روزنامه‌های زنجیره‌ای، دوشنبه را به تمرکز بر سخنان روحانی درباره انتخابات و دفاع از قراردادها میان جمهوری اسلامی ایران و سرسخت‌ترین مخالف برجام در مذاکرات اختصاص دادند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

5روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه را با تمرکز بر سخنان رییس‌جمهور پیرامون انتخابات آتی و دفاع از قراردادها میان جمهوری اسلامی ایران و سرسخت‌ترین مخالف برجام در مذاکرات اختصاص دادند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. چگونگی حضور در انتخابات؛ لیست ناقص یا لیست مشترک با حامیان دولت

2. پیشنهاد تجدیدنظر در اعلام صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان با توجه به آغاز دهه فجر! و رقابتی شدن انتخابات؛ روزنامه اعتماد نوشت: «شورای نگهبان قانون اساسی می‌تواند فرزند اصلاح‌طلب خانواده انقلاب را در آغوش گیرد و پدرانه او را به عرصه انتخابات بازگرداند و چه فرصتی بهتر از ایام دهه فجر؟» این در حالی است که هادی غفاری از فعالان سیاسی جریان اصلاحات اظهار داشت: «با توجه به اطلاعاتی که من دریافت کرده‌ام در هیچ شهر و حوزه انتخابیه‌ای اصلاح‌طلبان بدون کاندیدا نیستند.»

3. انتقاد از برگزاری تجمع دانشجویی مقابل وزارت نفت نسبت به قراردادهای جدید نفتی (IPC)؛ دفاع از عملکرد بیژن زنگنه

4. خبرسازی پیرامون تأیید صلاحیت برخی از فعالان سیاسی جریان اصلاحات

5روزنامه. گفت‌وگو با عناصر ملی-مذهبی برای بررسی مبارزات با رژیم پهلوی؛ درحالی‌که این افراد معتقد به «انقلاب اسلامی» نبودند و در سالیان جنگ تحمیلی بارها با بیانیه‌های خود سبب آشفتگی ذهنی مردم می‌شدند و یکی از مهم‌ترین مراکز محفلی برای تحریف رخدادها و اهداف انقلاب به شمار می‌روند.

6. انتقاد از نقدهای پوپولیستی منتقدان نسبت به قراردادهای دولتی

7. بی‌اطلاع از چرایی سفر فائزه هاشمی رفسنجانی به آمریکا؛ روزنامه آرمان امروز نزدیک‌ترین روزنامه به خانواده هاشمی رفسنجانی، سفر فائزه هاشمی را «ابزار» تخریب حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی دانست و در برابر سؤال‌ها پیرامون چرایی این سفر سکوت کرد.

8. انتقاد از تصویب جرم سیاسی در بهارستان؛ انسداد نقد به حکومت فرجام جرم سیاسی است.

· علی مطهری؛ مرد اظهارات متناقض

علی مطهری مرد تناقض‌هاست؛ او که روزگاری از مشکلات اقتصادی فرزندان هاشمی رفسنجانی سخن می‌گفت؛ این روزها سخنان آنان را تکرار می‌کند و حتی از اصلاح‌طلبانی که آنان را «تغییردهنده مسیر انقلاب» و «بسترسازان از بین بردن حکومت دینی» می‌دانست؛ حمایت می‌کند.

ادعای جدید مرد متناقض بیت مطهری/ احزاب منحله اصلاحات صحنه‌گردان اصلی اصلاح‌طلبان شدندعلی مطهری در گفت‌وگو با روزنامه وقایع ‌اتفاقیه مدعی است که «مردم اصولگرایان را حذف می‌کنند» و «اصــول‌گرای واقعی وجود ندارد» و زمان تندرویی را اصولگرایان را از دانست و اظهار داشت: «دوره‌ای که آقای احمدی‌نژاد روی‌ کارآمد و حوادث سال 88 رقم خورد، برخی اصول‌گرایان یک روش افراط را در پیش گرفتند که تا به امروز هم ادامه دارد و با اصول‌گرایی واقعی فاصله گرفته است»

· تردید در استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ احزاب منحله صحنه‌گردان اصلی شدند

روزهای سخت اصلاح‌طلبان آغاز شده است؛ اختلافات میان آنان بار دیگر رنگ جدال‌های شورای شهر اول را به خود گرفته است؛ اصلاح‌طلبان معتقدند در شرایط فعلی با حضور حداقلی داشته باشند اما نسبت به چگونگی آن اختلاف نظر عمیقی دارند؛ فیض الله عرب سرخی از فعالان فتنه 88 و عضو شورای مرکزی سازمان منحله مجاهدین در راستای ترسیم استراتژی اصلاح‌طلبان اظهار داشت: «استراتژی کلان این است که با جریان حامی دولت، تحت هیچ شرایطی رقابت نکنیم و اجازه ندهیم با رقابت ما، یک اصولگرای تندرو به مجلس راه پیدا کند»

ادعای جدید مرد متناقض بیت مطهری/ احزاب منحله اصلاحات صحنه‌گردان اصلی اصلاح‌طلبان شدنداز سوی دیگر اعضای حزب منحله مشارکت بر لیستی بر اساس معیار و هویت اصلاح‌طلبی تأکید می‌کنند؛ احمد شیرزاد از فعالان حزب منحله مشارکت در گفتگو با روزنامه همدلی گفت: «این کار یک ضرورت تاریخی و یک مسئولیت بسیار استثنایی است که در این دوره همه باید به آن توجه کنند. الآن کل جامعه ایران و بدنه حامی اصلاح‌طلبان که به‌زعم من بیش از 70 درصد جامعه را در برمی‌گیرد، یک توقع بیشتر از اصلاح‌طلبان ندارند و آن این است که یک لیست مشخص و متحد ارائه کنند. یک خواهش عمومی از تمامی اصلاح‌طلبان وجود دارد. فضا، فضای بسیار مه‌آلودی است و ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که مردم و حامیان اصلاح‌طلبان زمان بگذارند که در مورد کاندیداهای مستقلی که ما انگشت روی آن‌ها گذاشته‌ایم، تحقیق کنند. حتی اگر این کار را انجام بدهند تنها ماحصل آن‌یک تشتت و به‌هم‌ریختگی سیاسی است.» و علی تاجرنیا از فعالان فتنه 88 در ترسیم خط حرکتی اصلاحات بر عیار هویت سیاسی این جریان اصرار کرد و اظهار داشت: «اما اگر این مسئله موجب شود که بین نگرش‌های مختلف سیاسی در لیست دادن ائتلاف صورت گیرد، این شیوه، شیوه پسندیده‌ای نیست. ما باید در عرصه عمومی به دلیل حفظ صداقت با مردم، حفظ هویت سیاسی خودمان سعی کنیم لیست اصلاح‌طلبان را با لیست گروه‌های سیاسی دیگر آغشته نکنیم. می‌توان با در نظر گرفتن شرایط حاد سیاسی حاکم بر اصلاح‌طلبان، تعدادی افراد از مجموعه گروه‌های سیاسی دیگر را وارد لیست کرد. طبیعتاً باید از کاندیداهای مستقل و کسانی که اعتدالی هستند، حمایت کنیم. البته این به معنای اختلاط مرزهای هویتی نیست.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سیری ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    خوشم میاد از خواب و بیدار اصلاحات وحشت دارین. این نشون میده از پایگاه پایین اجتماعی دلواپسون مطلع هستید.
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    برخی ها مصداق بارز خسرالدنیا والآخره هستند
  • مهدی از قم ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    اقای سیری شما که مثلا طرفدار اصلاحات هستید میشه مبانی فکری و فلسفی و ارزش های این جریان و نظرات بزرگانشان مثل سروش و شبستری و پولورالیسم دینی را که بیان میکردند و خاستگاه این پلورالیسم را تبیین کنید؟؟؟؟؟بی صبرانه منتظرم تا ببینم شما اگاهانه راهتان را انتخاب کرده اید یا مانند باقی هم مسلکی هایتان گرفتار اوهام و فقر فکری هستید
  • ناشناس ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    اصلاحات یعنی تعلیق و پلمپ و خیانت و فتنه .
  • ناشناس ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    متاسفانه با دانشجویان معترض به قراردادهای جدید نفتی که مغایر اصل 44 است گازنبری برخورد شده است !
  • فلانی ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    چون به آنها گفته شود در روی زمین فساد نکنید گویند: ما اصلاح گرانیم! سوره بقره - آیه 11
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    روحانی گفت افسادطلبها 7 تا 10 میلیون نفر هستند!! حالا چطوری؟ حرف دوستتان را هم قبول نداری؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس