روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات امروز را به بازتاب حمله حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی به شورای نگهبان و حق‌الناس و بررسی تغییرات در آرایش سیاسی کشور اختصاص دادند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات امروز را به بازتاب حمله حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی به شورای نگهبان و حق‌الناس و بررسی تغییرات در آرایش سیاسی کشور اختصاص دادند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1پیشنهاد جدید اصلاح‌طلبان به ائتلاف اصولگرایان/ افزایش حضور ملی - مذهبی‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبی. روزنامه‌های اصلاح‌طلب سخنان هاشمی را دفاع از «حریم انقلاب» ، «دفاع تمام قد از سید حسن» دانستند و از هاشمی به «محبوب بی قدرت» یاد کردند.

2. رونمایی از برنامه جامع انتخاباتی اصلاح‌طلبان در اوج ناامید و آشفتگی این جریان سیاسی

3پیشنهاد جدید اصلاح‌طلبان به ائتلاف اصولگرایان/ افزایش حضور ملی - مذهبی‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبی.حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهور در یادداشت اول روزنامه دولتی ایران، پس از انتقادات فراوان به سفر رییس‌جمهور به اروپا، این سفر را در راستا «عزت، حکمت و مصلحت» دانست و از سوی دیگر روزنامه مردم سالاری انتقادات به نوع تفاهم ها در سفر اخیر آقای روحانی را «عقده گشایی» سیاسی دانست.

4پیشنهاد جدید اصلاح‌طلبان به ائتلاف اصولگرایان/ افزایش حضور ملی - مذهبی‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبی. حذف گزینه‌های پایداری؛ پیشنهاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان به شورای ائتلاف اصولگرایان؛ پس از ناکامی در القای واگرایی در جبهه اصولگرایان، فعالان سیاسی اصلاحات از شورای ائتلاف اصولگران خواهان طرد گزینه‌های تندرو شدند این درحالی صورت می‌گیرد که اصلاح‌طلبان از شکست کامل پروژه وحدت در اردوگاه اصلاح طلبان خبر می‌دادند.

5. تاکید مجدد بر حضور زنان در عرصه مدیریت کشور؛ با نزدیک شدن همایش‌های معاونت زنان ریاست جمهوری

6. افزایش حضور ملی-مذهبی‌ها در رسانه‌های جریان اصلاحات؛ پس از درج یادداشت ابراهیم یزدی و مصاحبه با محمد توسلی نوبت به واکاوی الگوی سیاست ورزی مهندس بارزگان رسید.

7. استمرار اعتراضات به نظارت استصوابی با استفاده از سخنان نیروهای سیاسی

· سردرگمی در کنش انتخاباتی در اردوگاه اصلاحات

محمدرضا عارف رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات در حاشیه قرارگرفته است؛ بار دیگر کارگزارانی‌ها و مشارکتی‌ها در تلاش برای ترسیم چگونگی حضور در انتخابات آتی هستند. در شرایط فعلی دو راهکار مدنظر دارند؛ برخی از اعضای حزب منحله خواهان اصالت بر عیار اصلاح‌طلبی در لیست‌ها هستند و از لیست ناقص حمایت می‌کنند و گروهی دیگر که وابستگی سیاسی و یا همسوی نظر با حزب کارگزاران سازندگی دارند از لیست کامل با حضور برخی از حامیان دولت و اصولگرایان همسو حمایت می‌کنند.

پیشنهاد جدید اصلاح‌طلبان به ائتلاف اصولگرایان/ افزایش حضور ملی - مذهبی‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبیرسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد پیرامون چگونگی حضور در انتخابات اظهار داشت: «اگر چهره‌ها بازنگشتند یا اصلا تجدید نظر نشد یا چهره‌های اثرگذار و رای آور بازنگشتند، دست ما خالی می‌ماند. در این صورت منتظر هستیم که به حداقل‌ها اکتفا کنیم. به خاطر میثاقی که با شهدا بستیم و همچنین به خاطر پیمانی که با ملت داریم، نباید به هیچ‌وجه خودمان را کنار بکشیم. بنابراین از صحنه رقابت و فعالیت سیاسی کناره‌گیری نمی‌کنیم و ناچار هستیم با دست خالی وارد صحنه شده و به حداقل‌ها اکتفا کنیم. جایی که کاندیدا داریم معرفی کنیم و جایی که نداریم اعلام کنیم که کسی برای‌مان باقی نمانده است یا اینکه افراد رده چندم را به مردم معرفی کنیم. در چنین شرایطی رقابتی نامتعادل و غیر عادلانه‌ای را شاهد خواهیم بود و چاره‌ای هم نیست که به همان صورت به صحنه وارد شویم. البته اصلی هست که در هر دو صورت بدان پافشاری داریم و آن این است که باید تلاش کنیم نیروهای تندرو و افراطی که به هیچ‌وجه مصلحت نظام و مردم را نمی‌بینند وارد مجلس نشوند.» اما آذر منصوری از اعضای حزب منحله مشارکت و از فعالان فتنه 88 با نگاهی تندروانه در گفت و گو با آرمان امروز اظهار داشت: «صندوق رای و انتخابات در دسترس‌ترین و ممکن‌ترین سهم ما از دموکراسی است و سندش به‌نام تک‌تک شهروندان نوشته شده است. در انتخابات بسته به شرایط، گزینه‌هایی برای انتخاب داریم. این محدود به کشور ما هم نیست. باید ببینیم از بین گزینه‌های موجود انتخاب کدام‌یک حداقل‌ها یا مطلوب ما را تامین می‌کند. تجربه انتخابات ۹۲ را فراموش نکنیم. بسیاری در آن مقطع عقیده داشتند که آمدن ما آب در هاون کوبیدن است. اما ما آمدیم و انصافا در این دوسال و اندی آثار این حضور را دیدیم. شرکت نکردن به معنی واگذار کردن حق شما به دیگران است.»

در این میان مخالفان جریان کارگزاران سازندگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.علی تاجرنیا از فعالان فتنه 88 در ترسیم خط حرکتی اصلاحات بر عیار هویت سیاسی این جریان اصرار کرد و اظهار داشت: «اما اگر این مسئله موجب شود که بین نگرش‌های مختلف سیاسی در لیست دادن ائتلاف صورت گیرد، این شیوه، شیوه پسندیده‌ای نیست. ما باید در عرصه عمومی به دلیل حفظ صداقت با مردم،حفظ هویت سیاسی خودمان سعی کنیم لیست اصلاح‌طلبان را با لیست گروه‌های سیاسی دیگر آغشته نکنیم.می‌توان با در نظر گرفتن شرایط حاد سیاسی حاکم بر اصلاح‌طلبان، تعدادی افراد از مجموعه گروه‌های سیاسی دیگر را وارد لیست کرد. طبیعتاً باید از کاندیداهای مستقل و کسانی که اعتدالی هستند، حمایت کنیم. البته این به معنای اختلاط مرزهای هویتی نیست.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    کسانی که در سال 88 بر علیه آراء مردم که حق الناس بود شورش کردند امروز مدعی دفاع از حق الناس شده اند و به شورای نگهبان هجمه می کنند !
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    مگه تا حالا ملی مذهبی ها زیرمجموعه اصلاحاتیا نبودن؟؟؟ اصلاحات چیزی از خودش نداره الا همینا و فتنه گرا و سلطنت طلبا و ....
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    محبوب؟!؟!؟!؟1 خخخخخخخخ
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    مردم خاطرات خوبی از اصلاح طلبان ندارند
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    من برای هاشمی دعا میکنم
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    امان از سیاسی کاری اصلاح طلبان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس