مناظره فلینت که یکی از پرشورترین مناظرات درون حزبی نامزدهای دموکرات بود به موضوع طرح نجات اقتصادی، فروش اسلحه، رقابت‌های سیاسی از دهه 90 و چالش‌های وال‌استریت پرداخت.

گروه بین‌الملل مشرق - هفتمین مناظره درون انتخاباتی دموکرات‌ها در ساعت 6 عصر ششم مارس 2016 در فرهنگسرای شهر فلینت ایالت میشیگان برگزار شد و هیلاری کلینتون و برنی سندرز مناظره نفس‌گیر و پر چالشی را از سر گذراندند.  مجری برنامه «کوپر اندرسون» بود که «دن لیمون» وی را همراهی کرد. به هر کدام از نامزدها، 75 ثانیه برای هر بیان دیدگاه و 30 برای پاسخگویی به رقیب اختصاص داده شد. همچنین به برخی از حضار سالن اعم از دموکرات و مستقل اجازه طرح سوال داده شد. در پایان مناظره، به هر کدام از آنها 60 ثانیه برای ابراز نقطه نظر نهایی و 60 ثانیه برای جمع‌بندی اختصاص داده شد. مناظره فلینت، یکی از پر شورترین مناظرات میان کلینتون و سندرز بود.

میدان چالش فلینت به کجا ختم شد؟


در مناظره پرشور فلینت، هر دو نامزد انتخاباتی حزب دموکرات در مورد موضوعاتی چون طرح نجات اقتصادی، فروش اسلحه در آمریکا، رقابت‌های سیاسی از دهه 1990، و چالش‌های وال استریت به گفتگو پرداختند. به اعتقاد کارشناسان، جنجال‌آمیزترین بخش این مناظره مربوط به این جمله سندرز می‌شود که موجب شده بسیاری او را جوزده و بیش از حد احساسی بخوانند: «اگر سفیدپوست باشی، هرگز نمی‌توانی بفهمی که زندگی در گتو یعنی چه. اگر سفیدپوست باشی هر گز نخواهی فهمید که مزه فقر چیست».

بحث اقتصادی مناظره فلینت، بیشتر شکل فلسفی به خود گرفت چرا که سندرز معتقد بود که کلینتون و رفقای گرمابه و گلستان‌اش، موجب شده‌اند که وال استریت ستون فقرات قشر متوسط جامعه را بشکاند. سپس از کلینتون خواست که اسناد ارتباط با شرکت‌های وال استریت که موجب ثروتمند شدن‌اش شد را برای مردم منتشر کند. کلینتون، در پاسخ گفت که اگر نامزدهای جهوریخواه حاضر باشند که اسناد ارتباطشان با بنگاه‌ها و شرکت‌های وال استریت را منتشر کنند، او هم منتشر خواهد ساخت. در ضمن همه می‌دانند که وی وقتی یک سناتور بود، مدیران وال استریت را به شدت مورد نقد قرار داد اما صدایش به جایی نرسید. سندرز اضافه کرد که «قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی» (NAFTA) موجب از بین رفتن 800 هزار شغل در آمریکا شده است.

{$sepehr_media_1425881_400_300}
دانلود
مناظره دموکرات‌ها در فلینت

در بحث نجات اقتصادی، سندرز، کلینتون را متهم کرد که سیاست‌های فاجعه‌بار او و هم‌پالگی‌هایش موجب شد که تولید از شهرهای نیازمند به تولید همچون فلینت به سمت کشورهای آمریکای مرکزی و آسیا کوچ کند. آمارها نشان می‌دهد که از سال 2001 تاکنون بیش از 60 هزار کارخانه در آمریکا دچار بحران مالی شده‌اند. به جای سرمایه‌گذاری در آمریکا، اشتباه کردیم و در چین یا مکزیک سرمایه‌گذاری شد. کلینتون هم پاسخ داد: «سندرز یکی از کسانی بود که با طرح نجات صنعت خودرو در دولت بوش پسر که می‌توانست کمک شایانی به بحران اقتصاد آمریکا نماید، مخالفت کرد. اگر دیگران هم مثل او رای مخالف می‌دادند، الان باید شاهد سقوط صنعت خودروسازی در آمریکا و از بین رفتن 4 میلیون شغل می‌بودیم». سندرز ادامه داد: «دولت، نباید از بانک‌هایی که اقتصاد را نابود می‌سازند، حمایت کند و کلینتون هم پاسخ داد که اگر همین بانک‌ها نبودند، صنعت خودروسازی در همان سال 2008 ورشکست می‌شد.


میدان چالش فلینت به کجا ختم شد؟


در بخش مربوط به فروش سلاح در آمریکا، کلینتون، سندرز را به قرابت و دوستی با سازمان ملی سلاح متهم کرد و گفت: «اگر به دنبال محکوم کردن شرکت‌های سودجو هستی، چرا به شرکت‌های اسلحه‌سازی که بی‌مهابا و حریصانه اقدام به ساخت سلاح می‌کنند اعتراض نمی‌کنی؟ تصویب قانون حمایت از سازندگان و فروشندگان اسلحه که شما از جمله حمایت‌کنندگان آن بودی، یک اشتباه وحشتناک بود که نتیجه آن را می‌توان در فجایعی چون سندی هوک دید».  سندرز، در پاسخ گفت: «فکر می‌کنی که فقط شما هستی که از وقایعی چون سندی هوک دلشکسته و رنجوری؟ نخیر خانم کلینتون. من هم به اندازه شما از اینگونه وقایع ناراحتم. این را هم در نظر داشته‌ باش که  قانون آزادسازی اسلحه (2005) صرفا محدود به حمایت از خرده‌فروشان اسلحه در ورمونت بود».

{$sepehr_media_1425883_400_300}
دانلود
بخش دوم  مناظره نامزدهای دموکرات‌

کلینتون، نیز در ادامه قانون جرایم کیفری علیه سیاه‌پوستان آمریکایی که توسط همسرش بیل کلینتون را یک اشتباه خواند که به عنوان یک میراث غلط امروزه دامنگیر جامعه آمریکا شده است. سندرز هم دهه 90 را علاوه بر اقبال‌هایش، یک دهه پر اشتباه برای خودشان دانست و مواضع خود در رابطه با سازمان ملی سلاح در دهه 1990 را اشتباه دانست».

یکی از جنجالی‌ترین بخش‌های مناظره مربوط به بحث بانک واردات-صادرات آمریکا بود. سندرز معتقد بود که همین بانک‌ها باعث فربه‌شدن شرکتهایی چون بوئینگ و کاترپیلار شده‌اند و کلینتون در مخالفت با حرف وی، خود را یک عملگرا دانست که باور دارد همین بانک‌ها موجب خلق تجارت‌های کوچک می‌شوند و در شکل‌گیری وجهه بین‌المللی شرکت‌های آمریکایی نقش دارند.


میدان چالش فلینت به کجا ختم شد؟


در بحث نژاد و دین، هیلاری اظهار داشت: «راستش اگر بگویم نسبت به درک عزیزان سیاه‌پوست کشورم تجربه و بینش دارم، دروغ گفته‌ام. اما باور کنید که در آخرین گفتگوهایی که در میان سیاه‌پوستان داشتم، به عمق درد آنها و کودکان‌شان پی بردم. اگر رییس جمهور شوم، تمامی کوتاهی‌های حکومت آمریکا در حق‌شان را جبران می‌کنم. سندرز نیز اظهار داشت: «بله، من یهودی‌ام و از هر گونه خشونت و تبعیض منزجرم. خانواده پدری من که یهودی بودند در جنگ جهانی دوم از سوی هیتلر مورد تبعیض قرار گرفتند و در جریان هولوکاست کشته شدند. اگر سفیدپوست باشی، هرگز نمی‌توانی بفهمی که زندگی در گتو یعنی چه. اگر سفیدپوست باشی هر گز نخواهی فهمید که مزه فقر چیست. اگر سفیدپوست باشی نمی‌توانی بفهمی که عذاب دادن شما در خیابان و یا اینکه به بدترین شکل از خودرو به بیرون پرتت کنند یعنی چه».

در رابطه با آلودگی آب فلینت، کلینتون خواستار استعفای «ریک اسنایدر» -فرماندار این شهر- شد و تمامی مقامات این شهر که در حل این بحران کوتاهی داشتند را افقد شایستگی دانست. وی اظهار داشت: «به نظرم بودجه مختص این شهر به جای اینکه خرج بحران شود، باید برای تعمیر زیرساخت‌ها و ایجاد برنامه‌های آموزشی جهت فرهنگسازی در مصرف آب هزینه شود».


میدان چالش فلینت به کجا ختم شد؟


در بحث آلودگی محیط زیست و مهاجرت، سندرز مخالف شعار بود و گفت که باید به جای حرف زدن، عمل کرد. وی با پروژه «شکست هیدرولیکی» مخالفت کرد و این عمل را امری بسیار مخرب برای طبیعت و بالاخص محیط زیست فلینت دانست.  کلینتون نیز تاکید کرد که باید قوانین به شکلی تنظیم شوند که مثل قوانین پر اشکال مهاجرت نباشند. وقتی به دیدگاه‌های ترامپ در مورد مهاجرت اشاره شد، کلینتون پاسخ داد که تعصب افرادی مثل ترامپ اصلا برای او معنا ندارد و او نمی‌تواند دیدگاه وی در مورد پناهجویان و غیربومی‌ها را درک کند. سندرز هم جمهوریخواهان را نیازمند درمان روانی دانست.

سندرز در مورد بحث زندان‌های آمریکا گفت: «به شما اطمینان می‌دهم که تا پایان دوره اول ریاست جمهوری من، آمریکا دیگر بزرگترین کشور میزبان زندانیان نخواهد بود و در عرض 4 سال، 500 هزار زندانی از زندان‌ها کم خواهم کرد.


نظرسنجی‌ها


پس از مناظره فلینت نظرسنجی‌هایی نیز از سوی پایگاه‌های خبری-تحلیل صورت گرفت:


هفتمین مناظره دموکرات‌ها به کجا ختم شد؟
خبرگزاری Fox2Know






هفتمین مناظره دموکرات‌ها به کجا ختم شد؟

گاردین



هفتمین مناظره دموکرات‌ها به کجا ختم شد؟

خبرگزاری Ibitimes



هفتمین مناظره دموکرات‌ها به کجا ختم شد؟

NJ (نیوجرسی نیوز)


هفتمین مناظره دموکرات‌ها به کجا ختم شد؟


نظرسنجی تایم




نتیجه نهایی
پس از برگزاری مناظره فلینت، برنی ساندرز توانست در ایالت مِین، پیروز میدان باشد. از مجموع 91 درصد آراء شمارش شده در این ایالت، 64 درصد آراء به سندرز و 36 درصد به کلینتون مربوط بود. ساندرز، در انتخابات پس از مناظره توانست آرای دو ایالت کانزاس و نبراسکا را به صندوق خود بریزد اما  پیروزی بزرگ کلینتون در لوئیزیانا که هیئات انتخاباتی بسیاری دارد، باعث شد که وی همچنان در رتبه نخست نامزدهای حزب دموکرات باقی بماند.


منابع:

http://edition.cnn.com/2016/03/06/politics/democratic-debate-highlights/

http://edition.cnn.com/2016/03/06/politics/democratic-debate-recap/index.html

http://www.huffingtonpost.com/entry/democratic-debate-fact-check_us_56dd8793e4b0ffe6f8e9e0ca

http://www.theguardian.com/us-news/live/2016/mar/06/democratic-debate-in-flint-and-maine-caucus-results-live

https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/03/06/winners-and-losers-from-the-7th-democratic-presidential-debate/

http://www.ibtimes.com/who-won-cnn-flint-democratic-debate-bernie-sanders-ramps-attacks-hillary-clinton-2331152


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • Ben ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    سلام .دوستان15سال پیش سریال های امریکایی تبلیغات ریس جمهور سیاه پوست می شد که در امریکا تغییر ایجاد می کند و در 10سال گذشته درسریال های امریکایی تبلیغات می شد امریکا برای حمایت از حقوق زنان، زنی به ریس جمهوری می رسد که برای امریکاتغییر ایجاد می کند که کیلنتون در حال ریس جمهور شدن هست ودر انتخابات های امریکا کمتر 15درصد شرکت می کنند و یقیناً برای اهل سیاست اثبات شده در امریکا انتخابات سوری و ازپیش تعیین شده است واین لابی صهنویست هست که برای مردم امریکا تصمیم می گیرند ومی دانیم کسی که تمام عالم را به عدم حقوق بشر محکوم می کند خودش ناقض رای مردم وحقوق اساسی مردم هست که جنبش والستریت این حرف را تصدیق می کند لذا این باید برای مردم فهیم ایران تشریح شود تا عده ای نتوانند این پیرزن روباه و گرگ صفت را بزک کرده رابه خورد فکری مردم عزیز ما بدهند.
  • ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    گفتید هیلاری برده ولی آمار میگه سندرز جلوئه !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس