فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس، اعلام کرد تصمیم روسیه مبنی بر خارج کردن بخش اعظم نیروی هوایی این کشور از روسیه،اگر با انتقال قدرت سیاسی در دمشق هم‌راه باشد، در اوضاع این کشور جنگ زده نقش مثبتی ایفا خواهد کرد.

گروه بین‌الملل مشرق- دوشنبه 24 اسفند، ولادیمیر پوتین خبر از عقب‌نشینی بخش عمده‌ای از نیروهای نظامی روسیه از سوریه داد. این خبر که کارشناسان و تحلیلگران بین‌المللی و حتی مقامات غربی را غافل‌گیر کرد، در حالی اعلام شد که پوتین گفت کشورش به آن‌چه در سوریه دنبال می‌کرد، رسیده است.

مشرق پیش‌تر در خصوص دلایل و پیامدهای این تصمیم پوتین با «براندون توربویل» و «اینسا سینکویووا» مصاحبه کرده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، اخبار و واکنش‌هایی است که از زمان اعلام خبر عقب‌نشینی روسیه از سوریه تا کنون رخ داده است.

واکنش مقامات و رسانه‌های جهان به تصمیم جدید پوتین درباره سوریه

ایتارتاس-پوتین رئیس‌جمهور روسیه دستور آغاز خروج نیروهای این کشور از سوریه را صادر کرد.وی ابراز امیدواری کرد که خروج نیروهای روسیه از سوریه انگیزه خوبی برای مذاکرات سیاسی برای حل بحران سوریه را ایجاد کند. ۱۵مارس (سه‌شنبه 25 اسفند) زمان آغاز خروج نیروهای این کشور خواهد بود.

المیادین-دفتر ریاست‌جمهوری سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو و دمشق توافق کردند که روسیه تعداد نیروهای خود در سوریه را کاهش دهد.ریاست‌جمهوری سوریه در ادامه اعلام کرد که توافق بین مسکو و دمشق در تماس تلفنی بین بشار اسد و ولادیمیر پوتین حاصل شد.

رویترز-یک مقام ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه گفته اطلاعی از تصمیم مسکو برای خروج نیروهایش از سوریه ندارد.

اسپوتنیک-دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین نیز از گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین با بشار اسد خبر داد و گفت که پوتین خروج بخش اصلی نیروهای روسی را به اطلاع رئیس‌جمهوری سوریه رسانده است.

اسپوتنیک-رئیس‌جمهور روسیه در نشست دوجانبه با وزیر دفاع روسیه گفته است که پایگاه حمیمیم در طرطوس باقی خواهد ماند و هم‌چنین سامانه موشکی جدیدی با وجود موشک‌های اس۴۰۰تشکیل خواهد شد.

اینترفکس-ریاض نعسان آغاسخنگوی هیأت مذاکره‌کننده معارضان سوریه، در واکنش به خبر خروج بخش اصلی نیروهای روسیه از سوریه، گفت: اگر عقب‌نشینی نیروهای روسیه، جدی باشد، گام مثبتی برای مذاکرات صلح محسوب می‌شود.وی ادامه داد: عقب‌نشینی نیروهای روسیه، فشار بر نظام سوریه را افزایش داده و به تغییرات خوبی منجر خواهد شد.

العربیه-ویتالی چورکیننماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که خروج نظامی روسیه از سوریه به حل و فصل سیاسی بحران این کشور کمک خواهد کرد.

رویترز-فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان گفت: اگر خروج نیروهای روسی از سوریه اتفاق بیفتد، این مسئله باعث می‌شود بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه تحت فشار قرار گیرد و گفتگویی جدی در مورد یک روند انتقال سیاسی مسالمت‌آمیز در ژنو انجام دهد.

رویترز-وزارت دفاع فرانسه گفته روسیه عملاً حمله به مواضع معارضان میانه‌رو را متوقف کرده است.

راشا تودی-دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم پوتین برای خروج نیروهای روسیه از خاک سوریه بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی گرفته شده است. وی گفت: این تصمیم با مقامات غربی مطرح نشده و هنوز هیچ واکنشی از سوی غرب به این موضوع نشان داده نشده است.

فیس‌بوک-پس از اعلام این خبر برخی رسانه‌های غربی تلاش کردند اختلافات میان روسیه و سوریه را عامل تصمیم جدید روسیه توصیف کنند دفتر ریاست‌جمهوری سوریه در بیانیه‌ای تأکید کرد که این تصمیم پس از توافقاتی میان دو کشور صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس-کاخ سفید بامداد سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با او درباره خروج نیروهای روس از خاک سوریه گفت‌وگو کرده است.

النشره-ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اظهار داشت خروج نظامی روسیه از سوریه به حل سیاسی بحران در سوریه کمک خواهد کرد.

رویترز-جورج صبرا از مخالفان سوری پیش‌بینی کرد که خروج نیروهای روسیه از سوریه بازتاب‌های مثبتی بر روند مذاکرات در ژنو داشته باشد. احمد العسراوی عضو هیأت عالی مذاکرات مخالفان سوری نیز اظهار داشت که خروج نیروهای روس از سوریه به حل سیاسی بحران سوریه کمک می‌کند.

واکنش مقامات و رسانه‌های جهان به تصمیم جدید پوتین درباره سوریه

اینترفکس-ویکتور اوزیروف رئیس کمیته امور دفاع و امنیت مجلس روسیه تأکید کرد که خروج نیروهای روس از سوریه به معنای امتناع روسیه از تعهدات خود در خصوص ارائه سلاح و فناوری‌های نظامی به دولت سوریه و هم‌چنین آموزش کارشناسان نظامی نیست.

النشره-احمد الکزبری عضو هیأت مذاکره‌کننده دولت سوریه در مذاکرات ژنو اعلام کرد که تصمیم روسیه برای همه به غیر از دمشق و مسکو غافل‌گیرکننده بود.

خبرگزاری سانا-ارتش سوریه اعلام کرد عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش و جبهه‌النصره تا زمان ریشه‌کنی گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داشت.عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه نیز اظهار داشت که هماهنگی بین سوریه و روسیه در خصوص مبارزه با تروریسم همچنان در بالاترین سطح قرار دارد و به همین شکل باقی خواهد ماند.

النشره-سامح شکری وزیر خارجه مصر با بیان این‌که هدف از عملیات روسیه در سوریه ریشه‌کنی تروریسم است بر حمایت مصر از تمام تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

المیادین-اوباما شامگاه دوشنبه در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، بحران سوریه و خروج نیروهای روس از این کشور را مورد بحث قرار داده و پوتین وی را در جریان کاهش نیروها و تجهیزات روسیه در سوریه قرار داده است.

دیلی‌کالر-جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا، بامداد سه‌شنبه اعلام کرد تصمیم روسیه نه تنها گامی به سوی صلح نیست، بلکه شکست سیاست‌های اوباما در منطقه را نشان می‌دهد.وی گفت تصمیم ولادیمیر پوتین نشان می‌دهد این کشور خودش را برنده میدان سوریه می‌داند.

خبرگزاری فرانسه-شورای امنیت سازمان ملل متحد، بامداد سه‌شنبه در نشستی پشت درهای بسته به بحث درباره این تصمیم روسیه و هم‌چنین گزارش استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل متحد درباره دور جدید گفت‌وگوهای سوریه پرداخت.

رویترز-اسماعیل گاسپار، نماینده آنگولا در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت بامداد سه‌شنبه از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای خروج بخشی از نیروهایش از سوریه استقبال کرد.وی گفت: تصمیمی که امروز رئیس‌جمهور روسیه آن را اعلام کرد، گامی مثبت است. این همان چیزی است که ما دوست داریم آن را ببینیم.

رویترز-ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل بعد از اتمام نشست شورای امنیت گفت که سرانجام تمام مؤلفه‌های فرآیند صلح در سوریه، از جمله توقف درگیری‌ها، ارسال کمک‌های انسانی و مذاکرات، همگی محقق شده‌اند.وی افزود اعضای شورای امنیت درک می‌کنند که تصمیم روسیه برای خروج نیروهایش از سوریه تعهد عمیق ما به فرآیند سیاسی برای خاتمه دادن به جنگ را نشان می‌دهد.

رای الیوم-ریاست‌جمهوری سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: آن‌چه در رسانه‌ها و پایگاه‌های اجتماعی درباره وجود اختلاف میان روسیه و سوریه به دنبال تصمیم مسکو برای خروج نیروهایش منتشر شده حقیقت ندارد و هیچ‌گونه اختلافی میان مسکو و سوریه نیست.

رای الیوم-یک منبع دیپلماتیک سوری اعلام کرد: خروج نیروهای روسی از سوریه با توافق ما صورت گرفته و هیچ چیزی موجب نگرانی ما نیست.این منبع درباره آینده عملیات نظامی مشترک ارتش روسیه و سوریه گفت: دو پایگاه نظامی روسیه در سوریه مثل همیشه به فعالیت خود ادامه خواهند داد و هیچ چیزی در روند عملیات نظامی تغییر نخواهد کرد.

واکنش مقامات و رسانه‌های جهان به تصمیم جدید پوتین درباره سوریه

رای الیوم-یک منبع دیپلماتیک سوریه گفت: پوتین در گفت‌وگوی تلفنی خود با اسد بسیار مثبت بود و بر پای‌بندی روسیه به ایفای نقش مثبت خود در سوریه تأکید کرد و نیروهای سوریه با کمک روسیه طی روزهای آینده عملیات خود را برای آزادسازی شهر باستانی تدمر آغاز خواهد کرد.

رویترز-ارتش سوریه بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور به مبارزه با داعش، جبهه‌النصره و سایر گروه‌های تروریستی وابسته به آن‌ها ادامه خواهد داد.این بیانیه هم‌چنین تصریح می‌کند تصمیم روسیه برای کاهش حضور نظامی امری طبیعی است که به صورت مشترک توسط رهبران نظامی دو کشور اتخاذ شده است.

خبرگزاری فرانسه-وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره اقدام روسیه برای خروج بخشی از نیروهای خود از سوریه گفت اقدام روسیه باید به عنوان نشانه مثبتی برای آتش‌بس در سوریه تلقی و دیده شود.وی گفت اقدام روسیه نشان می‌دهد آن‌ها نیاز فوری و قریب‌الوقوع برای توسل به گزینه نظامی برای حفظ آتش‌بس نمی‌بینند.

خبرگزاری سانا-عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه گفت تصمیم روسیه به معنای توقف هم‌کاری‌های دوجانبه در زمینه مبارزه با تروریسم نیست.وی گفت: خروج نیروهای روسی از سوریه پس از رایزنی‌ها و هماهنگی‌های گسترده میان فرماندهان نظامی روسی و سوری صورت گرفت.

ایتارتاس-فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس، اعلام کرد تصمیم روسیه مبنی بر خارج کردن بخش اعظم نیروی هوایی این کشور از روسیه،اگر با انتقال قدرت سیاسی در دمشق هم‌راه باشد، در اوضاع این کشور جنگ زده نقش مثبتی ایفا خواهد کرد.

رویترز-سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا اعلام کرد مسئولان این کشور در پی اعلام تصمیم روسیه مبنی بر خروج بخشی از نیروی هوایی روسیه از سوریه، اوضاع را از نزدیک و به دقت مورد بررسی قرار خواهند داد.

الجزیره-منابع نظامی در سوریه از بمباران شدید مواضع داعش در اطراف شهر باستانی پالمیرا توسط جنگنده‌های روسیه و سوریه خبر داده‌اند. این اقدام در حالی انجام می‌شود که رئیس‌جمهوری روسیه دستور خروج بخش اعظم نیروهای خود در سوریه را صادر کرده است.

شبکه الحدث-وزارت دفاع روسیه اعلام کرد فراهم کردن مقدمات فنی خروج بمب افکن‌های ارتش این کشور از پایگاه هوایی حمیمیم سوریه آغاز شد.

روسیا الیوم-این تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای جاش ارنست و جان کربی، سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا به شدت غافلگیر‌کننده بود و این خبر در حالی به اطلاعشان رسید که در کنفرانس‌های مطبوعاتی جداگانه‌ای در واشنگتن در حال گفتگو با رسانه‌ها بودند.

روسیا الیوم-کربی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم روسیه گفت: پیش از اینکه نزد شما حاضر شوم، از این مساله اطلاعی نداشتم و می‌خواهم از هرگونه اظهارنظر در این خصوص خودداری کنم تا زمانی که بتوانم آن را بررسی و ارزیابی کنم.جاش ارنست نیز در واکنش به این خبر گفت: خبرها در این مورد را نشنیده‌ام و در این لحظه برایم دشوار است که پیش‌بینی کنم این تصمیم چه تأثیری بر مذاکرات سوریه خواهد گذاشت و تغییرات حاصل از این حرکت چه خواهند بود. به همین دلیل باید اهداف روسیه از این اقدام بررسی شوند.

الجزیره-سالم المسلط، سخنگوی هیات عالی مذاکرات سوریه با اشاره به اینکه مخالفان خواستار تحقق این تصمیم روسیه هستند، تاکید کرد:اینکه روسیه عقب‌نشینی نیروهایش از خاک سوریه را اعلام کرد ، عاملی اساسی برای تحت فشار گذاشتن دولت دمشق خواهد بود و مسایل بسیاری در نتیجه این تصمیم تغییر خواهند کرد.

واکنش مقامات و رسانه‌های جهان به تصمیم جدید پوتین درباره سوریه

الجزیره-محمد علوش، مذاکره‌کننده ارشد مخالفان در مذاکرات ژنو نیز اظهار داشت:عقب‌نشینی واقعی ارتش روسیه از خاک سوریه تغییری مثبت خواهد بود اما تا این لحظه نشانه‌ای دال بر تحقق این امر وجود ندارد.

الجزیره-رئیس دفتر سیاسی گروه جیش الاسلام گفت: از عقب‌نشینی روسیه در صورتی که واقعاً تحقق یابد و نه اینکه تنها یک نمایش باشد، استقبال می‌کنم.

الجزیره-جورج صبرا رئیس شورای ملی سوریه و عضو هیات عالی مخالفان برای مذاکرات سوریه تاکید کرد: این تصمیم روسیه بر مخالفان و روند مذاکرات تأثیر مثبتی خواهد گذاشت زیرا روسیه در میدان نبرد و روند سیاسی طرفی است که اعمال فشار می‌کند.وی گفت این تصمیم روسیه، دولت بشار اسد را مجبور خواهد کرد پس از گذشت پنج سال از جنگ وحشیانه علیه مردم سوریه، با عقلانیت و واقع‌بینی رفتار کنند.

اسپوتنیک-سرگئی ایوانوف رئیس دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد، روسیه تمام تجهیزات لازم برای حفاظت از پایگاه‌های نظامی در سوریه را از جمله سامانه‌های دفاعی اس-400 را حفظ خواهد کرد.ایوانوف تأکید کرد، روسیه قصد دارد عملیات مبارزه با تروریسم در سوریه را شدت بخشد اما چنین حجم گسترده‌ای از نیروها و تجهیزات نظامی برای تحقق این هدف لازم نیست.

الاخبار لبنان-شبکه 10 تلوزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای خارج کردن نیروهایش از سوریه تمامی جهان از جمله اسرائیل را غافلگیر کرد. در اسرائیل نیز مثل آمریکا همگان دنبال فهم دلایل و اهداف پنهانی این تصمیم دراماتیک و غافلگیرکننده هستند.

المیادین-سخنگوی کرملین تاکید کرد که مسکو قصد ندارد با خارج کردن نیروهایش از سوریه بر بشار اسد فشار وارد کند.وی افزود تصمیم روسیه به معنای این نیست که مسکو مواضع بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، را در مذاکرات قبول ندارد.این مقام روس افزود روسیه با این اقدام قصد اعمال فشار بر بشار اسد در فرایند برقراری صلح را نداشته است.

روسیا الیوم-استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه تصمیم نیروهای روسیه برای خروج از سوریه را تحولی مهم خواند که تأثیر مثبتی بر روند مذاکرات ژنو و روند گذار سیاسی می‌گذارد.

ریانووستی-یک منبع نظامی سوری اعلام کرد، جنگنده ام‌ای جی-21 نیروی هوایی سوریه توسط یک موشک قابل حمل زمین به هوا ساخت آمریکا سرنگون شده است.این منبع سوری گفت: جنگنده‌ای که روز شنبه در عملیات علیه تروریست‌ها در استان حماه سرنگون شد، هدف سامانه دوش‌پرتاب استینجر زمین به هوای آمریکایی قرار گرفته است.این منبع نظامی سوری هم‌چنین گفت، ارتش سوریه در حال حاضر پروازها از پایگاه هوایی حماه را به حالت تعلیق درآورده است.

آسوشیتدپرس-ویکتور اوزرف، رئیس کمیته دفاع مجلس علیای پارلمان روسیه روز سه‌شنبه گفت: برآورد می‌کنم که حدود 1000 پرسنل نظامی روسیه در دو پایگاه این کشور در سوریه باقی خواهند ماند.وی افزود: روسیه حداقل به دو گردان و یا به طور کلی به 800 نیرو برای حفاظت از این دو پایگاه نیاز دارد.

ایتارتاس-نیکلای پانکوف معاون وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد، نیروهای هوایی روسیه در سوریه به انجام حملات علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه همچنان ادامه خواهند داد.وی افزود نتایج مثبت مشخصی حاصل شده است. هم اکنون فرصتی حقیقی دست داده تا به درگیری‌ها و خشونت‌های درازمدت پایان دهیم.

واکنش مقامات و رسانه‌های جهان به تصمیم جدید پوتین درباره سوریه

اسپوتنیک-احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا عربستان در تصمیم خود برای اعزام نیروهای زمینی‌اش به سوریه پس از خروج بیش‌تر نیروهای روسی از سوریه تجدیدنظر خواهد کرد یا خیر، گفت: این تصمیم ما ارتباطی با عقب‌نشینی روسیه ندارد ما گفتیم که نیروهایی که به سوریه در چارچوب ائتلاف بین‌المللی می‌روند با هدف مبارزه با داعش به سوریه اعزام می‌شوند.

رادیو اسرائیل-دان هاتوس ژنرال اسرائیلی و رئیس پیشین ستاد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده خروج نیروهای روسی از سوریه خبر بدیبه شمار می‌آید.وی گفت: خروج روسیه از خاک سوریه تحولات منطقه‌ای را پر تنش تر می‌کند وحضور روسیه در سوریه به دلیل اینکه گروه‌های افراطی را مورد هدف قرار می‌داد به سود اسرائیل بود.وی گفت به قدرت رسیدن معارضان مسلح سوریه حتی اگر به آن‌ها میانه رو گفته شود برای اسرائیل از سیطره حزب‌الله و ایران بر سوریه خطرناک تر است.

اسپوتنیک-یک منبع اروپایی در بروکسل در مصاحبه‌ای با ریانوستی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر خارج شده نیروهای این کشور از سوریه گفت: روسیه بار دیگر یک بازیگر مهم بین‌المللی شد.وی هم‌چنین گفت: نمی‌توانم این مسئله را رد کنم که دستور رئیس‌جمهور روسیه در این خصوص موجب شود تا تحریم‌های غرب علیه این کشور بطور تدریجی حذف شوند.

روسیا الیوم-بثنیه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد گفت: ما از هماهنگی روسیه و آمریکا درباره ثبات سوریه و منطقه استقبال می‌کنیم اما از آمریکا انتظار داریم بر کسانی که با روند صلح در سوریه مخالفت می‌کنند و خواهان حل و فصل بحران نیستند فشار بیشتری بیاورد.

وی گفت: تصمیم روسیه برای کاهش نیروهای خود در سوریه در رابطه به با آتش بس یک تحول طبیعی به حساب می‌آید. نیروهای روسی تمامی اهدافی را که مسکو و دمشق با آن توافق کرده بودند محقق کردند.

النشره-کاترین رای، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما از تصمیم غافلگیرکننده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای خارج کردن نیروهایش از سوریه استقبال می‌کنیم. وی به ازسرگیری مذاکرات صلح سوریه اشاره کرد و گفت: این اقدامی مثبت است و ما انتظار داریم که طرف‌های سوری به لیست کار مذاکرات و اجرای نقشه راه برای انتقال سیاسی پایبند باشند.

اسپوتنیک-ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد، نیروهای امنیتی روسیه باید قابلیت‌ها و توان خود در مبارزات ضدتروریسم را افزایش دهند.رئیس‌جمهوری روسیه تأکید کرد: ما باید هم‌کاری با شرکای خارجی خود از طریق سازمان‌های بین‌المللی، اول از همه، البته، سازمان ملل، سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان هم‌کاری ةای شانگهای را تقویت کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    یا خدا! از کی تا حالا فیسبوک رفته جزو رسانه های بین المللی؟! خب نظر توئیتر و تلگرام و لاین و وایبر و...میذاشتی دیگه!
  • حسین ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    بسیار عالی‌ هست جه‌ غربی‌ها و اسراییل و تروریست‌هاشون فکر می‌کنن عقب نشینی تاکتیکی روسیه نشانه شکست هست و اونها می‌تونن الان دیگه هر کاری دلشون خواست انجام بدن!!!!
  • روح الله ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    مرگ بر رژیم امریکا
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    0 0
    مرگ بر گروه تروریستی پ ک ک و داعش و حامیانش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس