علی اصغر ناصرخت با تشریح آخرین آمار تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس و خبرگان گفت: توقع نداریم شورای نگهبان داوطلبان تأیید صلاحیت شده در هیأت‌های اجرایی را تأیید کند.

توقع نداریم شورای نگهبان داوطلبان تأییدشده هیأت‌های اجرایی را تأیید کند/اگر نگرانی در بحث تاییدصلاحیت‌ها وجود دارد فیلترهای بعدی هم هستبه گزارش مشرق، علی اصغر ناصربخت رئیس ستاد انتخابات تهران و معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران درباره آخرین جزییات روند احراز صلاحیت‌ داوطلبان گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه شرح آن می‌آید:

در انتخابات امسال شاهد نام‌نویسی تعداد زیادی از داوطلبان برای شرکت در انتخابات مجلس بودیم، ارزیابی شما از این تعداد ثبت‌نام چیست؟

ناصربخت: در تهران دو هزار و چهارصد و چهل و دو پرونده در پایان روز ثبت‌نام و روز اول رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیأت اجرایی وجود داشت که ما در هیأت‌های اجرایی شروع به بررسی صلاحیت‌ این افراد کردیم.

اگر بخواهیم این آمار را با آمار مجلس در دوره قبل یعنی مجلس نهم بسنجیم، باید گفت بیش از دو برابر و نیم تعداد ثبت‌نام کنندگان در حوزه انتخابیه شهر تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بوده است.

راجع به این قضیه تحلیل‌های مختلفی صورت گرفته، من هم جزء کسانی هستم که فکر می‌کنم این یک حرکت، حرکت مثبتی برای نظام ما تلقی می‌شود و به این معناست که نظام در مرحله‌ای از رشد و بلوغ سیاسی است که این تعداد داوطلب از اقشار مختلف با دیدگاه‌‌های متفاوت می‌آیند و ثبت‌نام می‌کنند.

مدرک تحصیلی‌ داوطلبان هم حداقل کارشناسی ارشد است که نشان می‌دهد طبقه متوسط اجتماع نیز آمادگی برای حضور در عرصه تصمیم‌گیری کشور را دارند و از این منظر آمار بسیار مناسب است.

به نظرم این توفیقی برای نظام آن هم در سالی که رهبری این سال را به نام دولت، ملت، همدلی و همزبانی مزین کردند، است؛ قطعا لفظ مقام معظم رهبری از دولت کل حاکمیت نظام را شامل می‌شود و می‌توان اینگونه تحلیل کرد که اقبالی که از ناحیه مردم برای حضور در عرصه انتخابات مجلس اتفاق افتاد ناشی از همین شعار است.

ثبت‌نام تعداد بالای داوطلبان پشت‌پرده‌ای ندارد

برخی معتقدند تعداد بالای ثبت‌نام افراد عادی نیست و ممکن است پشت‌پرده‌ای داشته باشد، نظر شما در این زمینه چیست؟

ناصربخت:‌ نظام‌ ما یک نظام فعال، پویا، با نشاط و زنده است، در اطراف کشور ما هزار اتفاق ضد امنیتی رخ می‌دهد ولی ما در آرامش کامل هستیم و معنایش این است که این نظام، نظام شاداب، فعال و پویایی است و چنین تحلیلی جفا به این نظام است.

اینکه یک عده‌‌ای آمده‌اند و پشت پرده‌ای را طراحی می‌کنند و بر اساس طراحی این پشت پرده می‌خواهند کاری را انجام دهند باید گفت خیر، اینگونه نیست؛ خوشبختانه مراجعی که در این زمینه صاحب‌نظر هستند یعنی هیأت‌های اجرایی در کل کشور، هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان در بحث صلاحیت‌ها ورود پیدا می‌کنند.

این دوره یک ارتباط و تعامل خوب بین هیأت اجرایی و مجموعه وزارت کشور با شورای نگهبان و شورای نظارت وجود دارد، این حرف نامناسب و جفا به نظام است که فرض کنیم عده‌ای می‌‌خواهند بیایند و از این طریق مسیری را برای آسیب زدن به نظام پیدا کنند.

در این دوره شاهد ورود سیستم مکانیزه به بحث انتخابات هستیم

بنده فرد بی‌تجربه‌ای در بحث انتخابات نیستیم،‌ استنباط من این است در این دوره از انتخابات شاهد ورود سیستم مکانیزه به بحث انتخابات هستیم یعنی به محض اینکه اینجا ثبت‌نام فرد را انجام می‌دادیم بلافاصله اطلاعات فرد در وزارت کشور برای مراجع 4 گانه منعکس می‌شد.

ما سطح گسترده‌ای را متناسب با تعداد داوطلبان از مراجع 4 گانه استعلام داشتیم، اولا ثبت‌احوال به استعلامات تمام کسانی که ثبت‌نام کرده بودند جواب داد، در مرحله بعد دادستانی نزدیک به هزار استعلام را پاسخ داد همین مقدار را نیز پلیس تشخیص هویت و پلیس بین‌الملل جواب داد و نزدیک به 800 استعلام را نیز وزارت اطلاعات پاسخ داد.

 آخرین وضعیت تأیید صلاحیت‌های داوطلبان را تشریح کنید؟

ناصربخت:‌ در یک مهلت 10 روزه پس از پایان ثبت‌نام، هیأت‌های اجرایی به صلاحیت‌ها رسیدگی کردند، در تهران هم همین اتفاق افتاد، ما در تهران 115 نفر از داوطلبان واجد شرایط لازم تشخیص داده نشدند و صلاحیت‌شان به استناد و مواد قانونی که در قانون انتخابات است رد شد اما بقیه آنها تأیید صلاحیت شدند.

دلایل رد صلاحیت 56 نفر از داوطلبان مستقیما به آنان اعلام شد

پس از 4 روز مهلت اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده‌، افراد اعتراض خود را به هیأت نظارت ارائه کردند، بنده خودم با 56 نفر از داوطلبانی که رد صلاحیت شدند در همین اتاق چهره به چهره صبحت کردم، دلایل و مستندات رد صلاحیت را ارائه کردیم و یک مهلت یک هفته‌ای در هیأت نظارت برای رسیدگی و اظهارنظر راجع به عملکرد هیأت اجرایی وجود دارد که 26 دی این مهلت خاتمه می‌یابد.

در پایان روز 26 بهمن هیأت نظارت استان باید در خصوص داوطلبان اظهار نظر خود را بگوید و بقیه پروسه هم ادامه دارد.

در این 4 روز کسانی که اعتراض داشتند اعتراض خود را به هیأت نظارت ارائه دادند 7 روز زمان رسیدگی وجود دارد تا دو کار را انجام دهند،‌ اول کسانی که ما رد صلاحیت کردیم به اعتراضشان رسیدگی شود و درباره آن اظهار نظر کنند که از دو حال خارج نیست یا رد صلاحیت ما را تأیید می‌کنند و کماکان جزء رد صلاحیت‌شدگان هستند یا اینکه می‌گویند هیأت اجرایی به استناد یک بند باید تأیید صلاحیت می‌کرد که در نهایت تأیید می‌شود.

کار دیگری که انجام می‌دهند این است که دو هزار و 299 نفری که ما تأییدشان کردیم، هیأت نظارت نسبت به تأیید صلاحیت آنها ان‌قلت بیاورد و به ما ارائه دهد که ما نیز تایید یا رد صلاحیت داوطلبان را به آنها ابلاغ می‌کنیم، البته باز یک فرصت دیگر وجود دارد و کسانی که رد صلاحیت شدند این فرصت را دارند که به هیأت مرکزی نظارت و شورای نگهبان اعتراض خود را ارائه دهند.

فارس:‌ همه این 115 نفر اعتراض کردند؟

ناصربخت:‌ غالب این داوطلبان اعتراض می‌کنند، بالاخره هر کسی در مظان رد صلاحیت باشد اعتراض می‌کند و توقع دارد از خود دفاع کند، تقریباً همه آنها اعتراض کردند، بنده با 56 نفر داوطلبان ردصلاحیت شده صحبت کردم و دلایل رد صلاحیت را برایشان تشریح‌ کردم چون مصوبه جمع تشخیص است که این کار انجام شود، الان هم منتظریم هیأت نظارت نتیجه بررسی را در 26 دی‌ماه ارائه دهد و پس از آن نیز داوطلبان مجددا فرصت دارند نسبت به رد صلاحیتی که هیات نظارت استان دارد، اعتراض کنند.

خوشبختانه نظام انتخاباتی ما نظامی است که با رعایت موازین قانونی فرصت و مجال برای کسانی که احساس می‌کنند حقی از آنها اجحاف شده داده تا اعتراض خود را مطرح کنند، در کشور و خود تهران هم ما شاهد افزایش چشم‌گیری در ثبت‌نام داوطلبان بودیم.

طبیعی است در این میان در بین استعلامات تشابه اسمی هم باشد، مواردی بود که افرادی اینجا بر اساس استعلام‌ها صلاحیت‌شان رد شده بود و وقتی به آنها اعلام می‌شد می‌گفتند چنین چیزی نبوده و تشابه اسمی است از این رو برای وی فرصت وجود دارد در هیأت نظارت از خود دفاع کند و مدارکی بیاورد که دال بر این باشد دلیلی که وی رد شده وجود نداشته است.در نظام انتخاباتی ما همه چیز دیده شده و اگر این قانون را رعایت و اجرا کنیم فکر نمی‌کنم حقی از کسی ضایع شود.

عده‌ای اصرار دارند بگویند اگر آمار رد صلاحیت‌ها بالا بود،‌ دقت‌ها بالاتر رفته است

 برخی معتقدند افرادی تایید صلاحیت شده‌اند که در سوابق آنها مواردی هست که باید رد صلاحیت می‌شدند اما اینگونه نبوده نظر شما در این زمینه چیست؟

ناصربخت: نمی‌دانم چرا عده‌ای اصرار دارند بگویند اگر آمار رد صلاحیت‌ها بالا بود،‌ دقت‌ها بالاتر رفته است، اما آنچه انجام شد و ما در جریان بودیم، بر این اساس بود که اعضای هیأت‌های اجرایی تهران، یک مجموعه کاردان، کارشناس و با سابقه‌ای خوب و  به عنوان معتمدین محل بودند که دقت و حساسیت بسیاری را در کار خود انجام دادند. هیأت‌های اجرایی تمام کسانی که به استعلام آنان پاسخ داده شده بود به دقت بررسی کردند و موارد با دقت پیگیری شد.

برای مثال؛ وقتی فردی یک محکومیتی را در پرونده خود داشت، بلافاصله استناد ردصلاحیت در پرونده آن قید می‌شد و یا وقتی استعلامی از وزارت اطلاعات از یک فرد به دست ما می‌رسید، به این شیوه عمل می‌شد که ابتدا تمام کسانی که در موردشان مراجع چهارگانه اظهارنظر کرده بودند و اظهارنظر سوء درباره آنها شده بود به دقت پرونده آنها بررسی شد.

جلساتی را با هیأت‌های اجرایی درباره احراز صلاحیت داوطلبان داشتیم

ما هفت جلسه 4، 5 ساعته با هیأت‌های اجرایی برگزار کردیم و در همین خلال، هیا‌ت‌های اجرایی به پرونده کسانی که استعلامی درباره آنان داده نشده بود نیز رسیدگی می‌کردند، چراکه هیأت‌های اجرایی، افراد چهره و سرشناس و معتمدین محلی هستند و شناخت خوبی نسبت به حوزه انتخابیه خود دارند.

در کنار این امر، به پرونده افرادی که در آن ابهامی وجود داشت رسیدگی می‌شد، بنابراین در خصوص اینکه چرا تعداد ردصلاحیت‌ها کم است، باید گفت اینها افرادی بودند که مراجع چهارگانه درباره آنان اظهارنظر کرده‌اند و افرادی که تأیید شدند، علی‌القاعده بحثی در مورد آنان مطرح نبوده است.

اگر نگرانی در بحث تاییدصلاحیت‌ها وجود دارد فیلترهای بعدی هم وجود دارد

احراز صلاحیت باید به موجب استنادات قانونی صورت گیرد و هیأت‌های اجرایی نیز به این امر عمل کردند، اما اگر نگرانی‌هایی وجود دارد،‌ فیلترهای بعدی مانند هیأت‌ نظارت استان‌ها و هیأت مرکزی و شورای نگهبان وجود دارد و اگر مسئله‌ای وجود داشته باشد به آن رسیدگی می‌کنند.

در زمان انتخابات، هر مدرکی برای هر داوطلبی صادر شود، در همان زمان قابل رسیدگی است و اینگونه نیست که اگر یک فردی در یک مرحله تأیید صلاحیت شد، از این مرحله بگذرد و قابل بازگشت نباشد، بلکه به موجب نظارت شورای نگهبان اگر احیاناً موردی در احراز صلاحیت نادیده گرفته شده باشد، به آن رسیدگی می‌شود.

 مهلت زمان قانونی برای احراز صلاحیت‌ها به چه صورت است و داوطلبان تا چه زمانی می‌توانند نسبت به عدم احراز صلاحیت خود اعتراض کنند؟

ناصربخت: اگر از روی جدول زمانبندی انتخابات به شما بگویم، باید گفت که از تاریخ 20 تا 26 دی‌ماه هیأت نظارت استان، اظهارات خود را درباره داوطلبان منتشر می‌کند و بعد از این تاریخ، از تاریخ 27 دی‌ماه تا 16 بهمن کسانی که شکایت دارند می‌توانند شکایت خود را به شورای نگهبان ارائه کنند، بنابراین، مهلت 20 روزه‌ای بعد از 26 دی‌ماه برای شورای نگهبان وجود دارد تا آنان به کار داوطلبان رسیدگی کنند.

داوطلبان با سابقه اختلاس یا ارتشاء باید رد صلاحیت شوند

 موضوع دیگری که مطرح می‌شود این است در تایید صلاحیت داوطلبان افرادی تأیید شدند که جرایم سنگین داشته‌اند، تایید این افراد چگونه صورت گرفته است؟

ناصربخت:‌ من به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم، چرا که دلیلی وجود ندارد که شما یک وظیفه قانونی داشته باشید و در وظیفه خود قصور کنید چراکه هیأت‌های اجرایی به لحاظ شخصیت، منش، تعهد و سابقه خدمتگذاری به نظام و انقلاب، افرادی تأییدشده هستند و شأن آنان اجل از این است که فردی را که دارای سوابق سوء بسیار باشد را تأیید کنند.

من نمی‌خواهم اسم بیاورم، اما در بین داوطلبان، افرادی را داشتیم که درباره آنان پرونده‌ای مطرح شده بود، اما در نهایت نوشته شده بود که این پرونده منجر به منع صدور تعقیب یا رأی بر برائت شده است، بنابراین باید این امر را بپذیریم که در میان جمع داوطلبان، مدیران کشور نیز حضور دارند و در سابقه برخی مدیران چند پرونده ممکن است وجود داشته باشد.

البته این امر حائز دو نکته است، اول آنکه این پرونده‌ها در مسیر و راستای کار آن افراد باشد و این مدیران کار مردم را انجام می‌دهند اگر در راستای کار خودش پرونده‌ای تشکیل شده باشد، بحث شخصی ندارد و بحث مدیریتی است،مرحله دوم آنکه آیا در آن پرونده، آن مدیر محکوم شده یا نه رأی برائت صادر شده است.

اگر داوطلبان سابقه اختلاس یا ارتشاء یا خدای نکرده ناپاکی و سوءاخلاق داشته باشد، باید رد صلاحیت شوند، اما چنین مواردی در هیأت‌های اجرایی نداشتیم و مواردی که مطرح شد اینگونه نبود.

توقع نداریم شورای نگهبان همه افراد تایید شده در هیات‌های اجرایی را تایید کند

اگر کسی در هیأت اجرایی تأیید صلاحیت شود، الزاما باید در فیلترهای بعدی یعنی هیات نظارت و شورای نگهبان هم تأیید شود؟

ناصربخت:‌ ما اصلاً این توقع را نداریم که هیأت نظارت و شورای نگهبان آنچه را که هیأت اجرایی تأیید کرده را تأیید کند و یا برعکس، کسانی را که ما رد کردیم تأیید کند. بالاخره هر دستگاهی براساس قانون وظیفه‌ای را برعهده دارد و اختیاراتی را به وی داده‌اند که براساس اختیارات، باید به وظایف خودش عمل کند.

مهم آن است که ما سوءنظر نداشته باشیم و تکلیف ما انجام قانون و رسیدگی به صلاحیت‌ها بدون حب و بغض است. همچنین تکلیف ما رسیدگی به کار مردم، به واسطه آنچه که برعهده ما قرار داده شده است. هیچ کس معصوم نیست و هر کس در هر مقطعی ممکن است اشتباهی را انجام دهد، اما مهم آن است که ما تعمدی نداشته باشیم.

آنچه انجام گرفته است،‌ روال معمولی و طبیعی کار بوده که به موجب قانون و با تعهد و دقت نظر به آن عمل شده و ما اکنون در این مقطع هستیم.

40 نفر از داوطلبان در حوزه انتخابیه تهران انصراف دادند

 میزان انصرافی‌ها در حوزه انتخابیه تهران چند نفر بوده است؟

ناصربخت:‌ قبل از اعلام نتایج رسیدگی به احراز صلاحیت‌ها در هیأت‌های اجرایی 29 نفر انصرافی در حوزه انتخابیه تهران داشتیم و بعد از رسیدگی به صلاحیت‌ها 11 نفر انصراف دادند، بنابراین جمع افرادی که انصراف داده‌اند تاکنون 40 نفر است.

حق قانونی برای انصراف دهندگان برای پس گرفتن انصراف وجود ندارد

 آیا امکان دارد فرد مجدداً انصراف خود را پس بگیرد؟

ناصربخت:‌ این حق قانونی برای آنان وجود ندارد.

هنوز به آن مرحله که داوطلبان می‌خواهند حوزه انتخابیه خود را تغییر دهند نرسیده‌ایم؟آیا موردی بوده است؟

ناصربخت:‌ هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم و در واقع باید پروسه صلاحیت‌ها و تکلیف داوطلبان از نظر احراز صلاحیت‌ها روشن شود و در آن مقطع، فرد به تغییر حوزه انتخابیه خود اقدام کند. ما درخواست‌هایی را داشته‌ایم که فرد اعلام کرده می‌خواهد حوزه انتخابیه خود را در داخل یا خارج تهران تغییر دهد، اما آنان باید صبر کنند تا پروسه صلاحیت‌ها تمام شود تا درخواست آنان را اجابت و به حوزه انتخابیه ارسال شود.

معیارتان در تأیید صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی چه بود؟

ناصربخت: ماده 50 انتخابات دو ملاک را برای هیأت‌های اجرایی در بررسی و رسیدگی به صلاحیت‌ها مطرح می‌کند که ما در هیأت‌های اجرایی براساس بررسی‌های محلی عمل می‌کنیم و هیأت‌های اجرایی از معتمدین هستند که از همین حوزه انتخابیه براساس ضوابط و مقررات انتخاب شدند و افرادی هستند که نسبت به مسائل حوزه انتخابی خود اشراف دارند؛ یعنی نه دولتی هستند و نه وابسته به دولت هستند بلکه از ناحیه خود مردم هستند که به عنوان معتمدین محلی انتخاب شده‌اند و حوزه انتخابیه را می‌شناسند، حال می‌خواهد این حوزه انتخابیه تهران باشد یا یک نقطه دورافتاده در یک شهرستان دور.

ماده 50 قانون انتخابات می‌گوید: هیأت های اجرایی براساس بررسی‌های محلی و پاسخ استعلاماتی که از مراجع چهارگانه به عمل می‌آید به پرونده داوطلبان رسیدگی می‌کند و ملاک آنان برای تأیید یا رد صلاحیت افراد، دو ملاک است، اول؛ شناختی که نسبت به افراد دارند و دوم؛ استعلامی که براساس شناخت و استعلامات نسبت به صلاحیت افراد رسیدگی می‌شود.

بنابراین، این امری کوتاه، مختصر و روشن است و جای ابهام ندارد. در بررسی‌های محلی، یک تعداد آدمی انتخاب شدند که صالح و آشنا به این حوزه انتخابیه هستند و اگر فردی به عنوان داوطلب مطرح می‌شود، به خوبی وی را می‌شناسند و اگر فردی را نمی‌شناسند، براساس استعلاماتی که مراجع چهارگانه در این زمینه اعلام کرده‌اند عمل می‌کنند.

اگر فردی بخواهد حوزه انتخابیه خود را تغییر دهد اما در شهری که تأیید صلاحیت شده گمنام باشد، احراز صلاحیت این فرد به چه صورت است، آیا هیأت اجرایی حوزه انتخابیه‌ای که فرد قصد دارد به آن شهر منتقل شود، صلاحیت آن را دارد که به احراز صلاحیت فرد بپردازد؟

ناصربخت: این نکته بسیار خوبی است، اگر فردی از یک حوزه انتخابیه به جای دیگری منتقل شود،‌ این حق برای حوزه انتخابیه محفوظ است که اظهارنظری را در رابطه با آن فرد داشته باشد، چرا که ممکن است فردی به طور گمنام در تهران تأیید صلاحیت شود و در مراجع چهارگانه نیز مشکلی نداشته باشد، اما در آن شهرستان به عنوان یک فرد ناباب مشهور باشد، بنابراین در آن شهرستان، هیأت اجرایی آن شهر این حق را دارد که نسبت به این قضیه اظهارنظر داشته باشد.

تبلیغاتی که فضای انتخابات را به‌هم بریزد نداشته‌ایم

 آیا تاکنون با تبلیغات زودهنگام داوطلبان مواجه شده‌اید یا خیر؟

ناصربخت: اگر بگویم نداشته‌ایم جواب درستی نیست، اما تبلیغات زودهنگامی که بخواهد فضای انتخابات را بهم بریزد، نداشته‌ایم. تهران را باید با بزرگی آن دید و اگر در شهرستان کوچکی باشد نمود بسیاری دارد اما تهران به دلیل وسعت بسیارش نمودی نداشته است.

آیا تذکری در این زمینه به داوطلبان داده شده است؟

ناصربخت: بله، ارتباطات ما با مجموعه خانه احزاب خوب است و اگر موردی باشد به آنان می‌گوییم حال از هر جناح سیاسی هم که باشد تذکرات لازم را به آنان می‌دهیم.برای درخواست‌هایی که احزاب برای تجمعات خود می‌دهند، دقت می‌شود و از آنان تعهد می‌گیریم که جنبه تبلیغات زودهنگام پیدا نکند اما در عین حال آن نشاط سیاسی که مقدمه انتخابات را داشته باشیم.

برخی از داوطلبان و شخصیت‌‎هایی مانند آقایان رسایی و کوچک زاده در انتخابات در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌اند اما ظاهرا دلایل متقنی برای ردصلاحیت آنان وجود نداشته، نظر شما از رد صلاحیت این افراد چیست؟

ناصربخت: ما در صد و پانزده نفری که رد صلاحیت شدند، ده نفر به واسطه نقص مدارک رد صلاحیت شدند و رد صلاحیت صد و پنج نفر باقی مانده نیز فضای سیاسی نداشته است، این امر به این معناست که درباره آن فرد نقصی وجود داشت یعنی هیأت اجرایی درباره فردی که رد صلاحیت کرد، مدرک و سند داشت و یا براساس بررسی و شناختی که از افراد داشتند عمل شد.

نتیجه انتخابات باید در جهت وفاق، همدلی و وحدت جامعه باشد و ما اگر به این امر دقت نکنیم به نظام جفا کرده‌ایم، اصلا اگر فرض بگیریم که در رسیدگی به صلاحیت فردی ایرادی به وجود آمد، همانطور که گفتم کانال‌ها و مجراهای قانونی برای طرح شکایت وجود دارد و دلیلی برای رسانه‌ای شدن شکایت داوطلبان نیست.

توصیه به داوطلبان برای پیگیری اعتراضات خود از مجاری قانونی

در بین صد و پانزده نفری که ردصلاحیت شدند، چهره‌های شاخص هم وجود داشته است، من با دو نفر از این عزیزان جلسه داشتم و به آنان گفتم که با استناد به مواد قانونی ردصلاحیت شدید و همان گونه که گفته شد مسیر آن شفاف است و هیچ جنبه شخصی ندارد، حال اگر یک داوطلب نخواهد این امر را بپذیرد خوب نیست.

ما باید این امر را بپذیریم که انتخابات را در فضای آرام پیش ببریم، این شیوه اعتراض کردن‌ اگر برای دیگران بد است، برای ما هم بد است و ما در روال انتخابات همه جا همانطور که در سال 88 مقام معظم رهبری فرمودند هرکس شکایتی دارد از مرجع قانونی آن پیگیری کند و باید این را پذیرفت. اگر در رسیدگی به احراز صلاحیت‌های داوطلبان در هیأت‌های اجرایی اشکالی وجود داشت، می‌توان از مجاری هیأت نظارت و شورای نگهبان استفاده کرد.

مکانیزم تایید صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان با داوطلبان مجلس شورای اسلامی متفاوت است

چند نفر برای انتخابات مجلس خبرگان در حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام کردند؟

ناصربخت: در انتخابات خبرگان صد و هفتاد و چهارنفر برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کردند که هشت نفر از آنان بانوان تشکیل می‌دهند.

از این تعداد هفتاد و هشت نفر سابقه نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری را داشتند و حدود صد نفر داوطلبان مجلس خبرگان رهبری خود را در معرض این انتخابات قرار می‌دهند.به محض اینکه کار ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان تمام شد، همه اسناد و مدارک ثبت‌نام کنندگان را به وازرت کشور ارائه کرده و وزارت کشور نیز آن را به شورای نگهبان ارسال کرد.

مکانیزم تایید صلاحیت خبرگان با مجلس متفاوت است و شورای نگهبان یک ماه پس از انقضای مهلت ثبت‌نام فرصت رسیدگی درباره احراز صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری را دارد  که دراین موضوع شواری نگهبان به طور مستقیم ورود می‌کند.

 آیا در انتخابات خبرگان نیز داوطلبانی را داشته‌ایم که انصراف داده باشند؟

ناصربخت: بله یک نفر برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعلام انصراف کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    شورای نگهبان وظیفه سنگینی داره انشاالله موفق باشند
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    آمریکا در فکر تاثیر گذاری در انتخابات است
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    انتخابات مهمی در پیش داریم
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    مردم باید حواسشون رو حسابی جمع کنن
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    فتنه گران خائن باید رد شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس