روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات امروز را با شوق و ذوق‌زدگی تمام عیار از آغاز مجدد صدور ویزا در سفارتخانه‌های ایران و انگلیس و بررسی آخرین وضعیت انتخاباتی کشور آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

امیداصلاح طلبان برای تأیید صلاحیت نیروهای سیاسی ساختارشکن/ حمله به لیست شورای ائتلاف اصول‌گرایانروزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات امروز را با شوق و ذوق‌زدگی تمام عیار از آغاز مجدد صدور ویزا در سفارتخانه‌های ایران و انگلیس و بررسی آخرین وضعیت انتخاباتی کشور آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. باوجود اعلام رییس جمهور مبنی بر خروج اقتصاد کشور از رکود در سال گذشته؛ روزنامه دولتی ایران اعطای «وام 80 میلیونی برای خروج از رکود مسکن» را تیتر اصلی خود اختصاص داد.

2. علی اکبر ترکان، سخنگوی نانوشته حامیان دولت در انتخابات اخیر، همکاری موسسه ثامن الحجج با ستاد انتخاباتی حجت الاسلام روحانی در سال 92 را رد کرد و از پیگیری وضعیت رسیدگی به تخلفات این موسسه در دولت یازدهم خبر داد

3. بازگشت مهدی هاشمی به زندان اوین پس از حمله اکبرهاشمی رفسنجانی به حق الناس و شورای نگهبان

4. نوسازی حزب کارگزاران سازندگی با قرعه کشی!؛ محمد قوچانی روزنامه نگار منتقد کارگزاران در دوران اصلاحات مجدد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی شد

5امیداصلاح طلبان برای تأیید صلاحیت نیروهای سیاسی ساختارشکن/ حمله به لیست شورای ائتلاف اصول‌گرایان. یلدای رد صلاحیت‌ها؛ امیداصلاح طلبان برای تأیید صلاحیت نیروهای سیاسی ساختارشکن

6. اصلاح طلبان گزاره برنامه جامع مشترک ملی یا برجام 2 را پروژهٔ برای پیروزی در انتخابات دانستند

7. انتقاد از نو اصلاطلبی از سوی اعضای حزب منحله مشارکت

8. بررسی موضع گیری های مجلس نهم؛ تصویب برجام نقطه قوت بهارستان در ایستگاه نهم از منظر اصلاح طلبان

9. حمله به لیست شورای ائتلاف اصولگرایان؛ هراس از چتر وحدت در اردوگاه رقیب

· تهدید اصلاح‌طلبان عبدی را مجبور به عقب نشینی کرد/ اصلاح سخنان هاشمی رفسنجانی مبنی بر استفاده از رانت/ یک هاشمی دیگر به شورای نگهبان حمله کرد

امیداصلاح طلبان برای تأیید صلاحیت نیروهای سیاسی ساختارشکن/ حمله به لیست شورای ائتلاف اصول‌گرایانرسانه‌های زنجیره‌ای اصلاحات در قبال سخنان هاشمی رفسنجانی علیه حق‌الناس و فقهای شورای نگهبان دو محور اصلی را در نظر گرفتند: 1. منتقدان درون گروهی خود را نسبت به سخنان انتقادی با مصاحبه به سبک بازجویی تحت فشار قرار بدهند که در رأس آنان عباس عبدی است؛ انتقادات عبدی به هاشمی رفسنجانی از منظر صادق زیباکلام «کینه سالیان دور» نامیده شده است 2. اصلاح و قلب محتوای سخنان هاشمی، به صورتی سخنان وی به منزله استفاده از رانت فامیلی برای حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در افکار عمومی نشان داده نشود.

در محور اول روزنامه همدلی به حمله نسبت به اظهارات عباس عبدی پرداخت و نوشت: «عباس عبدی از ماه‌ها قبل تحت تأثیر شانتاژ رسانه‌ای اصولگرایان قرار گفته است. در غیر این صورت چه دلیلی وجود دارد که در این شرایط حساس، وی با همسو و همگرا شدن سخنگویان اصولگرا این لطف را در حق آنان ارزانی کند. این تئوریسین اصلاح‌طلب چگونه شرایط حاکم بر انتخابات را فهم نکرده است؛ در حالیکه تمامی راه‌ها و معبرهای انتخاباتی برای رقیب فراهم آمده است، اینگونه فردی که از نوه امام (ره) و کلیه کسانی که رد صلاحیت شده‌اند، اعاده حیثیت می‌کند (آن هم در وضعیتی که اعتراف می‌کند قدرتی ندارد) را به باد انتقاد می‌گیرد. خود ایشان به عنوان یک «اصلاح‌طلب نظریه‌پرداز» آقای عبدی باید بداند که منظور آیت‌الله هاشمی از اشبه که در مورد آیت‌الله امیداصلاح طلبان برای تأیید صلاحیت نیروهای سیاسی ساختارشکن/ حمله به لیست شورای ائتلاف اصول‌گرایانسید حسن به کار برده بود، ظاهر وی نبوده است، بلکه مضمون و ماهیت تفکرات و نوع رفتار سیاسی ـ علمی ایشان است» و روزنامه شرق برای عقب‌نشینی عباس عبدی تلاش خود را آغاز کرد به نحوی که عباس عبدی در بازجویی روزنامه شرق اظهار داشت: «آنجایی است که می‌گویند بنده نیت‌خوانی کرده‌ام. این انتقاد کاملاً وارد است اما من چرا این کار را کرده‌ام. شاید عصبانی بوده‌ام. همچنان که دیگرانی هم که علیه من نوشتند عصبانی بودند. فرض من این بود که آقای هاشمی تصمیمی گرفته که می‌داند نتایجش چه است. نتایج این صحبت فقط تقویت ردصلاحیت حسن‌آقا است.»

امیداصلاح طلبان برای تأیید صلاحیت نیروهای سیاسی ساختارشکن/ حمله به لیست شورای ائتلاف اصول‌گرایاناما در محور دوم؛ محمد هاشمی به یاری برادر شتافته است و درحمله به شورای نگهبان اجتهاد حجت‌الاسلام سید حسن خمینی را «برای اهالی فن اظهر من الشمس» دانست و در ادامه افزود: «مساله که اجتهاد یک روحانی بلندمرتبه را تنها با یک امتحان در نظر بگیریم و سوابق علمی وی را لحاظ نکنیم مساله‌ای بی‌سابقه بوده که تاکنون در حوزه‌های علمیه مرسوم نبوده است. گویا فصل جدیدی را در این زمینه باز کرده‌اند که اجتهاد افراد تنها از راه امتحان کتبی مشخص خواهد شد. تاکنون علمای بزرگی مانند آیات عظام وحید خراسانی، جوادی آملی و موسوی اردبیلی که جزو بزرگ‌ترین مراجع تقلید دنیای اسلام هستند صلاحیت آیت‌ا... سید حسن خمینی را تأیید کرده‌اند. در نتیجه عدم احراز صلاحیت ایشان تنها به دلیل شرکت نکردن در امتحان، نوعی تغییر در سنت‌های حوزه است که نیاز به تأمل و تفکر بیشتری دارد.»

در همین خط خبری محمد کیانوش راد در گفت و گو با روزنامه خانوادگی آرمان امروز به اصلاح سخنان هاشمی رفسنجانی پرداخت و اظهار داشت: «اساس استدلال هاشمی، صلاحیت آیت‌ا... سید حسن خمینی است و نه وابستگی سیدحسن به بیت و خاندان امام، البته اشاره به بیت امام، اشاره‌ای انحصارطلبانه نیست. صلاحیت علمی سید حسن خمینی را بزرگان و مجتهدان و مراجع بنام حوزه تأیید کرده‌اند و تمرکز استدلال هاشمی بر عدم احراز صلاحیت سید حسن است و نه چون عضو خانواده امام است و عجیب است»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد کراقلی ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    آقای هاشمی اگه حسن خمینی اصولگرا بود باز هم این حرف رو در موردش میزدید؟
  • سرباز پروردگار ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    سفارت انگلیس=نفوذ=دخالت=بردگی دوباره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس