136شهر و روستای ایران در مدار خطر سیل قرار گرفته و آسیب هایی نیز به شهرهای مختلف کشور از جمله خوزستان، اهواز، کرمانشاه و ... وارد ساخته است.

136 شهر و روستای ایران در مدار سیل / پیام رئیس جمهور از ترکیه برای امداد و نجات سیل زدگان/دستور سرلشکر جعفری به سپاه‌‌های استانی برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زدهبه گزارش مشرق– درحالی که رئیس جمهور و هئیت دولت در کشور ترکیه به سر می برد ۱۳۶ شهر و روستای ایران در مدار سیل و خطرات ناشی از آن قرار گرفته است. در این راستا استان خوزستان که تا پیش از این از گردوخاک و بحران ریزگردها در رنج بود، بیشترین فشار سیل را متحمل شده است.

۱۳۶ شهر و روستای ایران در مدار سیل

در همین رابطه، ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام گزارش سیل و آبگرفتگی طی 72 ساعت گذشته، گفت: امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در استان‌های متاثر از سیل و آبگرفتگی به 2 هزار و 500 تن از هموطنان خدمات اسکان اضطراری با برپایی 548 دستگاه چادر امدادی ارائه کردند و آب از 325 واحد مسکونی تخلیه شد؛ تاکنون 136 شهر، روستا و مناطق عشایرنشین نیز از سوی امدادگران هلال احمر امدادرسانی شده است.[1]

چرخساز با بیان اینکه به‌دنبال بارش‌های 3 روز گذشته، امدادگران خدمات لازم را به پنج هزار و 600 تن از متاثران از سیل و آب‌گرفتگی در 12 استان کشور ارائه کردند، اظهارداشت: استان های لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال، همدان، اصفهان، خراسان شمالی و رضوی، کردستان و آذربایجان شرقی طی بارش‌های اخیر متاثر از سیل و آبگرفتگی بودند.

به گزارش هلال احمر، به گفته رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر، امدادرسانی در استان‌های خوزستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و اصفهان همچنان ادامه دارد.

چرخساز با اشاره به انجام عملیات برف و کولاک طی 72 ساعت گذشته، افزود: سه استان استان لرستان، اصفهان و گیلان متاثر از برف و کولاک بوده است که امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در 9 محور اقدام به امدادرسانی به متاثران از برف و کولاک کردند.

136 شهر و روستای ایران در مدار سیل / پیام رئیس جمهور از ترکیه برای امداد و نجات سیل زدگان/دستور سرلشکر جعفری به سپاه‌‌های استانی برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زدهخوزستان غرق در آب شد/ رکورد آبگیری سد دز شکست

خوزستان یکی از شهرهای مهم کشور است که در دولت یازدهم به آسیب پذیرترین استان کشور تبدیل شده است. تا پیش از این نام این استان جنوبی کشور را با گردو خاک و ریزگردها می شناختیم اما این روزها سیل بلای خانمان سوز زندگی خوزستانی ها شده است. این درحالی است که قبل از بارش باران و وقوع سیل در این استان، گردو خاکی که دو منشاء داخلی و خارجی داشت این استان را دوباره بحرانی و خاک آلود کرده بود؛ تا جایی که مدارس این استان تعطیل اعلام شده و رفت و آمد برای افراد آسیب پذیر نیز پرخطر گزارش شد.[2] به نظر می رسد تغییرات جوی آب و هوایی و محیط زیستی، استان خوزستان را به منطقه ای تبدیل ساخته که زندگی در آن این روزها مشکل است.

در همین راستا، علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اعلام مهار سیلاب بزرگ کارون در سد دز و سفر وزیر نیرو برای بررسی وضعیت خوزستان اظهارداشت: بارش‌های شدیدی که از دیروز در مناطق غرب و جنوب‌غربی کشور آغاز شده، باعث جریان سیلاب در رودخانه‌های استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان شده است؛ اوج این بارش‌ها در حوضه کارون بزرگ و سد دز بوده که روز گذشته باعث جاری شدن سیلابی با شدت ۸ هزار مترمکعب در ثانیه شده که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو گفت: با وجود این سدها در خوزستان در این مدت علاوه بر مهار و تسکین سیلاب، حجم آب بسیار خوبی وارد مخازن سدها شده، اما نبود این سدها باعث خسارت بسیار شدید به شهرها و روستاهای مسیر رودخانه از جمله شهر اهواز می‌شد.

دائمی از مهار سیلاب بزرگ کارون در سد دز خبر داد و گفت: اگر سدهای خوزستان نبودند، خسارت این سیلاب در خوزستان بسیار شدید و غیرقابل جبران می‌شد. وی ادامه داد: بزرگترین سیل سال‌های اخیر در کارون در تاریخ ۲۳ اسفند ۸۳ بوده که آن سیلاب هم حدود ۷ هزار مترمکعب در ثانیه بوده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه خوشبختانه این سیلاب در سد دز تسکین پیدا کرده و آسیب‌ها به حداقل رسیده است، گفت: سیلاب در حال حاضر رو به کاهش است و امروز به ۵.۸ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است، همزمان با ورود این حجم بسیار بزرگ آب، دریچه‌های سد نیز باز شده و تخلیه سیلاب با سرعت ۴ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه به پایین دست در دست انجام است.

وی افزود: بیش از ۱۰ سال است که این منطقه در خشکسالی به سر می‌برد و مناطق حاشیه رودخانه‌ها و دشت‌های سیلابی در این مدت توسعه پیدا کرده‌اند و بروز این سیلاب باعث شده برخی از این روستاها و دشت‌های کشاورزی تحت تاثیر سیل قرار بگیرند.[3]

دائمی ادامه داد: در زمان آغاز یک طرح سدسازی و در ادامه در زمان اختصاص اعتبار برای سدهایی که هم از نظر توجیه اقتصادی و محیط ‌زیستی مورد تایید هستند، انتقادهای فراوان غیرکارشناسی صورت می‌گیرد اما در مواقع بحران‌های اینچنینی می‌توان دید که این اعتبارها اگر برای ساخت سد استفاده نمی‌شد، باید برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل هزینه می‌شد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه یکی از مباحث مهم بحث اقتصاد مقاومتی موضوع تاب‌آوری و پایداری است افزود: در همین راستا شهرهای ما نباید در مقابل حوادثی مانند سیلاب شکننده باشند، طرح‌هایی نظیر ایجاد سدهای پیوسته در رودخانه‌هایی که پتانسیل سیلابی شدن دارند، در همین زمینه اجرا می‌شود تا علاوه بر کنترل این خطر طبیعی، باعث ذخیره‌سازی آب و استفاده بهینه از این ظرفیت برای کارهای کشاورزی و شرب می‌شود.

همچنین سیلاب های ناشی از طغیان رودخانه کارون به اهواز رسید و اهالی چند روستای این شهرستان را با سیلاب درگیر کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: در اهواز روستاهای گبیر یک، جسانیه و بنی سادات متأثر از سیل شده اند.[4]

علی خدادادی می افزاید: ۱۲۰ خانوار متشکل از ۵۴۰ نفر در این روستاها با سیلاب درگیر شده اند.

136 شهر و روستای ایران در مدار سیل / پیام رئیس جمهور از ترکیه برای امداد و نجات سیل زدگان/دستور سرلشکر جعفری به سپاه‌‌های استانی برای امدادرسانیآب گرفتگی معابر شهر مشهد / وقوع 100 حادثه در شطح شهر

بارش های سیل آسای عصر پنجشنبه در مشهد که تا پاسی از شب ادامه داشت موجب آبگرفتکی بسیاری از معابر و اختلال در تردد وسایل نقلیه در این شهر و آبگرفتگی بیش از دو هزار واحد صنفی و مسکونی شد.

وقوع بارندگی و آبگرفتگی معابر شهری که با سقوط بسیاری از درختان و داربست های ساختمانی در سطح شهر مشهد همراه بود تمامی ایستگاه های آتش نشانی این شهر را شب گذشته به حالت آماده باش درآورد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد با بیان اینکه تغییرات جوی و وزش باد شدید ۱۰۰ حادثه در شب گذشته در این شهر رقم زد به مهر گفت: توفان شب گذشته و تغییر ناگهانی آب و هوا تمامی ۴۵ ایستگاه آتش‌نشانی را به حالت آماده باش کامل در آورد.

آتشپاد دوم جعفری گفت: از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه عصر پنجشنبه تا ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه ماموران این سازمان برای ۱۰۰ مورد حادثه آب گرفتگی، سقوط درخت بر روی خودرو نجات سرنشینان خودرو و در محاصره سیل و همچنین سقوط داربست به محل حادثه اعزام شدند.

وی اظهار کرد: در حوادث شب گذشته تعداد ۷۵ واحد منزل مسکونی دچار آبگرفتگی شد که تعداد ۴۱ مورد مربوط به منطقه آزادشهر بود.

وی افزود: همچنین شب گذشته تعداد ۱۵ معبر اصلی از جمله میدان استقلال و میدان امام حسین(ع) دچار آبگرفتگی شد که با استفاده از موتور پمپ نسبت به تخلیه آب در این مناطق اقدام شد.[5]

آخرین وضعیت امدادرسانی در ایلام

مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام ضمن تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی در سیل استان ایلام، گفت: ۱۲ خانوار در شهرستان ایوان و دهلران توسط هلال احمر از حادثه سیل نجات یافته اند.


محمد سلیمانی اظهار کرد: در شهرستان ایوان شش خانوار به ظرفیت ۲۸ نفر دچار حادثه ناشی از سیل شده که همه این افراد در صحت و سلامت بوده و امدادرسانی به موقع جمعیت هلال احمر به این افراد مانع اتفاق دردناکی شد[6].

مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام گفت: همچنین در شهرستان دهلران نیز شش خانوار با جمعیت ۳۴ نفر دچار صدمه ناشی از سیلاب شده که ۳۰ نفر از این افراد در سلامت کامل هستند و چهار نفر نیز مصدوم که این افراد نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.


136 شهر و روستای ایران در مدار سیل / پیام رئیس جمهور از ترکیه برای امداد و نجات سیل زدگان/دستور سرلشکر جعفری به سپاه‌‌های استانی برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زدهروستاهای لرستان در محاصره سیل و تخریب تاسیسات زیربنایی

بارش باران شدید در استان لرستان سبب طغیان رودخانه ها و محاصره روستاها در سیل شده است و تاسیسات زیرساختی در تعدادی زیادی از روستاها تخریب جدی شده است.

بارش شدید باران در 48 ساعت گذشته در استان لرستان خسارات زیادی به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و زیربنایی شهرهای مختلف استان به ویژه مناطق روستایی وارد کرده است و تیم‌های امدادی همچنان مشغول امدادرسانی به مناطق آسیب دیده هستند و تیم‌های اجرایی نیز در حال جمع بندی خسارات وارده هستند که تاکنون میزان دقیق آن مشخص نشده است.

اما آخرین خبرها از وارد شدن خسارات زیادی در استان حکایت دارد.

سرهنگ مرتضی چغلوند اظهار داشت: در حال حاضر محور پلدختر به خرم‌آباد به دلیل آب‌گرفتگی مسدود است.

محمد دارایی معاون امداد و نجات استان لرستان نیز با اشاره به امدادرسانی انجام‌شده این سازمان از روز گذشته تاکنون اظهار داشت: در جهت امدادرسانی به سیل‌زدگان استان، 86 نفر نجات‌گر در قالب 28 تیم عملیاتی به مناطق سیل زده اعزام‌شده است.

وی افزود: آسیب دیدگان سیلاب اخیر 1400 نفر در قالب 298 خانوار بوده که تاکنون به هزار و 259 نفر امدادرسانی شده است.[7]

امدادرسانی به ۴۴ خانوار سیل‌زده در کرمانشاه

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه گفت: به‌دنبال بارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی‌های اخیر به ۴۴ خانوار سیل‌زده در استان کرمانشاه امدادرسانی شدند.

جهانگیر پور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسن اظهار داشت: به‌دنبال بارندگی‌های اخیر و وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی در نقاط مختلف استان به 44 خانوار گرفتار و آسیب‌دیده در سیلاب‌های اخیر، ساکن در شهرستان کرمانشاه، بخش‌ها و روستاهای تابعه، شهرستان‌های هرسین، کنگاور، اسلام‌آباد غرب و سنقر و کلیایی امدادرسانی شد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه افزود: به‌دنبال اخطار هواشناسی از روز 22 فروردین برای وقوع بارش‌ها در نقاط مختلف استان، 500 نیرو در قالب 100 تیم عملیاتی امداد و نجات برای مقابله با حوادث احتمالی به‌دنبال وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی در آماده‌باش کامل قرار گرفتند.

پور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسن با اشاره به امدادرسانی به 211 نفر در طول 3 روز گذشته، بیان کرد: در طول 3 روز گذشته 48 تیم امداد و نجات به مناطق مختلف اعزام شده و در این عملیات‌ها از 30 دستگاه آمبولانس و خودروهای کمک‌یار امدادی و تجهیزاتی مانند کف‌کش و موتور پمپ استفاده شده است.

وی گفت: در این مدت 218 بسته مواد غذایی شامل کنسرو، برنج و خشکبار، قند و شکر و اقلام زیستی و زیرانداز میان آسیب دیدگان که بیشتر در شهرستانهای کرمانشاه، هر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سین، اسلام‌آباد غرب، کنگاور و سنقر ‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌‌‌‌کلیا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی بودند، توزیع شد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه با اشاره به کمک‌رسانی به سایر استان‌های همجوار گفت: در این مدت با توجه به وقوع بارند‌‌‌گی‌ها در سایر استان‌ها به منظور کمک‌‌رسانی به آسیب دیدگان در این استان‌ها تیمهای امدادی اعزام شدند.

پور‌‌‌‌حسن با اشاره به امدادرسانی به پنج خانوار عشایری در استان لرستان در اثر طغیان رودخانه و انسداد راه مواصلاتی خانوار‌‌‌ها، بیان کرد: با همکاری تیمهای عملیاتی امداد و نجات و اعزام بالگرد هوایی استان سه نفر که در رودخانه سیمره واقع در استان ایلام گرفتار شدند، نجات یافتند.[8]

هشدار نسبت به جاری شدن سیلاب در تهران

مدیریت بحران با هشدار نسبت به احتمال جاری شدن سیل و سیلاب در شمال تهران از شهروندان خواست که از سکونت در حاشیه رودها و سفرهای غیرضرور در محورهای شمالی خودداری کنند.

هادی رحمتی، مدیرکل بحران استان تهران با هشدار نسبت به احتمال جاری شدن سیلاب در شمال تهران، اظهار کرد: طبق پیش بینی‌های هواشناسی سامانه بارشی که در جنوب غرب کشور فعال بود به سمت شمال شرق کشور در حال حرکت است و بر همین اساس پیش‌بینی هواشناسی بر این است که از بعدازظهر امروز سامانه بارشی به تهران برسد.

وی ادامه داد: بر همین اساس پیش‌بینی بارش در استان تهران به ویژه نقاط شمالی استان و ارتفاعات البرز احتمال طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب وجود دارد. به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود از سکونت در حاشیه رودها و مسیل‌ها خوددری کنند.

مدیرکل بحران استان تهران با تأکید بر اینکه آماده‌باش در برابر سیل و اتخاذ تمهیدات لازم به دستگاه‌های اجرایی و امدادی اعلام شده است،‌ خاطر نشان کرد: حوضه آبریز استان تهران با بیش از 9 رودخانه و مسیل در شمال تهران واقع شده اما احتمال طغیان رودخانه‌ها در ادامه مسیر و مسیل‌ها وجود دارد. از این‌رو هشدار مدیریت بحران به شهروندان این است که نه فقط در اطراف رودخانه های شمال تهران بلکه در اطراف هیچ یک از رودخانه‌های تهران مستقر نشوند.

136 شهر و روستای ایران در مدار سیل / پیام رئیس جمهور از ترکیه برای امداد و نجات سیل زدگان/دستور سرلشکر جعفری به سپاه‌‌های استانی برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده

وی با اشاره به شهروندانی که برای کوهنوردی به ارتفاعات تهران رفته‌اند، گفت: این افراد نیز بهتر است طی امروز و فردا از این اقدام صرف‌نظر کنند.


پیام رئیس جمهور از ترکیه برای امداد و نجات سیل زدگان

رئیس‌‌جمهوری گفت: برای رسیدگی به مشکلات حادثه سیل اخیر دستورات لازم به معاون اول رییس‌‌جمهوری داده شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر آسیب‌ها و مشکلاتی که در برخی مناطق کشور به وجود آمده برطرف شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی شامگاه پنج‌شنبه در دیدار ایرانیان مقیم ترکیه در استانبول درباره وقوع سیل در برخی از مناطق کشور، گفت: برای رسیدگی به مشکلات این حادثه دستورات لازم به معاون اول رییس‌ جمهوری داده شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر آسیب‌ها و مشکلاتی که در برخی مناطق کشور به وجود آمده برطرف شود.


136 شهر و روستای ایران در مدار سیل / پیام رئیس جمهور از ترکیه برای امداد و نجات سیل زدگان/دستور سرلشکر جعفری به سپاه‌‌های استانی برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زدهدستور سرلشکر جعفری به سپاه‌‌های استانی برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده

سخنگوی سپاه پاسداران گفت:‌ سرلشکر جعفری به فرماندهان سپاه‌های استانی دستور داده تا به امدادرسانی مناطق سیل‌زده بپردازند.


سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دستور سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران به سپاه‌های استانی برای کمک به مناطق سیل‌زده خبر داد و گفت:‌ علیرغم درگیری بخش عمده‌ای از ظرفیت سپاه به خصوص در نیروی زمینی در رزمایش امنیتی پیامبر اعظم که در منطقه جنوب شرق کشور در حال اجراست، سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه به فرماندهان سپاه‌های استانی دستور داد تا در استان‌هایی که درگیر موضوع سیل شده‌اند و یا بیم خطر سیل‌زدگی در آنها وجود دارد از تمام ظرفیت‌های خود برای امدادرسانی به مردم و کمک به مسئولین ذیربط استفاده کنند.


وی افزود: در این ابلاغیه آمده که در صورت نیاز به تجهیزات بیشتر از ظرفیت پروازی هوانیروز سپاه و یگان‌های پروازی نیروی هوافضا نیز استفاده شود.[9]



[1] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/01/27/1048897

[2] http://www.isna.ir/fa/news/95012409999

[3] http://www.mehrnews.com/news/3598946/

[4] http://www.mehrnews.com/news/3598944

[5] http://www.mehrnews.com/news/3598996

[6] http://www.mehrnews.com/news/3598948

[7] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/01/26/1048529

[8] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/01/26/1048491

[9] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/01/27/1048866


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • کارشناس ارشد آب از خوزستان ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    آقای پاپی نماینده مردم دزفول در مجلس گفت مدیران وزارت نیرو باید از یک روز قبل از سرریز شدن سد دز آب را رها سازی میکردند تا با سرریز کردن سد دز مجبور نمیشدند یک مرتبه حجم زیادی را رها سازی کنند.این حرف کاملا درست است اما مشکل اینست که مدیریت رودخانه ها در ایران بصورت استانی است.مثلا مدیریت رودخانه دز یا کارون یا کرخه و... در خوزستان از جایی شروع میشود که رود خانه وارد حوزه مرز استانی خوزستان میشود.این درحالیست که اتفاقات و سیلابی شدن در استان های بالا دست و مجاور رخ میدهد و سپس وارد خوزستان میشود و تاثیر و تخریب آن در پایین دست و در شهرهای خوزستان رخ میدهد.این مدیریت اشتباه است و باید مدیریت و کنترل همه رودخانه های کشور و بویژه به پایین دست رودخانه جایی که بیشترین تاثیر را دارد داده شود تا شاهد چنین فجایعی نباشیم.
  • اهوازی ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    یا گرد و خاک است یا سیل.به داد مردم خوزستان برسید
  • مهندس روخانه ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    مدیریت و پایش رودخانه ها باید به مناطق پایین دست داده شود.رودخانه ها از چند استان میگذرند و سیلابی شدن آنها در بلا دست است اما بیشترین تاثیر آنها در مناطق پایین دست است.رود دز یا کارون و کرخه و مارون و زهره و... در بالا دست سیلابی میشوند اما مدیریت آنها در بالا دست در دست خوزستان نیست سپس ناگهانی وارد خوزستان میشوند و شهرهای خوزستان دچار گرفتاری میشوند.راهکار اینست که مدیریت و پایش یکپارچه بر رودخانه ها اعمال شود و مدیریت رودخانه ها به شهرهای پایین دست داده شود تا برنامه ریزی درست انجام شود.
  • اهوازی ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    این سیلاب که به گفته کارشناسان هر هزار تا ده هزار سال یکبار اتفاق می افتد نباید باعث طمع مافیای انتقال آب شود.
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    همین مدیریت زاینده رود دست اصفهان است بسه استانهای پایین دست باید درصدی از آبی را که برداشت میکنند برای آبخیزداری و افزایش پوشش گیاهی به استانهای بالا دست بدهند
  • ناشناس ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    یا گرد و خاک است یا سیل.حالا هم اصفهانی ها و مافیای آب سیلاب را که فقط در حوزه دز بود را بهانه می کنند و میخواهند پروژه انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون را جدی تر کنند و خوزستان را خشک و نابود و مردم را بدبخت و بیچاره.
  • ناشناس ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    این پروژه های انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون و ... باعث اختلافات شدید قومیتی و بد بینی مردم نسبت بعضی از استان ها شده است
  • ناشناس ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    استاندار خوزستان گفت خسارت ها بجای خود اما این سیلاب باعث شد که تا حدی تالاب شادگان و تالاب هویزه یا هور هویزه آبگیری شود و حداقل از گرد و غبار با منشا داخلی تا حدی آسوده شویم.ببینید طرح انتقال آب از کارون و دز به اصفهان و قم و کرمان و یزد و... چه خسارتی به رودخانه های کشور زده و آبی که میبایست وارد این تالاب ها شود را برداشت میکنند و رودخانه ها کم آب و تالاب ها خشک و گرد و غبار با منشا داخلی نفس مردم را میگیرد
  • ناشناس ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    بعد از جنگ مصیبت بارترین فاجعه در خوزستان انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز و نابودی محیط زیست خوزستان است
  • ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    مشرق چرا دروغ میگی: آب هست ولی کمه
  • خوزستاني ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    سلام خسته نباشيد ((سيلاب در خوزستان از باران در اين منطقه نبود)) سيلاب و خسارات سنگين بوجود آمده در شهرها و روستاهاي پايين دست سد دز (دزفول ، انديمشك و شوش) از باران رگباري منطقه نبود بلكه بخاطر رهاسازي حجم عظيم و گسترده آب از سرريز اين سد تنها در بازه زماني يكروز (پنجشنبه) اتفاق افتاد. لازم به ذكر است با توجه به خسارات سنگين منطقه ، سوالي مهم و اساسي در افكار عمومي و در شبكه هاي اجتماعي بطور وسيع و پرتعداد منتشر شد كه جاي تأمل ، بررسي و پاسخگويست :
  • سلام ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    وزارت نیر برای مهار آبها و کنترل تهدید سیلابها به فرصتها هیچ برنامه ای ندارد - آنقدر که با تحلیلهای سطحی با مصرف آب و اقتصاد آب بازی می کنند با برنامه کنترل و نگهداری آب تحت هر شرایطی خدا حافظی کرده اند معادل چه مقدار مصرف کشور در این بحران آب به هدر رفت این فرصتهای نزول باران بازهم تکرار خواهد شد اگر وزارت نیرو بجای مبارزه با مردم در جهت تولیدات کشاورزی از خواب بیدار شود و قطره ای از این آبهارا نگذارد به هدر برود بهترین راه است - آبهای سد دز را هدر دادند به صورت کنترل شده چرا برای مهار بعد از رهاسازی برنامه ای نبوده است - کشور از سوء مدیریت دولتی ها دارد زجر می برد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس