گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


کیهان
خلق یک شبه 80 منطقه آزاد با توجیه اقتصادی یا مصرف انتخاباتی/ خودداری امیر سیاری از نشستن در کنار همتای آمریکایی/ ابتکار یک وزیر برای رصد مدیران زیرمجموعه/  پاداش به سومالی برای قطع روابط با ایران/  سعودی‌ها طرح بغداد برای حل تنش با ایران را قبول کردند

بازی با قیمت خوراک پتروشیمی به کام ویژه‌خواران

سرانجام قیمت خوراک پتروشیمی به سود ویژه‌خواران تمام می‌شود؟ روزنامه جوان با طرح این سؤال نوشت: پتروشیمی‌ها درحال تحقق خواسته‌های خود هستند؛ آنها در حوزه کاهش نرخ خوراک از تلاش‌های خود ناامید نشده‌اند و آنطور که از شواهد پیداست توانسته‌اند بازی را به سود خود بازگردانند.

بیژن نامدار زنگنه وقتی به نفت آمد با کمبود شدید درآمدها مواجه شد؛ گروهی را مأمور بررسی فرصت‌های درآمدی کرد که این گروه در نخستین بررسی متوجه ویژه‌خواری فعالان پتروشیمی شد که گاز را با قیمت سه سنت در هر مترمکعب دریافت کرده و با تبدیل آن به محصولات بالادستی پتروشیمی سود کلانی از آن خود می‌کردند به‌طوری که در یک سال سودشان به حدود 400 درصد بالغ می‌شد.

تحقیقات دقیق‌تر روی میزان مصرف گاز این واحدها نشان می‌داد درصورت چهار برابر شدن قیمت خوراک وزارت نفت حداقل 6 میلیارد دلار در سال کسب درآمد کرده و از ویژه‌خواری برخی مجتمع‌‌های پتروشیمی جلوگیری می‌کند.

 وزارت نفت خواستار افزایش قیمت خوراک از سه سنت به 22 سنت شد که در نهایت و با همه لابی‌ها و مشکلات پیش‌رو این رقم به 13 سنت رسید اما باز هم پتروشیمی‌ها خواستار کاهش شدند.

محمدرضا نعمت‌زاده و معاونش مجتبی خسروتاج که در بخش پتروشیمی فعالیت ویژه‌ای دارند فاز کاهش قیمت خوراک را دنبال کردند تا سود پتروشیمی‌ها کاهش نیابد. پتروشیمی‌ها دادخواهی خود را به دوست نزدیک خود یعنی وزیر صنعت سپردند تا حرف آنها توسط وی و البته سایر وزرا در دولت مطرح شود.

مبارزه برای مشخص شدن دستوری قیمت گاز ادامه داشت تا چند روز پیش که از دولت خبر رسید قرار است قیمت گاز برای خوراک به زیر 10 سنت افزایش یاید. از فرمولی گفته شد که براساس آن قیمت گاز هشت سنت خواهد شد. چند روز بعد اما فرمول تعیین قیمت فروش گاز طبیعی به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور مورد موافقت قرار گرفت و ابلاغ شد.

پس از آنکه وزیر نفت فرمول پیشنهادی تعیین قیمت گاز طبیعی خوراک واحدهای پتروشیمی را به دکتر اسحاق جهانگیری ارائه کرد، معاون اول رئیس‌جمهور فرمول یاد شده را فرمولی مناسب ارزیابی کرد که می‌تواند اطمینان لازم را به سرمایه‌گذاران در صنعت مهم پتروشیمی بدهد.

فرمول همان آرزویی است که وزیر صنعت و دوستان وی در پتروشیمی به دنبال آن بودند؛ دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: اگرچه در ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور، اشاره به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نشده اما با شاخص‌های اعلام شده و محاسبات ما رقمی بین 8 تا 8/5 سنت به دست می‌آید.

این رقم درحالی اعلام می‌شود که نرخ خوراک گاز در کشورها با قیمت‌گذاری منطقه‌ای آن متفاوت است، به طوری که در سال 2014، قیمت هر مترمکعب گاز تحویلی به صنایع پتروشیمی (شامل خوراک و سوخت) در آمریکا 20 سنت، در اروپا 42 سنت، آسیای شرقی 51 سنت و آمریکای لاتین 52 سنت بوده است.

جنجال رد صلاحیت‌ها برای کتمان ناکارآمدی افراطیون

عناصر جریان فتنه در پی نشست مخفیانه ضمن تاکید جنجال‌آفرینی بر سر بررسی صلاحیت‌ها به دنبال فرار از ناکارآمدی اقتصادی هستند.

به گزارش جهان‌نیوز، جلسه‌ای با حضور حسین-م،‌حسین-م-ت، محسن-ر، محسن-‌الف، بهزاد-ن و احمد-پ تشکیل و سیاستگذاری رسانه‌ای درخصوص رد صلاحیت‌ها انجام گرفته است، در این جلسه مقرر شد:

- علاوه بر مسئولین وزارت کشور، تمام استانداران بایستی نسبت به وضعیت رد صلاحیت‌ها، موضع‌گیری تا آستانه استعفا داشته باشند.

- بایستی بر ورود رهبری و رئیس‌جمهور در این صحنه اصرار ورزیده شود.

- داغ کردن رد صلاحیت‌ها در افکار عمومی می‌تواند موج ایجاد شده از سوی اصولگرایان در حوزه معیشت و اقتصاد را مهار و کم‌کاری دولت را مهار کند.

همچنین در این جلسه مقرر شده ضمن تماس با رئیس‌جمهور، از ظرفیت‌ وی نیز استفاده شود.

مردم در بودجه‌نویسی کنار گذاشته شده‌اند

یک اقتصاددان اصلاح‌طلب می‌گوید مردم در بودجه‌نویسی دولت کنار گذاشته شده‌اند.

حسین راغفر در روزنامه زنجیره‌ای قانون نوشت: بودجه‌نویس بیش از اینکه به آثار بودجه‌نویسی در اقتصاد توجه داشته باشد، به ترازکردن آن توجه دارد و با این روندی که دولت‌ها پیش می‌روند 70 درصد بودجه غیر قابل تغییر و 30 درصد دیگر آن نیز تحت تأثیر نوسانات قیمت نفت است. بنابراین باید روند بودجه‌نویسی تغییر کند.

وی می‌افزاید: آنچه که در سال‌های اخیر در بودجه‌نویسی کشور کنار گذاشته شده است، مردم هستند. مردم به معنای کامل در بودجه‌نویسی اداری کشور کنار گذاشته شده‌اند. در برخی از شهرستان‌های کشور؛ به دلیل وجود صنعت بومی، کشاورزی سنتی و نبود صنایع فناوری، بخش اعظمی از درآمدهای مردم شهرستان‌ها هدر می‌رود. باید دانست آنچه از تولید کننده خرید می‌شود، بسیار نازل است؛ باید دانست صنایع در تمام کشور باید باتوجه به توانمندی‌های بومی توسعه پیدا کند. چنین اقتصادی طبعاً دلال محور بوده و تولید در آن شکل نمی‌گیرد.

دلیل اصلی ضعف بودجه نویسی در ایران دقیقاً همین جاست. امروزه بهانه دولت‌ها برای معلق کردن مسئولیت‌های قانون اساسی‌شان فقدان منابع است.

راغفر می‌گوید: اکنون که با سقوط قیمت نفت روبرو شده‌ایم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در اقتصاد رکود زده شغل ایجاد شود. ما نیازمند بودجه‌ای هستیم که تابع نوسانات قیمت نفت نباشد.

یکی از دلایلی که برخی از کشورها در دنیا به توسعه دست پیدا کرده‌اند، بسته شدن بسیاری از مجاری مفت‌خوارگی بوده است. طبیعی است تا هنگامی که امکان برخورداری از رانت و ربا وجود دارد، کسی به طرف توسعه حرکت نمی‌کند. امروزه شاهد هستیم عرصه‌های موفقیت دولت در مالیات گرفتن، به حقوق بگیران و در مرتبه بعدی به تولید کنندگان مربوط می‌شود.

لوبلاگ: جنگ با ایران یعنی نابودی عربستان

یک عضو شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است عربستان در صورت هر نوع جنگ با ایران نابود می‌شود.

امیل نخله استاد دانشگاه مکزیکو در تحلیلی که از سوی لوبلاگ منتشر شده خاطرنشان کرد: جنگ میان ایران و عربستان نزدیک نیست اما ژست‌های جنگی عربستان در برابر ایران و جنگ در یمن تنش‌های منطقه‌ای را تشدید و بدبختی اعراب را عمیق‌تر می‌کند. عربستان با بازداشت غیرقانونی و اعدام شیخ النمر یک پیام روشن ارسال کرد و آن این که قصد دارد صدای ناراضیان طرفدار دموکراسی را خاموش کند.

رژیم سعودی با گردن زدن شیخ نمر مخالف برجسته سعودی، به عموم عرب‌ها می‌گوید که جشن گرفتن پنجمین سالگرد بهار عربی بیهوده است.

عضو شورای روابط خارجی آمریکا می‌افزاید: نقض حقوق بشر و تحمل نکردن مخالفت‌ها تأییدی دیگر بر تنفر خاندان حاکم سعودی از آرمانهای دموکراتیک و فعالان بهار عربی است. رژیم سعودی مثل دیگر رژیم‌های دیکتاتور در مصر، بحرین و کشورهای دیگر معتقد است که استبداد به هرج و مرج ارجحیت دارد.

جنگ ویرانگر یمن و جنگ جدی قدرت داخل خاندان سلطنت سعودی طراحی شده است. مشکلات اقتصادی و کسری‌های بودجه نیز که حاصل کاهش بی‌سابقه قیمت نفت ناکامی‌های دیپلماتیک منطقه‌ای سعودی‌هاست، به مشکلات این رژیم در سال 2016 و بعد از آن می‌افزاید.

امیل‌نخله خاطرنشان کرد: جنگ عربستان در یمن برغم حمایت‌های نظامی، تسلیحاتی، لجستیک و اطلاعاتی نیروی ائتلاف و کشورهای خارجی به تحقق هیچ یک از اهداف تعیین شده‌اش منجر نشده و فقط موجب ویرانی شده است. عربستان برغم برتری نظامی‌اش بر حوثی‌ها نمی‌تواند جنگ یمن را ببرد، جنگ‌افروزی علیه ایران فاجعه‌بار خواهد بود. عربستان اگر وارد جنگ با ایران شود، نابودی خود را رقم زده است.

با تیم اقتصادی که دولت دارد نباید انتظار معجزه داشت

یک روزنامه اقتصادی حامی دولت می‌گوید کارنامه تیم اقتصادی دولت نامطلوب است و با چنین تیمی نباید امیدوار بود معجزه‌ای اتفاق بیفتد.

روزنامه دنیای اقتصاد با طرح این سؤال که آیا برجام در اقتصاد معجزه می‌کند؟ نوشت: انتظار رکود تورمی میراثی به جا گذاشته است که رکودش باعث نگرانی شدید فعالان اقتصادی، سیاست‌گذاران و شاغلان شده است و تورمش باعث کاهش شدید قدرت خرید خانوارها. حال با کنار رفتن سایه تحریم‌ها که عامه مردم و فعالان اقتصادی تصور می‌کنند علت اصلی این مصائب بوده است، این پرسش برای مردم مطرح شده که آیا دوران این سختی‌ها با اجرای برجام به پایان خواهد آمد؟

این روزنامه با بیان اینکه فایده برجام دارای کارکرد سلبی است تا ایجابی می‌افزاید: کارکرد اصلی برجام و انتظار دو ساله برای فرجام خوش آن، جلوگیری از تشدید مشکلات پیچیده و در هم تنیده‌ای بود که ریشه اصلی آن بی‌تدبیری‌های سیاستی و عامل فرعی اما تشدیدکننده آن، تحریم‌های ظالمانه بود. به همین دلیل، تصور کارکرد ایجابی برای برجام بدون تدابیر سیاستی مکمل، تخیلی بیش نیست؛ اگرچه برخی اثرات هیجانی زودگذر بر آن مترتب است که امید می‌رود سیاست‌گذار بر این هیجانات دل نبندد.

دنیای اقتصاد خاطرنشان کرد: در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که برجام اگرچه شرط لازم برای خروج از گرداب چالش‌های درهم تنیده اقتصادی است، اما شرط کافی نیست. اجرای برجام، مه غلیظ جاده را که حرکت ماشین اقتصاد را با مخاطرات غیرقابل پیش‌بینی مواجه کرده بود، برطرف می‌کند، اما سؤال این است که آیا خود این ماشین را یارای حرکت است یا نه؟ با مروری بر کارنامه تیم اقتصادی در دو سال اخیر که قرار است این ماشین از نفس افتاده را مجدداً به کار اندازند به سختی می‌توان به سؤال فوق پاسخ مثبت داد.

 احتمالاً رئیس جمهور نیز به این نتیجه رسیده باشد که به راه انداختن ماشین اقتصاد، نیازمند همان عزم و اراده‌ای است که در حل و فصل مسئله هسته‌ای به کار گرفته شد؛ با هدایت تیمی که ویژگی‌های تیم مذاکره هسته‌ای را با خود داشته باشد و ماندن در وضعیت فعلی هرگز این دو شرط کافی را فراهم نمی‌کند.

خلق یک شبه 80 منطقه آزاد با توجیه اقتصادی یا مصرف انتخاباتی/ خودداری امیر سیاری از نشستن در کنار همتای آمریکایی/ ابتکار یک وزیر برای رصد مدیران زیرمجموعه/  پاداش به سومالی برای قطع روابط با ایران/  سعودی‌ها طرح بغداد برای حل تنش با ایران را قبول کردند
وطن امروز


نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان ۵ بهمن اعلام می‌شود


نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری 5 بهمن‌ماه اعلام می‌شود. به گزارش تسنیم، انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری 7 اسفندماه سال جاری همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار می‌شود تا 88 عضو این مجلس از سوی مردم انتخاب شوند.

احضار زاکانی به دادگاه پس از افشای کرسنت

علیرضا زاکانی پس از کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود و افشای برخی نکات فساد بزرگ کرسنت، به دادگاه احضار شد. علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دیروز دوشنبه پس از افشاگری‌هایش پیرامون پرونده کرسنت به دادسرا احضار شد.

زاکانی پس از حضور در دادسرا در گفت‌وگو با فارس،  خواستار برپایی هرچه سریع‌تر دادگاه برای افشاگری پیرامون پرونده کرسنت شد. وی اضافه کرد: من از برپایی دادگاه کرسنت استقبال می‌کنم، زیرا ما می‌توانیم در این دادگاه ناگفته‌های خود را بیان کنیم.

تقدیر از سپاه به‌خاطر دستگیری تفنگداران آمریکایی و پارس جنوبی

230 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز دوشنبه 28 دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای از 2 اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توقف شناورهای رزمی و دستگیری تفنگداران آمریکایی که وارد حریم دریایی کشور شده بودند و بهره‌برداری از فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء تجلیل کردند.

 در بخشی از این بیانیه آمده است: توقیف شناورهای رزمی آمریکا و دستگیری تفنگداران آمریکایی به دلیل ورود غیرقانونی و غیرمجاز به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و سپس «رهاسازی» آنان پس از عذرخواهی، توسط «نیروی دریایی سپاه» و نیز افتتاح و بهره‌برداری از پالایشگاه‌ فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی توسط «قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)» 2 اقدام فاخر و ارزشمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه‌های دفاعی و سازندگی به شمار می‌رود که فرصتی طلایی را برای نمایش همت و اراده ایرانی در صیانت از استقلال و تمامیت ارضی کشور، دفاع از انقلاب و نظام اسلامی و مجاهدت و تلاش‌ برای دستیابی به پیشرفت‌های راهبردی آن هم در شرایط ناشی از پیامدهای تحریم‌های ظالمانه اقتصادی نظام سلطه و استکبار فراهم آورد.

این بیانیه افزوده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خانه‌ ملت، اقدام غرورانگیز «نیروی دریایی سپاه» و «قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)» در 2 صحنه متفاوت اما همراستا در مسیر منافع ملی را به ملت رشید و شریف ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی تبریک عرض نموده و به نهاد انقلابی و ارزشی «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» درود فرستاده و با اعلام پشتیبانی همه‌جانبه از مجاهدت‌های سترگ آنان، موفقیت روزافزون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راهیابی به قله‌های بلند پیشرفت جهانی و ارتقای بیش از پیش قدرت «بازدارندگی» و «ظرفیت‌های دفاعی» کشور، تحت هدایت مقام عظمای ولایت و رهبری و فرماندهی کل قوا امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) را از خدای متعال مسألت می‌کنیم.

اسماعیل کوثری به شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان پیوست

اسماعیل کوثری به عنوان نماینده جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی به شورای ائتلاف اصولگرایان پیوست. به گزارش روابط عمومی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، محمداسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی به شورای ائتلاف اصولگرایان پیوست.

«هاشمی‌رفسنجانی در بن‌بست ۵۹۸»

اولین قسمت از فصل دوم مستند «بعد از خمینی» با موضوع مذاکرات پس از قطعنامه در دولت هاشمی‌رفسنجانی منتشر شد. به گزارش تسنیم، قسمت پنجم این مستند با عنوان «بن‌بست 598» به ماجرای مذاکرات دیپلمات‌های ایرانی با موضوع قطعنامه 598 می‌پردازد.

غربی‌ها در شرایطی که ایران دست برتر را در عرصه نظامی داشت فشار زیادی به ایران برای پذیرش قطعنامه وارد کردند ولی پس از پذیرش آن دیگر تمایلی برای به نتیجه رساندن آن نداشتند. اما هاشمی رفسنجانی با شعار تنش‌زدایی و البته کمک برای آزادی گروگان‌های غربی در لبنان امید زیادی داشت تا غربی‌ها را مجاب کند در این مذاکرات از ایران حمایت کنند.


خراسان
خلق یک شبه 80 منطقه آزاد با توجیه اقتصادی یا مصرف انتخاباتی/ خودداری امیر سیاری از نشستن در کنار همتای آمریکایی/ ابتکار یک وزیر برای رصد مدیران زیرمجموعه/  پاداش به سومالی برای قطع روابط با ایران/  سعودی‌ها طرح بغداد برای حل تنش با ایران را قبول کردند

پیگیری 15 ساله برداشت  غیرقانونی یک میلیاردی از یک بانک !


بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی به تعدادی از مسئولان اجرایی، اعلام شده است که با بررسی اسناد مالی زیرمجموعه های یک بانک بزرگ دولتی که طی سالهای اخیر، بخشی از سهام آن به بخش خصوصی واگذار شده، مشخص شده است که بیش از 15 سال قبل، فردی با جعل یک چک، مبلغی در حدود 1 میلیارد تومان از حساب های این بانک برداشت کرده است که تلاش این بانک برای پیدا کردن و دستگیری متهم، همچنان بدون نتیجه خاص، ادامه دارد!

برنامه جدید برای نوسازی ایرلاین ها پس از برجام بر اساس درخواست برخی از اعضای کابینه که با موافقت مسئولان نهاد ریاست جمهوری، توسط کمیسیون های تخصصی هیئت دولت در حال بررسی است، مقرر شده با توجه به ضرورت نوسازی ناوگان هوایی و استفاده از شرایط اجرایی شدن برجام، بخش های مختلف کشور نسبت به بخشودگی و مساعدت در بازپرداخت اعتبارات دریافتی تعدادی از ایرلاین های کشور، از محل هایی چون حساب ذخیره ارزی یا تسهیلات بانکی اقدام کنند.


خلق یک شبه 80 منطقه آزاد با توجیه اقتصادی یا مصرف انتخاباتی/ خودداری امیر سیاری از نشستن در کنار همتای آمریکایی/ ابتکار یک وزیر برای رصد مدیران زیرمجموعه/  پاداش به سومالی برای قطع روابط با ایران/  سعودی‌ها طرح بغداد برای حل تنش با ایران را قبول کردندجمهوری اسلامی

تضعیف کشورهای جهان اسلام، جدیدترین هدف ارتجاع منطقه

لغو تحریم‌ها علیه ایران، ارتجاع عرب را به خشم آورده است. روزنامه گلف نیوز می‌نویسد: «روز اجرا» برای ایرانیان «روزی بسیار ویژه» بود، با این حال،‌ به نظر می‌رسد اعلام لغو تحریم‌ها و جار و جنجال‌های برآمده از آن، اعراب را تحت تاثیر قرار نداده است.

این روزنامه به نقل از یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت می‌گوید: «کری ادعا می‌کند جهان امروز امن‌تر است. به نظر می‌رسد او معتقد است نقش یک آدم خوب را در یک فیلم هالیوودی، که برنده می‌شود، بازی می‌کند.» وی افزود: پرزیدنت اوباما و ایران مدعی هستند پس از هفت سال پیروز شده‌اند.

حالا ما با یک اتحاد اوباما – آمریکا – ایران، با حمایت کری و ظریف، روبرو هستیم. روشن است که اوباما از زمان انتخاب روی ایران شرط‌بندی کرده بود، و چند ماه پیش از ترک کاخ سفید، رویایی را که هفت سال روی آن کار کرده بود عملی کرده است.»

 همین روزنامه با اشاره به تصمیم چند کشور عرب به قطع روابط سیاسی با ایران، به نقل از محمد جابر تحلیلگر سیاسی نوشت: هدف جدیدترین تحولات در منطقه این است که کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه و جهان اسلام بطور کلی ضعیف شوند.

نگرانی سعودی‌ها از توافق هسته‌ای ایران

فولکر پرتس، مشاور ارشد صدراعظم آلمان در گفت و گو با رادیو «بایرن» گفت:‌ درحالی که همه به ابزار نظامی برای حل مشکلات خود فکر می‌کنند، مساله ایران نشان داد که دیپلماسی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

وی با اشاره به مخالفت‌ها از سوی رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و جمهوری خواهان آمریکا افزود: به هر حال وقتی مصالحه‌ای انجام می‌شود، طرفینی وجود دارند که از آن توافق ناراضی هستند. طبعاً منتقدانی در منطقه وجود دارند؛ به ویژه عربستان سعودی وکشورهای حاشیه خلیج فارس نگران این هستند که با لغو تحریم‌ها ایران نیز در بعد اقتصادی قوی‌تر شود.

وزیر خارجه عربستان نیز در نخستین واکنش پس از اجرایی شدن برجام نسبت به افزایش توان مالی ایران ابراز نگرانی کرده بود و آقای روحانی در مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در همین زمینه گفت هیچ همسایه و یا مسلمانی نمی‌تواند از پیشرفت همسایه‌اش نگران باشد.

اجازه ترکیه از اسرائیل برای ملاقات با حماس

دولت ترکیه برای چراغ سبز نشان دادن به حماس، از رژیم صهیونیستی اجازه گرفت. یک روزنامه چاپ ترکیه نوشت: دولت ترکیه برای دیدار با «العاروری» از رهبران حماس و اقامت وی در این کشور، با تل‌آویو هماهنگی کرد و پس از اخذ موافقت سران رژیم صهیونیستی به حماس چراغ سبز نشان داد.


آرمانخلق یک شبه 80 منطقه آزاد با توجیه اقتصادی یا مصرف انتخاباتی/ خودداری امیر سیاری از نشستن در کنار همتای آمریکایی/ ابتکار یک وزیر برای رصد مدیران زیرمجموعه/  پاداش به سومالی برای قطع روابط با ایران/  سعودی‌ها طرح بغداد برای حل تنش با ایران را قبول کردند

لغو تحریم‌های ایران از سوی کانادا

وزیر خارجه کانادا با استقبال از اجرای برجام گفت که کشورش تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند. استفان دیون از آغاز اجرای برجام استقبال کرد و افزود: ما نیز از جامعه جهانی برای لغو تحریم‌های خود علیه ایران پیروی خواهیم کرد.

حفظ تحریم‌ها در شرایطی که دیگر کشورها تحریم‌هایشان را برمی‌دارند سبب می‌شود تا شرکت‌های کانادایی ضرر کنند. سپس ما در شرایطی قرار خواهیم گرفت که شرکت‌های کانادایی تنها خواهند ماند و به آن بازار دسترسی نخواهند داشت.

رایزنی‌ها برای وام روسیه به ایران

مسکو اعلام کرد، رایزنی‌ها برای اعطای یک وام پنج‌میلیاردی به ایران همچنان ادامه دارد. توافقات اولیه در خصوص اعطای وام پنج میلیاردی روسیه به ایران در زمان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تهران در نوامبر گذشته انجام شد. هدف از این وام اجرای پروژه‌های مشترک است.

سرگئی استورچاک، معاون وزیر دارایی روسیه روز دوشنبه گفت که این کشور هنوز وامی به ایران نداده است اما گفت‌وگوها در این زمینه در جریان است. وی تاکید کرد این روسیه است که باید تصمیم نهایی را بگیرد. روسیه ممکن است به دلیل کمبود بودجه اعطای وام در آینده را متوقف کند اما توافقات قبلی در این زمینه اجرایی خواهند شد.

نتایج بررسی انتخابات خبرگان؛ 5بهمن

نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۵ بهمن‌ماه اعلام می‌شود. فهرست نهایی داوطلبان واجد شرایط قانونی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز دوشنبه هفته آینده منتشر می‌شود.

 برای حضور در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۸۰۱ نفر ثبت‌نام کردند و ۲۳ نفر هم از ادامه کار انصراف دادند. انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۷ اسفندماه سال جاری همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

تحریم بانک سپه لغو شد

شورای امنیت سازمان ملل پس از اعلام روز اجرای برجام بانک سپه و شعبه بین‌المللی آن را از لیست تحریم‌های سازمان ملل خارج کرد.

بانک سپه، قدیمی‌ترین بانک ایران، و بانک سپه اینترنشنال، شعبه آن، در سال 2007 و پس از اعلام ارتباط آن با برنامه ادعایی تسلیحات ممنوع ایران در لیست تحریم‌ها قرار گرفت. در بیانیه سازمان ملل اعلام شده که این بانک و شعبه آن متعاقب قطعنامه‌ای که در تیرماه تصویب شد از لیست تحریم‌ها خارج شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل بین سال‌های 2006 تا 2010، چهار مجموعه تحریم علیه ایران اعمال کرد اما این قطعنامه‌ها پس از دستیابی به توافق هسته‌ای لغو شدند. شورای امنیت در تیرماه با تصویب قطعنامه‌ای بخش اعظمی از تحریم‌ها را لغو کرد اما محدودیت‌های مرتبط با تکنولوژی موشکی به قوت خود باقی مانده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز شنبه تأیید کرد که ایران تمام تعهدات خود را انجام داده است و بدین ترتیب راه برای برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی باز شد.

سخنگوی شورای نگهبان: مخالفان نظام می‌توانند به عنوان رای‌دهنده شرکت کنند

آرمان: روز گذشته یعنی یک روز پس از اعلام ردصلاحیت‌های تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت موضع گیری‌ها و اظهاراتی منتشر شد. شورای نگهبان درصدد است تا آرامش را به کاندیداها باز گرداند و ردصلاحیت شدگان از تلاشهای خود برای احراز صلاحیتشان می‌گویند. دیروز سخنگوی شورای نگهبان که البته چند روز قبل استعفای خود از سخنگویی این شورا را اعلام کرد، در مورد ماده۲۸ که برخی داوطلبان به استناد آن ردصلاحیت می‌شوند، گفت: این ماده چند بند دارد که بند یک آن گفته انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایطی از جمله اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.

در واقع همه اینها چند شرط است که در یک بند آمده. ممکن است برخی اعتقاد به اسلام داشته باشند اما التزام عملی نداشته باشند یا به نظام اعتقاد داشته باشند، اما در عمل این موضوع احراز نشود. ضمنا عدم احراز صلاحیت یک فرد به استناد این بند با ردصلاحیت او متفاوت است. عدم احراز صلاحیت یعنی شورای نگهبان در مورد اینکه فرد دارای شرایط مربوط به این بند است به دلایل قانونی نرسیده است.

وی افزود: برخی هنگام دیدن ماده۲۸ در دلیل ردصلاحیت یا عدم احراز صلاحیت خود شوکه می‌شوند. نمی‌توان گفت فردی که معتقد است، صرفا ملتزم هم هست ممکن است برخی در عمل سهل‌انگاری داشته باشند. عضو شورای نگهبان در خصوص اینکه فکر نمی‌کنید عملکرد شورای نگهبان در راستای فرمایش‌های رهبری مبنی بر اینکه حتی کسانی که نظام را نیز قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند نیست، گفت: اینکه عملکرد شورای نگهبان مطابق قانون بوده یا خیر بحث جداگانه‌ای است.

در مورد فرمایش‌های رهبری نباید مغالطه کرد. رهبری فرمودند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند بیایند در انتخابات شرکت کنند. ایشان نفرمودند ماده ۲۸ نادیده گرفته شود. کسانی که نظام را قبول نداشته باشند، می‌توانند به عنوان رای‌دهنده در انتخابات شرکت کنند. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد مراد رهبری معظم این است که این عده می‌توانند به عنوان رای‌دهنده شرکت کنند، اما به عنوان یک داوطلب باید شرایط قانونی برای آنها احراز شود.

 چطور ممکن است ما اجازه بدهیم کسانی که نظام را قبول ندارند، بیایند در مجلس حاضر شوند. چنین مساله‌ای منطقی نیست. ابراهیمیان در پاسخ به سوالی در مورد دلایل استعفای خود عنوان کرد: استعفای من صرفا بر اثر یک اختلاف سلیقه اداری است. بررسی صلاحیت‌ها جزو وظایف قانونی است و در اصل رعایت قانون اختلافی میان اعضای شورای نگهبان وجود ندارد، اگرچه ممکن است در سلیقه‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، بنابراین اقدام اخیر من صرفا در جهت روان‌تر سازی مسائل اداری بود.

 سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که به‌رغم همه این‌ها هنوز نتیجه بررسی صلاحیت‌ها به برخی اعلام نشده است، تاکید کرد: همه نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از هیات مرکزی نظارت به هیات‌های مرکزی استان و از آنجا به فرمانداری‌ها اعلام شده و فرمانداری‌ها کار ابلاغ نتایج به داوطلبان را بر عهده دارند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    اصلاح طلبها دوباره میخوان فضای کشور رو ملتهب کنند
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    ما نفهمیدیم اصلاح طلبا قانون رو قبول دارن یا نه؟!
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    کری ادعا می‌کند جهان امروز امن‌تر است. به نظر می‌رسد او معتقد است نقش یک آدم خوب را در یک فیلم هالیوودی، که برنده می‌شود، بازی می‌کند.» وی افزود: پرزیدنت اوباما و ایران مدعی هستند پس از هفت سال پیروز شده‌اند.
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    خوب بود مشرق
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    کیهان دمت گرم
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    کری ادعا می‌کند جهان امروز امن‌تر است. به نظر می‌رسد او معتقد است نقش یک آدم خوب را در یک فیلم هالیوودی، که برنده می‌شود، بازی می‌کند.» وی افزود: پرزیدنت اوباما و ایران مدعی هستند پس از هفت سال پیروز شده‌اند.
  • روستايي ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    اصلاح طلبها هر قانوني كه به نفع آنها باشه را قبول دارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس