روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز بر سخنان محمد جواد ظریف خطاب به منتقدان دولت و چگونگی حضور در انتخابات آتی اختصاص دادند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز بر سخنان محمد جواد ظریف خطاب به منتقدان دولت و چگونگی حضور در انتخابات آتی اختصاص دادند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1روزنامه. روزنامه‌های زنجیره‌ای در یک اقدام هماهنگ مدعی شده‌اند که جریان منتقد دولت ضریب انتقادات خود را در حوزه سیاست خارجی افزایش داده است تا دولت را از مسائل داخلی دور کند؛ آنان منتقدان را افرادی می‌دانند که هشت سال سکوت کردند و در این دو سال فریاد می‌زنند. این محور در تیتر روزنامه وقایع اتفاقیه و یادداشت صادق زیباکلام به عنوان «گریز تندروها از پاسخگویی» مشهود است. این درحالی است که حامیان دولت سیاست خارجی را عرصه پیروزی تمام عیار دولت می‌دانند و بنابراین نباید نسبت به انتقادات نسبت به نوع قراردادهای دولت مانند خرید هواپیما که در زندگی مردم اثرگذاری اندکی دارد؛ دلواپس شوند.

2. بازتاب سخنان انتخاباتی حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی؛ دور جدید سخنان پدر معنوی حزب کارگزاران سازندگی با تغییرات در نوع حضور فرزندان ایشان آغاز شد

3. ائتلاف علیه صدا و سیما؛ انتقاد شدید روزنامه‌های حامی دولت و اصلاحات با استفاده از سخنان محمدرضا عارف و علی اکبر ترکان از رسانه ملی

4روزنامه. تاکید اصلاح‌طلبان بر حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ اصلاح‌طلبان مدعی هستند که به «واقع‌گرایی سیاسی» در سیاست کشور دست یافته‌اند بنابراین استراتژی «تحریم» به «حضور حداقلی» حتی با لیست ناقص تغییر پیدا کرده است.

5. حمایت تمام قد از قراردادهای نفتی در دوران صدارت زنگنه؛ روزنامه‌های اصلاح‌طلب انتقاد دانشجویان به قراردادهای جدید نفتی موسوم به ipc را تجمع «بودار مقابل نفت» دانستند و از رفتار پلیس که مانع وزارت‌نوردی دانشجویان شده است؛ تشکر کردند. این روزنامه‌ها تاکنون در برابر پرونده کرسنت نیز سکوت کرده‌اند.

6. بازتاب گسترده اقدام به اعتراض سید محمد غرضی و حجت‌الاسلام سید حسن خمینی نسبت به عدم احراز صلاحیتشان به شورای نگهبان

7. روزنامه دولتی ایران، بخش خصوصی را پیروز دوران پسابرجام با تفاهم‌ها بین ایران و کشورهای اروپایی دانست.

8. هشدار نسبت به بازگشت تفکر احمدی‌نژادیسم به سیاست کشور

9روزنامه. خبرسازی پیرامون تأیید صلاحیت برخی از نیروهای سیاسی زاویه‌دار با انقلاب اسلایم با وجود رد هرگونه خبر پیش از اعلام رسمی از سوی شورای نگهبان

· بار دیگر اصلاح‌طلبان، روحانی را تهدید کردند / گروکشی با انتخابات ریاست‌جمهوری 1396

بعد از محمدرضا عارف و علی صوفی نوبت به ولی الله شجاع پوریان رسید که تمدید چهار سال دیگر دولت یازدهم منوط به رسیدگی به اعتراض اصلاح طلبان نسبت به اعلام صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان کنند. سیر «تهدید» از سوی این جریان به نحوی است که با گروگشی انتخابات ریاست جمهوری 1396 و تکرار فقدان پایگاه اجتماعی دولت، خواستگار اقدام «عملی» دولت در برابر شورای نگهبان شده‌اند.

ولی الله شجاع پوریان در یادداشتی با عنوان «فرصتی برای تزریق امید به رگ‌های جامعه» در روزنامه همدلی بار دیگر رییس جمهور را تهدید کرد و در همین راستا نوشت: «از این‌رو گرچه اظهارات امیدوارکننده دکتر روحانی به عنوان رییس‌جمهوری و مجری قانون اساسی قابل تقدیر بود، اما انتظار این است که پیگیری حقوق داوطلبان به اظهارات و پیگیری‌های کلامی محدود نشود و در عمل نیز رییس‌جمهوری با استفاده از اختیارات قانونی خویش و با تعامل با سایر مسئولان عالی نظام و نهادهای نظارتی گشایشی در این باب ایجاد کند.

روزنامهبه طور حتم اگر این پیگیری‌ها و تلاش‌ها منتج به نتیجه و اثرگذار نباشد، دولت یازدهم در مواجهه با افکار عمومی و پیگیری مطالبات آن‌ها در موضع ضعف قرار خواهد گرفت.» در همین راستا تهدید اصلاح طلبان نسبت به دولت جلال خوش چهره در سرمقاله روزنامه ابتکار نوشت: «توافقنامه هسته‌ای و گشایش اقتصادی حاصل از دوران پسا تحریم از جمله گام‌های دولت یازدهم در اجرای وعده‌های خود به مردمی است که در سال 92 با امید به آینده، پای صندوق‌های رأی حضور یافتند. در واقع این دو عامل نقش پاشنه آشیل را برای دولت یازدهم ایفا کرده و می‌کنند. هرگونه ناکامی در این دو می‌تواند به معنی شکست دولت محسوب شود. از این‌رو رئیس جمهور روحانی بی‌آنکه مغلوب مانع‌تراشان در داخل و خارج شود، گام به گام اهداف خود را بر اساس وعده‌هایش برای عادی سازی شرایط کشور دنبال کرده است.»

· القای واگرایی اصولگرایان در اوج ناامیدی اصلاح‌طلبان

اتاق‌های فکر تخریب در شوراهای رسانهٔ اصلاح طلبان فعالیت خود را از شش ماه گذشته آغاز کرده‌اند؛ آنان ابتدا به مثلث وحدت جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جبهه پایداری و حزب موتلفه اسلامی حمله کردند و پس از موفقیت اصولگرایان در گسترش چتر وحدت نوبت به حمله به شورای ائتلاف اصولگرایان با بهانه عدم حضور برخی از سیاستمداران رسید و حالا شاخه تخریب رسانهٔ اصلاح‌طلبان از انشقاق در لیست مشترک در مراکز استان‌ها در میان اصولگرایان با تک‌روی پایداری‌ها خبر می‌دهند.

روزنامهدر راستا پیگیری همین خط خبری روزنامه شرق نوشت: «جبهه پایداری در اصفهان و شیراز هم‌سفره خود را از ائتلاف جدا کرده است. از اصفهان خبر می‌رسد که دو روز قبل هم‌زمان با سخنرانی «مرتضی آقاتهرانی» در همایش «حق‌الناس» در مسجد الرسول اصفهان، فهرست جدیدی با عنوان اصولگرایان انقلاب اسلامی از سوی گروه‌های همسو با جبهه پایداری منتشر شده است. «آقاتهرانی» در آن سخنرانی تلویحاً اعتراض خود به لیست انتخاباتی مجمع اصولگرایان اصفهان را اعلام کرده است. شنیده‌ها حاکی است جبهه پایداری اصفهان به لیست منتشره اصولگرایان اصفهان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی معترض بوده است. عباس مقتدایی، حجت‌الاسلام سالک، مجتبی خیام‌نکویی، نیره اخوان و حسن کامران نامزدهای این فهرست جدید برای شهر اصفهان هستند. بااین‌حال عباس مقتدایی عضو مجمع اصولگرایان استان اصفهان گفته است مجمع تنها یک لیست پنج‌نفره به‌صورت رسمی اعلام کرده و از دیگر لیست‌های منتشرشده احتمالی بی‌اطلاع است! از استان فارس و مرکز این استان یعنی شیراز هم خبر می‌رسد که اصولگرایان به‌علت مخالف‌خوانی‌های جبهه پایداری به اختلافات جدی خورده‌اند و نتوانسته‌اند فهرست واحد بدهند. جبهه پایداری تهدید کرده است که درصورت ورود «احمدرضا دستغیب» به فهرست نهایی اصولگرایان، آن‌ها هم مثل اصفهان لیست جداگانه می‌دهند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ناشناس ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    متاسفانه با دانشجویان معترض به قراردادهای جدید نفتی که مغایر اصل 44 و منافع ملی میباشد گازنبری برخورد شده است .
  • ناشناس ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    متاسفانه با دانشجویان معترض به قراردادهای جدید نفتی که مغایر اصل 44 و منافع ملی میباشد گازنبری برخورد شده است .
  • بهروز ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    برادرعزیزم دانشجوهای عزیزبایدیادبگیرند درچهارچوب قانون وبامجوزرسمی ازمراکزذیصلاح اقدام به تجمع کنند وگرنه ممکن طرفداران دولت هم دست به اقدامی مشابه بزنند آن زمان کشورمیشودصحنه زورخیابانی عزیزم قانون برای همه است
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    جالبه که از این برخوردها در تجمعات خصمانه فتنه گران خبری نیست! چوب همین کارها را می خوریم که به مظلوم ظالم می شوند و در برابر ظالم مظلوم!!
  • سربازم ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    با سلام/جناب بهروز خيلي خوش بين و مثبت نگري ظاهرا علي الخصوص به اين دولت .مجوز!!!!!!!!! مجوز ديدي سلام مارو هم بهش برسان ....... عدم انتقاد پذيري از سر روش ميباره ،پاش بيافته با لودر از روي منتقدين انقلابي رد خواهد شد منتظر باش و ببين.نمونه اش كوبيدن افرادي كه جهت اعتراض به بازگشايي لانه جاسوسي انگليس روباه مكار تجمع كرده بودند .
  • بیسیمچی ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    همه در برابر قانون باید یکسان باشند.
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    آقا بهروز این دانشجوها با دعوت رسمی از طرف هیات دولت راهپیمایی میکردن
  • مهماندار هواپیما ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    دولت تدبیر و امید برای غربی ها اگر احمدی نژاد کشور را ویران کرده چرا اینقدر از او می ترسید
  • ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    ما باز هم به رییس جمهور احمدی نژاد رای خواهیم داد. مرگ بر دشمنان او.
  • مهدی ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    دولت بعد از پساتحریم ایا میخواهدبه وعدهاییش ابتدا عمل کند یاقرار دادهایخارجی خود که منجر به واردات بیشتر کالاهی خارجی وبیکاری جوانان مملکت خودمان میشود و........
  • عبد الله ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    درود براحمدی نژاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس