یک روزنامه اصلاح‌طلب در مطلبی هشدار آمیز به دولت نوشت:‌ عدم توجه به رکود اقتصادی و معیشت مردم می‌تواند شکست سنگین انتخاباتی برای روحانی به بار بیاورد.

رکود و تداوم نابه‌سامانی معیشت مردم؛ مساوی است با شکست انتخاباتی/ زنگ خطر برای روحانی به صدا درآمده استبه گزارش مشرق، روزنامه اصلاح‌طلب مردمسالاری در بخش سرمقاله امروز خود نوشت:

دولت روحاني از زمان روي کار آمدن توانسته است در برخي از حوزه‌ها به موفقيت‌هاي قابل توجهي دست يابد حوزه‌هايي نظير سياست خارجه،رفع تحريم‌هاي فراگير بين‌المللي، امنيت و ثبات داخلي و کاهش و کنترل تورم افسار‌گسيخته موارد مهمي ‌بوده‌اند که دولت روحاني در طي 2سال و نيم گذشته به توفيق نسبي دست يافته است. اما دو موضوع مهمي‌که مي‌تواند موفقيت و مقبوليت دولت روحاني را به شدت به محاق ببرد و شايد حتي شکست سنگين انتخاباتي را در انتخابات رياست جمهوري96 بر اين دولت تحميل نمايد اولي تداوم وضعيت رکود اقتصادي و دومي‌نيز عدم بهبود وضع معيشتي طبقات کم درآمد جامعه است.

در واقع اين دو موضوع مهم پاشنه‌آشيل دولت روحاني محسوب مي‌گردد و دولت اگر مايل است تا يک پيروزي انتخاباتي قاطع و بي‌دردسري داشته باشد مي‌بايست هرچه زودتر نسبت به حل اين دو معضل اقتصادي کمر همت بگمارد.

رکود اقتصادي که از سال 93 به اينطرف شروع شده است هنوز علائم بهبودي آن پديدار نگشته است و شواهد و قرائن حکايت از تداوم اين وضع اقتصادي در سال 95 دارد.امري که دولت مي‌بايست هر چه زودتر نسبت به اصلاحات سياست‌ها و به کارگيري راهبردهاي جديد در مورد آن اقدام فوري و عاجل نمايد.

در مورد چرايي بوجود آمدن چنين رکود اقتصادي عميقي توضيحات و دلائل زيادي ذکر شده است که تشريح آن در اين يادداشت نمي‌گنجد اما يک عامل مهم که در تداوم رکود در طي دوسال گذشته نقش پررنگي ايفا کرده است شکاف بالاي نرخ سود اسمي‌بانکها و نرخ تورم بوده است.

رکود و تداوم نابه‌سامانی معیشت مردم؛ مساوی است با شکست انتخاباتی/ زنگ خطر برای روحانی به صدا درآمده استاينکه چرا چنين حالتي در سيستم بانکي بوقوع پيوسته باز هم توضيحات ودلائلي براي آن متصور‌اند و نحوه حل اين معضل نيز از راه‌هاي مختلفي ذکر شده است که هرکدام موافقان و مخالفان زيادي دارد.اما آنچه که بديهي است اين است که چنين عدم تعادل مهمي‌ در اقتصاد و تداوم وضع نرخ سود حقيقي بالا در اقتصاد ايران تداوم رکود اقتصادي و افزايش نرخ بيکاري را رقم خواهد زد که در نهايت منجر به نارضايتي عمومي‌و ريزش آراي دولت روحاني خواهد شد.لذا حل فوري و عاجل اين مساله براي دولت اجتناب ناپذير خواهد بود.

چالش ديگر دولت روحاني که مي‌تواند شديدا بر موفقيت سياسي اين دولت اثرگذار باشد تداوم وضع نابسامان معيشتي دهک‌هاي درآمدي پايين جامعه است.مشارکت کمتر سياسي اين قشردر تهران و کلانشهرها(اطلاعات شهرستانها در دسترس نيست) نسبت به دوره‌هاي گذشته انتخاباتي در انتخابات 7 اسفند 94 اگر چه که به موفقيت جريان حامي‌دولت در انتخابات کمک نمود اما اين زنگ خطر مهم را براي دولت روحاني مي‌بايست به صدا درآورده باشد که اگر به درستي اين قشر را نماينده‌اي از گروه‌هاي مردمي‌در مناطق شهري کوچک و کمتر توسعه يافته کشور بدانيم آنگاه مشارکت انتخاباتي کمتر اين عزيزان به منزله ريزش سنگين و نارضايتي گسترده آراي ايشان از دولت روحاني تلقي مي‌گردد يعني به عبارتي دولت محترم نتوانسته آراي مهمترين قشر مردمي ‌که تعيين‌کننده‌ترين نقش را در انتخابات رياست جمهوري ايفا مي‌کنند جلب نمايد.لذا اتخاذ سياست‌هاي حمايتي و موثر دولت در اين زمينه بسيار راهگشاست.

به نظر مي‌رسد يکي از بهترين وکم‌هزينه‌ترين اينگونه از سياست‌ها اصلاح روند پرداخت يارانه‌هاست. تعلل دولت در زمينه حذف يارانه دهک‌هاي پردرآمدتر و انتقال منابع مالي آزاد به دهک‌هاي کم درآمدتر بيش از اين جايز نخواهد بود.اين سياست درست مي‌تواند حتي به علت ميل نهايي به مصرف بالاتر اين قشر به کاهش رکود اقتصادي نيز مثمر ثمر واقع گردد.

توجه بيشتر به بخش کشاورزي به عنوان يکي از منابع مهم درآمدي روستاييان مي‌بايست نقش پررنگتري در برنامه‌هاي حمايتي دولت بازي کند.ارائه مشوق‌هاي مالياتي و زيرساختي به سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي براي سرمايه‌گذاري و کارآفريني در بخش روستايي و شهرهاي کوچک و کمتر توسعه يافته کشور مي‌تواند بسيار مفيد باشد. در نهايت اينکه توجه و تاکيد بيشتر بر قشر کم‌درآمد جامعه براي دولت روحاني بسيار حياتي است تا بتواند همچنان جايگاه سياسي خود را حفظ نمايد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    رکود پدر صنعت رو در آورده برجام که هیچی ما ندیدیم. اینهایی که خوشحالی می کردند برا برجام کجان؟؟؟
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    گاوچرون کجایی ماست مالی کنی ...
  • ناشناس ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    روحانی 3 سال از عمر دولت خودش را در مذاکرات بی نتیجه هسته ای تلف کرد و بعید میدانم در یکسال باقی مانده بتواند اقدام مثبتی جهت خروج از رکود و بهبود معیشت اقشار ضعیف و منوسط جامعه صورت بدهد.
  • ناشناس ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    یکسال دیگه نبود !
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    من 45 سالمه و تا حالا به هیچ کس رای ندادم و شناسنامه ام سفیده ولی اگه احمگی نژاد کاندید بشه حاضرم به اون رای بدهم که بهتر از روباحیه.
  • ناشناس ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    با کارهای دکتر هرروز حاج محمود رو یاد می کنیم باوجود گرانی شرمنده مردم توی عید نبودیم توی هیچ حوزه ای هم پیشرفت نکردیم تازه پسرفت هم کردیم دیگه توجه ای به پیشرفت کشور ندارن فقط شده برجام رسوندیم به فرجام آب خوردن مردم درست میشه و... درست میشه. من اونایی که سنگ این دولتو به سینه میزنن چیکاره این دولتن این دولت پورشه سوارتون نمی کنه.
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    اگر اعتبار ایرانیان در دنیا بالا رفته که نرفته پس سیاست خارجه این دولت در حال تعظیم موفق بوده در این دنیا که تمام رسانه ها دست طرف مقابل ماست باید کنار تمام ارتباطات، شدیدا و اساسا به فکر تقویت داخلی باشیم هر چند که خط فکری این دولت در مقابل آن است
  • ناشناس ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    رکود اقتصادی باعث شکست اتتخاباتی می شود انشاءالله چون وعدهای که داده بودند تحقق پیدا نکرد
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    احمدی نژاد در ماه های پایانی سال کولاک می کند و تردید ندارم روحانی از مناظره انتخاباتی 96با احمدی نژاد بیماری را بهانه می کند و از این مناظره فرار می کند مضافا این که احمدی نژاد در این سکوت 3ساله با 300هزارپرونده قطور از دولت اعتدال به مناظره می آید و این باربا چهل ملیون رای پیروز انتخابات می شود و رای روحانی هشت ملیون و یک نفر می شود که هشت ملیون از تهران از خدا بی خبر رای می آورد آن یک نفر هم گاوچرون نگون بخت و پخمه است که به او رای خواهد داد
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    این دولت واداده اقتصادی شش ماه دیگر تبعات منفی نقدینگی هزار هزار میلیاردی را خواهد دید رکود تورمی گریبان گیر کشور خواهد شد نمی توان بین رکود و تورم یکی را انتخاب کرد. نمی شود که تورم را مهار کرد و رکود را نادیده گرفت زیرا کنترل رکود بسیار مهم تر از کنترل تورم است. دولت یازدهم اگر می خواست تورم را مهار کند باید نیم نگاهی هم به رکود می انداخت که در وضع رکود فعلی قرار نگیریم. خروج از رکود بسیار سخت تر از کنترل تورم است.
  • بی نام ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    زنده باااااااااد محمود احمدی نژاد
  • ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    مثل احمدی تژاد و اصولگراها؟!
  • رضا ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    بسه دیگه
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    فقط جلیلی
  • پوسایدن ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    دکتر محمود جانتان مسبب این فلاکت و رکود ! روحانی با بیست میلیارد دلار درامد نفتی میخاد چکار کنه؟ همین که حقوق کارمندان بده ، عالی ، محمود جونتون سالی دویست میلیارد دلار درامد مفت داشت ، چکار کرد؟؟ پول ملی و اعتبار ملی از پول افغانی و سوری کمتر کرد ، تورم افسارگسیخته کرد و پراید هفت میلیونی کرد بیست میلیون و کلا یه عده صراف و طلا فروش کرد قارون ، حالا میخاست مسکن مهر هم نسازه!!!!!!!!!
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    خریت که شاخ و دم نداره تو اگر تا الان رای نداده باشی میایی به احمدی نژاد رای بدی!!!؟؟؟برو عمو خودتی کامنتی چند؟
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    به عشق هرچی مرده احمدی بر می گرده
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    همون که دلار 10000 تومن نشده جای شکرش باقی !
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    خواب دیدی خیر
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    :)) باشه
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    تورمی نژاد !
  • ضد اصلاحاتی ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    زنده باد زنده باد زنده باد
  • علی ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    احمدی نژاد بیاد بالای 22 میلیون رای میاره
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    چه شود مناظره احمدی نژاد.. جلیلی.. حسن عباسی یه طرف روحانی با کل دار و دسته ش با هرکس دوست داره یه طرف دیگه واقعا دیدنیه به 5 دقیقه نمیکشه چیز چیزا شروع میشه
  • ابراهیم ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    کجاییی مرد بی ادعا(مردمی نژاد)که جات خالیه.گرونی های احمدی هم نوش جونمون بود اما این ...
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    رکود و تداوم نابسامانی معیشت مردم مساوی است با شکست انتخاباتی روحانی و شادی مشرق
  • هدهد ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    و شهد شاهد من أهلها !!! گاوچرون برس به داد دولت که ..........
  • برنطین بهشت رودان ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    ما آماده کامل جهت حضور و کاندیداتوری ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی نژاد هستیم. مقدمات لازم بابت تبلیغات ایشان در شهرستان و استان خود را فراهم می کنیم. شمارش معکوس شروع شده است. به یقین از هر کسی که می پرسم فقط می گوید: دکتر احمدی نژاد. او مردی از جنس خود مردم و برای خدمت و محرومیت زدایی و رفاه و آرامش مستضعفان بوده است.با تمام قوا و نیرو می خواهم فردی واقعی دکتر احمدی نژاد را برای عموم مردم بازگو کنم و رفع شبهات و دروغ پردازی ها کنم...
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    متاسفانه آقای احمدی نژاد هم نشان داد ظرفیت ولایت پذیری محدودی دارد و او هم خالی از این ضعف نیست با این همه از وضع موجود بهتر است.
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    شاید احمدی نژاد نباشه اما اگر ما رای ندهیم باید عواقب رای دادن دیگران را تحمل کنیم
  • ناشناس ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    میانگین قیمت نفت در دولت قبل 75 دلار بوده و در این دولت 72 دلار است و دولت قبل دلار را به مدت 6 سال به نرخ 1000 تومان میفروخت و بودجه اش را تامین می کرد اما دولت روحانی با نرخ 3400 به بالا میفروشد و کسر بودجه اش را هم با برداشت از صندوق توسعه ملی جبران می کند.
  • الف رسول پور ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    قابل توجه جناب نروژی: ادب مرد بهتر از دولتشه. اگه حقیقتا نروژی هستی پس بهتره به میزبانت توهین نفرمایی. گاوچرون در تمام مدتی که نظرش اغلب مخالف با نظر ماها بود ولی به امثال ما توهین نمی کرد. حالا نقد ار دولت رو میتونیم بخاطر برخی از حقوقتان در ایران بپذیریم ولی نقد از هموطنان پذیرفتنی نیست. ما در هر طیف اصولی و اصلاحی باشیم قبل از همه هموطنیم پس انصاف بده که «نگون بخت و پخمه» گفتنت به هموطنمون برامون دشوار باشه.
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    احمدی نژاد خوبه. باید خیلی حواس خودش و طرفداراش جمع باشه چون مردم نشون داده ند تو لحظه های آخر همه چی عوض میشه،متاسفانه مثل امتخابات دور قبل که رای روحانی از هیچی به پنجاه درصد تبدیل شد. همه باید از همین الان تبلیعات کنند برای احمدی نژاد چون هنوز هم خیلی از مردم ... رو که بسیار هم با جدیت میگه باور می کنند و حامی ش هستند.
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    فقط تو خوبی!
  • سر به دار ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    گاوچرون کجایی .......دقیقا کجایی.......... مردی بیا از مردم سالاری انتقاد کن !!!!
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    این نبود کشیدن دوستمون از نبود کشیدن های خدمت سربازیه، کسایی که خدمت سربازی رفتن میدونن اون چی میگه!
  • رکود زده ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    ابتدا فکر می کردیم این کلید برای باز کردن بعدا فهمیدیم برای قفل کردن بوده
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    فقط احمدی نژاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس