روسیه در بحران سوریه بسیار زیرکانه و قوی عمل کرد چه به لحاظ سیاسی و چه نظامی؛ و اعلام خبر عقب‌نشینی محدود هم، یکی از این زیرکی‌هاست؛ هرچند دستور کار آمریکا، ناتو، شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل، حمله و اشغال خاک سوریه است.

گروه بین‌الملل مشرق- ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه 24 اسفند، در جلسه‌ای با حضور وزرای خارجه و دفاع این کشور، دستور عقب‌نشینی بخش عمده‌ای از نیروهای زمینی روسیه از سوریه را صادر کرد. پوتین با اعلام این‌که نیروهای نظامی روسیه، به مهم‌ترین اهداف خود در سوریه دست یافته‌اند، از وزیر خارجه کشورش درخواست کرد نقش پررنگ‌تری در مذاکرات صلح سوریه ایفا کند.

عقب‌نشینی روسیه از سوریه
پوتین به وزیر دفاع روسیه دستور عقب‌نشینی
نیروهایش از سوریه را داده است

در حالی که سخن‌گوی کرملین اعلام کرده رئیس‌جمهور روسیه پیش از صدور دستور عقب‌نشینی از سوریه، بشار اسد را از این تصمیم خود مطلع کرده، اما عقب‌نشینی روسیه از سوریه بسیاری از کارشناسان بین‌المللی را غافل‌گیر کرده است. واکنش‌ها به این تصمیم پوتین متنوع بوده و از استقبال تا انتقاد از تصمیم رئیس‌جمهور روسیه را شامل شده است.

{$sepehr_media_1435929_400_300}
پوتین دستور عقب‌نشینی از سوریه را صادر کرده است - دانلود

برخی کارشناسان معتقدند که اقدام روسیه به خروج برخی از نیروهایش از سوریه در راستای یک سیاست مشخص و برای نشان دادن حسن نیت روسیه در مقابل جنگ‌طلبی آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد. در عین حال، روسیه هم‌چنان متعهد است که عملیات‌های هوایی و بمباران مواضع داعش را ادامه دهد و قصد خروج کامل از سوریه را ندارد. همین موجب می‌شود تا نگرانی از این‌که روسیه با آمریکا به توافقی مخفی رسیده باشد، عملاً پایه و اساسی نداشته باشد.

خبرنگار بین‌الملل مشرق در همین خصوص با «براندون توربویل» کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده و از دلایل پشت تصمیم جدید پوتین، پیامدهای احتمالی آن برای بحران سوریه، و احتمال سنگین شدن کفه ترازو به سود غربی‌ها در این کشور جویا شده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، توضیحات توربویل درباره عقب‌نشینی تاکتیکی روسیه از سوریه است.

عقب‌نشینی روسیه از سوریه
بخشی از نیروهای روس برای عقب‌نشینی از سوریه آماده می‌شوند

اخبار عقب‌نشینی نیروهای روسیه از سوریه، بسیاری از افراد و حتی کارشناسان مسائل بین‌الملل را غافل‌گیر کرد. برخی از کارشناسان معتقدند این تصمیم روسیه، بیش از هر چیز، جنبه سیاسی داشته است. از آن‌جایی که خبر این تصمیم، هم‌زمان با «آتش‌بس» در سوریه و همین طور «مذاکرات صلح» سازمان ملل اعلام شد، اکنون روسیه می‌تواند خود را منطقی‌ترین بازیگر در صحنه بحران سوریه و هم‌چنین متعهدترین بازیگر به برقراری صلح واقعی در این کشور معرفی کند.

سد منطقی روس‌ها مقابل سیل جنگ‌طلبی آمریکا

روسیه از همان آغاز ورودش به بحران سوریه، این سیاست جلو رفتن بر اساس منطق را در نظر داشته است. این در حالی است که آمریکا هر زمان که مجبور شده از نظر سیاسی پا به پای روسیه بیاید، نه تنها عقب مانده، بلکه جلوی کشورهای دیگر، رسوا شده است. از جمله این موارد زمانی بود که آمریکا می‌خواست برای حمله به سوریه، بهانه استفاده اسد از سلاح‌های شیمیایی را بیاورد، اما روس‌ها خیلی زود وارد مسئله شدند و مذاکراتی را ترتیب دادند که سلاح‌های شیمیایی سوریه را از بین برد. نتیجه این تحولات این بود که روسیه خود را بازیگر دیپلماتیک و صلح‌طلب معرفی کرد، در حالی که غرب و به ویژه آمریکا چهره جنگ‌طلب و تشنه به خون خود را نشان دادند.

بهره‌برداری سیاسی پوتین از یک عقب‌نشینی تاکتیکی

بارها و بارها وقتی آمریکا فریاد می‌زد که صلح، تنها از طریق پیروزی «شورشی‌ها» یا حذف اسد می‌تواند محقق شود، روس‌ها «مذاکرات صلح» خودشان را سازمان‌دهی کردند. این مذاکرات در نهایت شکست خورد، اما نتیجه این بود که روس‌ها نشان دادند به دنبال صلح و دیپلماسی هستند، در حالی که آمریکایی‌ها بیش‌تر تمایل دارند به جنگ و خون‌ریزی متوسل شوند. بنابراین روس‌ها در بحران سوریه بسیار زیرکانه و قوی عمل کرده‌اند، چه در ابعاد سیاسی و چه نظامی. اعلام خبر عقب‌نشینی از سوریه هم به نظر می‌رسد یکی از همین زیرکی‌ها باشد.

پوتین در عقب‌نشینی تاکتیکی از سوریه هوشمندی سیاسی به خرج داد +فیلم
پوتین در ابعاد سیاسی و نظامی در سوریه زیرکانه عمل کرده است

لحظه «جورج بوشی» ولادیمیر پوتین با چاشنی موفقیت

آن‌چه تا کنون اشاره شد، جنبه‌های خارجی و بین‌المللی سیاست‌های روسیه بود. با این حال، باید توجه داشت که این سیاست‌ها، قطعاً جنبه‌های داخلی هم داشته و دارد. رئیس‌جمهور روسیه اکنون می‌تواند در داخل این کشور اعلام کند که مأموریت ما در سوریه با موفقیت به پایان رسیده است، بدون آن‌که مجبور باشد مانند جورج بوش روی عرشه یک ناو هواپیمابر فرود بیاید و ادعا کند که مأموریت نظامی کشورش در عراق صرفاً تمام شده است. پوتین اکنون می‌تواند بگوید به برخی از اهداف نظامی خود در سوریه رسیده است، اما حرفی از پایان مأموریت نزند و اسد را به حال خودش رها نکند.

رجزخوانی رسانه‌های غربی درباره عقب‌نشینی روس‌ها

هم‌چنین باید به خاطر داشت که آن‌چه روس‌ها مدنظر دارند، عقب‌نشینی واقعی از سوریه نیست. اگرچه رسانه‌ها و مطبوعات جریان اصلی از واژه «عقب‌نشینی» برای توصیف تصمیم جدید روسیه استفاده می‌کنند، اما این واژه را صرفاً برای مقاصد تبلیغاتی خودشان به کار می‌برند. آن‌چه پوتین در توضیحات خود توصیف کرد، تنها عقب‌نشینی بخشی خاص از پرسنل نظامی و تجهیزات روسی از برخی مکان‌ها در سوریه است.

یک عقب‌نشینی نصفه و نیمه به سبک روسی

پوتین گفته که تأسیسات دریایی این کشور در بندر «طرطوس» سوریه باز باقی خواهد ماند. هم‌چنین پایگاه‌های هوایی روس نیز بسته نخواهد شد و روسیه هم‌چنان به بمباران مواضع داعش ادامه خواهد داد. بنابراین عقب‌نشینی روسیه، یک عقب‌نشینی گسترده نیست، بلکه کاهش حجم حضور نظامی در سوریه و تنظیم مجدد قوا با هدف تأمین راحت‌تر اهداف مسکو است. قطعاً اهداف روسیه، بر خلاف آمریکایی‌ها، هرگز این نبوده که بخشی از خاک سوریه را اشغال کنند، بلکه شکست داعش و تقویت دولت بشار اسد بوده است. روسیه در گذشته همین اهداف را دنبال کرده و از این پس هم همین کار را خواهد کرد.

پوتین در عقب‌نشینی تاکتیکی از سوریه هوشمندی سیاسی به خرج داد +فیلم
به دستور پوتین، نیروهای هوایی و دریایی روسیه
هم‌چنان در سوریه فعال خواهند ماند

حضور نیروهای ویژه آمریکا در سوریه

نکته دیگری که ممکن است تصمیم جدید روسیه را یک عقب‌نشینی واقعی جلوه دهد، اظهارات «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا مبنی بر تصمیم ائتلاف آمریکایی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه است. در این زمینه دو نکته را باید مدنظر داشت. اولاً این‌که نیروهای ویژه آمریکا همین الآن هم در سوریه حضور دارند و عملیات می‌کنند. باراک اوباما این مسئله را سال 2015 آشکارا اعلام کرد. هم‌چنین بعد از عملیات آمریکایی‌ها در دیرالزور، حضور این نیروها در سوریه نه تنها پذیرفته، بلکه در رسانه‌های غربی جشن گرفته شد.

آرزوی قدیمی اوباما برای اعزام نیروی زمینی به سوریه

دوماً این‌که آمریکا از مدت‌ها پیش اعلام کرده که قرار است نیروی زمینی به عراق هم اعزام کند، اما هنوز این کار را انجام نداده است. وزیر دفاع آمریکا ژانویه سال جاری میلادی باز هم اعلام کرد که نیروهای زمینی این کشور قرار است به عراق و سوریه اعزام شوند، اما هنوز هم خبری از اعزام نیروی زمینی به این کشورها نیست.

آن‌چه ائتلاف غربی-عربی به دنبال آن است

با وجود آن‌چه گفته شد، در یک نکته شکی نیست: دستورکار آمریکا، ناتو، شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل، حمله و اشغال خاک سوریه است. این‌ها دوست دارند اهداف خود را با استفاده از نیروهای نیابتی پیش ببرند، اما اگر لازم شد، به نیروی نظامی و دخالت مستقیم هم متوسل خواهند شد. با این حال، شرایطی که الآن در سوریه می‌بینیم، این نیست که نیروهای روسی سوریه را ترک کنند و نیروهای آمریکایی جایگزین آن‌ها شوند.

پوتین در عقب‌نشینی تاکتیکی از سوریه هوشمندی سیاسی به خرج داد +فیلم
پوتین تصمیم ندارد تا اسد را با ائتلاف غربی-عربی تنها بگذارد

از داعشی‌ها بپرسید روسیه عقب‌نشینی کرده یا نه

اگرچه مخاطبان غربی تحت تأثیر رسانه‌هایشان تصور می‌کنند روسیه واقعاً دارد بشار اسد را تنها می‌گذارد، اما واقعیت این نیست. اگر می‌خواهید واقعیت را بدانید، باید از نیروهای داعش در «تدمر» بپرسید که عقب‌نشینی روسیه یعنی چه، البته اگر هنوز تروریستی در این شهر باقی مانده باشد. روس‌ها تا همین الآن هم مواضع داعش در تدمر را به طور پیوسته بمباران می‌کنند. البته امیدواریم تصمیم جدید روسیه در راستای کاهش تنش‌ها در سوریه، منجر به کاهش ابعاد بحران شود و تروریست‌های تحت حمایت عربستان سعودی، اسرائیل و غرب، هرچه زودتر از بین بروند و مردم سوریه بتوانند به زندگی عادی خود برگردند.

دلیلی برای نگرانی نیست

بنا بر آن‌چه که گفته شد، به نظر نمی‌رسد هیچ دلیل موجهی برای نگرانی و یا انتقاد از روسیه به خاطر تصمیم اخیر پوتین وجود داشته باشد. البته بسیاری از مردم شاید تصور می‌کردند یا حتی امیدوار بودند نقش روسیه در سوریه به تدریج افزایش یابد تا جایی که روس‌ها ده‌ها هزار نیروی زمینی و صدها تانک به سوریه اعزام کنند و یک تهاجم زمینی همه‌جانبه را علیه مناطق تحت کنترل تروریست‌ها ترتیب دهند. این افراد فکر می‌کردند باید یک جنگ واقعی و گسترده در سوریه شکل بگیرد و یک پیروزی سریع و قاطع نظامی نیز رقم بخورد. این در حالی است که مأموریت روسیه از ابتدا هرگز انجام چنین کاری نبود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 29
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    این توجیهات بی فایده است مشرق. واقعیت را باید پذیرفت و بر اساس آن برای آینده برنامه‌ریزی کرد.
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    برادر پوتین! چرا؟
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    تاریخ عملکرد روسیه گواه همه چیز است. آمریکا و انگلیس طبق همان حرفی که ابتداء جنگ افغانستان گفتند در حال تکمیل پروژه خاورمیانه بزرگ هستند. امروز ۵۰ سال یا ۷۰ سال پیش نیست چون عملکرد کوتاه بینانه روسیه موجب شده که غرب به پشت مرزهای روسیه برسد. هدف آمریکا-اسرائیل-انگلیس فقط همین چهار کشور فقیر نیستند بلکه هدف اصلی تجزیه ایران و روسیه است و این طرح زمانی میسر می شود که هم پیمانان این دو کشور نابود شوند. این کلمات تاکتیک و امثالهم در زمانیکه شما در ۱۸ قدم دروازه هستید هیچ جایگاهی ندارد و امروز روسیه فقط به همپیمانان تیشه نزد بلکه به خودش تیشه زد. روند بحرانهای منطقه نشاندهنده اینست که غرب کاملا و بدون عقب نشینی همچنان به پیش میرود برای نابودی طرف مقابل چراکه در گام اول قصد آنها نابودی و تجزیه است و بعد استعمار.
  • فدایی داش پوتین ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    نوکرتم داش پوتین ؛ داش پوتین هوای مارو داشته باش ؛ اگه سوخو 35 بدی که یه عمر غلامت میشیم داش پوتین. فدایی داری داش پوتین:)
  • علیرضا ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    روسها در طول تاریخ نشان داده اند که با هیچ کشوری دوستی نکرده اند و تنها به منافع خود فکر می کنند و برای همین است که همواره در جهان تنها مانده اند و بیشترین زیان وارده از سوی کشورهای استعماری به ایران از جانب همین روسیه بوده است.
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    خاك بر سرت غلامي واسه جنگنده؟
  • سروش ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    تا حدی حرفهای شما درسته ولی این نکته رو هم نباید فراموش کرد که غرب به کمک عربستان قصد دارد هزینه های نظامی و سیاسی و اقتصادی رو به واسطه درگیری بر ایران و سوریه تحمیل کنه و ایران و روسیه رو هم بادرگیری نظامی به صورت فرسایشی و هم از طریق مزدوری مثل عربستان با ارزان کردن نفت بخواد اقتصادشون رو متزلزل کنه و همین کا رو هم داره می کنه این عکس العمل روسیه خالی کردن پشت دوستان نیست روسیه و ایران نباید تمام تخم مرغ هاشون رو داخل سبد سوریه بگذارند الخصوص ایران که تروریست به مرزهاش رسیده پس یه جای نفسی هم یاید باز بشه و نباید همه توان رو صرف کرد و از طرف دیگر غافل ماند این جنگی که امروزه علیه محور مقاومت هست یک جنگ جهانی مدرن شده هست جنگی که با اقتصاد و درگیری فرسایشی نظامی و فرهنگی همراه هست باید جامعه ایران و روسیه هردو رو برای جنگ آماده کرد ایران و روسیه به درگیری کوتاه مدت فکر کرده بودند و جو حاکم بر جوامع دو کشور هم آماده یک درگیری نظامی بلند مدت نیست و برای آماده کردن این کار باید یک قدم عقب کشید و دشمن رو تو تله گرفتار کرد و جو رو آماده کرد بعد با قدرت علیه تاکتیک های دشمن آماده شد غرب هم توی درگیری سوریه به طور کامل وارد نشده و برای شناختن روحیه و افکار غرب نباید افسار گسیخته عمل کرد اگر شما یک نظامی باشید میدونید که مشتت جلوی دشمن نباید باز باشه و باید تاکتیکهایی رو برای مواجهه دقیق و اساسی با دشمن داشته باشید و رو نکرده باشید باید دشمن رو پای میز مذاکره که با قوانین شما چیده شده باشه محک زد و فقط گزینه نظامی نیست که توانایی می ده ما در مذکره با غربیها تو نستیم اونها رو با گزینه های روی میزشون به چالش بکشیم الآن هم داریم چنگ و دندان نشون میدیم یعنی هم ما منطق می دانیم هم قدرتمندیم و روسیه هم که سابقه زیرکیش مشخص است منتها ما گزینه ایی رو که چینش کردیم باید غرب رو از تهدیداتش دور می ساختیم که به لبخند های آقای ظریف برای نیل به هدفمان نیاز داشتیم و حالا پس از پیروزی و اینکه غرب دیگر نمی تواند گزینه نظامی روی میز را بدون هزینه به کار برد چنگ و دندان هم نشان می دهیم که با آزمایشات موشکی داریم این کار را می کنیم ولی در مورد بحران سوریه، روسیه برعکس ما عمل کرد و چون فرصت نبود باید اول قدرت نظامی و قهریه را وارد کارزار می کرد و بعدش فرصتی برای چیدن میز مذاکره پیدا کرد پس می بینید که سیاست خیلی بی پدر و مادر است.
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    خداکنه داعش به جون روسیه هم بیفته تا بفهمه ماست چقد کره داره! هرچند انفجار داغستان رو که به یاد دارین که توسط داعش تو هفته پیش انجام شد!
  • محمد ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    شما ها ظاهر را میبینید پشت پرده را نمیبینید در این شرائط حظور گسترده روسیه شاید موجب میشد حرص و وله آمریکا برای حظور در سوریه بیشتر میشد ولی با این کار روسیه به دنیا نشان حظور مستقیم نظامی و گسترده در سوریه موجب آتش افروزیه
  • سینا ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    دلت خوشه دفترچه فنی میگ29 ها رو کامل ندادن به ایران. از اون باحال تر این بود که ایرانو تحریم کردن و دیگه قطعات هواپیماهایی که فروخته بودن رو هم نمیدادن به ما! سر اس300 و تکمیل نیروگاه بوشهر هم چقدر بازی درآوردن و ازمون سود بردن.
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    به در که دیوار بشنود (همان افعال معکوس)
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    نه اینکه با شما مخالف باشم ولی مگر آمریکا و اذنابش جور دیگری هستند؟ شما و کسانی که مکررا این پیشینه را یاد آور میشوید، به ظن قوی پیمان بستن با غرب را نیز تجویز میکنید. هر چند امیدوارم که اینگونه نباشد.
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    در جواب سروش, حرفهای شما بسیار قشنگ هست و واقعا هم علاقمندم همانی باشد که شما ذکر کردید اما بنده با نگاه به تاریخ حتی یک مثال هم نمی بینم که همکاری روسیه با ما در مقابله با غرب دارای ثباتی بوده. روسیه حتی در قراردادهای کلیدی تسلیحاتی مثل سامانه ها رفتار درست تا به اینجا نشان نداده و حتی در مورد فروش جنگنده های چند منظوره اشتیاق همکاری که با هند دارد با ما ندارد در حالی که با هم در یک میدان جنگ می جنگیم و خطرات مرزی برای هر دو کشور بسیار تاثیر گذار بر دیگری خواهد بود. در واقع اگر ما نکات شما را واقعیت حال و آینده روابط استراتژیک ایران و روسیه در نظر بگیریم, آنوقت شاهد اولین نمونه تاریخی روابط با ثبات همکاری برعلیه غرب بین ایران و روسیه خواهیم بود.
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    کارش درست بوده دست عربستان ترکیه برای لشکر کشی و شروع جنگ حالا دیگر بسته است
  • کاپیتان ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    تف به روت بیاد بی غیرت وطن فروش عجیبه هنوز نسل این کمونیستا منقرض نشده!
  • محمد ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    شاید توی روسیه هم ملت نه عزه نه لبنان دارن!
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    چیزی که واقعیت داره اینه که الان تدمر زیر بمباران جنگنده های روسی هست
  • منوچهر ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    حرف ها قبول ولی روسیه ترجیح میده با آمریکا بیشتر رفاقت بریز تا با ایران
  • ناشناس ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    اتفاقا باید منتظر ورود جنگنده ای سعودی و عثمانی از پایگاه هوایی اینجرلیک بود.پوتین در حد این حرف ها نبود اصلا نتیجه درافتادن پوتین با امریکا این فرار فضاحت بار بود
  • بی نشان ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    به نظرم روسیه یک ماه اول طوفانی اغاز کرد فکر میکرد که تمام مخالفینو تار و مار میکنه بعدا فهمید در تواناییش نیست و گروههای مخالف قوی تر از محاسباتش هستند و بهترین فرصت رو بهانه برای اجرای اتش بس دونست تا ابرومندانه از باتلاق فرار کنه چیزی که سران عربستان در یمن توش رفتند
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    بالاخره پولهای عربستان و فشار اسراییل کار خودش رو کرد !!
  • ناشناس ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    عادل الجبیر گفته که ما با حمایت امریکا اماده اعزام نیرو به سوریه هستیم و هر نیرویی بخواهد در مقابل ما قرار گیرد از سر راه بر خواهیم داشت
  • Adel ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    خب اینو ببینیم که روسیه نظامش عوض شده!! اون واسه شوروی بود نه روسیه:-| یه عده میان میگن که روسیه سر قضیه تحریما توی شورای امنیت با ما نبود!!!!!خب شما برو خاطرات هیلاری کلینتون توی کتاب انتخاب های سخت رو بخون.ببین چقد روسیه زور زد که نشه ولی دید نمیشه با مدارکی امریکا که اشاره میکرد کاری نکنه
  • گاوچرون ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    عالی بود :))) بابا داره به مشرق طعنه میزنه چرا شما نمیفهمین؟ خخخخ حاجی گرینف ها ☚ انبیا نیز ابتدا گاو و گوسفند چران بوده اند تا بتوانند مردم زبان نفهم را هدایت کنند ☚ کانون فرهنگی گاوچرچی シ
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    من نمی دانم چرا کدخدا پرستان در خصوص راستگوترین رئیس جمهور جهان اینقدر حساس هستند که آبروی خودشان را با یک سری جملات قدیمی دارند می برند و می گویند که همه چیز مان را به کدخدا بدهیم ولی کسی که دست دوستی به ما دراز کرده و قدمهایش که اساسی بوده را پس یزنیم ولی کدخدا بعد از این همه باج و خیانت به ملت دسته اش را داده به دستمان ما باز هم از آنها دفاع کنیم من دیگر هیچ امیدی به چنین طرز تفکر و چنین کدخدا و رهروانش ندارم هر کس که مقام معظم رهبری دستش را بفشرد من دستش را می بوسم و هر که را که آن پیر فرزانه به زباله دانی تاریخ بیندازد فاتحه ای برایش می خوانم و انتظاری از مرده نمی دارم و از خداوند در همه حال یاری می جویم نه از وهابی و کدخداو ....
  • حسین ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    کجای کارش درست بود .آمریکا مث خروسه اگه حمله ور بشی میترسه و عقب میکشه و اگه فرار کنی دنبالت میکنه. کار روسیه تو این شرایط میدون دادن به رقیب بود و البته ترسید از اینکه هزاران کشته بده و داخل روسیه آرائش کم بشه. به هر حال ایران اونجا تنها میمونه و عقبم نمیکشه
  • حسین ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    بزارید بره نتایج اینکارش رو در چچن و داغستان خواهد دید و به تنهائی از عهدشون بر نخواهد اومد. و چندین برابر سوریه اونجا تلفات خواهد دید
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    بی نشان نشانی از داعش. زهی خیال باطل . البته توقع هم نداریم همه ی مردم قدرت تحلیل مسایل را داشته باشند . دوستانی که نمیفهمند لازم نیست کامنت بزارند بهتره برن عمو پورنگشونو نگاه کنند
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    سلام 1- عقب نشینی روسیه تاکتیکی بود، بهترین و بیشترین مصرف رو برای خودش داشت. به این صورت، پوتین محبوبیت خودش رو در روسیه حفظ می کنه و نشون می ده به جامعه ی جهانی که دخالت روسیه در کشورهای دنیا مقطعی است و مثل امریکا قصد نداریم تا بمونیم. 2- مساله ی جنگ داخلی سوریه رو باید نیروهای خود این کشور حل کنند! حضور ارتش روسیه در این بازه فضایی رو برای بازسازی روحی و تسلیهاتی ارتش سوریه فراهم کرد. الان افغانستان مثلا توسط امریکایی ها پاکسازی شده یا عراق! تهش چی شد؟ علت عدم حضور نیروهای ایرانی به عنوان نیروی عملیاتی در سوریه به همین دلیل هست. 3- ترکیه حتی در حضور روسیه در آسمان سوریه، اقدام به گلوله باران سوریه و شکار بمب افکن روسی کرد. روسیه به نظرم توی این مورد صرفا منافع خودش رو در نظر گرفت و ترجیح داد در ساعات ابتدایی نبرد که غافلگیرانه است و ترکیه ی احمق با عربستان سفیه اون رو انجام می دن، برای خودش و واکنشش فرصت بخره. اینجوری شاید روسیه از سوریه بیرون بره موقتا، ولی با حرکت غلط این دو کشور، دو تا اتفاق می افته: الف- افکار عمومی روسیه آماده پذیرش حضور نظامی دائم و درگیری با ناتو می شوند. مردم روسیه هنوز دوران جنگ سرد رو به خاطر دارند و تمایلی به بازگشت به اون دوران ندارند. ب- توجیه کردن لزوم حضور نظامی روسیه در سوریه در جامعه ی بین المللی. البته به نظر حقیر، روسیه از حمله ی احمقانه ی ترکیه و عربستان به سوریه مطلع هست، فقط نمی خواد خودش رو مستقیم درگیر کنه و منتظره تا در کنار فشارهای احتمالی جامعه ی جهانی پس از حمله، به عنوان فاتح و وزنه ی ثبات دهنده وارد سوریه بشه و بگه حضور من باعث موازنه ی قوا است. بازی دو سر برد برای روسیه. البته خدا به داد مردم سوریه برسه.
  • کریم ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    این همه کارشناسی وغیره در مورد عقب نشینی روسیه از سوریه عنوان کردند همه انها از احتمالات است اصل کلام این است که داش پوتن ترسیده است چون ترسیده کشورهای غربی آمریکا انگلیس فرانسه با اتحاد ترکیه وعربستان در سوریه بهش حمله کنند وقدرت نظامیش را نابودکنند. پوتن میگوید به اهداف خود رسیدیم به کدام اهداف با کشتن 2هزار نفر از 50 هزار نفر از تروریستها رانمیشود گفت به هدف رسیدیم
  • مهگانه ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    دوستان ، بازی روسیه با آمریکا اصلاً اینها نیست بلکه از اساس چیز دیگری است . می دانیم که آمریکایی ها اهل بلوف هستند آنها پوکربازان قهار و حرفه ای هستند که برد در این بازی با بلوف مشروط می شود با همین بلوف ها بود که کار پیر و پاتال های ترسوی متحزب شوروی را ساختند ( کتابی که نوشته ام و شاید منتشر کنم : دلایل فروپاشی اتحاد شوروی ) خوب پوتین نه تنها سیاستمدار بلکه در وهله نخست یک مأمور حرفه ای اطلاعاتی است و خوب می داند چه می کند کار پیروزی امروز هم در اکثر صحنه ها مخصوصاً در صحنه نظامی با برتری تسلیحاتی صورت می گیرد آمریکا بطور حتم بلوفی زده که در مراحل نهایی رویارویی تکنولوژی او در صحنه هوافضا پیروز می شودپوتین هم وانمود کرده که مقهور شده و از طرفی میل دارد صحنه را بطور آزمایشی به آمریکا واگذارد خلاصه کلام بزبان خودمانی یعنی اینکه بفرما صحنه را خالی کردم :! : ! خوب ...........عمل کن دیگه پس چی شد ؟! پوتین می داند آمریکا اهل سیاست حد آستانه است بریکمنز شیپ ! پس دست او را کاملاً باز می گذارد و نیروها را در صحنه اصلی عقب می کشد خوب آمریکا اگر جرأت دارد بفرما .................سکوت محض و جا زدن آمریکا و سپس حضور فوق قدرتمندانه روسیه و ایران برای یکسره کردن کار دشمنان اسد و بشریت در سوریه انشاالله
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    نه اینطور نیست اگر این کشور نبود همان انگلیسیها با کمک استعمار فرانسه خبیث و صهیونسم و آمریکا ما رو همون زمان بطور کامل لقمه چپشان می کردند چشمتان را باز کنید
  • محمد جوادی ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    روس ها بیشتر به نظر می رسد با عربستانی ها به توافق رسیده اند تا امریکایی ها و ترکیه ای ها . هم سفارش تسلیحاتی از عرب ها گرفته اند و هم اینکه توافقی در خصوص تولید نفت را شاهد خواهیم بود. روسیه از کاهش قیمت نفت بسیار بیشتر از عربستان و ایران ضربه خورده بود که بایستی جبران می شد مسئولین ما هم به تب راضی شده بودند هم تعداد شهدا افزایش پیدا کرده و هم کاهش قیمت نفت مشکل ساز شده بود. پس سفر چند روز پیش مقامات ترکیه هم در همین راستا بود و به نوعی در یمن و سوریه هر دو طرف ایران و روسیه با امریکا و عربستان و ترکیه به حل مسئله بصورت بینابینی رضایت داده اند تا ببینیم کلکی از یکی از طرف ها که بعید هم نیست در کار نباشد
  • مهگانه ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    بدنبال کامنت اول اضافه می کنم : پس از اینکه صحنه اصلی باز می ماند آمریکا با یک چالش روبرو می شود ( معنای اصلی چالش رویارو شدن با دو وضعیت ناخواسته است که ناگزیر و با اکراه باید یکی از آن دو را انتخاب کرد ) یا واقعاً دارای فناوری برتر تسلیحاتی است که در این صورت با دو وضعیت دیگر روبرو می شود یا از آن استقاده می کند و خطر لو رفتن فناوری اش را بجان می خرد یا می بیند فعلاً ارزش ندارد و از آن استفاده نمی کند و صحنه را به روسها وامی گذارد ( در این مورد حساس بعد از پنج سال فرسایش جنگی و درگیر کردن تمام متحدان غربی و نوکران منطقه ای دیگر به نفعش نیست واگذار کند ) اما عموسام چون شیطان بزرگ است از روی هر دوی اینها می پرد و وانمود می کند که فناوری برتر را دارد ولی نمی خواهد از آن استفاده کند اینجاست که روسها نباید گول بخورند و صحنه را واگذار کنند و باید با پذیرش ریسکی که حداکثر احتمال خطر آن 7 در صد است با تمام توان دشمنان سوریه را نابود کنند با کمک بی دریغ ایران و حزب الله و بخصوص الان که بسیج های متنوع عراقیها هم گل کاشته اند
  • هادی از مشهد ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    روسیه کیه امریکا کیه ابر قدرت کدومه ما هم دلمونو خوش کردیم به این دوتا ما تا خدارو داریم هیچ قمی نداریم الان کسایی خوشحال یا ناراحت میشن که رو این دوتا حساب باز کردن دوستان سفیانی در حال ورود به سوریه است به خدا این از کارهای خداست سفیانی میاد سوریه عراق لبنان رو تیه 6 ماه میگیره اینو علایم اخرالزمان میگه انشااله ظهور مهدی فاطمه نزدیکه دلمونو صاف کنیم ایمانمونو تقویت کنیم وتوکلمون به خدا باشه نه به روسیه یا قدرته دیگه
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    مشکل سوریه فقط به دست مردم سوریه و با عقل و منطق حل می شود و لا غیر. جنگ که شوخی نیست و کلی هزینه داره مخصوصا جنگ داخلی که برنده نداره!!! مشرق واقعا اگر آمریکا این کار رو می کرد الان هزاران مقاله در مورد شکست آمریکا و نابودی آمریکا می نوشتید و می گفتید ما از اول هم می دونستیم!!! فکر نکنید مخاطبانتون آدم های بی سوادی هستند و هر چیزی رو به نام تحلیل تحویل مردم ندید. استانداردهای خود را بالا ببرید.
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    "پنتاگون: کمتر از 10 هواپیمای روسیه از سوریه خارج شده‌اند" همش فیلمه حالا حالاها دست جمعی اونجاییم وگرنه عثمانیها و وهابیها اونجا را پر میکنند بعدشم میان سراغ ما و روساها و حزب ا.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس