کد خبر 548072
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵

نویسنده و روزنامه نگار مشهور عرب، خروج نیروهای روسیه از سوریه را اقدامی غافلگیر کننده و مشکوک دانست.

به گزارش مشرق،"عبدالباری عطوان" در روزنامه "رأی الیوم" نوشت: تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای خارج کردن اکثر نیروهای این کشور از سوریه از روز سه شنبه، اقدامی غافلگیر کننده و سریع بود، و اینگونه به نظر می‌آید که رهبری روسیه به دلیل عصبانیت از موضوعی این تصمیم را گرفته باشد.

عطوان تأکید کرد: از روابط روسیه و سوریه، بوی بحران به مشام ما می رسد. آیا این تصمیم جدی است و یا اینکه فقط به هدف تحت فشار قرار دادن سوریه و جلوگیری از فروپاشی مذاکرات ژنو؟
وی با اشاره به بیانیه روسیه و سوریه درخصوص هماهنگی در این تصمیم، این سؤال را مطرح کرد که چرا این تصمیم اکنون و با آغاز مذاکرات ژنو اتخاذ شده است؟

عطوان اظهار داشت که یکی از دلایل ممکن است این باشد که نیروهای روسیه مأموریت خود را در پشتیبانی هوایی از ارتش سوریه به پایان رسانده‌اند. دلیل دوم هم این است که این اقدام شاید به دلیل خشم روسیه از اظهارات ولید معلم وزیر امورخارجه سوریه باشد که گفته بود بشار اسد خط قرمز و متعلق به مردم سوریه است و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بدون نظارت دولت سوریه برگزار نمی شود. بشار جعفری رئیس هیئت مذاکره کننده سوریه نیز در اظهاراتی تأکید کرده است که در سوریه چیزی تحت عنوان حکومت انتقالی وجود نخواهد داشت.

عطوان افزود: باوجود اطلاعات ناکافی، دلیل دوم را ترجیح می‌دهم، شاید روسیه از سوی شریک آمریکایی خود به دلیل اظهارات مسؤولان سوری تحت فشار قرار گرفته باشد زیرا مخالفان و آمریکا این اظهارات را برخلاف مذاکرات می دانند.

سردبیر رأی الیوم مسأله مورد اهمیت در این تصمیم را غافلگیر کننده بودن آن دانست و درباره پیامدهای آن هشدار داد.

عطوان در این زمینه به قدیمی بودن جنگنده های سوریه و خلأ به وجود آمده به دلیل خروج نیروها و جنگنده‌های روسیه اشاره کرد.

عطوان خاطرنشان کرد: احساس می‌کنیم که بحرانی در روابط سوریه و روسیه به وجود آمده است، که چند روز قبل از برگزاری مذاکرات ژنو به دلیل محافظه‌کاری سوریه درباره برخی مسائل از جمله سرنوشت اسد، و دادن اختیارات کامل به دولت در مرحله انتقالی به اوج خود رسیده است.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    این پوتین مهمونی نبود که میگفت بغدادی رو زنده میخوام??????
  • جوان ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    این پوتین چی میگه قاط زده نکنه اگر قرار بود اسد بره که دیگه این همه بزن بزن لازم نبود اصلا شما خودت این همه نیرو پایگاه و مهمات خرج کردی برای چی ؟ که اسد بره ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس