غربی ها به ایران به چشم یک بازار مصرف نگاه می کنن انتظار نداری وانها بیکارهای خودشون رو ول کن بیان باغچه ایران رو بیل بزنن!؟....از اینجا به بعد عرضه مسئولین و مردم خود ایرانه...مردم کلآ باید پشت میز نشینی دولتی رو فراموش کنن خصوصی سازی کار آزاد و.........
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    بسیار هم عالی ولی بعیده اعتدالیون و راستگویان ! اجازه چنین کاری رو بدهند
  • ناشناس ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    ارتباط با بانک های کوچک کشورهایی همچون ترکیه و کره در زمان تحریم هم برقرار بوده است اما ارتباط با بانک های بزرگ اروپایی که قرار بود طبق برجام برقرار بشود صورت نمی گیرد و خلاصه تحریم سوئیفت لغو نشده است .
  • مسعود ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    بهترین کار همین است که رسانه ملی از فعالان اقتصادی و صادر کنندگان و واردکنندگان سوال کند تا حقیقت بر همگان آشکار شود.
  • مهرداد ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    منتظر اقدام عملی صدا و سیما در این زمینه هستیم انشاءالله .
  • حسین ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    والا من نمیدونم قضیه چیه ، ولی‌ من ۷ تا بانک تا الان رفتم هم لهستان و هم آلمان(Crédit Agricole ,Nordea ,Deutsche Bank,PKO.Unicredit,Raiffeisen ,millennium,Santander ) و همشون گفتن که نمی‌تونید پول از ایران دریافت کنید و یا پول به ایران بفرستید و جالبه که ۲ تا از اونها ( Nordea و Deutsche Bank) گفتن که کلا از باز کردن حساب برای ایرانی‌‌ها معذوریم! که ناراحت کننده بود.
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    همین جوری بودجه این بنده خدا ها کم هست دیگه اگه اینکارو بکنن احتمالا باید یه چیزی هم به دولت بدن
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    گیرم که سوییفت بسته مانده باشد. دولت هم بپذیرد. بعدش چی؟ برجام را به هم بزنیم؟ اول برای بعدش برنامه ریزی کنید بعد به موضوع دامن بزنید...
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    بابا تحریم نعمته،قدر نعمت و بدونین
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    یک سوال از شما: قبول نشدن اعتبارات اسنادی ایران توسط بانکها خارجی چه ربطی به سویفت دارد؟
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    هرچی مسئولان و دولت میگن و آمار میدن که معامله انجام شده با سویفت و الی سی باز شده بازهم شما حرف خودتون رو میزنین! البته این به این معنی نیست که همه بانکها حاضرن با ایران کار کنن. خیلیهاشون هنوز به اوضاع اعتماد ندارن و به تدریج این اعتماد میتونه ایجاد بشه.
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    صدا و سیما کار خودشو درست انجام بده بقیش پیش کش
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    شما اگر مشکلتان پذیرفته نشدن اعتبارات اسنادی است همان را بگویید. چرا میگویید سوئیفت باز نیست؟ سوئیف باز است و دولت هم همین را گفته. هر کس گفته سوئیف باز نیست دروغگو است و دولت هم این را ثابت کرده!
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    جالب است که در هشت سالی که افرادی راه های ارتباطی کشور را با دیگران قطع می کردند کجا بودند که حالا مشغول روزشماری پس از برجام هستند!!!
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    نویسنده محترم مقاله ظاهرا فرد باسوادی هستید. به سادگی می توانید وصل بودن بانکها (حتی با جزییات شعب مربوطه) را در وبسایت سویفت ببینید: www....com کار یک دقیقه است. وقت مردم را با سوالات مغرضانه نگیر.
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    حاجی سوئیفت وصله ولی بانکهای خصوصی تمایلی ندارن با ما کاتر کنن چون ریسک کار با ما زیاده و اعتبار سابق رو نداریم خراب کردن یک شبه صورت میگیره ولی ساختن سالها طول میکشه. شما مدیر بانک باشی و کشوری هم باشه که اگه باهاش کار کنی برات هزینه داره و گرفتاری میری باهاش قرارداد همکاری دیگه ببندی؟ خیر
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    خود آقایان با شعار این تحریم ها بی تاثیر است (کاغذ پاره ، قطعنامه دانتان پاره شود ...) این تحریم ها ایجاد کردن حالا از دولت و ملت طلب کار هستند
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    مام پیشنهاد میکنیم یک برنامه از علت و زمان بسته شدن سوییف تهیه بشه ...
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    صداسیما، صداوسیما اقدام انقلابی
  • صادق پور حسین معلم باز نشسته تبریزی ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    برنامه های صدا و سیما کاملا یکطرفه در اختیار دولت است و هیچوقت تحت فشار دولت چنین اجازه نخواهد داد
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    رسانه ملی گروگان دولته ، هر وقت از دولت انتقاد کنه دولت پول بهش نمی ده
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    مشرق واقعا سطحت بالاست دوست دارم خیلی ...
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    بنده یه مثال برای شما میزنم حضرتعالی یک تاجری هستی که کار و کاسبیت هم بد نیست بعد به یک دلیلی زندانی میشی( مثلا ورشکستگی و نداشتن پول طلبکاران یا اختلاس و خلاف و...به هر دلیلی) وقتی که از زندان ازاد میشی معامله کردن باهات منع قانونی نداره ولی ایا کسی باهات کار میکنه؟ اعتبار گذشته رو داری؟ یه مقداری به این مساله فکر کنید. اعتبار یک شبه از دست میرود ولی یک شبه به دست نمی اید قطعنامه ها کاغذ پاره نیست! و اتفاقا امضای رفع تحریم امضایی است که تحریم رو برمیداره ولی اعتبار رو برنمیگرداند
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    دوست عزیز , شمایی که ظاهرا آلمان نشینی , عدم دریافت یا پرداخت چه ربطی به سویفت داره؟ عدم کار کردن بانک ها با بانک های ایرانی مربوط به سیاست های اون بانک ها هست , ضمنا باز نکردن حساب جزو اختیارات خود اون بانکه , حالا به هر دلیلی برای ایرانی ها باز نیمکنند چه ارتباطی به سویفت داره؟
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    کارهای اقتصادی دولت احمدی نژاد را هم پخش کنه
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    بودجه صدا و سیما کلا باید قطع بشه
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    چه ارتباطی با سوئیفت داره!؟ این بانک ها تماما قبل از تحریم سوئیفنت بدون مشکل با ایران کار می کردن شما ما رو خر فرض کردی!؟؟
  • حسین ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    عزیز این اتفاق از وقتی‌ افتاد که سوئیفت هم جزو تحریمها شد و سیستنم سوئیفت ایران قطع شد ، سوئیفت در حقیقت یک خدمات شبکه هست که هنوز ظاهراً یک قسمت‌های مهمش را برای ایران راه نینداخته ، مثل اینه که به طرف شماره تلفن بدی ولی‌ تلفنش هنوز وصل نشده باشه ، خوب این به چه درد میخوره ؟ قبل از قطع شدن سوئیفت ۲ تا از این بانک‌ها که اسم بردم میشد از ایران به اونها پول فرستاد.
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    دوست عزیزی که اینقدر قشنگ نظر می دی پس بنظر شما ما باید مطابق میل امریکایی ها رفتار کنیم تا تحریم نشویم و اعتبار جهانی هم داشته باشیم درسته؟ اگر این فرمایش شماست پس مقاومت شیعه علی بودن خون دادن در راه حق و حقیقت چی می شه خوب اگر اینطوریه پس چرا انقلاب کردیم مشکل اینجاست که شما ها همه چیز را در ارتباط با غرب و کدخدا می دونید اگر سیاستمداران این مملکت کمی انقلابی بودند مملکت ما مجبور نبود چنین روز هایی را ببینه اگر اینقدر فساد توسط همین سیاستمداران در این مملکت بالا نبود دنیا مجبور می شد با ما تعامل کنه و دیگه افرادی مثل شما اینگونه نظر نمی دادند اگر ما هم مثل ژاپن یک ذره عرق ملی مون زیاد بود الان قدرتی بودیم برای خودمون اما چه حیف که فرهنگ منم منم و خودخواهی متاسفانه در کشور ما بالاست و همین باعث عقب ماندگی ما شده است
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    جمع کنید خودتون رو کل مملکت رو فساد بیکاری برداشته !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس