گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


** وطن امروز


رهبر معظم انقلاب: اسلام ما را به هنر تشویق می‌کند

بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران همایش ملی «فقه هنر» که در تاریخ 21 دی 1394 برگزار شده بود، صبح روز چهارشنبه در مرکز همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، منتشر شد.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت موضوع هنر و اظهار خرسندی از ورود حوزه علمیه به مقوله فقه هنر، گفتند: هنر، امری مبارک و انسانی، زاییده‌ تخیل قوی و ذوق وافی و جزء زندگی انسان است و در میان فقها و در حوزه‌های علمیه نیز همواره هنرمندان برجسته‌ای در شاخه شعر و ادب وجود داشته‌اند.

 رهبر انقلاب، «تحقیق، عمق‌یابی و تبیین فقه هنر برای جامعه» را کاری مبارک و لازم خواندند و خاطرنشان کردند: فقه، متکفل همه امور زندگی بشر است و هنر نیز یکی از همین امور است که باید فقه به آن بپردازد. ایشان لازمه استنباط احکام و اظهارنظر فقهی درباره مقولات هنری را آشنایی فقیه با هنر و حد و مرزهای آن دانستند و افزودند: اسلام نه‌تنها هنر را قبول دارد بلکه به آن تشویق نیز می‌کند و نمونه‌های تاریخی آن، نشان‌دهنده همین توجه و تشویق است.  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به آمیخته بودن هنر با جوامع بشری امروز و آثار مستقیم آن در فکر، روح و سبک زندگی انسان، گفتند: درباره برخی فتاوای معروف در مسائل هنری با دقت و عمق‌یابی می‌توان به حرف‌های تازه و نویی رسید.

 رهبر انقلاب درباره الزامات نوآوری در فقه هنر تأکید کردند: باید مساله «انضباط فقهی» به‌طور جدی مورد توجه باشد و بدون تأثیر گرفتن از جو عمومی و با استفاده از اصول و روش استنباط فقهای شیعه در مراجعه به کتاب و سنت، درباره فقه هنر نیز به نتایجی رسید.  ایشان همچنین با تقدیر از پایه‌گذاری سنت حسنه تفقه در هنر و برگزاری همایش فقه هنر، خطاب به دست اندرکاران این همایش تأکید کردند: این کار باید خیلی زودتر از اینها انجام می‌گرفت و اکنون که آغاز شده است، باید آن را بدون توقف دنبال کنید.

توقیف شناورهای آمریکا نشانه بیداری نیروهای مسلح است

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت‌: امیدوارم حادثه شمال خلیج‌فارس که احتمالا آخرین اشتباه نیروهای آمریکایی در منطقه نیست درسی برای سنگ‌اندازان در کنگره آمریکا باشد. به گزارش مهر، سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی درباره توقیف 2 شناور رزمی آمریکایی و بازداشت ۱۰ تفنگدار تبعه این کشور، گفت: خداوند با حادثه روز سه‌شنبه در شمال خلیج‌فارس یک بار دیگر بیداری و دقت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در برابر تحرکات آمریکایی‌ها در منطقه را نشان داد و به آنها آموخت تا چه حد در برابر نیروهای مقتدر جمهوری اسلامی آسیب‌پذیرند و اگر درایت و حسن‌نیت فرماندهان ما نبود امروز آمریکایی‌ها با یک مصیبت جدید مواجه می‌شدند.

ایران هسته‌ای عقب‌نشینی کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در نطق سالانه خود در کنگره درباره مذاکرات هسته‌ای و برجام اظهارنظر کرد و گفت او توانسته است ایران را وادار به عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای خود کند.  باراک اوباما در آخرین نطق سالانه‌اش در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا، درباره ایران مدعی شد: ما ائتلافی جهانی توأم با تحریم‌ها و دیپلماسی اصولی ایجاد کردیم تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم. ایران در برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی کرده و ذخایر اورانیوم خود را خارج کرده است. 

وی همچنین در تبیین سیاست خارجی کشورش تصریح کرد: اولویت شماره یک ما محافظت از مردم آمریکا و از میان بردن شبکه‌های تروریستی است. القاعده و اکنون داعش هر دو برای مردم ما تهدیدی مستقیم هستند، زیرا در جهان امروز تروریست‌هایی که ارزشی برای جان آدمی قائل نیستند، می‌توانند آسیب بسیاری به بار آورند.  اوباما گفت: اگر کنگره درباره جنگ علیه تروریسم مصمم است و می‌خواهد پیامی به نیروهای ما و جهان ارسال کند، باید اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه داعش را بدهد.


** کیهان

اجرای به هر قیمت توافق جایگزین توافق به هر قیمت شده است!

نحوه خارج کردن قلب رآکتور اراک بدون عقد قرارداد جدید نشان می‌دهد اجرای به هر قیمت توافق (برجام) جایگزین توافق به هر قیمت شده است!

رجانیوز با اشاره به خارج کردن قلب رآکتور اراک آن هم در سالگرد شهادت شهید احمدی روشن نوشت: اجرای این تعهد توسط سازمان انرژی اتمی- درست در زمانی که آمریکا به لطایف‌الحیل مختلف در حال بازگردان تحریم‌های خود می‌باشد- به قدری منجر به ذوق زدگی دشمنان دیرینه کشور شده است که پایگاه اینترنتی روزنامه «هیل»، (تحت مالکیت کنگره آمریکا)، ساعاتی بعد از انتشار خبر خروج قلب رآکتور اراک نوشت: «پیشرفت ایران، (در اجرای برجام)، سریع‌تر از آن چیزی است که تحلیل‌گران انتظار داشتند.»

مجید تخت روانچی در حاشیه نشست بااعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و مدیران عامل 8 بانک کشور در جمع خبرنگاران در خصوص مشخص نبودن زمان اجرای برجام گفت: «یکی از تعهدات ما این است که رآکتور اراک نوسازی شود، تمام آنچه که قرار بود در اراک انجام شود در حال اجراست.»

باید به این نکته اشاره کرد که قلب راکتور اراک تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم بیش از 80 درصد آن پیشرفت داشته و حاصل زحمات چندین و چند ساله دانشمندان هسته‌ای این مرز و بوم است و خروج آن به معنی نابود کردن یکی دیگر از سرمایه‌های راهبردی کشور است.

رجانیوز خاطرنشان کرد: خروج قلب راکتور اراک در زمان فعلی برخلاف برجام است؛ زیرا مطابق برجام قرار بوده یک توافق رسمی بین ایران و برخی از کشورهای 5+1 انجام بگیرد و مطابق این توافق مسئولیت‌های طرفین نیز مشخص شود. در همین راستا در بخشی از برجام آمده است: «اعضای 5+1 و ایران، پیش از رسیدن به روز اجرا، یک سند که در آن تعهدات محکم آنها در پروژه مدرن‌سازی اراک بیان شده است را جمع‌بندی خواهند کرد که یک مسیر مطمئن روبه‌جلو برای مدرن‌سازی راکتور فراهم نموده و مسئولیت‌های به عهده گرفته شده توسط اعضای 5+1 بویژه در حوزه‌های کلیدی نظیر طراحی، بازبینی طراحی و صحه‌گذاری، ساخت قلب راکتور، طراحی، ساخت و تأمین سوخت، ایمنی و امنیت، پسمانداری یا پردازش سوخت مصرف شده، همین طور تأمین مواد، تجهیزات و سیستمهای ابزار دقیق و کنترل، و قراردادهایی که متعاقباً منعقد خواهد شد.»

در قسمتی دیگر از برجام نیز در این رابطه می‌خوانیم: «کشورهای مشارکت کننده از گروه 5+1 و ایران اقدام به شروع بررسی‌ها راجع به یک سند رسمی که تا قبل از «روز اجرا» تکمیل خواهد شد، می‌نمایند که در آن تعهد محکم مشارکت کنندگان گروه 5+1 در طرح مدرن‌سازی نیروگاه آب سنگین اراک مورد تصریح قرار گرفته و مسئولیت‌هایی که مشارکت کنندگان گروه 5+1 برعهده خواهند گرفت، تعریف می‌شود.»

در حالی که گفته شد قرار است باز طراحی راکتور اراک با مشارکت چین و همکاری ایالات متحده آمریکاصورت گیرد و همچنین عراقچی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأیید موضوع به این نکته اشاره کرد که ایران در حال امضاء توافق با چین برای مدرنیزه کردن راکتور اراک است؛ اما تاکنون هیچ قرارداد رسمی که مطابق با برجام «تعهدات محکم»، «مسیر مطمئن رو به جلو» و «مسئولیت‌های مشارکت کنندگان» را به طور دقیق مشخص کند؛

بین دو طرف منعقد نشده است. به این ترتیب خروج رآکتور اراک تنها یک اقدام شتاب زده است که در صورت نقض عهد طرف مقابل- که تاکنون به کرار شاهد آن بودیم- حق اعتراض را از ایران خواهد گرفت زیرا تاکنون توافق اجرایی مشخصی که مسئولیت‌های طرف مقابل در آن اعلام شده باشد منعقد نگردیده است.

از سوی دیگر اقدام مذکور علاوه بر برجام برخلاف شروط مقام معظم رهبری نیز هست؛ زیرا در نامه ایشان به رئیس جمهور در رابطه اجرای برجام هرگونه اقدام در مورد نوسازی کارخانه اراک را منوط به «قرارداد قطعی و مطمئن درباره طرح جایگزین و تضمین» کرده است.

پیگیری ویژه چند مقام دولتی برای ثبت‌نام یک نماینده

رئیس فراکسیون رهروان می‌گوید بنابر اصرار معاون اول رئیس جمهور، وزرای اطلاعات و کشور نامزد انتخاب شده و این ثبت‌نام بدون حضور در وزارت کشور انجام گرفته است.

به گزارش جهان به نقل از خیبر آنلاین، کاظم جلالی طی سخنانی، از نحوه ثبت‌نام عجیب و خاص خود برای کاندیداتوری در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پرده برداشت.

هفته گذشته در جمع تعدادی از هوادارانش در شاهرود، درباره علل انتشار نامه انصرافش از ادامه حضور در مجلس و صرفنظر کردن از این نامه در فاصله نزدیک به 24 ساعت پس از انتشار آن، رایزنی‌های مقامات ارشد دولت با او پیرامون ترغیب به حضور در انتخابات و نهایتاً، ماجرای عجیب نحوه ثبت‌نامش در وزارت کشور سخنان تأمل‌برانگیزی مطرح کرد.

وی با اشاره به بیانیه اولیه انصرافش از حضور در عرصه انتخابات آتی مجلس و دلایلی که برای آن در نظر گرفته بود، از تماس اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی در دولت خبر داد و گفت: «آقای جهانگیری تماس گرفت و گفت چه خبر؟ گفتم در خدمتیم. چون همیشه با ایشان یک شوخی داریم؛ هر وقت یک وزیری را می‌خواهند استیضاح یا سؤال کنند، با من تماس می‌گیرند که بالاخره او را کمک کنیم. ایشان گفت که این بار برای استیضاح و... تماس نگرفته‌ام بلکه برای خودت زنگ زدم... بعد گفت خودت چکار کردی؟ گفتم من ثبت‌نام نمی‌کنم و قبلاً هم با دوستان در این باره صحبت کرده‌ام و به خود شما هم گفتم؛ چون خود آقای جهانگیری هم در جریان بود. بعد ایشان به من گفت اینکه نمی‌شود شما ثبت‌نام نکنید! گفتم نه، من قطعی هستم. گفت فردا من تهران نیستم. بعد معلوم شد رفته بود کیش. چهارشنبه ساعت 7 بعد از ظهر وقت تعیین کردند و ما هم رفتیم خدمتشان. یک ساعت با هم صحبت کردیم و من هم دلایلم را به ایشان گفتم که چرا نمی‌آیم؛ البته ایشان قانع نشد».

جلالی که از تهران نامزد شده، در ادامه به موضوع تماس علوی، وزیر اطلاعات با او پرداخت و اظهار داشت: «فردای آن روز، آقای علوی وزیر محترم اطلاعات تماس گرفتند و نزدیک 20 دقیقه این بنده خدا خیلی متواضعانه و با حالت تقاضا که حالا شما ثبت‌نام کنید و... وقتی دیدم نمی‌توانم ایشان را قانع کنم، آخرالامر گفتم چشم، روی حرف شما یک فکری می‌کنم. ولی خب به آقای علوی در حالی گفتم فکر می‌کنم که بیانیه من قرار بود نیم ساعت دیگر روی سایت قرار بگیرد؛ چون ایشان هم چندین بار به من اس‌ام‌اس داده بود، با یک ایرانسل به من اس‌ام‌اس می‌داد و می‌نوشت علوی خبرگان! من دوزاری‌ام افتاده بود. چون من در آن ایام جواب تلفن‌ها را نمی‌دادم، چون می‌دانستم محتوای تلفن‌ها چی بود و من گیر می‌کنم و خسته هم می‌شدم»!

وی سپس به تماس تلفنی وزیر ارتباطات درباره ثبت‌نام او در انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: «وزیر ارتباطات همان شب زنگ زد به منزل ما، البته جواب ایشان را هم نداده بودم، بعد زنگ زد روی پیغامگیر و پیام گذاشته بود و...»

وی سپس به شرح اتفاقات صبح جمعه 4 دی‌ماه 94 که آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود، پرداخت و گفت: «صبح جمعه ما به همراه باجناقم داشتیم به بهشت زهرا می‌رفتیم، آقای رحمانی فضلی ]وزیر کشور[ زنگ زدند و ایشان هم اصرار داشتند برای ثبت‌نام»!

رئیس فراکسیون رهروان در ادامه با اشاره به اصرار علی لاریجانی گفته است: مسئول دفتر آقای دکتر ]لاریجانی[ زنگ زد و جملاتی گفت که من دیگر نمی‌توانستم آنها را رد کنم. گفت یا شما بیایید یا ما بیاییم که یک جوری همدیگر را ببینیم. نهایتاً ساعت 20 دقیقه به 4 ما رسیدیم و همدیگر را تا حدود ساعت 5 دیدیم؛ ایشان هم مصر بودند به ثبت‌نام، من دلایلی که ایشان می‌آوردند را نقض می‌کردم در عدم ثبت‌نام. حالا بماند بعضی از جزئیات گفت‌وگوها! نهایتاً من یکباره با پیام آقای دکتر لاریجانی مواجه شدم روی سایت‌ها، مبنی بر اینکه شما باید در انتخابات شرکت کنید، یک نامه هم نمایندگان مجلس دادند، خیلی ساعات عجیب و بدی داشتم و کاملاً هنگ کرده بودم. ما هنگ مطلق را آنجا فهمیدیم معنی‌اش چیست! دیگر مخم کار نمی‌کرد»!

جلالی ادامه می‌دهد: «زنگ زدم به رئیس دفتر آقای لاریجانی و گفتم که خانم ما مدارک ما را نمی‌دهد و من نمی‌دانم با شرمندگی دکتر چه کنم؛ ایشان نگوید که تعمداً ثبت‌نام نکردم. ایشان بعد با من تماس گرفت و گفت که با وزارت کشور هماهنگ شده و شما ثبت‌نام شدید(!) فقط مدارک خودتان را زودتر برسانید! اینجا باز من ماندم که آیا ثبت‌نام شدم، نشدم؟! فردا دوباره یک ماجرا برای ما درست نکنند که چه شد، ثبت‌نام شد، نشد؟! بعد زنگ زدم به مسئول دفتر خودم و گفتم از مدارک من چی دارید؟ بخشی را از ایشان گرفتم و بخشی را از خانه خودمان پیدا کردیم و برداشتیم... تا ساعت 8/30 هنوز هم مشورت می‌کردم و صحبت می‌کردم، بعد رفتیم در وزارت کشور و به هر حال ثبت‌نام کردیم...».

چند می‌گیری علیه ایران شلتاق کنی؟

یک روزنامه انگلیسی فاش کرد شلتاق دیپلماتیک اخیر دولت سودان علیه ایران به خاطر دریافت رشوه از عربستان بوده است.

روزنامه گاردین نوشت: وعده حمایت‌های مالی از سوی عربستان به سودان سبب شد تا خارطوم اعلام کند به دنبال تنش‌های ایجاد شده پس از اعدام شیخ نمر توسط آل‌سعود روابط‌اش را با تهران قطع خواهد کرد.

به گزارش این روزنامه، تحلیل‌گران بر این باورند که وعده‌های مالی عربستان برای سودان و همچنین سرمایه‌گذاری در این کشور آفریقایی عامل قطع رابطه سودان با ایران بوده است.

الطیب العابدین استاد علوم سیاسی دانشگاه خارطوم گفت؛ در زمانی که اقتصاد سودان وضعیت نابسامانی قرار دارد، دولت سودان این کار را انجام داد.

سودان به رغم اینکه با مشکل فعالیت‌های شبه نظامیان در این کشور روبه‌رو است اما در مارس گذشته به عربستان با ائتلاف سعودی برای تجاوز به یمن پیوست. در ماه اوت بانک مرکزی سودان اعلام کرد که کمک مالی از سوی عربستان دریافت کرده است.

مخالفت هاشمی با خط امام(ره) این بار بر سر تسخیر لانه جاسوسی

محسن هاشمی می‌گوید هاشمی رفسنجانی با تندروی و تسخیر سفارت آمریکا مخالف بود.

در حالی که حضرت امام خمینی(ره) به درستی تسخیر لانه جاسوسی را انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول می‌نامد و این اتفاق نتیجه 25 سال ظلم مداوم رژیم آمریکا به ملت ایران بود، محسن هاشمی به روزنامه آرمان گفته است: موضع آقای هاشمی از ابتدای انقلاب تاکنون، مخالفت با تندروی بوده است.

وی می‌افزاید: اگر شما به تاریخ انقلاب توجه کنید می‌بینید که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ابتدای انقلاب و حتی قبل از پیروزی انقلاب، تاکنون با طیف‌های تندروی دو جناح همراهی نکرده است، با وجود اختلافاتی که بین ایشان و دوستانشان با دولت موقت وجود داشت، آقای هاشمی از همراهی با تسخیر سفارت آمریکا که تأمین امنیت آن به عهده نظام جمهوری اسلامی بود، حمایت نکرد یا با تندروی برخی نیروهای چپ، در دولتی کردن اقتصاد در دهه  نخست اول انقلاب توسط تندروهای جناح چپ و پیشنهاد همراهی با صدام در برابر آمریکا در جنگ با کویت یا تجدیدنظرطلبی توسط تندروهای اصلاح‌طلب در اواخر دهه 70 بگیرید یا عدم همراهی با تندروی‌های فرهنگی و سیاسی جناح راست در دهه 80.

این موضع‌گیری در تندروی خطاب کردن تسخیر و تعطیلی لانه جاسوسی شیطان بزرگ در حالی است که هاشمی رفسنجانی 18 مهر امسال نیز در مصاحبه با شفقنا دشمنی‌های صدام و آل‌سعود علیه ملت ایران در جنگ تحمیلی 8 ساله و پس از آن را به افراطیون در ایران نسبت داده و با بیان این که وقوع انقلاب در ایران باعث شد خیلی از کشورهای منطقه بترسند، مسئولیت شروع جنگ از سوی صدام و حامیان سعودی را به گردن افراطی‌ها در داخل انداخت و گفت: در همان موقع انسان‌های افراطی بین ما بودند که حرف از صدور انقلاب می‌زدند. بعضی‌ها می‌گفتند: با دولت‌ها کار نداریم و با ملت‌ها کار داریم. این حرف‌های عجیب و غریب، باعث شد که کم‌کم اختلاف پیش بیاید. عراق بیش از همه ترسید و عامل اجانب شد و علیه ما جنگ به راه انداخت.

اظهارات هاشمی در تخطئه نقش جریان افراطی داخلی در شروع جنگ و دشمنی‌های بعدی در حالی است که حضرت امام در منشور روحانیت (جلد 21 صحیفه امام)- با اشاره به فضای تبلیغاتی‌ای که خودی‌ها را متهم به تندروی می‌کند و ماجرای سلمان رشدی- تأکید کردند: «من قبلاً نیز گفته‌ام همه توطئه‌های جهانخواران علیه ما از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیره برای این بوده است که ما نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است و حتماً در مسائل و اقدامات خود از آنان مجوز بگیریم. ما نباید غفلت بکنیم، واقعاً باید به سمتی حرکت نماییم که ان‌شاءالله تمام رگه‌های وابستگی کشورمان از چنین دنیای متوحشی قطع شود. استکبار غرب شاید تصور کرده است از اینکه اسم بازار مشترک و حصر اقتصادی را به میان بیاورد ما در جا می‌زنیم و از اجرای حکم خداوند بزرگ صرف‌نظر می‌نماییم.

آنان که هنوز بر این باورند و تحلیل می‌کنند که باید در سیاست و اصول و دیپلماسی خود تجدیدنظر نماییم و ما خامی کرده‌ایم و اشتباهات گذشته را نباید تکرار کنیم و معتقدند که شعارهای تند یا جنگ سبب بدبینی غرب و شرق نسبت به ما و نهایتاً انزوای کشور شده است و اگر ما واقع‌گرایانه عمل کنیم، آنان با ما برخورد متقابل انسانی می‌کنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمین می‌گذارند. این یک نمونه است که خدا می‌خواست پس از انتشار کتاب کفرآمیز «آیات شیطانی» در این زمان اتفاق بیفتد و دنیای تفرعن و استکبار و بربریت چهره واقعی خود را در دشمنی دیرینه‌اش با اسلام برملا سازد تا ما از ساده‌اندیشی به درآییم و همه چیز را به حساب اشتباه و سوء مدیریت و بی‌تجربگی نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مسئله اشتباه ما نیست، بلکه تعمد جهانخواران به نابودی اسلام و مسلمین است و الا مسئله فردی سلمان رشدی آنقدر برایشان مهم نیست که همه صهیونیستها و استکبار پشت سر او قرار بگیرند».

محسن هاشمی در بخش دیگری از مصاحبه با آرمان درباره اینکه او و هم‌طیفانش هزینه‌های انتخاباتی را از کجا تأمین می‌کنند، می‌گوید: اگر منظور هزینه انتخاباتی شخص من است باید بگویم که امثال بنده به دلیل شناخته شدن در حوزه افکار عمومی نیازی به تبلیغات به معنای مادی آن نداریم. آنچه مد نظر بنده است این است که دیدگاه‌ها، نقطه نظرات و راهکارهایی را که به ذهنم می‌رسد برای حل مسائل کشور در آستانه انتخابات از طریق رسانه‌ها به مردم برسانم تا اگر انتخاب شدم بتوانم آنها را عملی کنم و اگر در مجلس حضور نداشتم مردم از دیگرانی که حضور دارند تحقق آنها را مطالبه کنند. اصولاً بنده با تبلیغات پرهزینه موافق نیستم و اعتقاد به فعالیت‌های فکری و فرهنگی در جهت برقراری ارتباطات با مردم دارم.

یادآور می‌شود روزنامه آرمان به عنوان یک روزنامه شبه خانوادگی، دیروز نصف صفحه اول خود را به تیتر و عکس تمام قد محسن هاشمی اختصاص داده بود و عکس محسن هاشمی همزمان عکس و تیتر اول روزنامه زنجیره‌ای و اجاره‌ای شرق بود.

نیویورک تایمز: تحریم‌های جدید در راه است اما بعد از آن که ایران برجام را اجرا کرد

یک روزنامه آمریکایی می‌گوید تحریم‌های جدید علیه ایران لازم است اما نه آن قدر محکم و یکجا که باعث شود ایران از خیر توافق هسته‌ای بگذرد!

نیویورک تایمز با بیان اینکه آمریکا هم باید تحریم‌هایی را براساس برجام بردارد و هم تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال کند نوشت: تحریم‌ها به این دلیل اعمال شد تا ایران را برای محدود ساختن برنامه هسته‌ای‌اش پای میز مذاکره بکشاند. اینک این تحریم‌ها همانگونه که وعده داده شده است هر زمان که توافق هسته‌ای اجرایی شود باید از میان برداشته شود امکان دارد این زمان، هفته آینده باشد.

نیویورک تایمز افزود: دولت «باراک اوباما» در اقدامی سنجیده مشغول طراحی دور جدیدی از تحریم‌ها در پاسخ به آزمایش‌های اخیر موشک‌های بالستیک ایران است.

نیویورک تایمز خاطرنشان کرد: «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران شتابان در حال گام برداشتن به سمت اجرای توافق هسته‌ای است. انتخابات حساس فوریه (7 اسفند) پیش روست و روحانی هیچ امیدی به پیشرفت اقتصادی کشور که با از میان برداشته شدن تحریم‌ها محقق خواهد شد، ندارد.

به موجب توافق، ایران موجودی انبار اورانیوم غنی شده خود را به روسیه فرستاد. هر گاه ایران سایر الزامات توافق را هم عملی سازد از جمله پیاده کردن بیش از 14 هزار سانتریفیوژ، قدرتهای بزرگ جهان طبق توافقی که به عمل آورده‌اند بخشی از دارایی‌های توقیف شده ایران را آزاد خواهند کرد.

در ماه اکتبر رهبر عالی ایران آیت‌الله «علی خامنه‌ای» در سخنانی اعلام کرد که اگر تحریم‌ها از همه نوع؛ علیه ایران اعمال شود، ایران از توافق هسته‌ای کناره‌گیری خواهد کرد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: اوباما گفته که حتی بعد از آنکه سخت‌ترین تحریم‌های ایران هم به موجب توافق هسته‌ای لغو شود؛ تحریم‌هایی که مربوط به اقدامات ایران در راه تولید موشک، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر است همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و اجرا خواهد شد.

نیویورک تایمز در عین حال تصریح می‌کند: مقطع حساسی است و شاید معنایش این است که باید منتظر ماند، زیرا ایران در آستانه اجرای توافق هسته‌ای قرار دارد. حول این محور یک مقام ایرانی هفته گذشته به خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد که مذاکرات در خصوص احتمال آزادسازی «جیسون رضاییان» خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» و سایر آمریکایی‌های زندانی در ایران مجدداً به جریان افتاده است.

این روزنامه همچنین نوشت: افراد و آژانس‌هایی که بیشترین مسئولیت را در راه‌اندازی و پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران داشته‌اند سالها قبل هدف تحریم قرار گرفته‌اند، اقدامات جدیددر نظر گرفته شده 11 موجودیت جدید حقیقی و حقوقی ایران را به این فهرست قطور اضافه کرده است. اما این حرکت نباید آنقدر طاقت‌فرسا باشد که ایران از توافق هسته‌ای چشم‌پوشی کند.


** خراسان

تحریم مجلس کویت از سوی برخی نمایندگان به دلیل اتهام جاسوسی به ایران

به دنبال تهمت دولت کویت به اقلیت شیعه این کشور و سوء رفتار، حبس و حتی تعیین مجازات اعدام برای شیعیان کویتی، قانونگذاران شیعه مجلس این کشور را تحریم کردند.

به گزارش فارس، به نقل از «خبرگزاری فرانسه» این تصمیم قانونگذاران شیعه کویتی روز چهارشنبه، یک روز بعد از آن اتخاذ شد که دولت این کشور محکومیت‌های سنگینی را علیه اقلیت شیعه کویت چون حبس و مجازات اعدام  به خاطر نسبت دادن ارتباط آن‌ها با ایران وضع کرد. بر اساس این گزارش، ۹ قانونگذار شیعه کویتی مجلس از حضور در جلسه غیر علنی مجلس که به دنبال تنش در روابط ایران و عربستان  برگزار شد، صرف نظر کردند. «صالح عاشور» یکی از این قانونگذاران در گفت‌وگویی اظهار داشت: «خشم شیعیان کویت در روزهای اخیر به دنبال تهمت زنی‌ها مبنی  بر جاسوسی برای ایران  وعضو گروه حزب ا... لبنان افزایش یافته است.»

قطار باری مورد حمله قرار گرفته در ترکیه، ایرانی نبود

پس از انتشار خبری مبنی بر اینکه قطار باری ایران به وان ترکیه در نزدیکی شهرستان ایپک یولو از توابع وان مورد حمله تروریستی قرار گرفت مدیرکل راه‌آهن آذربایجان شرقی گفت: قطارهای باری ایران تا مرز کاپی کوی ترکیه (نقطه مقابل مرز رازی جمهوری اسلامی ایران) سیر و حرکت دارند و این قطار متعلق به شرکت‌های ایرانی نبوده است. به گزارش ایسنا میرحسن موسوی با بیان اینکه واگن و لکوموتیو مورد حمله قرار گرفته متعلق به خود کشور ترکیه بوده است، یادآور شد: محموله‌ها و بارهای مورد حمله تروریستی قرار گرفته نیز متعلق به ایران نیست و مربوط به بارهای صادراتی، وارداتی یا ترانزیتی ایران نمی‌شود.

پس از تشدید درگیری بین نیروهای دولتی و مخالفین مسلح کرد در مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه و مورد حمله قرار گرفتن قطار مسافری ایران- ترکیه، فعالیت این قطار در ماههای گذشته متوقف شده بود. روز گذشته ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی گزارش داد ، نیروهای پ.ک.ک روز سه شنبه گذشته در مسیر حرکت این قطار بمب کار گذاشتند و این بمب به هنگام گذر قطار باری منفجر شد.به نوشته آناتولی، براثر انفجار این بمب علاوه بر این قطار برخی منازل مسکونی نزدیک محل انفجار نیز آسیب دیدند.


** جمهوری اسلامی

بررسی لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم توسعه در هیات وزیران پایان یافت

هیات دولت در جلسه دیروز به ریاست رئیس جمهور، کار بررسی لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم توسعه و مواد الحاقی آن را به پایان رساند.

پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این جلسه از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت که با برگزاری جلسات فوق‌العاده متعدد با دقت و حساسیت، برنامه پنج ساله ششم و بودجه سال 1395 کل کشور را مورد بررسی و تصویب قرار دادند، تقدیر کرد.

رئیس جمهور همچنین از تلاش‌های رئیس، معاونان، مدیران و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و کلیه کارگروه‌های تدوین برنامه در دستگاه‌های اجرایی برای تهیه لایحه برنامه ششم توسعه تشکر و قدردانی کرد.

بررسی گزارش دو وزارتخانه و دانشگاه آزاد درباره اردوهای دانشجویی

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور گزارش‌های وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی را درباره موضوع برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی بررسی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت،برابر گزارش‌های ارایه شده از سوی این دو وزارتخانه‌ و دانشگاه آزاد اسلامی، مواردی که اردوهای برگزار شده، خارج از چارچوب‌های ارزشی، اخلاقی و ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقررات دانشگاهی بوده اند، بسیار کم بوده است. اما با این حال رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر اعضا، تاکید داشتند که باید مراقبت بیشتری به عمل آید تا اتفاقات مشابه در محیط‌های دانشگاهی تکرار نشود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین مقرر کرد مسئولان مجموعه‌های دانشگاهی کشور، بر اجرای مصوبات قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در باره برگزاری اردوهای دانشجویی تاکید بیشتری داشته و چنانچه اشکال و ابهامی را در مسیر برگزاری صحیح اردوهای آموزشی و تفریحی دانشجویی می‌بینند، براساس آیین‌نامه‌های موجود و با همکاری شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها، پیشنهادهای لازم را برای بررسی و تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه دهند.

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید داشتند که لازم است برای برخورداری از محیطی با نشاط در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای فعالیت‌های فوق‌برنامه و اجرای اردوهای تفریحی و ورزشی انجام شود و اگر برگزاری چنین اردوهایی نیاز به حمایت دارد، نیز همه نهادهای مربوطه پشتیبانی‌های لازم را انجام دهند.

تاکید ایران و روسیه بر حمایت از تلاشهای سازمان ملل در حل بحران سوریه

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه و نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه بر حمایت از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه تاکید کردند.

حسین امیرعبداللهیان و مخائیل باگدانف در تماس تلفنی آخرین تحولات منطقه بویژه سوریه و سفر استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل به تهران، ومسائل منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از راه حل سیاسی در سوریه و گفتگوی طرف‌های سوری تاکید کرد.

طرفین در این گفتگو تاکید کردند:سوریه و یمن راه حل سیاسی دارد و تداوم روش‌های نظامی و امنیتی تنها شرایط را بیش از پیش پیچیده‌تر می‌سازد.

امیرعبداللهیان و باگدانف بار دیگر بر حمایت تهران و مسکو از تلاش‌های سازمان ملل در قبال حل سیاسی بحران در سوریه تاکید کردند و خطر افزایش تحرکات تروریستی در سوریه و یمن را یادآور شدند.

به گزارش ایرنا،طی ماه‌های اخیر نشست‌هایی با محوریت سازمان ملل متحد برای حل و فصل بحران سوریه برگزار شد که در قالب نشست‌های وین 1 و 2 و نشست وین 3 که در نیویورک کشورهای موثر برای حل و فصل این بحران گرد هم آمدند.

در نشست وین 2 مقرر شد فهرست گروه‌های معارض و گروه‌های تروریستی از طریق اجماع کارگروهی که به همین منظور تشکیل شده است،تهیه شود.

با این حال مسائل پیش آمده بین جمهوری اسلامی ایران وعربستان پس از اعدام آیت‌الله شیخ نمرو قطع رابطه دو کشور بر حل و فصل سیاسی این بحران سایه افکنده است هرچند جمهوری اسلامی ایران و عربستان تاکید کرده‌اند که این اتفاقات تاثیری در حل و فصل بحران سوریه نخواهد داشت.

استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه طی روزهای گذشته به تهران سفر کرد و درباره حل و فصل بحران سوریه با مقامات کشورمان رایزنی کرد.

ظریف: دیپلماسی عرصه انسان‌های متکبر و تازه به دوران رسیده نیست

وزیر امور خارجه در تازه‌ترین مطلب خود در توییتر نوشت: دیپلماسی عرصه انسان‌های باتجربه است نه متکبر و تازه به دوران رسیده.

به گزارش ایرنا، دکتر محمد جواد ظریف دیروز این مطلب را در صفحه شخصی خود در توییتر قرار داد اما توضیح بیشتری در این باره ارائه نکرده است.


** آرمان

 پاسخ ناجا به شایعات در مورد تغییر فرمانده‌ یگان‌ویژه

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: انتصاب فرمانده جدید یگان ویژه تهران بزرگ ارتباطی به موضوع سفارت عربستان نداشته است. سردار سعید منتظرالمهدی در واکنش به شایعات مطرح شده پیرامون تغییر فرمانده یگان ویژه پایتخت افزود: سردار حسن عرب‌سرخی بیش از دوماه قبل یعنی از 12آبان 94 از فرماندهی یگان ویژه فاتب تودیع و به عنوان فرمانده یگان امداد فاتب منصوب شده و در مدت اخیر سرهنگ سلمانی سرپرستی یگان ویژه فاتب را عهده‌دار بود. وی افزود: یک هفته قبل از اتفاقات سفارت عربستان، سرهنگ مطهری‌زاده به عنوان فرمانده جدید یگان ویژه فاتب معرفی شده بود لذا این جابه‌جایی‌ها هیچ ارتباطی به موضوع سفارت عربستان ندارد. سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه اساسا انتصابات در نیروی انتظامی تابع الزامات درون سازمانی است نه حوادث بیرونی، تاکید کرد: انتصاب فرمانده جدید یگان ویژه تهران بزرگ ارتباطی به موضوع سفارت عربستان نداشته است.

انتصاب هيات بازرسي انتخابات تهران

طي حكمي از سوي رئيس هيات مركزي بازرسي انتخابات كشور، رئيس و اعضاي هيات بازرسي انتخابات استان تهران منصوب شدند. به موجب اين حكم كه از سوي سيدسلمان ساماني رئيس هيات مركزي بازرسي انتخابات كشور صادر شده است، حسن كريمي به عنوان رئيس هيات بازرسي استان، مديركل دفتر بازرسي و ارزيابي عملكرد استانداري تهران به عنوان دبير، مجيد مومني به عنوان رئيس كميته منابع انساني، عليرضا واحدي رئيس كميته پشتيباني و تدارك، علي‌اشرف منصوري رئيس كميته حقوقي و آموزش، احمد لطفي‌نژاد رئيس كميته طرح و برنامه و امين امامي رئيس هيات بازرسي شهرستان تهران منصوب شدند.

پیگیری پرونده حمله به سفارت در مجلس

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی مجلس گفت: نشست ویژه این کمیسیون با هدف بررسی پرونده حمله به سفارت عربستان هفته آینده با حضور برخی وزرای دولت و مقامات مربوطه برگزار می‌شود. سیدباقر حسینی از حضور محمود علوی وزیر اطلاعات، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، فرمانده قرارگاه ثارا... و مسئولان استانداری در نشست هفته آینده این کمیسیون خبر داد و افزود: این نشست روز یکشنبه 27دی ماه با حضور مسئولان مربوطه برگزار می‌شود. نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در نشست یکشنبه هفته آینده این کمیسیون، مسائل و موضوعات مرتبط با پرونده حمله به سفارت عربستان و اقدامات دستگاه‌ها و نهادها مورد بحث وبررسی قرار می‌گیرد.

پیام‌های تسلیت هاشمی برای درگذشت غروی و پدرآل‌اسحاق

در پی درگذشت پدر یحیی آل‌اسحاق، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی پیام تسلیتی صادر کردند. متن پیام بدین شرح است: درگذشت پدر بزرگوارتان، آیت‌ا... محمد آل‌اسحاق را به جناب‌عالی و خاندان مکرّم، تسلیت می‌گویم. شخصیت بزرگواری که کرامت انتسابی خویش در دامان پدری روحانی، چون آیت‌ا... شیخ عبدالکریم خویینی آل‌اسحاق را با علوم اکتسابی در حوزه‌های علمیه و طب اسلامی و بومی درآمیخت و نوآوری‌ها و سال‌ها تدریس قانون بوعلی سینا، نامش را در زمره علما، جاودان کرد که «یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوالعلم درجات» با آرزوی صبر و اجر برای بازماندگان، غفران الهی و علوّ درجاتشان را از خدای بزرگ خواستارم.

همچنین در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالجواد غرویان، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی پیام تسلیتی صادر کردند. متن پیام بدین شرح است: درگذشت روحانی بزرگوار حجت‌الاسلام، حاج شیخ عبدالجواد غرویان را به مردم عزیز خراسان بزرگ، شهرستان نیشابور و خاندان و خانواده محترم ایشان، به ویژه محقّق ارجمند حجت‌الاسلام محسن غرویان تسلیت می‌گویم. سه دوره عضویت در مجلس خبرگان رهبری و امامت جمعه نیشابور، نامش را به عنوان شخصیتی مؤثر در تاریخ معاصر ایران ثبت کرده است. با آرزوی علوّ درجات برای آن فقید سعید، صبر و اجر بازماندگان را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

آیت‌الله مکارم شیرازی: آزادی در عربستان صفر است

فارس؛ قم: آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی یکی از مراجع تقلید گفت: عربستان سعودی دارای حکومت قبیله‌ای است، شاهزادگان مناصب‌ و منابع اقتصادی را دست‌به‌دست می‌کنند، ثروت‌های کلانی ذخیره کرده‌اند ولی آزادی و حقوق‌بشر آنها صفر است. او افزود: انسان به تنهایی در برابر مشکلات نمی‌تواند مقابله کند، باید دوستانی داشته باشد تا با کمک دوستانش بتوانند مشکلات زندگی را برطرف کند و کتاب‌هایی با عنوان آیین‌ دوست‌یابی نوشته شده است. این مرجع تقلید با بیان اینکه مسائل اخلاقی اسلام مهم است، گفت: این مسائل را باید بیاموزیم و برای مردم بیان کنیم تا بدانند هزار و ٤٠٠ سال پیش آیینی ارائه شده که در اولویت آن دوست‌یابی است تا دشمنی‌ها به دوستی‌ها تبدیل شود.

 او ادامه داد: قصاص باید باشد، اگر ترس از قصاص نباشد، جنایات در جامعه فراوان می‌شود، این امر که دنیای امروز طرفدار این است که قصاص را رها کنیم اشتباه است، البته عفو و گذشت و تبدیل به دیه، دوستی‌هایی به همراه دارد. او با اشاره به پیشرفت صنایع در دوران کنونی گفت: در همه زمینه‌ها دنیا حرف اول را می‌زند ولی در برابر آن از نظر اخلاقی و حقوق انسانی و بشر این دوران از بدترین دوران‌ها است. آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: در دنیایی که تمام مسائل انسانی محکوم دلارهای نفتی باشد، عقب‌مانده‌ترین دوران بشر از نظر اخلاقی و انسانی است، این افراد هیچ قانونی را به رسمیت نمی‌شناسند.

معیار اصلاح‌طلبان برای انتخاب نامزدها، پاکدستی است

مهر: حسن رسولی، رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: مسئولیت نهایی‌کردن فهرست نامزدهای ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان برای حوزه تهران پس از اعلام نتیجه نهایی بررسی و رسیدگی به صلاحیت‌ها از سوی شورای محترم نگهبان که ۲۷ بهمن‌ماه خواهد بود، بر عهده هیأت‌رئیسه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گذاشته شده است. در رأس این معیارها پاکدست‌بودن کاندیداها مورد توجه است، زیرا متأسفانه در سال‌های اخیر مشکلاتی که از حیث مالی متوجه برخی تصمیم‌گیران کشور بوده، لطمه اساسی به سرمایه اجتماعی و عمومی زده است.به طور طبیعی سوابق و ویژگی‌های برجسته داوطلبان به لحاظ اعتقادی، اخلاقی، سابقه ایثارگری، تجارب مدیریتی، تحصیلات و مقبولیت و رأی‌آوری از جمله شاخص‌ها برای تعیین افراد در فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان است.

کنگره آمریکا از بازداشت تفنگداران درس بگیرد

خبرگزاری صداوسيما: سرلشکر سيدحسن فيروزآبادي، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح با اشاره به حادثه روز سه‌شنبه شمال خليج فارس گفت: خداوند با این حادثه يک‌بار ديگر بيداري و دقت نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران را در برابر تحرکات آمریکايي‌ها در منطقه نشان داد و به آنها آموخت که تا چه حد در برابر نيروهاي مقتدر جمهوري اسلامي آسيب‌پذيرند و اگر درايت و حسن نيت فرماندهان ما نبود امروز آمریکايي‌ها با يک مصيبت جديد مواجه مي شدند.

او با اشاره به توقيف دو فروند شناور آمریکايي در محدوده آب‌هاي سرزميني کشورمان که در شمال خليج فارس رخ داد، افزود: آن دسته از نمايندگان کنگره آمریکا که هر روز براي ايران مشکل جديدي طراحي مي‌کنند ظاهرا اطلاعات درستي ندارند و با چشم بسته و به دور از واقعيت‌ها به ضرر ملت آمریکا اقدام مي‌کنند. او افزود: اميدوارم حادثه شمال خليج‌فارس که احتمالا آخرين اشتباه نيروهاي آمریکايي در منطقه نيست، درسي براي سنگ‌اندازان در کنگره آمریکا باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بید ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    مشرق کامل بود دمت گرم
  • سیروس ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    درگیر برچسب مطالبم! پنج شنبه
  • بیژن ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    جونم اقتدار
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    وطن امروز روزنامه خوبیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس