اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی، استراتژی «حضور حداقلی» را بر «تحریم» انتخابات برگزیده‌اند؛ این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که آنها، پیش از این، عیار اصلاح‌طلبی و حفظ آن را بر کسب کرسی‌های بهارستان ترجیح می‌دادند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

استراتژی حضور حداقلی به جای تحریم انتخابات/ اختلاف و انشقاق دامنه‌دار اصلاحات - کارگزارانروزنامه‌های زنجیره‌ای، اولین روز هفته را به دو رخداد چشیدن شیرینی پسابرجام از سوی فرانسه، پلیس بد مذاکرات و اعلام اقدام به اعتراض به نظر شورای نگهبان از سوی حجت‌الاسلام سید حسن خمینی اختصاص دادند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی استراتژی «حضور حداقلی» را بر «تحریم» انتخابات انتخاب کرده‌اند؛ این اقدام از سوی این جریان سیاسی در حالی صورت می‌گیرد که حامیان جریان اصلاحات پیش از عیار اصلاح‌طلبی و حفظ آن را بر کسب کرسی‌های بهارستان ترجیح می‌دادند.

2. با وجود زمزمه‌های فراوان از سوی فعالان سیاسی اصلاحات مبنی بر کناره‌گیری محمدرضا عارف از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات به دلیل اختلاف با کرباسچی، روزنامه‌های اصلاحات از استمرار حضور محمدرضا عارف خبر دادند.

3استراتژی حضور حداقلی به جای تحریم انتخابات/ اختلاف و انشقاق دامنه‌دار اصلاحات - کارگزاران. شایعه‌سازی پیرامون تأیید صلاحیت برخی از فعالان سیاسی جریان سیاسی اصلاحات؛ این اخبار متناقض در حالی بیان می‌شود که زمان بررسی اعتراضات پایان نیافته است و انتشار این اخبار کذب با هدف صورت می‌گیرد.

4. معضل سازی برای فعالیت سیاسی اصولگرایان؛ روزنامه‌های جریان اصلاحات که در القای واگرایی جریان اصولگرا ناکام بودند؛ در مقطع فعلی از معضل عدم انصراف به نفع لیست مشترک خبر می‌دهند.

5. برگزاری چهارمین کنگره حزب مردم‌سالاری در یاس و ناامیدی اصلاح‌طلبان

6استراتژی حضور حداقلی به جای تحریم انتخابات/ اختلاف و انشقاق دامنه‌دار اصلاحات - کارگزاران. بازتاب سخنان حجت‌الاسلام سید حسن خمینی پیرامون عدم احراز صلاحیت وی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری؛ محمد اشرفی اصفهانی در یادداشتی در روزنامه آرمان امروز حرمت حجت‌الاسلام سید حسن خمینی را «حرمت نظام» خواند و خواهان تغییر در نظر شورای نگهبان شد؛ گفتنی است ایشان پیش‌ازاین خبر درخواست برای حکم حکومتی برای تأیید صلاحیت برخی از افراد را بیان داشت.

7. روزنامه دولتی ایران صفحه اصلی خود را به انتقاد از عملکرد شورای نگهبان اختصاص داده است؛ یادداشت نویس این روزنامه دولتی خواهان آن است که اعضای شورای نگهبان «مصالح و منافع ملی» را هم در اعلام نظر لحاظ کنند.

· اماواگرها از حضور هاشمی در لیست جامعتین

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مهم‌ترین نهادهای مذهبی- سیاسی کشور محسوب می‌شود که در مهم‌ترین رخدادهای مذهبی مانند معرفی مراجع تقلید و در انتخابات با معرفی افراد اصلح در مجلس خبرگان نقش جدی ایفا می‌کند. گمانه‌زنی‌ها پیرامون عدم حضور حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در لیست مورد تأیید این نهادمذهبی- سیاسی جدی شده است به‌نحوی‌که حامیان هاشمی در فرار به جلو را در پیش‌گرفته‌اند.

استراتژی حضور حداقلی به جای تحریم انتخابات/ اختلاف و انشقاق دامنه‌دار اصلاحات - کارگزارانچند هفته قبل هفته‌نامه صدا، ارگان حزب کارگزاران سازندگی، با خط خبری اینکه هاشمی رفسنجانی نیازمند حضور در لیست جامعه مدرسین نیست و از وزن سیاسی مجزا پدر معنوی خود در کشور حکایت کرد؛ روزنامه قانون در تقلید «دستوری» از هفته‌نامه صدا پیرامون عدم حضور هاشمی رفسنجانی نوشت: «در سال‌های گذشته همیشه لیست‌های انتخاباتی با حضور چهره‌های سرشناس وزن کافی پیدا می‌کردند و حالا با توجه به پایگاه عمومی آیت آ... عدم قرار گرفتن او در لیست جامعه مدرسین لیست‌های این جریان با بحران سر لیست مواجه‌اند. این موضوع به هاشمی رفسنجانی ضربه زیادی وارد نمی‌کند اما در بدنه این تشکل مشکلاتی را ایجاد می‌کند و حامیان سنتی این تشکیلات را به‌نوعی از آن دور می‌کند.

هاشمی چه در لیست جامعه یا جامعه روحانیت باشد و چه نباشد رأی سنتی خود و از طرفی حمایت حامیان دولت را دارد و خللی در بدنه رأی ایشان به وجود نمی‌آید و ایراد کار به بدنه طیف سنتی جامعتین است که مقاصد انتخاباتی را به مقاصد گفتمانی ترجیح می‌دهند. هاشمی به حضور در لیست‌های انتخاباتی نیازی ندارد و به همین صورت هم می‌تواند بارأی بالا و معنادار به مجلس خبرگان راه پیدا کند.»

· تاکتیک «حضور» در انتخابات؛ خروج از حاکمیت رنگ باخت

سیاست ورزی اصلاح‌طلبان به سه قسمت مهم تقسیم می‌شود؛ «حمله به شورای نگهبان»، «تحریم انتخابات» و «تردید در نتایج انتخابات»؛ حالا آنان برخلاف عهد همیشگی با برخی از ضدانقلاب از «حضور اعتراضی» به‌جای «تحریم» خبر می‌دهند؛ اصلاح‌طلبان به‌خوبی می‌دانند بااینکه همواره به ساختارهای انتخاباتی حمله کردند و در جریان سال 88 دموکراسی خیابانی و فتنه و آشوب را برای رسیدن به اهداف خود رقم زدند اما تنها راه جابه‌جایی قدرت شرکت در انتخابات است. ازاین‌روست که سعی دارند در یک بازی دو نقشی یکی در پس پرده و دیگری به‌صورت نمایشی، سناریوی حضور حداکثری را در انتخابات کلید بزنند؛ بنابراین در این راه مشارکت جدی در انتخابات را هدف خود قرار داده و نمایش مظلوم‌نمایی را در انظار عمومی کارگردانی می‌کنند.

استراتژی حضور حداقلی به جای تحریم انتخابات/ اختلاف و انشقاق دامنه‌دار اصلاحات - کارگزارانسرمقاله نویس امروز روزنامه شرق در تأیید تاکتیک اصلاح‌طلبان نوشت: «اصلاح‌طلبان با استراتژی «حضور» وارد عرصه رقابت انتخابات شده‌اند. رقابتی که در آن جز همان «حضور» یا سماجت کار دیگری از دستشان برنمی‌آید.

تاکتیک «حضور»، یعنی ماندن در وضعیت و تلاش برای خلق اراده جمعی با وجود همه محدودیت‌ها، بهره بردن از امکانات موجود و کشف فضاهای جدید که در آن صدایشان شنیده شود و مطالباتشان محقق گردد؛ درواقع هنوز اصلاح‌طلبان با تکنیک عمل‌گرایی و پافشاری بر «حضور» در درون گفتمان رایج، رؤیای اصلاح مشروع و نظام‌مند را در سر می‌پرورانند.

تاکنون در اظهارات تندترین اصلاح‌طلبان نیز گفته‌ای درباره خروج شنیده نشده، چه آنکه آن‌ها بیشتر در پی وفاداری به آرمان‌های انقلاب هستند. رویدادی که در سال ۵۷ شکل گرفت و در به قدرت رسیدن نسل اول اصلاح‌طلبان تأثیر بسزایی داشت.

اکثر اصلاح‌طلبان یا در انقلاب «حضور» داشته‌اند یا با واسطه‌ای به مؤثرترین چهره‌های انقلاب پیوند خورده‌اند. نزدیکی آن‌ها به هاشمی رفسنجانی با تمام اختلافات از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد. درواقع آنچه آن‌ها را به هم متصل می‌کند، رؤیای مشترک و وفاداری به این رؤیاست. حتی این وفاداری به خاستگاه، از ملایم‌ترین و محافظه‌کارترین چهره‌های اصلاح‌طلب نیز گاه چهره‌ای رادیکال می‌سازد.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ناشناس ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    سید حسن خمینی باید در آزمون خبرگان شرکت میکرد و شرکت نکردن ایشان به معنای انصراف ایشان تلقی میشود .
  • نسل اول انقلاب ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    اگر حجت الاسلام هاشمی از لیست جامعتین حذف شده باشد شکست ایشان در انتخابات خبرگان قطعی خواهد بود انشاءالله .
  • رهرو ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    من کاری به سید حسن و مسائل جناحی ندارم. اما این دست تحلیل ها تحلیل های کیهانی هستش. پس اون عده ای که امتحان ندادن و احراز صلاحیت شدن چی؟
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    آزمون دیگرچه صیغه ای است ?وقتی چندین مرجع تقلیدمعتبر شیعه ، مرجعیت آیت الله حسن خمینی راتایید کرده اند پس آزمون برای چیست ?

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس