روسیه برای تقویت توان دفاعی و تهاجمی خود در برابر غرب و ناتو دو زیردریایی راهبردی جدید «یوری دالگاروکی» و «ولادیمیر ماناماخ» که یکی از آن ها مجهز به موشک بالستیک قاره پیمای «بولاوا» است را پس از سپری کردن مرحله آزمایشی به خدمت می گیرد.

به گزارش مشرق، ، روسیه ناوگان شمال خود را برای ارزیابی میزان آمادگی نیروهای هسته ای آماده می کند.

«بولاوا» یک موشک سطح به سطح قاره پیما (Surface to Surface Intercontinental Ballistic Missile) با برد ۸ هزار کیلومتر مجهز به کلاهک های تقسیم شونده شناخته می شود که رهگیری آن توسط سامانه های پدافند موشکی به دلیل توان بسیار مانور و پنهانکاری تا آخرین مراحل اصابت به هدف تقریبا ناممکن است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این زیردریایی های راهبردی با کد 955، در آینده ناوگان روسیه را تکمیل خواهند کرد و قرار است هشت زیردریایی جدید 955 جایگزین زیردریایی های «دلفین» با کد شناسه 667 شوند.

در آزمایش های پیش رو برای این زیردریایی ها، مهمترین مساله این است که هر زیردریایی بتواند 16 موشک قاره پیما را از عمق 50 متری به طور مستقیم شلیک کنند.

شلیک موفقیت آمیز به هدف نشان می دهد که در صورت وقوع جنگ هسته ای ناوگان دریایی روسیه می تواند در مقابل دشمن ایستادگی کند، زیرا خطر اصلی در زمان شلیک، بالا آمدن آب پس از خروج موشک است.

از زمان شوروی تا کنون این آزمایش سه بار انجام گرفته است. اوت 1991 در عملیات «بیگیموت»، یک زیردریایی اتمی موشکی را از زیر آب شلیک کرد، ولی در عرض 90 ثانیه 640 تن آب را به سمت خود کشید که سبب شد از عمق 50 متری به زیر 100 متری کشیده شد و اگر به موقع کنترل نمی شد، امکان شلیک های بعدی وجود نداشت.

سال 2011 نیز در یک عملیات دیگر، زیردریایی با تمام تجهیزات و موشک های دوربرد «بولاوا» زیر آب رفت، اما فقط دو شلیک انجام داد. در وزارت دفاع گفته شد مهم شلیک همه موشک ها نبود، بلکه هدف این بود که گروه عملیاتی نداند برای کدام یک از 16 موشک دستور شلیک می دهد. پس از این شلیک، آزمایش ها پایان یافت، ولی فقط 15 شلیک از 24 شلیک موفقیت آمیز بود.

سال گذشته در آزمایش رزمناو «ولادیمیر ماناماخ» دو شلیک مکرر از زیر آب انجام گرفت که یکی از موشک ها خود به خود منهدم شد و موشک دوم هم به هدف اصابت نکرد و در نتیجه تمام موشک ها به کارخانه تولید کننده بازگردانده شد تا دلایل دقیق نبودن شلیک پیدا شود. کمیسیون دولتی هم بعدها توضیح داد، تولید آن نامناسب بوده و ارتش نیز بیش از آن پیگیر قضیه نشد.

از سوی دیگر، در آزمایش رزمناو «اسکیف» هم 38 شلیک انجام گرفت که 32 مورد آن ناموفق بود. کارشناسان سامانه راهبردی دریایی را بسیار پیچیده ارزیابی می کنند. فرایند استارت، روشن کردن موتور روی آب و بسیاری فاکتورهای دیگر بر موفق بودن شلیک تاثیر می گذارد.

موشک «بولاوا» از نسل پنجم دارای پیچیدگی های زیاد، چند منظوره و قابل شلیک بودن از دستگاه های مختلف است و به گفته آناتولی سیتنوف رییس سابق نیروهای مسلح وزارت دفاع، آزمایش این موشک پیچیدگی های زیادی دارد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس