روسیه می‌تواند هر زمان که لازم شد و دمشق تشخیص داد، تمام نیروهایی را که عقب کشیده، مجدداً به سوریه اعزام کند. نکته این‌جاست که روسیه از سوریه «بیرون رانده نشده» و مأموریتش نیز منقضی نشده است.

گروه بین‌الملل مشرق- ولادیمیر پوتین روز دوشنبه 24 اسفند، ضمن اعلام این‌که عملیات نظامی روسیه در سوریه به اهداف اصلی خود رسیده است، به وزیر دفاع کشورش دستور داد تا عقب‌نشینی نیروهای روس از سوریه را کلید بزند. این عقب‌نشینی، در زمانی رخ می‌دهد که شاید کم‌تر کسی پیش‌بینی آن را می‌کرد. کارشناسان دلایل مختلفی را برای این اقدام روسیه متصور هستند و رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا اولین واکنش‌ها به تصمیم پوتین را به نفع خود شکل بدهند و این‌گونه القا کنند که مسکو، متحدان خود در دمشق را رها کرده است.

عقب‌نشینی از سوریه بخشی از استراتژی مؤثر پوتین است/ کسی از محتوای مذاکرات تهران-مسکو-دمشق خبر ندارد
«روسیه در سوریه به اهداف خود رسیده است»

البته دلایل زیادی می‌تواند پشت تصمیم پوتین نهفته باشد و نشان دهد این تصمیم بدون هماهنگی با بشار اسد و البته متحدان مسکو و دمشق در تهران، گرفته نشده است. پیروزی‌های میدانی در سوریه، برقراری آتش‌بس نسبی، نزدیک شدن به دور بعدی مذاکرات صلح، و محدود بودن این عقب‌نشینی (بر خلاف آن‌چه رسانه‌های غربی نشان می‌دهند) همگی نشانه‌هایی از این واقعیت است که پوتین تعهد خود مبنی بر کمک به بشار اسد برای حفظ ثبات سوریه را فراموش نکرده است.

{$sepehr_media_1436468_400_300}
مأموریت پوتین در سوریه با موفقیت انجام شد - دانلود

خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص تصمیم اخیر پوتین، دلایل و پیامدهای عقب‌نشینی محدود روسیه از سوریه و ارتباط احتمالی این اقدام در مقطع کنونی، با مذاکرات آینده صلح در ژنو، با «اینسا سینکویووا» کارشناس روس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید توضیحاتی است که سینکویووا درباره تحولات اخیر در مسئله سوریه داده است.

شاید هیچ‌کس در دنیا نتواند به اندازه پوتین، حامیان سیاست‌ها و استراتژی‌های رئیس‌جمهور روسیه را بهت‌زده کند. اگر نگاهی کوتاه به رسانه‌های اجتماعی بیندازید، با هزاران کاربری مواجه خواهید شد که از تصمیم جدید پوتین مبنی بر خروج نیروهای روس از سوریه، متعجب و حتی وحشت‌زده هستند.

البته واقعیت این است که هیچ‌یک از این تعجب‌ها و وحشت‌ها دلیلی ندارد که وجود داشته باشد. برای درک بهتر تصمیم پوتین و خروج نیروهای روس از سوریه باید به چند نکته توجه داشت: اولاً پوتین اعلام کرده که دلیل این عقب‌نشینی چیست: تحقق اهداف اولیه روسیه از ورود به بحران سوریه. دوماً آن‌چه که پوتین دستور داده، عقب‌نشینی کامل نیروهای روسی از جنگ در سوریه نیست، بلکه خروج بخش خاصی از نیروهای زمینی این کشور از مناطقی در سوریه و در اطراف لاذقیه است که اکنون دیگر امن هستند.

عقب‌نشینی از سوریه بخشی از استراتژی مؤثر پوتین است/ کسی از محتوای مذاکرات تهران-مسکو-دمشق خبر ندارد
پوتین قطعاً مسئله عقب‌نشینی از سوریه را با اسد مطرح کرده است

این تصمیم جدید پوتین ممکن است مبنی بر عقب‌نشینی یا جابه‌جایی برخی نیروهای ویژه «داوطلب» و یا «مشاوران بازنشسته» روسی باشد که در نیروی زمینی ارتش سوریه و یا یگان‌های دیگر در مرکز، شرق و شمال این کشور گنجانده شده بودند. درباره این افراد کم‌تر اطلاعاتی وجود دارد، اما به هر حال، ممکن بود مطرح شدن این‌ها در رسانه‌های مورد حمایت تیم مذاکره‌کننده معارضان و یا دور میز مذاکرات در ژنو، برای روسیه دردسرساز شود.

نکته دیگری را هم باید در نظر گرفت: ممکن است عقب‌نشینی نیروهای روس از سوریه، تقاضایی از سوی تیم مذاکره‌کننده مقابل روسیه بوده باشد که پوتین با آن موافقت کرده است، چرا که حضور این نیروها در سوریه دیگر ضرورتی ندارد. لاذقیه در حال حاضر امن است و مشاوران روس هم آموزش‌های خود را در سوریه تکمیل کرده‌اند.

هم‌چنین باید دانست که پوتین با عقب‌نشینی بخشی از نیروهایش از سوریه به صورت یک‌جانبه و خودخواسته، قبل از مطرح شدن این درخواست توسط معارضان و طرف غربی، به مذاکره‌کنندگان آن سوی میز اجازه نداد تا هرگونه عقب‌نشینی روسیه در آینده را یک موفقیت برای خود و نتیجه اراده سیاسی و قدرت تصمیم‌گیری مخالفان دمشق و کرملین معرفی کنند. در کنار همه این‌ها، روسیه هم می‌تواند فواید مدنظر خود را برداشت کند، از جمله این‌که خود را طرف منطقی در بحران سوریه نشان دهد و حسن نیت خود برای رسیدن به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز را اثبات کند.

عقب‌نشینی از سوریه بخشی از استراتژی مؤثر پوتین است/ کسی از محتوای مذاکرات تهران-مسکو-دمشق خبر ندارد
مذاکرات صلح آینده می‌تواند یکی از دلایل عقب‌نشینی روسیه باشد

روسیه به خوبی این واقعیت را درک کرده که در جهان امروز، استراتژی نظامی چیزی فراتر از صرفاً موفقیت در درگیری مسلحانه است و آن‌چه به اندازه موفقیت در عرصه نظامی مهم است، پیروزی در جنگ اطلاعاتی است. بنابراین باید این مطلب را درک کرد که اعلام عقب‌نشینی روسیه از سوریه توسط پوتین، چه نقشی در پیروزی کرملین در جنگ اطلاعاتی دارد.

نکته دیگری که درک آن ضروری است، معنای واقعی و دقیق «عقب‌نشینی» است. برای درک این مفهوم، باید توجه داشته باشیم که روسیه، «سیاست خارجی» را به گونه‌ای کاملاً متفاوت از غرب و آمریکا می‌فهمد و پیاده می‌کند. اغلب مخاطبان وقتی حرف از «عقب‌نشینی» به میان می‌آید به یاد عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از عراق یا افغانستان می‌افتند که به معنای پذیرش شکست و عدم تحقق اهداف واشنگتن بود. واقعیت این است که در فرهنگ لغت سیاست خارجی آمریکا، واژه «عقب‌نشینی» جای‌گزین واژه «شکست» شده است. این اتفاق در نتیجه نیاز به توجیه شکست‌های بزرگی مانند ویتنام و عراق افتاد.

این در حالی است که در مورد روسیه، باید «عقب‌نشینی» را «عملیاتی مبتنی بر پایان تقابل مستقیم یک نیروی نظامی با دشمن» تعریف کرد. این نوع عقب‌نشینی نه تنها کاملاً عکس «عقب‌نشینی آمریکایی» است، بلکه دلایل بسیار خوبی هم برای انجام آن وجود دارد و نشان‌دهنده این واقعیت است که روسیه به سوریه کمک کرده تا دست برتر مورد نیاز در تحولات میدانی را به دست آورد و خودش بتواند برخی از مسائل مانند تأمین امنیت پایگاه هوایی لاذقیه را حل و فصل کند. این نوع عقب‌نشینی هم‌چنین در مذاکرات صلح آینده در ژنو نیز به روسیه کمک خواهد کرد.

عقب‌نشینی از سوریه بخشی از استراتژی مؤثر پوتین است/ کسی از محتوای مذاکرات تهران-مسکو-دمشق خبر ندارد
عقب‌نشینی پوتین را نباید با عقب‌نشینی بوش یا اوباما مقایسه کرد

بنابراین این‌که عقب‌نشینی روسیه را با عقب‌نشینی آمریکا مقایسه کنیم، کار بسیار اشتباهی است. هم‌چنین این‌که عقب‌نشینی روسیه از سوریه را معادل با «تغییر در تعهدات پوتین» و یا «برگشتن ورق علیه روسیه یا ارتش سوریه» بدانیم، کاملاً اشتباه است. افرادی که از نزدیک عملیات‌های نظامی روسیه در سوریه را دنبال نکرده‌اند، کافی است در همین حد بدانند که شش ماه اقدام روسیه به پاک‌سازی اهداف مهم داعشی در مرکز و شمال سوریه و هم‌چنین تأمین امنیت مناطق ساحلی در اطراف لاذقیه، را نمی‌توان چیزی جز «یک رشته موفقیت‌های تاکتیکی و استراتژیک» توصیف کرد.

آن‌چه باید اکنون بر آن تأکید کرد این است که کسب پیروزی‌های قاطع و تحقق اهداف اصلی در یک دوره کوتاه حضور در یک کشور هم می‌تواند دلیل خوب دیگری برای عقب‌نشینی از آن کشور پس از همین مدت کوتاه باشد. یکی از پیامدهای دیگر جنگ‌های شکست‌خورده آمریکا این است که اغلب مخاطبان اکنون فراموش کرده‌اند هدف از ایجاد برخی از جنگ‌ها در نهایت رسیدن به صلح است، نه درگیر شدن در جنگ‌های طولانی و بی‌نتیجه.

خروج برخی از نیروهای روسیه از سوریه، به گونه‌ای طراحی شده تا مشوقی برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی برای بحران کنونی باشد. در عین حال، نیروهای هوایی و دریایی روسیه قرار است در سوریه باقی بمانند؛ یعنی حملات هوایی روسیه علیه داعش، النصره و برخی از گروه‌های معارضی که آتش‌بس را نپذیرفته‌اند، ادامه خواهد یافت. بنابراین ارتش روسیه قرار نیست سوریه را به حال خود بگذارد و به کشورش بازگردد.

عقب‌نشینی از سوریه بخشی از استراتژی مؤثر پوتین است/ کسی از محتوای مذاکرات تهران-مسکو-دمشق خبر ندارد
هدف پوتین از اعزام نیرو به سوریه، اشغال بلندمدت این کشور نبود

عقب‌نشینی روسیه دو مفهوم مهم را دربر دارد: حسن نیت پوتین برای حل بحران سوریه و تحقق اهداف نظامی مسکو در این کشور. یک مقایسه خیالی، این مطلب را بهتر مشخص می‌کند. فرض کنیم که پوتین به جای اعلام عقب‌نشینی نیروهایش از سوریه، خبر می‌داد که کشورش قرار است شمار نیروهایش در سوریه را افزایش دهد و نقش فعال‌تری در جنگ ایفا کند. آیا این خبر به معنای این بود که همه چیز مطابق میل روسیه پیش می‌رود یا این‌که اقدامات قبلی روسیه نتیجه‌ای نداشته است؟ این دقیقاً خلاف روش آمریکایی‌هاست که با اعزام نیرو به کشورهای دیگر، عملاً به شکست خود اعتراف می‌کنند، اما به مردم می‌گویند اعزام نیرو به معنای مصمم بودن ما در حل مسئله است.

واقعیت این است، حرکت به سوی یک فرآیند سیاسی برای حل بحران سوریه، بدون حملات هوایی روسیه، هرگز امکان‌پذیر نمی‌شد. تصمیم کنونی برای خروج نیروهای نظامی از سوریه هم نشانگر تغییر استراتژی روسیه از «دخالت مستقیم» به «سپردن امور به دست ارتش بشار اسد» است. حملات ارتش سوریه به سمت شرق هم‌چنان ادامه دارد. نبرد برای آزادی «تدمر» همین الآن دارد اتفاق می‌افتد. و اکنون تمرکز روس‌ها بیش‌تر بر مذاکرات صلح ژنو است. این تصور که پوتین با تصمیم اخیر خود به مردم سوریه و یا متحدان خود یعنی ایران، حزب‌الله، و ارتش سوریه خیانت کرده، کاملاً اشتباه است.

در ابتدای بحران، ارتش سوریه توانایی اتخاذ یک استراتژی نظامی منسجم را در برابر گروهی تروریستی نداشت که تحت حمایت مستمر وزارت خارجه آمریکا بود. با این حال، بعد از مداخله روسیه شرایط تغییر کرد. اکنون ارتش سوریه سازمان‌یافته‌تر و دارای یک استراتژی نظامی منسجم است. هم‌چنین ساده‌لوحانه است که تصور کنیم، به عنوان مخاطبان عادی، از تمام محتوای مذاکرات و توافقات میان اسد و پوتین مطلع هستیم. از طرف دیگر، خروج روسیه از سوریه بدون داشتن یک استراتژی نظامی برای ادامه کار، غیرمنطقی به نظر می‌رسد و از پوتین بعید است اشتباهی به این سادگی مرتکب شده باشد.

عقب‌نشینی از سوریه بخشی از استراتژی مؤثر پوتین است/ کسی از محتوای مذاکرات تهران-مسکو-دمشق خبر ندارد
پوتین می‌داند که خروج از سوریه بدون یک استراتژی نظامی برای
ادامه کار، نه تنها به ضرر دمشق، بلکه به ضرر مسکو تمام می‌شود

باید دانست که از نظر روسیه، رسیدن به یک راه‌حل سیاسی، از همان ابتدای کار، هدف نهایی بوده است؛ به این دلیل که در غیر این صورت، تنها گزینه جای‌گزین، حضور نظامی دائم روسیه در سوریه می‌بود. بنابراین عقب‌نشینی کرملین از سوریه اقدامی در جهت کاهش درگیری‌ها در منطقه و تلاشی برای استفاده از چانه‌زنی‌های سیاسی با هدف رسیدن به گزینه مدنظر پوتین از آغاز کار است.

در چارچوب تحولات کنونی و قبل از مذاکرات آینده صلح در ژنو، اتحاد عربستان-ترکیه-قطر در تلاش است تا برای جبران تلفات در میدان جنگ، روند مذاکرات را به سمت و سویی تغییر دهد که نهایتاً به نفع خودش تمام شود. از جمله این‌که پیش‌شرط مضحکی را برای مذاکرات درباره حل و فصل بحران گذاشته‌اند که همان هدفی است که اتحاد متجاوز به سوریه از ابتدا می‌خواسته است: تغییر حکومت در دمشق و حذف دولت کنونی سوریه از معادلات که البته به دروغ «انتقال قدرت» توصیف می‌شود.

در هر حال، این خواسته معارضان و ائتلاف غربی-عربی کاملاً عجیب و غیرمنطقی به نظر می‌رسد، چراکه آن‌چه این ائتلاف دور میز مذاکره دنبال می‌کند، در تحولات میدانی سوریه کاملاً رد شده است. در دوره بعدی مذاکرات هم قطعاً این پیروزی‌های ارتش سوریه تأثیرگذار خواهد بود. روسیه نیز بر خلاف آن‌چه برخی رسانه‌های غربی دارند به مخاطبان خود القا می‌کنند، سوریه را به حال خود رها نکرده است. تصمیم جدید پوتین به هیچ عنوان مرموز و یا غیرمنطقی نیست؛ به خصوص اگر نکات زیر را در نظر بگیریم:

عقب‌نشینی از سوریه بخشی از استراتژی مؤثر پوتین است/ کسی از محتوای مذاکرات تهران-مسکو-دمشق خبر ندارد
پوتین بر خلاف ادعای رسانه‌های غربی، سوریه را رها نکرده است

1) عملیات اصلی روسیه در سوریه، پاک‌سازی سواحل لاذقیه، و به حاشیه راندن داعش و متحدانش بود. این کار اکنون انجام شده است و در نتیجه، بسیاری از واحدهای نظامی روس در حال حاضر بی‌کار مانده‌اند و صرفاً هر از چند گاهی توپ‌خانه خود را «آتش می‌کنند».

2) نیروی هوایی روسیه در حال حاضر نسبت به ماه‌های اکتبر و نوامبر سال 2015، حدود 50 درصد از سورتی‌های خود را کاهش داده است. توافق درباره آتش‌بس و کاهش درگیری‌ها در سوریه نیز بازتابی از همین موفقیت‌هاست.

3) آتش‌بسی که روسیه به تحقق آن کمک کرد، موجب ایجاد درگیری‌های داخلی میان تکفیری‌ها شد و در نتیجه کمک خوبی به نیروهای سوری و متحدانشان کرد.

4) روسیه می‌تواند هر زمان که لازم شد و دمشق تشخیص داد، تمام نیروهایی را که عقب کشیده، مجدداً به سوریه اعزام کند. نکته این‌جاست که روسیه از سوریه «بیرون رانده نشده» و مأموریتش نیز منقضی نشده است. تشخیص این‌که آیا حضور روسیه در سوریه ضرورت دارد یا ندارد، چه اکنون و چه در گذشته، همواره به عهده دولت بشار اسد بوده است.

5) تصمیم پوتین برای عقب‌نشینی از سوریه قبل از مذاکرات و نه بعد از آن، با ایران و اسد هماهنگ شده و به احتمال زیاد، راهی برای جلوگیری از استفاده مذاکره‌کنندگان معارض از هرگونه عقب‌نشینی بعد از مذاکرات و ادعای پیروزی در میز مذاکره بوده است.

عقب‌نشینی از سوریه بخشی از استراتژی مؤثر پوتین است/ کسی از محتوای مذاکرات تهران-مسکو-دمشق خبر ندارد
کسی از محتوای مذاکرات پوتین با اسد و مقامات در تهران خبر ندارد

نهایتاً باید توجه داشت که پایگاه‌های هوایی و دریایی روسیه و همین‌طور سامانه‌های اس400 هم‌چنان در سوریه خواهند ماند. بنابراین این ادعا که تصمیم پوتین در عقب‌نشینی از سوریه اشتباه بوده، هم نپخته و هم بی‌اساس است، چون کسی از آن‌چه در گفتگوها میان پوتین با اسد و متحدان ایرانی گذشته، خبر ندارد. اگرچه اظهارات و اقدامات مرموز رئیس‌جمهور روسیه، اغلب حتی حامیان او را غافل‌گیر کرده، اما یک چیز کاملاً مشخص است: این اظهارات و اقدامات، همه بخشی از یک استراتژی است که تا کنون کارساز بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 48
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    روسیه با زیرکی خودشو از باتلاق سوریه نجات داد...اگه چندتا هواپیمای دیگش سقوط میکرد دیگه آبرویی هم براش نمیموند.
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    همچین نوشتی هزاران کاربر وحشت زده از تصمیم پوتین!!! والا ما که از اول هم میدونستیم روسیه میره سوریه تا بساط کنه و فروشنده پیداکنه با قیمت خوب بفروشدش همون موقع هم همینا رو مینوشتیم ولی کامنتمون میشد غیرقابل انتشار! شماها عشق پوتین شده بودید و داستان سرایی میکردید
  • مهدی از قم ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    از زمان بوجود امدن سیاست مدرن بر اساس افکار افرادی مثل ماکیاولی و کنار گذاشتن اخلاق و دین از سیاست منافع ملی شد معیار حرکت کشورها در عرصه روابط بین الملل.از طرفی چون روسیه در بعضی مسائل منافعش نزدیک به ما است با هم همکاری کرده ایم و اگر همین الان هم بخواهد کل نیروهایش را از سوریه خارج کند باز گناهش به بزرگی غربی ها نیست که بوجود اورنده این گروه های تروریستی و این همه جنایات هستند.من تعجب میکنم از دوستانی که تا خطای از روسیه سر میزند زود میفرمایند روس ها از غربی ها بدتر هستند.ایا این هم تحریم و کودتا و مداخله در کشور و حمایت از تروریست و... را روسیه در حق ما انجام داده است؟؟؟؟؟یا امریکا و انگلیس و فرانسه؟؟؟؟؟ما در مقطعی میتوانستیم از قدرت روسیه برای پیشبرد امنیت کشورمان استفاده کنیم ایا نباید استفاده میکردیم؟؟؟؟؟کسی نگفته که روس ها برای ما متحد استراتژیک هستند ولی تا میتوانیم باید از این کشور استفاده کنیم و این را هم قبول داریم که روسیه هم مثل هر کشوری تابع منافع ملییش است ولی منافع ملی روسیه در تجزیه کردن کشور ما نیست ولی امریکا این پروژه را دنبال میکند
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    روسیه برادری خودش به چبهه مقاومت ثابت کرد و این کار تنها یک استراتژی جنگی بود در این میان آمریکا شیطان بزرگ و شرکایش مانند ترکیه و عربستان در سوریه بی آبرو تر شدند
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    روسیه با غرب و اسراییل به توافق بر سر اوکراین رسیدند تا غرب حمایت از غربگراها در اوکراین را کم کنه و در ازای اون قرار شده روسیه هم از حمایتهاش نسبت به سوریه کم کنه.اوکراین برای روسیه مهمه و سوریه برای اسراییل.
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    در کنار رشادت های ارتش سوریه ، نیروهای ایرانی ، عراقی ، لبنانی و افغانی و نیروهای مردمی : نابود کردن دقیق کاروان های مهمات و نفرات ، انبارهای مهمات ، جلسه های فرماندهی حرامزاده ها ، تانکرهای نفت و ... که توسط ماهواره ها ، جنگنده ها ، پهبادها ، موشک ها ، ابزارهای شنود و جنگال و .... روسی و البته مستشاران روس با فرماندهی و هدایت توپخانه و ... انجام می گرفت بسیار در پیشروی این ماه ها تاثیر گذار بود این مطلبی واضح است درست زمانی که : در جنوب شیخ مسکین را بازپس گرفتیم درعا پیشروی های خوبی شد مصالحه هایی در شرف بود و ... در جنوب حلب نزدیک فوعه و کفریا شدیم در شمال حلب حصر نبل الزهرا را شکستیم و می رفتیم برا بازپسگیری کامل شهر حلب و حرکت به سمت اعزاز در شمال و باب الهوی در غرب ، در شرق حلب فاصله اندکی مانده بود تا به تشرین برسیم و ارتباط رقه رو با ترکیه قطع کنیم و الباب رو پس بگیریم در لاذقیه آماده می شدیم برا فتح جسرالشغور و .... روسیه لااقل فعلا همکاری تمام و کمال نمی کند انتقام پسکوف خلبان و مستشار زمینی روس رو هم لااقل فعلا نتونست بگیره ، نمی دونم تو سر پوتین چی می گذره ولی بوی مدودوف و یلتسین و ... دوباره در منطقه پیچید انشاله که زود و اشتباه قضاوت می کنیم اما ایران واقعا به یک نیروی هوایی روز احتیاج داره چون شریک بزرگی نداره الان : مقاومت سوریه تقریبا پشتیبانی هوایی موثر و حجم بالا را از دست داد جنگنده های آمریکا و ناتو و عربستان هم در اینجرلیک ترکیه حضور دارند امیدوارم فکر منفی ما اشتباه و باز روسیه معامله نکرده باشه . اس 300 رو هم که هنوز ندادن جنگنده و ... هم که فعلا خبری نیست تا الان روسیه برای متحد واقعی بودن نمره خوبی نمی گیره برعکس آمریکا که قبل انقلاب ، ایرانو سفت بغل کرده بود ! و امروز همه جانبه به عربستان و ترکیه و ... می رسد .
  • ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    این همه مایه گذاشتن برای روسیه را درک نمی کنم ایا در رسانه های روسیه بدین شکل سعی می کنند همه رفتار های ایران را توجیه کنند در مسائل مختلف؟ سیاست در مقابل روسیه بدون توازن قوا هیچ وقت درست نمی شود ما چه اهرمی برای فشار بر روسیه داریم؟ به نظرم پیدا کردن بازارهای جدید برا گاز به خصوص برای اورپا می تواند اهرم فشار خوبی باشد تاریخ نشان داده که روسیه هیچ وقت دنبال متحد نبوده
  • ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    امیدوارم دولت سوریه رو هم مثل هسته ای معامله نکنه اینجا دیگه بحث پیشرفت کشور نیست بحث جان همکیشان مسلمانمونه
  • ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    خخخخختخخخخ
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    شخصا دوست دارم تحليل هاي شما درست باشه و ثمره خون شهداي مدافع حرم به ايجاد ثبات در جبهه مقاومت كمك كنه.اما بنظر ميرسه كه اين تحليل ها بيشتر آرزوي نويسنده محترم باشه.
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    چند تا سقوط کرده
  • ناشناس ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    ایران وسوریه وروسیه همپیمان هستند درمبارزه با داعش دوم اینکه روسیه دراین مدت حسابی از خجالت گروههای تروریستی درامده دراین شرایط ارتش سوریه وحزب الله ازپس انها بر می ایند
  • اصلاح طلب ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    کسی خبر ندارد! این هم انتهای منطق استدلالی دوستان یا در اصل توجیه...
  • شرق ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    اسد رفتی به سلامت....
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    اولا قرار بود حاجی پوتین داعش و النصره رو نابود کنه!! که با این عقب نشینی معلوم شد سر کمتر بودیم!! در ضمن قرار بود بغدادی رو زنده و کف بسته خدمت ایشون تحویل بدن که فعلا داره به ریش نداشته پوتین میخنده! در ضمن کدام اهداف روسیه محقق شده? نابودی دعاش یا النصره? مگه اینکه بگیم داشت به سایر معارضین حمله میکرد که اینم دو رویی روسیه رو نشون میده
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    دلارهای نفتی عربستان تموم بشو نیست گویا.
  • مختار ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    در این که درستش اینه که باید تا آخر تمام و کمال میبودن شکی نیست ولی توی همین 6 ماه هم کمک بزرگی به جبهه مقاومت کردن
  • ناشناس ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    اون تاریخی که شما میگی رو میشه در اینده و با سیاست صحیح اصلاح کرد!
  • ناشناس ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    شما اول باید منظورتون رو از نابودی تعریف کنی بعد نظر بدی داعش و النصره و ... چه قد تضعیف شدن؟ این یعنی نابودی!
  • ناشناس ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    ارزوی نویسنده یا چیزی که خودت میخوای به نویسنده ربط بدی؟
  • unknown ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه...
  • ali ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    به کدام هدفش رسیده؟ داعش رو از بین برد یا النصره رو؟! ارتش سوریه یه ضعف هم داره و اون هم اینه که مناطقی رو که تازه پس گرفته نمی تونه حفظ کنه و با رفتن روسیه باز هم داعش و...... تقویت خواهند شد. روسیه از اول فقط متحداش رو معامله کرده. این سیاست برای پوتین هوشمندانه است نه برای ما
  • نام ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    شمام فقط توجیه کنین. داعش و جبهه النصره دوباره جون میگیرن. تنها چیزی که اونا رو عقب میبرد حمله هوایی بود. فکر کنم سوریه رو در مقابل اوکراین فروخت.
  • سید دکتر محمود ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    چرا هیچ وقت نظرات من چاپ نمیشه؟
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم!
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    بجای اینکه خودمان را گول بزنیم باید به فکر چاره باشیم . جریان اینه که روسیه با امریکا بر سر تجزیه سوریه به ۳ قسمت به توافق رسیده اند و خروج نیروهای روسیه از سوریه بخاطر فشار آوردن به بشرالاسد است . ولی اسد ، ایران ، عراق و ترکیه با این نقشه مخالفند و بهمین خاطر هم هفته پیش داووداوغلو به تهران آمد و با ایران هماهنگ کرد . روسیه فقط میخواد پایگاه بزرگ خودش رو در ساحل مدیترانه سوریه نگه داره و براش مهم نیست که سوریه چند تیکه بشه ولی ما نه .
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    من شان خود را اجل از این می دانم که کامنت های دیگران را بخوانم اما این بار سنت شکنی کردم و برای اولین بار همه کامنت های بالا را خواندم و از خنده روده بر شدم همه این نظرات شاذ و سخیف بود و نشان از سطح سواد کاربران مشرق در حد دبستان دارد من فقط یک نفر را در مشرق تحسین می کنم و آن شخص شخیص مهدی از قم است دیگران همه تعطیل اند
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    پوتین از شکست بزرگ فرار کرد
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    کوش مهدی از قم؟! ظاهرا کامنتش پاک شده.
  • حسین ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    وجیه ..برادران ما همیشه برا تحلیل هاو پیتش بینی های غلط خودشون توجیه دارن
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    روسا نامردن نامرررررد
  • منوچهر ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    روسیه (شوروی سابق) در افغانستانم جلوی طالبان کم آورد
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    اکراین رو قربانی کردند
  • ناشناس ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    این طرحی یا جریانی که گفتی حاصل تفکر خودته نه این کشور ها !
  • ناشناس ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    به جای مسخره کردن عزیزان، نظر درست حسابی بده بدونیم سطح سواد شما در چه حده تا ماهم بلکه یکم خندیدیم!
  • ناشناس ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    کدوم شکست بگو ماهم بدونیم!
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    مهدی جان گل گفتی
  • محمد ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    آدم غیر منطقی شما ها هستید که همش الکی حرف میزنید هیچ میدانی تا همین الان هم روسیه کلی کار کرده در سوریه هیچ میدانی هزینه هر ساعت پرواز خالی وبدون بمباران هر فروند هواپیمای جنگی 25 هزار دلار هست یا هزینه شلیک موشک های لیزری و کروز چندین هزار دلار در میاد
  • seyed ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    سلام. به قول سردار جعفری دوست شمالیمون به خاطر منافع خودش وارد بحران سوریه شد. روسیه هیچوقت یک شریک و دوست خوب برای متحدانش نبوده. با این عقب نشینی رابطه روسیه با کشورهای غربی بهتر میشه، تحریم ها ی این کشور نیز لغو میشن و احتمالا ما باید هزینه بیشتری در جهت حفظ منافع بین المللی و داخلی بکنیم.
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    دمت گرم
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    مثبت دادم مثل ... کیف کن
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    روسها سوداگرن ماهم ضرر نکردیم . فقط برخی خیلی خوش خیال بودن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس